نورلان شاکییف رئیس شورای عالی (پارلمان) در سومین دوره قورولتای مردم قرقیزستان پیشنهاد تقسیم وزارت آموزش و علم به دو بخش را داد. به گفته وی، در حال حاضر وزیر آموزش و علم باید هشت یا نه بخش را به طور همزمان پیگیری کند. رئیس مجلس بیان کرد: «وزیر باید امور پیشدبستانی، مدرسه، هنرستان و دانشگاه را زیر نظر داشته باشد. علاوه بر این، حوزه علمی نیز داریم. حتی اگر وزیر دوسری هم منصوب کنیم، فرصت پیگیری نخواهد داشت. از این رو چندین بار درخواست کردم که این نهاد را به وزارت آموزش مدرسهای و پیشدبستانی و وزارت آموزش عالی و علم تقسیم کنیم.
شاکییف معتقد است که سیستم جدید کیفیت آموزش را بهبود میبخشد.
به گفته اوموتخان تینالییِوا، کارشناس آموزشی مرکز ابتکارات کارشناسی «Oi Odro» و معاون سابق وزیر آموزش قرقیزستان، سیاست آموزشی دولت الگوهای توسعه خود را دارد. وی میگوید: «این به این دلیل است که ساختار نظام آموزشی دائماً پیچیدهتر میشود. در اینجا شرایط بیرونی از رشد جمعیتی گرفته تا فناوریهای اطلاعاتی جدید برای آموزش نقش دارند. علاوه بر این، تعداد کسانی که تحت تأثیر سیاستهای آموزشی قرار میگیرند، از آموزش کودکان تا بازآموزی بزرگسالان به تدریج در حال افزایش است. و با این حال، عامل مرتبط بودن اولویتهای آموزشی وجود دارد که در حال حاضر به چه کسانی نیاز است و تا 10 سال دیگر به چه کسانی نیاز خواهند بود، که در واقع بر برنامهریزی راهبردی دلالت دارد. بدون برنامهریزی روشن – یعنی چه چیزی به دست چه کسی کی و چرا باید انجام شود، و همچنین کنترل بر اجرای این برنامهها – دستیابی به نتیجه مطلوب غیرممکن است. یک قاعده وجود دارد که میگوید: اگر ندانید کجا باید بروید، قطعاً به آنجا نمیرسید. شاید مبتکران ساماندهی آتی وزارت آموزش و علم استدلالهای محکم خود را داشته باشند و امیدوارم به اینکه وزیر از نظر روحی و جسمی خسته شده است، محدود نشود. من موافقم، بگذار وزارت آموزش عالی جداگانه وجود داشته باشد، یک نهاد مشابه در فدراسیون روسیه وجود دارد، ساختاری در قالب کمیته دولتی. اما در روسیه جمعیت حدود 200 میلیون نفر است و سطوح فدرال و منطقهای با ساختار واضح وجود دارد، لذا وجود وزارتخانههای جداگانه کاملاً موجه است. اگر ما خواهان آموزش خوب هستیم، باید همه منابع لازم را در اختیار ساختار نظام آموزشی، اعم از مدرسه، هنرستان و دانشگاه قرار دهیم و این منابع دارای طیف بسیار گستردهای هستند، از جمله امور مالی، پرسنل، زیرساختها، ذخیره سازمانی تداوم. امروز همه علیه وزارت آموزش و علم ادعا میکنند - اولیا، کارشناسان، نمایندگان مجلس، مردم. میزان بوروکراسی و روشهای نظارتی و مجوزی در سیاست آموزشی وزارتخانه خیلی بالاست. امروزه هم دانشگاهها و هنرستانها و هم مدارس فاقد استقلال در نظام آموزشی هستند».
این کارشناس در مصاحبه با خبرگزاری Region.kg خلاصه کرد: «امروزه آموزش مادامالعمر یک روند مدرن است. جهان به سرعت در حال تغییر است. بنابراین، اگر خواهان متخصصان مدرن، خلاق و باهوش در همه عرصههای جامعه هستیم، باید نه یک جمع اضافی از مسئولان، بلکه ساختارها و ضمانتهای دولتی برای ارتقای مهارت یا بازآموزی افراد ایجاد کنیم. و این سیستم باید هم جنبه دولتی و هم تجاری داشته باشد، هم در زمینه آموزش متوسطه عمومی (بخش مدارس خصوصی) و هم در زمینه آموزش حرفهای و عالی.»
منبع:
https://region.kg/article/obrazovanie_v_kyrgyzstane_reshili_uluchshit_novym
نظر شما