نویسندگان*:
هوانگ چو شین
کوئ ان رن
یک: رسانه های جریان اصلی، الزامات جدیدی را برای تعمیق اصلاحات مطرح کرده اند
«تصمیم کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در مورد تعمیق جامع اصلاحات و ترویج مدرنیزاسیون به سبک چینی» که در سومین جلسه عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین مورد بررسی و تصویب قرار گرفت، پیشنهاد می شود: "ایجاد مکانیسم کاری و سیستم ارزیابی که با تولید و ارتباطات در همه رسانه ها سازگار باشد و اصلاحات سیستماتیک رسانه های جریان اصلی را ترویج کند".
در سال 2024، در زمینه تنوع مستمر اکوسیستم رسانه ای، پیچیدگی روزافزون خدمات پلتفرم، و رشد متنوع نیازهای کاربران، رسانه ها در همه سطوح به طور فعال در منابع، کاوش می کنند و به دنبال توسعه مشارکتی فرامرزی هستند. رسانه های مرکزی و استانی همچنان به ترویج ادغام و همکاری ِ بین پلتفرمی ادامه می دهند و ساخت اکولوژی یکپارچه جدید از پیوند صفحه نمایش بزرگ و کوچک، تشدید منابع، توانمندسازی فنّاوری و ادغام کانال را تسریع می کنند. رسانه ها در تمام سطوح با تسریع در ساخت سیستم ارتباطی تمام رسانه ای، تغییرات سیستمی را ترویج کنند.
دو: ایجاد یک اکولوژی هوشمند جدید از طریق نیروی مولده با کیفیت جدید
«گزارش کار دولت در سال 2024» پیشنهاد می کند: " ساخت سیستم صنعتی مدرن را به شدت ترویج شود و توسعه نیروی مولده با کیفیت جدید تسریع گردد". شکل کسب و کار رسانه ای ناشی از نیروی مولده با کیفیت جدید رسانه ها عمدتا توسط هوش مصنوعی، کلان داده، رایانش ابری و سایر معماری های فنی، هدایت می شود و از طریق فنّاورانه، تجزیه و تحلیل داده ها، بهینه سازی محتوا و سایر ابزارها، هزینه ها را کاهش می دهد و کارایی را در تمام جنبه های ایجاد، توزیع و پذیرش محتوا، افزایش می دهد و اکولوژی ارتباطات را برای حرکت به سمت هوش دیجیتال ارتقا می دهد.
سه: کلاینت (Client) رسانه وارد مرحله جدیدی از رقابت موجود شده است
در سال 2024، رسانه های جریان اصلی چین بر ایجادِ پلتفرم جدید برای ارتباطات تلفن همراه مستقل و قابل کنترل، تمرکز کرده است. تا آگوست 2024 میلادی 13 کلاینت در سطح مرکزی در چین و 1,954 کلاینت رسانه های رادیویی و تلویزیونی در سطح استانی و پایین تر وجود دارد، در میان آنها، 43 کلاینت رادیویی و تلویزیونی در سطح استانی، 265 کلاینت در سطح شهرداری و 1,646 کلاینت در سطح شهرستان وجود دارد.
با افزایش تعداد کلاینت خبری و رقابت فزاینده شدید بازار، ساخت پلتفرم های دیجیتال و پورت های تلفن همراه رسانه های جریان اصلی، وارد مرحله نگهداری موجود شده است. کلاینت رسانه تخصیص بهینه منابع رسانه ای را از طریق ادغام برای انطباق با اکولوژی ارتباطی جدید و نیازهای کاربر ترویج می کند.
چهار: گردشگری فرهنگی دیداری و شنیداری برای ساخت الگوی نوین گردشگری فرهنگی
در سال های اخیر، مقیاس بازار گردشگری فرهنگی دیجیتال همچنان در حال گسترش است و با هدایت دقیق راهنمایی سیاست، توانمندسازی عمیق فنّاوری دیجیتال و ارتقای قوی پلتفرم های اجتماعی، مدل ادغام " سمعی و بصری + گردشگری فرهنگی" به یک روند و نقطه رشد جدید در سال 2024 تبدیل شده است. "ویدیوی کوتاه + گردشگری فرهنگی" و "درام مینی و کوتاه + گردشگری فرهنگی" بازار بزرگ را با هزینه ای اندک به پیش می برد.
در ابتدای سال 2024، اداره دولتی رادیو و تلویزیون «اطلاعیه اجرای طرح ایجاد "سفر با درام های مینی و کوتاه" را صادر کرد و سعی کرد " درام های مینی و کوتاه + گردشگری فرهنگی + پلتفرم های ویدیویی کوتاه" را به صورت ارگانیک ادغام کند، تعدادی مکان فیلمبرداری فیزیکی را برای دنبال کردن پخش محبوب درام های مینی و کوتاه "خارج از دایره" تبلیغ کند، تعدادی نشانه و نمادهای فرهنگی ایجاد کند که گذشته و حال را منعکس و چین و کشورهای خارجی را به هم متصل کند تا تعامل بین محتوای ویدیویی کوتاه و ارتباطات تصویری شهری را تحقق بخشد. در عین حال، مسیر توسعه جدید "فرهنگ روستایی + گردشگری روستایی + اقتصاد دیجیتال" مورد بررسی قرار گرفته است و مدل مصرف یکپارچه جدیدی از "درام مینی و کوتاه + گردشگری فرهنگی" شکل گرفته است که قابل تکرار و ترویج است و به موتور جدیدی برای شعله ور کردن فرهنگ روستایی و مصرف گردشگری تبدیل می شود.
پنج: "پخش زنده + "، نیروی حرکت جدیدی را به توسعه تزریق کرده است
در سال 2024، مرزهای کاربردی "پخش زنده اینترنتی" بیشتر گسترش یافت و به موتور مهمی برای ترویج توسعه اقتصاد دیجیتال تبدیل شده است. "پخش زنده + تجارت الکترونیک" تلاش های بیشتری انجام داده است و حجم اینترنت همچنان در حال گسترش است.
بر اساس پنجاه و چهارمین «گزارش آماری توسعه شبکه اینترنت چین»، تا ژوئن 2024، تعداد کاربران پخش زنده آنلاین در چین به 777 میلیون نفر رسیده است که 70.6 درصد از کل کاربران اینترنتی را تشکیل می دهد. بر این اساس، رسانه های سنتی از مزایای خود برای ورود به پخش زنده برای بازسازی مدل درآمد استفاده کرده اند. علاوه بر این، گسترش سناریوهای متعدد مانند "پخش زنده + گردشگری فرهنگی"، "پخش زنده + کمک به کشاورزی"، "پخش زنده + ورزش های الکترونیکی" و "پخش زنده + کنسرت" به طور مداوم اثرات سرریز را منتشر و نیروی حرکتی جدیدی را به توسعه پایدار صنعت پخش زنده تزریق کرده است.
شش: درام مینی و کوتاه با کیفیت بالا به اوج جدیدی تبدیل شده است
در سال 2024، مقیاس صنعت درام مینی و کوتاه همچنان در حال افزایش بوده و به تدریج در جهت کیفیت بالا، حرفه ای و سیستماتیک توسعه یافته است و به جبهه اصلی ساخت و ساز اکولوژیکی محتوای آنلاین تبدیل شده است.
در سطح پلتفرم، علاوه بر پلتفرم های اصلی مانند Douyin و Kuaishou، رسانه های جریان اصلی و پلتفرم های صوتی و تصویری آنلاین نیز وارد صنعت درام مینی و کوتاه شده اند. در سطح نظارتی، عملکرد ادارات مربوط در دولت، راهنمایی های مثبتی را برای درام های مینی و کوتاه افزایش داده اند. در سطح موضوعی، درام های مینی و کوتاه به طور فعال با صنایع دیگر ادغام و نوآوری می کنند، مانند همکاری با گردشگری فرهنگی، دادگستری و سایر ادارات، توجه به میراث فرهنگی ناملموس محلی، مسائل حقوقی واقع بینانه و غیره، و تعدادی از آثار با کیفیت که نزدیک به زمان پدیدار شده اند.
هفت: "حاکمیت دوگانه" سبک جدیدی را به صفحه تلویزیون آورده است.
از آگوست 2023، اداره دولتی رادیو، فیلم و تلویزیون، کار شارژ تلویزیون و "حاکمیت دوگانه" را آغاز کرده است و در سه زمینه اصلی تلویزیون با سیم، IPTV و تلویزیون اینترنتی به نتایج قابل توجهی دست یافته است. تا سپتامبر 2024، بیش از 81 درصد از تلویزیون با سیم و بیش از 85 درصد از کاربران خانگی IPTV در کشور به پخش زنده پی برده اند و 200,000 هتل و 11 میلیون اتاق مهمان نیز به "تماشای تلویزیون راحت" دست یافته اند که پشتیبانی قوی از حاکمیت استاندارد صنعت رادیو و تلویزیون و توسعه با کیفیت بالا این صنعت را فراهم کرده است.
هشت: ارتباطات بین المللی پنجره های جدیدی را باز کرده است
در سال 2024، حالت ارتباطات بین المللی چین به طور فزاینده ای متنوع شد و بازی های آنلاین، ادبیات آنلاین و فیلم ها و درام های تلویزیونی داخلی کشور، به عنوان نیروی اصلی ارتباطات فرهنگی، به گسترش نفوذ خود در بازارهای خارج از کشور ادامه داده است. علاوه بر این، با گسترش مداوم "حلقه دوستان" بدون ویزا در چین، گردشگری پنجره های ورودی جدیدی را برای ارتباطات بین المللی چین باز کرده است. "سفر به چین" در پلتفرم های رسانه های اجتماعی جهانی گسترش یافته است و ویدئوهایی در مورد "سفر به چین" در TikTok بیش از 1 میلیارد پخش داشته است.
علاوه بر این، با تعمیق مفهوم جامعه بشری با آینده مشترک در قلب مردم و توسعه شدید ابتکار "کمربند -راه "، چین به طور فزاینده ای به رسانه ها و همکاری با کشورهای "جنوب جهانی" نزدیک شده است. تا آگوست 2024، در مجموع 51 رسانه جریان اصلی از 31 کشور آفریقایی در حلقه دوستان رسانه ای "شرکای آفریقایی" رادیو و تلویزیون مرکزی چین شرکت کرده اند و هژمونی گفتمان غرب را شکسته و حجم گفتمان "جنوب جهانی" را از طریق به اشتراک گذاری محتوا و تولید مشترک برنامه افزایش داده اند.
نه: صنعت خلاقیت دیجیتال، سرشار از نشاط جدید است
در سال 2024، مدل های ویدئویی مانند سورا (Sora) و کلینگ (Kling) یکی پس از دیگری راه اندازی شد و توسعه سریع فنّاوری دیجیتال ِ اشکال خلاقانه و مدل های تجاری جدیدی را به وجود آورد. از موسیقی آنلاین و کتاب های الکترونیکی گرفته تا ویدئوهای کوتاه، درام های مینی و کوتاه، محتوای واقعیت مجازی و غیره، صنعت خلاقیت دیجیتال به تدریج در حال تبدیل شدن به بخش مهمی از کیفیت جدید نیروی مولده است. در عین حال، سهولت تکرارپذیری و انتشار گسترده آثار دیجیتال، و همچنین محرمانه بودن و دشواری قانونی نقض هوش مصنوعی، مشکل نقض حق چاپ را به طور فزاینده ای برجسته کرده است. بازتولید، انتشار و انطباق غیرمجاز به اشتیاق خلاقانه و منافع اقتصادی سازندگان آسیب جدی وارد کرده و سرزندگی نوآورانه و پتانسیل توسعه پایدار کل صنعت خلاق را مهار کرده است.
به منظور ترویج توسعه سالم صنعت خلاقیت دیجیتال و اطمینان از کاربرد استاندارد حقوق مالکیت دیجیتال، دولت از طریق ایجاد کمیته های ویژه و ایجاد پلتفرم های خدماتی، انگیزه فزاینده ای را به صنعت کپی رایت دیجیتال، تزریق کرده است. در نوامبر 2024، کمیته کاری درام مینی و کوتاه انجمن کپی رایت چین به طور رسمی تأسیس شد و زمینه آزمایشی را برای صنعت فراهم کرد تا با حفاظت از حق چاپ هدایت شود. راه اندازی پلتفرم خدمات کپی رایت جنوب غربی و سایر پلتفرم های خدماتی پشتیبانی قوی از همگرایی منابع کپی رایت دیجیتال و بهینه سازی اکولوژی کپی رایت ارائه کرده است.
ده: حاکمیت فضای مجازی مشکلات جدیدی را به چالش می کشد
سال 2024 سی امین سالگرد دسترسی کامل چین به اینترنت است و شی جین پینگ، دبیر کل، ویدیوی افتتاحیه کنفرانس جهانی اینترنت 2024 اجلاس وو ژین (Wu zhen) را تبریک گفت و خاطرنشان کرد که لازم است توسعه نوآورانه، امنیت و توسعه فراگیر فضای سایبری تسریع شود و با هم کار کنیم تا به سمت "آینده دیجیتال" بهتر حرکت کنیم. در این مرحله، محیط اینترنت بین المللی با وضعیت شدید و چالش های فراوانی مواجه است، حق سخن گفتن در فضای مجازی به اوج فرماندهی جدید بازی قدرت های بزرگ، تبدیل شده است و فنّاوری های نوین مانند رمزنگاری کوانتومی و مدل های زبان بزرگ، پایه و اساس حکمرانی سنتی فضای مجازی را به چالش کشیده است.
در سال 2024، کار حاکمیت فضای سایبری چین به پیشرفت خود ادامه داده است و تعدادی از سیاست ها و اقدامات ویژه برای ایجاد یک فضای سایبری پاک معرفی شده است، مانند استقرار و اجرای اقدام ویژه "پاکسازی و اصلاح خدمات اطلاعات خبری اینترنتی غیرقانونی" توسط اداره فضای مجازی چین با تمرکز بر پنج مشکل برجسته از جمله وب سایت های خبری جعلی و جمع آوری و توزیع اطلاعات خبری نادرست و غیره است. علاوه بر این، با توسعه و کاربرد فنّاوری های اطلاعاتی مانند کوانتومی، 56G/G و ارتباطات ماهواره ای، پیشرفت هایی در فنّاوری های کلیدی برای حمله سایبری و دفاع حاصل شده است و حاکمیت فضای سایبری را در سطح فنی، توانمند کرده است.
----------------------
* هوانگ چو شین (Huang chu xin)، دبیرکل و محقق مرکز تحقیقات رسانه های جدید آکادمی علوم اجتماعی چین.
کوئ ان رن (Guo an ran)، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده روزنامه نگاری و ارتباطات دانشگاه آکادمی علوم اجتماعی چین.
نظر شما