گزارش ذیل، به بررسی آخرین وضعیت مهاجران بازگشته به چین، تجزیه و تحلیل سیاستهای فعلی مربوط به جذب استعدادهای چینی خارج از کشور چین و فراهم ساختن شرایط کلی برای افزایش بازگشت مهاجرت کنندگان چینی میپردازد. یکی از اهداف این مطالعه، این است که نقش بازگشتگان در ایجاد تغییرات تحولگرا در چین و انتقال تجربیات و ابتکارات کسب شده در خارج از کشور به داخل چین را بررسی کند. در این گزارش بر نقش کارآفرینانۀ این بازگشتگان تمرکز شده است. اینان به طور کلی به چهار دسته تقسیم می شوند:
- استعدادهای علمی که در حوزههای دولتی، دانشگاهها و صنایع کار میکنند و نقش آنها کمک به ساختن، در مواردی تغییر شکل و بهبود سیستمهای نوآوری ملی چین است؛
- نخبگان در حوزۀ درمان و بهداشت که در ارتقای سیستم مراقبتهای بهداشتی در چین کار می کنند؛
- نخبگان فرهنگی و اجتماعی که در ارتقای شیوۀ جدید زندگی و توسعۀ صنعت فرهنگی چین مؤثرند؛
- استعدادهای فنی و مدیریتی که به رشد فنآوری و صنعت خدمات در چین یاری میرسانند و توسعۀ اقتصاد داخلی جدید در چین را تقویت میکنند.
از زمان آغاز بحران اقتصادی جهانی در سال 2008، کشورهای توسعه یافته با اقتصادهای نوظهور مانند هند، چین، روسیه و برزیل، شاهد بازگشت تعداد زیادی از مهاجران تحصیل کرده و ماهر (و خانوادههای آنها، ازجمله کودکان) بوده اند. این پدیده، «مهاجرت معکوس مغزها» نامیده میشود. مهاجران بازگشته که زمانی در جستجوی فرصتهای بهتر زندگی به خارج از کشور رفته بودند، به دلیل رشد بالای اقتصادی، به کشورهای خود بازمیگردند. برخی از محققان استدلال میکنند که با تشدید روند مهاجرت معکوس، پدیدۀ «فرار مغزها» به پدیدۀ «استعدادهای در جریان» تبدیل میشود. در واقع بازگشتگان که حرفۀ خود را در خارج از کشور توسعه داده اند، با بازگرداندن سرمایۀ انسانی، مالی و اجتماعی، نقش مهمی در توسعۀ اقتصادی در کشورهای خود دارند.
برای استفادۀ کامل از این پدیدۀ جدید گردش استعدادها، با توجه به نیروی کار با استعداد بین المللی، بسیاری از کشورها، از جمله چین، در حال توسعۀ برنامههای نوآورانه با هدف ترغیب مهاجران برای بازگشت به خانه هستند. این مهاجران بازگشته، کادری از افراد کاملاً آموزش دیده و واجد شرایط را تشکیل میدهند که مجهز به مجموعه ای شامل آموزش در خارج از کشور و تجربۀ ارزشمند تعاملات بین المللی به همراه دانش گستردۀ محلی و منابع اجتماعی در کشورهای میزبان خود هستند.
در سال 2006، چین «برنامۀ توسعه ای متوسط مدت و بلندمدت استعدادها»ی (2010-2020) خود را پایه ریزی کرد که هدف از آن، گسترش تیم نوآوران و نخبگان فرهنگی کشور به منظور تبدیل جامعه به یک جامعۀ نوآورانه بود. در راستای این طرح کلی، دولت چین پی در پی مجموعه ای از برنامههای استعدادیابی را راه اندازی کرد. این برنامهها شامل «برنامۀ هزار استعداد» و «برنامۀ هزار استعداد جوان» است که به ترتیب در سالهای 2008 و 2011 راه اندازی شده و به دنبال استخدام استعدادهای خلاق در خارج از کشور بود.
این طرح به طور ویژه برای تحصیل کردههای چینی خارج از کشور، برنامهریزی شده و هدف از آن تشویق آنها برای بازگشت و کار برای وطن خود است. برنامۀ هزار استعداد با هدف جذب حدود 2000 نفر از افراد با استعداد زیر 55 سال است که دارای مرتبۀ استادی یا موقعیتهای معادل آن در دانشگاههای مشهور خارجی یا مؤسسات تحقیقاتی به مدت یک دورۀ 5 تا 10 ساله هستند. برنامۀ هزار استعداد جوان نیز قصد داشت تا سال 2015 حدود 2000 دانشمند جوان برجستۀ زیر 40 سال را به چین بازگرداند.
بزرگترین خدمت این افراد بازگشته، بازگرداندن تکنولوژی پیشرفتۀ جهانی به همراه خود است. به طور خاص، علوم کامپیوتری پیشرفته، فناوریهای نوری-الکترونیکی، هوانوردی و فضانوردی که آنها از خارج از کشور با خود به چین آورده اند، فاصلۀ بین چین و کشورهای توسعه یافته را در مقاطعی، بهویژه در دهۀ 1980 و آغاز دهۀ 1990، بهشدت کاهش داده است. تأثیر بازگشت این نخبهها بسیار فراتر از حوزۀ علوم و فناوری است. مفاهیم پیشرفتۀ مدیریتی و دیدگاههای بین المللی که این افراد در خارج از کشور آموخته اند، سرعت جهانی شدن اقتصاد چین را تسریع کرده است. علاوه بر این، این افراد به عنوان رابط برای افزایش درک متقابل بین چینیها و مردم سایر نقاط جهان عمل میکنند.
بررسی مهاجران بازگشتۀ چینی از منظر اشتغال و کارآفرینی
از سال 2000، در حالی که تعداد دانشجویان خارج از کشور به طور قابل توجهی افزایش یافت، تعداد دانشجویانی که پس از اتمام تحصیلات خود به چین باز میگردند، نیز رکوردهای جدیدی یافته است. به گفتۀ وزارت آموزش و پرورش چین، در سال 2015، تعداد 523،700 چینی برای تحصیل به خارج از کشور رفتند که در مقایسه با سال 2014 رشدی معادل 13.9 داشته است. در عین حال، میزان بازگشتگان نیز 409،100 نفر بوده که در مقایسه با رقم 364،800 نفر در سال 2014، 12.14٪ افزایش یافته است. از بین 4.04 میلیون دانش آموز هم که از سال 1978 برای تحصیل به خارج از کشور رفته اند، 2.22 میلیون نفر یا بیش از نیمی از آنها بازگشته اند. این میزان قابل توجه بازگشت مهاجران و تحصیل کردگان چینی به کشور، عمدتاً ناشی از تلاشهای دولت چین، بحران مالی در خارج از کشور، اقتصاد پویای چین و افزایش خوشبینی به ثبات اقتصادی کشور از سوی چینیهایی است که برای تحصیل و کاریابی به خارج از کشور رفته اند.
بازگشتگان، کسب و کار خود را در بسیاری از بخشها، بهویژه در زمینههایی مانند فناوریهای جدید، اینترنت، ارتباطات از راه دور و رسانهها آغاز کرده اند و همچنین صنایع سنتی و قدیمی کشور را به تحرک و پویایی درآورده اند. کسب و کارهای ایجاد شده توسط بازگشتگان در حال حاضر، بخشی از جریان اصلی اقتصادی جدید چین، بهویژه در مناطق با تکنولوژی پیشرفته است. تا پایان سال 2010، چین 150 پارک کارآفرینی برای بازگشتگان ساخته و بیش از 10،000 شرکت جدید در این پارکها مستقر شده اند. آمار نشان میدهد که در حال حاضر، 21 پارک برای کارآفرینان بازگشتی در منطقۀ علم و فناوری جونگ گوان سون Zhongguancunپکن، که به عنوان «سیلیکون ولی» چین شناخته میشود، وجود دارد. حدود 3888 شرکت که بازگشتگان در این منطقه افتتاح کرده اند، با سرمایۀ ثبتی بالغ بر 4.5 میلیارد یوان است. حدود 57 درصد از کارآفرینان بازگشتی، دستاوردهای علمی مختص به خود را دارند و 44 درصد از این دستاوردها، منجر به ثبت اختراعات جدید شده است.
در مجموع میتوان گفت که بازگشتگان که مجهز به دو گزینۀ تحصیل در خارج از کشور و بهره مندی از تجربۀ جهانی هستند، افراد منحصر به فردی شمرده میشوند که گویی در هر دو پایگاه داخل و خارج، جایگاه دارند. آنها کشورهای خود را بهخوبی میشناسند و همزمان درک زیادی از خارج از کشور دارند. این افراد میتوانند از هویت دوگانۀ منحصر به فرد خود، به عنوان ابزاری جهت استناد برای ایجاد سرمایهگذاریهای تجاری استفاده کنند و به طور خاص، با توجه به تواناییهایشان و بودن به عنوان «اولین فرد قدم گذارنده» برای شروع پروژه، میتوانند باتوجه به داشتن هویت دو فرهنگی، توانایی تکنولوژیکی قویتر و دسترسی بیشتر به منابع، نسبت به دیگران، یک گام جلوتر باشند.
انگیزه های اصلی برای بازگشت به چین
بر اساس مطالعات، عوامل مؤثر بر تصمیم به بازگشت به چین را میتوان به سه دسته طبقه بندی کرد که به ترتیب عبارتند از: توسعۀ شغلی، وابستگی های خانوادگی و هویت اجتماعی و فرهنگی.
به طور کلی، 58.8 درصد از پاسخ دهندگان، توسعۀ شغلی، 45.1 درصد وابستگیهای خانوادگی و 41.2 درصد هویت اجتماعی و فرهنگی را به عنوان دلیل اصلی برای بازگشت به چین اعلام کرده اند. از نظر مسائل مربوط به توسعۀ شغلی، «داشتن برتری نسبی در یک زمینۀ حرفه ای»، «چشم انداز اقتصادی خوشبینانۀ داخلی»، «بهره برداری از فرصتها در بازار داخلی» و «سیاست فرصتهای جذاب پیشنهادی»، چهار عامل اصلی است که آنان را به خانه برمیگرداند. با این حال، کمتر از 35 درصد از پاسخ دهندگان، به علت اینکه توسعۀ شغلی آنها با مشکلات و بن بست مواجه شده، و تنها حدود 25 درصد، به دلیل پیدا نکردن فرصت شغلی مناسب، به چین بازگشته اند.
چینی ها چین را برای یافتن فرصتهای اقتصادی و حرفه ای بهتر در کشورهای توسعه یافته ترک میکنند و مجدداً به همین دلیل، در حالی که مجهز به تکنولوژی و مهارتهای پیشرفته شده اند، به کشور خود باز میگردند. شاید فرار مغزها برای اقتصادهای توسعه یافته سودمند بوده؛ اما در بلندمدت، این موضوع به نفع چین شده است. بیش از 70 درصد از پاسخ دهندگان، دلیل اصلی بازگشت خود به چین را، تمایل به پیوستن به خانوادههای خود عنوان کرده اند. با این حال، تنها حدود 35 درصد از پاسخ دهندگان، راحتی و ثبات زندگی در چین را انگیزۀ اصلی خود برای بازگشت دانسته اند. بخش کوچکتری در حدود 30٪ نیز گفته اند که دلزدگی از زندگی در خارج از کشور، آنها را به سرزمین اصلی خود بازگردانده است. شاید این واقعیت که اکثر پاسخ دهندگان بین 30 تا 40 ساله بودند، دلیل این آمار را توجیه کند.
فرهنگ چینی و محیط سیاسی پایدار، دو عامل مهم دیگر است که چینیهای خارج از کشور را به خانه بازمیگرداند. بیش از 60 درصد از پاسخ دهندگان، این دو عامل را به عنوان علت بازگشت خود به چین ذکر کرده اند. با این حال، استرس زندگی، تنهایی، مسائل تبعیض نژادی و چالشها و مبارزات شدید بین فرهنگی، نقش مهمی در تأثیرگذاری بر تصمیم گیری برای بازگشت به چین نداشت. این یافته نشان دهندۀ این واقعیت است که صبر و استقامت، دو ویژگی مهم فرهنگی چینیهاست. برای اکثر آنها، پذیرش سختیها در مسیر یادگیری و محیط زندگی برای سازگاری، توسعه و موفقیت در شرایط دشوار، یک فضیلت محسوب میشود.
سیاستهای ترغیب مهاجران با تجربههای مختلف در خارج از کشور به بازگشت
در این تحقیق، تأثیر سیاستهای انگیزشی ترغیبی دولت محلی چین بر مهاجران بازگشته بررسی شده است. بیش از 80٪ از آنان، برای بازگشت و زندگی در استانهای محلی، با سیاستهای زیر تشویق شده اند: 1. اعطای پاداش و تضمین تأمین مالی؛ 2. تأمین آپارتمان قسطی با وام همراه بهرۀ کم؛ 3. کاهش محدودیتهای مرتبط با سیستم ثبت نام خانوار؛ 4. اولویت دادن به آنها برای درمان پزشکی؛ 5. حمایت از همسران آنان؛ 6. ساده سازی شرایط اقامت و ویزا برای آنان.
در واقع ارائۀ یارانههای مالی، تسهیل رویههای اداری و ارائۀ حمایتهای خاص به خانوادۀ آنها، اساساً عوامل مهمی برای جلب توجه مهاجران بازگشته است. چین تلاشهای خود برای جذب متخصصان تحصیل کرده به منظور پر کردن شکاف در نیروی کار و افزایش نوآوری در بخشهای ویژه ای از اقتصاد را افزایش داده است. همچنین برای تشویق چینیهای ماهر در خارج از کشور برای بازگشت به خانه و شرکت در پروژۀ ملی سازی، دولت چندین برنامه طراحی کرده است.
«برنامۀ صد استعداد» آکادمی علوم چین برای جذب دانشمندان و متخصصان سطح بالا، در قالب اختصاص کمکهای مالی برای ایجاد آزمایشگاه تحقیقات پیشنهادی خود و حمایت مالی برای خرید تجهیزات و استخدام پرسنل فنی، انگیزۀ فراوانی در این گروه ایجاد کرد. همچنین برای تسهیل ورود مهاجران چینی به چین، دولت شرایط اقامت و ویزای ورود را برای محققان خارج از کشور که مایل به بازگشت یا بازگشت برای بازدیدهای کوتاه مدت و شرکت در پروژههای همکاری هستند ساده کرد.
دولتهای محلی نیز طرحهای مختلف استعدادیابی خود را بهویژه بین مدیران ارشد و کارآفرینان بازگشتی که اختراعات یا تکنولوژی خود را توسعه داده اند، با هدف قرار دادن انواع مختلف استعدادها، گسترش داده اند. برای نمونه، در سال 2011، دولت شهرداری نینگبو، استان ژجیانگ، برنامۀ 3315 را برای جذب استعدادهای عالیرتبۀ خارج از کشور معرفی کرد. افراد تحت پوشش این برنامه، مبلغ یک میلیون یوان بهطور یکجا دریافت میکنند. اعضای یک تیم کاری عالی، هر کدام مبلغ 200،000 یوان، با سقف یک میلیون یوان برای کل تیم دریافت میکنند. تیمهای کاری موفق، به طور ویژه، حمایت مالی بیشتری دریافت میکنند. همچنین پروژههای تحقیقاتی تیمی در درخواست حمایت مالی ایالتی یا استانی اولویت دارند. همۀ کسانی که در چنین برنامههایی شرکت میکنند، واجد شرایط دریافت مسکن رایگان برای خود و خانوادههایشان هستند و همسرانشان، کمک شغلی یا کمک هزینۀ زندگی نقدی دریافت میکنند.
وضعیت عمومی اشتغال بازگشت کنندگان
دو دهه پیش، با بازگشتگان از خارج، مانند گنجینههای ملی رفتار میشد؛ اما اخیراً محبوبیت آنها نسبت به گذشته، اندکی کاهش یافته است. در گذشته، آنان به عنوان گونههای نادر مورد توجه قرار میگرفتند، زیرا دانش و تکنولوژی پیشرفته را با خود به ارمغان میآوردند؛ اما با توجه به توسعۀ سریع سیستمهای ارتباطی داخلی، مردم بهراحتی میتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را به صورت آنلاین پیدا کنند. بنابراین، بازگشت به کشور، دیگر موضوع مهمی نیست. از پایان قرن بیستم، چین شاهد افزایش تعداد شهروندان خود بوده است که در خارج از کشور زندگی کرده و سپس به خانه بازگشته اند و به عنوان یک نیروی مهم در افزایش سطح علمی و تکنولوژیکی اقتصاد کشور خود عمل میکنند. با این حال، در دهۀ اخیر، بازگشتگان از خارج کشور، اندک اندک برتری رقابتی خود نسبت به نخبگان و استعدادهای محلی را از دست دادند. بسیاری از آنان، در جستجوی شغل با مشکلاتی مواجه شده اند و مجبور به پذیرش حقوق بسیار پایینتر از سطح انتظار خود شده اند.
چینیهای مهاجر بازگشته، توسعۀ جدید اقتصادی چین را ارتقا میبخشند
در طول تاریخ، اکثر بازگشتگان چینی، از دانشگاهیان و دانشمندان بودند؛ اما این الگو در دهۀ 1990 تغییر کرد؛ زمانی که تعداد فزاینده ای از آنان، قبل از بازگشت به چین، در خارج از کشور مشغول به کار بودند. در طول این زمان، روشنفکران چینی به سمت دنیای کسب و کار تغییر جهت داده اند. همانطور که موفقیت مناطقی با تکنولوژی بالا مانند Zhongguancun نشان داده است، دانشمندان بازگشته در حال حاضر، مشتاقانه به دنبال فرصتهای کارآفرینی در چین هستند که پاسخگوی تحول اقتصاد چین به سمت یک اقتصاد مبتنی بر بازار باشد.
عوامل اصلی تأثیرگذار بر توسعۀ اقتصاد جدید چین
در سه دهۀ گذشته، شاهد افزایش تعداد بازگشتگان چینی بوده ایم که در استارت اپهای تجاری مشغول بودند یا کارآفرین شدند. آنها با تحصیل در دانشگاههای برتر دنیا، مشارکت گسترده ای در اقتصاد نوین، تجربۀ غنی در سرمایهگذاری مخاطره آمیز و افزودن شرکتهای چینی در خارج از کشور به فهرست جهانی و تجربۀ کاری در شرکتهای چند ملیتی (MNCs)؛ سهم بزرگی در رشد و افزایش تعاملات اقتصادی چین با دنیا دارند. حتی در میان شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs)، بازگشتگان فعالانه در اقتصاد جهانی، صادرات، شبکهسازی، مسافرت و مالکیت شرکتهای خارج از کشور درگیر هستند. برخی از آنها به رهبران صنایع پیشرفته تبدیل شده اند و مشارکت آنها، تأثیر مثبتی بر روند جهانی شدن چین داشته است.
کمک مهاجران بازگشته به شرکتهای چینی در روند جهانی شدن
در سالهای اخیر، در حالی که چین استراتژی «جهانی شدن» را اجرا میکند، برخی از شرکتهای رقابتی بزرگ دولتی در بازارهای سرمایه گذاری بین المللی ظاهر میشوند. قرار گرفتن در این بازارها در خارج از کشور، بهتدریج جزو اولویتهای شرکتهای چینی شده که جهانی شده اند، بهویژه شرکتهای بزرگ دولتی. در سال ۲۰۰۳، شرکت بیمۀ عمر چین، شرکت بیمۀ مردمی چین و سرزمین پایتخت پکن در این فهرست قرار گرفتند. در سال 2004، شرکت بین المللی تولید نیمههادی و گروه لبنیات Mengniu در خارج از کشور ثبت شدند. در سال ۲۰۰۵، گروه Shenhua، بانک ارتباطات و بانک ساخت و ساز چین در هنگ کنگ ثبت شد و در سال 2006، بانک صنعتی و تجاری چین، A + H را به طور همزمان برای صدور سهام به تصویب رساند و بزرگترین انتشار عمومی در تاریخ بازارهای سرمایۀ بین المللی را ایجاد کرد.
مدیریت شرکتهای چندملیتی در چین
با وجود 480 شرکت از 500 شرکت چندملیتی برتر دنیا (MNCs) در چین، برای افراد با استعداد و دارای مهارتهای مدیریتی و شبکههای فراملی که به عنوان پلی بین شرق و غرب عمل میکنند، تقاضای فزاینده ای وجود دارد. در واقع، گزارشهای مختلف توسط شرکتهایی مانند مک کینزی همواره اشاره کرده اند که چین با کمبود جدی مدیران سطح متوسط و بالا مواجه است. در نتیجه، دانش-آموختگان چینی در خارج از کشور، از جمله کسانی که قبلاً بازگشته اند و کسانی که برای MNC ها یا شرکتهای پیشرو در خارج از کشور کار میکنند، بسیاری از موقعیتهای مدیریت ارشد در MNC های فعال در چین را پر کرده اند.
ایجاد فرهنگ جدید کسب و کار در چین
کارآفرینان و دیگر نخبگان بازگشته، در ایجاد فرهنگ جدید کسب و کار و پیشبرد و شکل دهی به کارآفرینی معاصر چین، به عنوان کشوری که از یک اقتصاد برنامه ریزی شده بر اساس بازار گذار میکند، نقش مهمی ایفا کرده اند. فرهنگ کارآفرینی همواره یکی از مهم ترین ویژگیهای شرکت موفق با تکنولوژی بالا شناخته شده است. یکی از برجسته ترین کمکهای بازگشتگان چینی، اصلاح و تقویت روحیۀ کارآفرینی در چین است که همراستا با بازگرداندن استعداد، سرمایه، فناوری و دانش مدیریت پیشرفته، برای تقویت توسعۀ اقتصادی و اجتماعی چین اقدام میکند.
خلاصه، در حالی که جهان برای تعامل با «چین در حال جهانی شدن» آماده میشود، باید آمادۀ مقابله با یک گروه متمایز از کارآفرینان بازگشته به چین و نخبگان عرصۀ کسب و کار باشد که در خارج از کشور آموزش دیده اند و حداقل در دو عرصۀ مختلف اجتماعی و اقتصادی توانمند هستند. سهم و تأثیر آنها بر چین و جهان خارج، هم اکنون محسوس است و برای سالهای زیادی نیز احساس خواهد شد.
چین در 30 سال گذشته، تحولات اقتصادی شگرفی داشته است و اکنون زمان تصمیمات مهم برای حفظ این سطح بی سابقۀ رشد فرا رسیده است. در حالی که موفقیت گذشتۀ چین عمدتاً بر اساس سود سهام جمعیت و سرمایه گذاری سنگین در تولید و زیرساختها بنا شده، رشد آیندۀ آن بیشتر به طراحی یک استراتژی برای استفادۀ بهتر از استعداد خود در داخل و خارج از کشور متکی است. این شامل جذب استعدادهای چینی تحصیل کرده و دارای تجربۀ کاری در خارج از کشور به سرزمین پادشاهی میانه خواهد بود. نیروی کار ارزان در طول سه دهۀ گذشته، به توسعۀ چین کمک کرده است؛ اما به دلیل وابستگی شدید این رشد به صنایع تولیدی قدیمی، استفادۀ بیرویه از منابع، بهویژه انرژی و آسیبهای زیست محیطی، دیگر نیروی کار ارزان، برای این رشد کافی نیست. چین در حال حاضر در مقطعی از تاریخ قرار دارد که در آن باید به یک مدل رشد جدید شامل فعالیتهای مبتنی بر دانش تبدیل شود و انجام این کار، نیاز به جذب سهم بیشتری از استعدادهای جهانی برای کار در کشور دارد.
این متن خلاصه ای از مقالۀ زیر است:
Reverse Migration in China: Contemporary Chinese Returnees
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-981-10-6074-8_3
[1] Miao, L., Wang, H. (2017). Reverse Migration in China: Contemporary Chinese Returnees. In: International Migration of China. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-10-6074-8_3
نظر شما