۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱

قرقیزستان مرکز و پایتخت هنر تئاتر نمی باشد ولی در این جمهوری برخی نویسندگان و بازیگران مشهور متولد شده و آثار زیادی نوشته اند و تئاترها و مدارس هنری در قرقیزستان بسیار مورد توجه و رونق هستند.


البته، قرقیزستان مرکز و پایتخت هنر تئاتر نمی باشد ولی در این جمهوری برخی نویسندگان و بازیگران مشهور متولد شده و آثار زیادی نوشته اند. تئاترها و مدارس هنری در قرقیزستان بسیار مورد توجه و رونق هستند. به دانشجویان هنر بازیگری، موسیقی، حرکات موزون وکارگردانی آموزش می دهند و نمایش های مختلف به طور منظم برگزار می شود.

تئاتر اپرا و باله قرقیزستان به عنوان یک تئاتر آموزشی در سال ۱۹۲۶ میلادی تاسیس شده است. ساختمان فعلی تئاتر در سال ۱۹۵۵ احداث شده و هنوز هم در آن نمایش های تئاتری اجرا می شود. مشهورترین هنرمند تئاترقرقیزستان عبدیلاس مالدیبایف[۱] است که یکی از مولفان سرود ملی قرقیزستان می باشد و نیز بوبوسارا بیشن علی یوا که به طور دائم در شوروی و خارج از شوروی تئاتر اجرا می کرد.


قدیمی ترین تئاتر در قرقیزستان؛  تئاتر آکادمی دولتی موسیقی و درام ازبکی شهر اوش می باشد. این تئاتر در سال ۱۹۱۴ میلادی تاسیس شده و نمایش های متعدد موسیقی و تئاتری به زبان ازبکی اجرا کرده است و از توسعه تئاتر و موسیقی در منطقه حمایت می نماید. در شهر بیشکک نیز تئاتر آکادمی ملی درام و تئاتر دولتی درام روسی واقع شده  و در آنها آثار نویسندان محلی به به روی صحنه می روند.

در مرکز شهر بیشکک پایتخت؛ فیلارمونی ملی قرقیزستان قرار دارد. در میدان روبروی فیلارمونی مجسمه بزرگ ماناس (قهرمان) وجود دارد و در اطراف آن برای تصدیق تاریخ غنی موسیقی قرقیزستان، نیم تنه های آکین ها (شاعران) و ماناسچی ها (ماناس خوان ها) نصب شده است. خود فیلارمونی به نام توکتوگول ساتیلقان اف یکی از مشهورترین موسیقی دانان و شاعران قرقیزستان نامگذاری شده است. در این ساختمان می توان بهترین موسیقی دانان قرقیز و خارجی را گوش کرد.

سینما نیز نقش مهمی در توسعه هنر در قرقیزستان داشته است. استودیوهای فیلم سازی در کشور کمی دیرتر تاسیس شده اند، در زمان جنگ جهانی دوم بزرگترین استودیوهای شوروی سابق به کشورهای آسیای مرکزی منتقل شده اند. تعدادی از آثار و کتاب های چینگیز آیتماتوف، برجسته ترین نویسنده قرقیزستان به فیلم تبدیل شده اند. تولوموش آکی یف در سال های ۱۹۶۰ الی ۱۹۸۰ میلادی بسیار فعال کارگردانی می کرد و با فیلم های خود که در آن طبیعت و زیبایی قرقیزستان معرفی شده، شهرت دارد. آکتان عبدخالق اف یکی از مشهورترین کارگردانان کشور است و با فیلم "بش کمپیر" (پنج پیر زن) به شهرت بین المللی دست یافته است. روسلان آکون تاثیرگذارترین فیلمبردار و کارگردان امروز است که فیلم های "سلام، نیویورک" و "پرگون" (انتقال) جوایز زیادی در قرقیزستان و خارج از کشور به دست آورده است.

نام مرکز تئاتر به فارسی

نام مرکز تئاتر

به روسی

سال تاسیس

محل فعالیت

ملاحظات

آکادمی ملی هنرهای تئاتر قرقیزستان ت. عبدالمومن اف

Кыргызский Национальный Академический театр им. Т. Абдумомунова

۱۹۲۶

عبدی مامونوف؛۲۲۲

e-mail: ulut.teatr@mail.ru

تاریخ تاسیس ۱ نوامبر سال ۱۹۲۶ میلادی. درحدود ۸۰ سال فعالیت‌های خود، در این تئاتر نزدیک ۵۰۰ نمایش از آثار هنرمندان دنیا و قرقیزی اجرا شده است.

تئاتر اپرا و باله ملی جمهوری قرقیزستان موسوم به مالدی بایف

Театр оперы и балета им. Малдыбаева

۱۹۲۶

خیابان عبدالرحمان  اوا ؛۱۶۷

http://www.operaballet.lg.kg/

در این تئاتر صحنه‌ها و رپرتوارهای کلاسیک و مدرن قرقیزی و غیره خلق شده اند. نخستین نمایش «آلتین قیز» (دختر طلا) در سالهای ۱۹۳۸-۱۹۳۷  و دومین نمایش «عجل اردونا» (به جای مرگ)  در سال ۱۹۳۸ میلادی نمایش داده شده بود

تئاتر فولکلور و سنتی "اردو-صحنه"

Фольклорно-этнографический театр “Ордо-Сахна”

۱۹۹۸

بیشکک، خیابان گواردیسکی،۱۸

تئاتر فولکلور و سنتی "اردو" در سال ۱۹۹۸ میلادی به ریاست شامیل جباروف مدیر شبکه تلویزیون "اردو- تی وی" تاسیس شه است. "اردو-صحنه" اولین و تنهاتری تئاتر قرقیزستان است که در سبک جاز-فولکلور با سازهای محلی می نوازد.

تئاتر درام روسی چنگیز آیتماتف

Русский театр драмы имени Чингиза Айтматова

۱۹۳۵

بیشکک؛ خیابان تینیستانوا ۱۲۲

https://rusteatr.kg/

تئاتر درام روسی چنگیز آیتماتف تنها تئاتر روسی در قرقیزستان می باشد.بهترین هنرپیشه های تئاترقرقیزستان  در این مرکز ایفای نقش می کنند.دارای سالنی به گنجایش ۶۲۸ نفر؛  پارکینگ وامکانات محوطه ای خوبی دارد.  در هرفصل بیش از۳۰ نمایش دراین مرکز به روی پرده می رود.   اولین کارگردان اصلی این تئاتر فلدمان بود. نخستین نمایش «استالیتسا» (پایتخت) در تاریخ ششم نوامبر سال ۱۹۳۵ میلادی دراین تئاتر نمایش داده شده است.

فیلارمونی ملی قرقیزی به نام ت. ساتیلقان اف

Кыргызская Государственная филармония им. Т. ...

۱۹۸۰

خیابان چوی ۲۵۱

فیلارمونی دارای دو سالن کنسرت بزرگ  باگنجایش بیش از یک هزار نفر است. ساختمان فیلارمونی در سال ۱۹۸۰ میلادی احداث شده است. فیلارمونی در نزدیکی شهرداری بیشکک، دانشگاه ملی قرقیزستان و دانشگاه بین المللی قرقیزستان قرار دارد.

سیرک دولتی قرقیزستان

Кыргызский Государственный цирк

۱۹۷۶

بیشکک، خیابان جمعه بیک اوا، ۱۱۹

یکی از جاهای دیدنی شهر بیشکک سیرک دولتی قرقیزستان است که در خیابان جمعه بیک اوا و فرونزه واقع شده است. آن در سال ۱۹۷۶ میلادی بر اساس پروژه معماران معروف شوروی (سیگالا، شاردین، نجورین، لیونتاویچ[۲]) احداث شده است. این سیرک در زمان شوروی یکی از محبوبترین جای سرگرمی و تفریح کودکان بوده است.

تئاتر دولتی عروسکی قرقیزستان موسوم به جان‌قاضی‌یف

Кыргызский Государственный театр кукол им. М. Жангазиева

۱۹۳۸

عبدالرحما اف ۲۳۰ آ

http://tk۱۸.narod.ru/

 تئاتر در ساختمانی سه طبقه ای واقع و موسوم به نام موسی جان قاضی یف است. قصه های افسانه ای ملت های مختلف جهان جایگاه مهمی در فعالیت های این تئاتر دارد. نمایش ها نه تنها به زبان قرقیزی بلکه به زبان روسی نیز اجرا می شود. این تئاتر دارای گروه روس زبان است. بهترین نمایشنامه ها از زبان قرقیزی به زبان روسی ترجمه و در تئاتر به نمایش گذاشته می شود. تبادل تجربیات هنری با هنرمندان خارجی جهت توسعه تئاتر عروسکی نقش مهمی دارد. بازیگران این تئاتر همواره در جشنواره های بین المللی تئاترهای هند، ترکیه، قزاقستان، ازبکستان و غیره شرکت می کند.

تئاتر جوانان دولتی جمهوری قرقیزی به نام ب. کیدیکوا

۱۹۲۹

یوسوف عبدالرحمان اف؛ ۲۳۰ آ

http://tk۱۸.narod.ru/

در سال ۱۹۲۹ میلادی تاسیس شده ولی پس از ۱۵ سال فعالیت؛  در سال ۱۹۴۳ میلادی بدلیل درگذشت اتونچو سرباقیشف کارگردان اصلی تئاتر، فعالیت این تئاتر به پایان رسید. در این تئاتر باکن کیدیکیوا هنرمند شگفت انگیز قرقیز در ۱۴ سالگی اولین نمایش خود را بر اساس آثار لوپه ده وگا اجرا نمود. این تئاتر در سال ۱۹۸۹ میلادی بعد از ۴۶ سال دو باره فعالیت خود را ا آغاز نمود

منبع:https://www.advantour.com/rus/kyrgyzstan/culture/theaters.html


[۱] Abdylas Maldybaev

[۲] L. Segal، B. Shardin، A. Nezhurin و D. Leontovich

کد خبر 2307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =