انجام مطالعات فرهنگی در مدرسه عالی اقتصاد روسیه

مدرسه عالی اقتصاد دانشگاه تحقیقات ملی طیف گسترده‌ای از حوزه‌های اجتماعی-اقتصادی و بشردوستانه و صنایع خلاق را شامل می‌شود. در ذیل مدرسه عالی اقتصاد، انستیتو مطالعات فرهنگی ایجاد شد که ماموریت آن شکل‌دهی درک مبتنی بر علم از فرآیندهای فرهنگی مدرن، پشتیبانی تخصصی و عملی از سیاست‌های فرهنگی دولتی و فعالیت‌های عمومی در زمینه فرهنگ، پروژه‌ها و اقدامات فرهنگی مهم اجتماعی، در توسعه و اجرای اشکال مدرن مؤلفه خلاق سرمایه انسانی، حفظ میراث فرهنگی و طبیعی، توسعه اجتماعی-فرهنگی و توسعه صنایع فرهنگی و توسعه خلاق مناطق است.

معرفی مراکز:

مدرسه عالی اقتصاد دانشگاه تحقیقات ملی روسیه/ انستیتو مطالعات فرهنگی

اواخر دهه 1980 و 1990 متولد شد، زمانی که برای مدیران وقت، نظام موجود آموزش اقتصادی در کشور پاسخگوی شرایط جدید سیاسی و اقتصادی نبود. در این‌باره گروهی از اساتید بخش اقتصاد دانشگاه دولتی مسکو پس از تلاش برای وارد کردن مبانی نظریه اقتصادی در برنامه‌های درسی دانشگاه‌های موجود، نیاز به ایجاد یک مکتب اقتصادی جدید که از همان ابتدا مبتنی بر علم اقتصادی جهان باشد، پی بردند. این به معنای ارائه ابزارهایی برای تحلیل و پیش‌بینی فرآیندهای واقعی، آموزش کار با آمار و مدل‌های اقتصادی و ایجاد زبان مشترک با جامعه جهانی و اقتصاددانان حرفه‌ای بود.

مدرسه عالی اقتصاد دانشگاه تحقیقات ملی روسیه/ انستیتو مطالعات فرهنگی

در آن زمان «مدرسه عالی اقتصاد» از اولین روز تأسیس خود ترکیبی از آموزش همراه با بحث و حل مشکلات مبرم اقتصاد روسیه همراه بود. اقتصاددانان برجسته‌ای که در دولت کار می‌کردند جهت تدریس به این مدرسه پیوستند.

از سال 1995 مدرسه به تدریج سیر تبدیل شدن به دانشگاه را طی کرد و همراه با آن، اقتصاددانان، جامعه‌شناسان، مدیران و وکلا آموزش می‌دیدند.

در این زمان می‌توان گفت که اصول مکتب شکل گرفته و تثبیت شده بود: تکیه بر مقتضیات علوم اقتصادی و اجتماعی جهان. تعامل بین رشته‌ای، ارتباط مستقیم بین آموزش و اصلاحات با نتایج تحقیقات کاربردی، ماموریت در جامعه آموزشی روسیه و در مناطق آن.

در سال 1996، مدرسه عالی اقتصاد اولین پردیس منطقه‌ای خود را در نیژنی نووگوراد افتتاح کرد. سال بعد، پردیس‌های مدرسه در سن‌پترزبورگ و پرم افتتاح شدند.

در سال 1997، این دانشگاه به یکی از اولین دانشگاه‌های روسیه تبدیل شد که «برنامه مدرک دوگانه» را با موفقیت در خاک روسیه (چند سال قبل از شروع فرآیند بولونیا) اجرا کرد.

مدرسه عالی اقتصاد به مرور به یکی از پیشروان جهان تبدیل شد و ایجاد برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در سطح بین‌المللی طبق برنامه حمایت مالی ارائه شده توسط بزرگترین بانک‌ها، شرکت‌ها و موسسات مالی امکان‌پذیر گشت. در این مدرسه آموزش از ابتدا به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شود و فارغ‌التحصیلان همزمان دو دیپلم دریافت می‌کنند.

اکنون مدرسه عالی اقتصاد دانشگاه تحقیقات ملی طیف گسترده‌ای از حوزه‌های اجتماعی-اقتصادی و بشردوستانه و صنایع خلاق را شامل می‌شود.

از جمله وظایفی که این دانشگاه برای خود تعریف کرده است؛ رقابت جهانی آموزش روسیه، از جمله از طریق تبدیل دیجیتال محتوا، فرم‌ها و سازماندهی فعالیت‌های آموزشی، معرفی برنامه‌های آموزشی انطباقی، تمرین محور و انعطاف‌پذیر، کمک به نوسازی و بهبود کیفیت آموزش حرفه‌ای در مناطق، توسعه اشکال شبکه‌ای تعامل بین سازمان‌های آموزشی منطقه‌ای آموزش عالی؛ ایجاد موقعیت شایسته برای روسیه در میان کشورهای پیشرو در توسعه علمی و فناوری؛ تحول دیجیتال اقتصاد روسیه، آموزش دولتی و حرفه‌ای؛ کمک به حفظ ثبات اجتماعی، افزایش طول و کیفیت زندگی در شرایط تمایز اجتماعی و سرزمینی و کاهش نابرابری؛ کمک به فراهم آمدن فرصت‌هایی برای خودسازی و رشد استعدادها در کودکان و جوانانی که توانایی‌های برجسته‌ای را در دنیای در حال تغییر نشان داده‌اند.

انستیتو مطالعات فرهنگی

در ذیل مدرسه عالی اقتصاد، انستیتو مطالعات فرهنگی ایجاد شد که ماموریت آن شکل‌دهی درک مبتنی بر علم از فرآیندهای فرهنگی مدرن، پشتیبانی تخصصی و عملی از سیاست‌های فرهنگی دولتی و فعالیت‌های عمومی در زمینه فرهنگ، پروژه‌ها و اقدامات فرهنگی مهم اجتماعی، در توسعه و اجرای اشکال مدرن مؤلفه خلاق سرمایه انسانی، حفظ میراث فرهنگی و طبیعی، توسعه اجتماعی-فرهنگی و توسعه صنایع فرهنگی و توسعه خلاق مناطق است.

اهداف اصلی انستیتو عبارتند از:

تشکیل کانون دانش و شایستگی  کارشناسی در زمینه فرهنگ معاصر، شیوه‌ها و فرآیندهای فرهنگی و فرهنگ فراغت، صنایع فرهنگی و خلاق، ویژگی‌های منطقه‌ای آنها، پیدایش تاریخی و روندهای مدرن، زیرساخت‌های نهادی و مدل‌های نوین اجرا و توسعه؛

تقویت جایگاه انستیتو به عنوان مرکز فعالیت‌های تحقیقاتی، کارشناسی - تحلیلی و کاربردی در حوزه صلاحیت خود، مشارکت در اجرای ماموریت اجتماعی و در حل مشکلات ملی؛

تشکیل یک محیط آموزشی پروژه محور از طریق مشارکت گسترده دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در فعالیت‌های کارگاه‌های پروژه‌های انستیتو؛

استفاده گسترده از نتایج تحقیق و توسعه علمی در فرآیند آموزشی دانشگاه.

آزمایشگاه تحقیقات فرهنگی

این آزمایشگاه تحقیقات علمی در زمینه مطالعات فرهنگی، حمایت علمی و روش‌شناختی از پروژه های انستیتو را انجام می‌دهد.

فعالیت‌های علمی این آزمایشگاه در دو حوزه اصلی متمرکز است:

جامعه‌شناسی فرهنگی و شیوه‌های مدرن فرهنگ و اوقات فراغت؛

تاریخچه و وضعیت فعلی نهادها و سیاست‌ها در حوزه فرهنگ (از جمله حوزه‌های مرتبط علمی و آموزشی).

رئیس مدرسه عالی اقتصاد: نیکیتا آنیسیموف دانشیار علوم فیزیک و ریاضی

رئیس انستیتو مطالعات فرهنگی: ویتالی کورننو دکترای علوم فلسفی و دانشیار دانشگاه دولتی مسکو

منبع:

https://ics.hse.ru/

https://www.hse.ru/

کد خبر 23120

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =