خلاصه گزارش توسعه تجارت بین‌المللی فرهنگی چین (2024)

در مواجهه با شرایط پیچیده و متغیر بین المللی، توسعه اقتصادی و تجاری کشورهای مختلف به طور فزاینده ای تحت تأثیر ژئوپلیتیک قرار می گیرد. تجارت فرهنگی خارجی چین نیز در فرآیند توسعه با کیفیت با چالش های خاصی مواجه است. در سال 2023، کل تجارت واردات و صادرات محصولات فرهنگی خارجی چین روندی نزولی جزئی را نشان داد.با وجود این، توسعه سریع فناوری دیجیتال همچنین فرصت هایی را برای توسعه نوآورانه با کیفیت بالا در تجارت فرهنگی خارجی کشور چینبه ارمغان آورده است و قالب های فرهنگی جدید همچنان اثرات محرک اقتصادی و تجاری قابل توجهی را نشان می دهند. صنعت جدید فرهنگی عمدتاً شامل 16 زمینه است که شامل کنترل یکپارچه پخش و پخش تلویزیونی، خدمات جستجوی اینترنتی، سایر خدمات اطلاعات اینترنتی، انتشارات دیجیتال، سایر صنایع فرهنگی و هنری، خدمات محتوای دیجیتال انیمیشن و بازی و خدمات تبلیغات اینترنتی می‌شود.

1. مجموع تجارت واردات و صادرات محصولات فرهنگی چین در سال 2020

     بر اساس دامنه و معیارهای مختلف آمارگیری، مجموع واردات و صادرات محصولات فرهنگی چین در سال 2020 شامل دو مجموعه داده زیر است:

     الف.  1086.90 میلیارد دلار (فقط تجارت محصولات فرهنگی)

     بر اساس «گزارش توسعه تجارت فرهنگی بین‌الملل چین (2021)»، مجموع ارزش تجارت خارجی محصولات فرهنگی چین در سال 2020 به 1086.90 میلیارد دلار رسید. که از این میان، صادرات 972.01 میلیارد دلار و واردات 114.89 میلیارد دلار بود.

     ب. 144.3  میلیارد دلار (شامل مجموع تجارت محصولات و خدمات فرهنگی)

     معاون وزیر تجارت چین، وانگ بینگ نان (wang bing nan)، در نمایشگاه خدمات تجاری 2021 اشاره کرد که در سال 2020، مجموع واردات و صادرات محصولات و خدمات فرهنگی چین به 144.3 میلیارد دلار رسید و برای سال‌های متمادی در صدر جهان قرار داشته است. این داده شامل تجارت خدمات در زمینه‌های فرهنگ دیجیتال مانند بازی‌های آنلاین، ادبیات آنلاین و ویدئوهای کوتاه می‌ باشد.

2. مجموع تجارت واردات و صادرات محصولات فرهنگی چین در سال 2021

     در سال 2021، مجموع تجارت فرهنگی خارجی چین به 2000.3 میلیارد دلار رسید و برای اولین بار از مرز 2000 میلیارد دلار عبور کرد که نسبت به سال گذشته %38.7 رشد داشته است. این شامل دو بخش زیر است:

     الف.  مقدار صادرات و واردات محصولات فرهنگی: 1558.1 میلیارد دلار، با افزایش %43.4 نسبت به سال گذشته. در این میان، صادرات در زمینه‌ های انتشارات، فیلم و سریال، بازی و انیمیشن به ‌خصوص برجسته است و بازارهای اصلی صادرات شامل آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، هلند و ژاپن است.

     ب.  مقدار صادرات و واردات خدمات فرهنگی: 442.2 میلیارد دلار، افزایش 24.3 درصدی نسبت به سال گذشته. خدمات طراحی، خدمات تبلیغاتی، مجوزهای حق نشر و سایر خدمات با ارزش افزوده بالا رشد قابل توجهی داشته‌اند.

3. مجموع تجارت واردات و صادرات محصولات فرهنگی چین در سال 2022

     براساس داده‌های «گزارش توسعه تجارت فرهنگی بین‌المللی چین (2023)»، مجموع ارزش تجارت صادرات و واردات محصولات فرهنگی چین در سال 2022 به 1802.7 میلیارد دلار رسید که ارزش صادرات تقریباً 1636.8 میلیارد دلار و ارزش واردات تقریباً 165.9 میلیارد دلار بوده است. این داده نشان ‌دهنده عملکرد قوی چین در زمینه تجارت فرهنگی است، به ‌ویژه اینکه صادرات محصولات فرهنگی دیجیتال مانند ادبیات آنلاین، بازی‌های آنلاین و سریال‌های کوتاه آنلاین نقش قابل توجهی داشته است.

4. مجموع تجارت واردات و صادرات محصولات فرهنگی چین در سال 2023

     طبق آمار گمرک کل کشور، مجموع ارزش تجارت صادرات و واردات محصولات فرهنگی چین در سال 2023 به 1663.63 میلیارد دلار رسید که عمدتاً بر روی کالاهای فرهنگی، صنایع دستی و آثار هنری متمرکز بود. میزان صادرات 1484.05 میلیارد دلار و میزان واردات 179.58 میلیارد دلار بود.

5. مجموع تجارت واردات و صادرات محصولات فرهنگی چین در سال 2024

    مجموع تجارت محصولات فرهنگی چین در سال 2024 به 1488.11 میلیارد دلار رسید که از این میزان 1351.13 میلیارد دلار صادرات و 136.98 میلیارد دلار واردات بوده است.

     الف. در زمینه صادرات: مبلغ صادرات محصولات فرهنگی در سال 2024 به 1351.13 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته %6.6 کاهش داشته است. داده‌های ماهانه نشان می ‌دهد که در ماه اوت، مبلغ صادرات به 140.97 میلیارد دلار رسید که بالاترین میزان در سال به شمار می‌ رود، اما همچنان نسبت به سال گذشته %7.9 کاهش نشان می ‌دهد.

     ب: در زمینه واردات: مبلغ واردات محصولات فرهنگی در سال 2024 به 136.98 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته 21.1 درصد کاهش داشت. مبلغ واردات در ماه اکتبر 15.56 میلیارد دلار بود که بالاترین مقدار در یک ماه در طول سال است، اما نسبت به سال گذشته 14.8 درصد کاهش را نشان می ‌دهد.

6. داده‌های رسمی مربوط به مجموع صادرات و واردات محصولات فرهنگی چین در سال 2025 هنوز در منابع عمومی موجود به ‌طور مشخص منتشر نشده‌اند. اما بر اساس « نظریه‌ ای درباره پیشبرد توسعه چشمگیر تجارت فرهنگی خارجی»، چین قصد دارد تا سال 2025 یک پلتفرم خدمات حرفه‌ ای تجارت فرهنگی را در سراسر کشور راه ‌اندازی کند، به پرورش پلتفرم‌ های فرهنگی دیجیتال با تأثیر بین ‌المللی و شرکت ‌های پیشرو بپردازد و رقابت محصولات و خدمات فرهنگی را به ‌طور قابل توجهی افزایش دهد. برخی از پیش‌ بینی‌های صنعتی نشان می ‌دهد که هدف صادرات محصولات و خدمات خلاق فرهنگی در سال 2025 برابر با 500 میلیارد دلار است، اما این داده ممکن است تنها بخش خاصی (مانند محتوای دیجیتال) را پوشش دهد و نه کل حجم تجارت.

https://k.sina.com.cn/article_7517400647_1c0126e4705905opok.html

http://www.china.com.cn/zhibo/content_117424549.shtml

کد خبر 23958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =