اطلاعات کلی:
مؤلف: وزارت آموزش چین (مرکز خدمات تحصیلات خارج از کشور)
انتشارات: انتشارات چین شئو شی
سال انتشار: 2025
زبان: چینی
محتوای کتاب:
این کتاب به عنوان مرجع رسمی آمار و تحلیل تحصیل دانشجویان چینی در خارج از کشور منتشر شده و شامل 5 بخش و 15 فصل است. بخش اول به طور نظامند یادداشت های توسعه تحصیل در خارج از کشور در چین را مرتب می کند و روندهای اصلی تحصیل در خارج از کشور را تجزیه و تحلیل می کند؛ بخش دوم داده های اصلی توسعه تحصیل در خارج از کشور در سطح جهانی و چین را نشان می دهد؛ بخش سوم "روش شاخص های ارزیابی محیط تحصیل در خارج" را برای ارزیابی جامع محیط تحصیل در 28 کشور که در 10 سال گذشته تعداد زیادی دانشجوی چینی داشته و رشد سریعی داشتهاند، ایجاد کرده است؛ بخش چهارم راهنماییهایی دربارهٔ کل فرآیند از آماده سازی برای تحصیل در خارج تا بازگشت به چین ارائه داده است؛ بخش پنجم راهنمای مربوط به زندگی دانشجویی و فهرست تماس سفارتها و کنسولگریهای اصلی چین در خارج از کشور را جمعآوری کرده است.
اهداف کتاب:
کمک به دانشجویان و خانوادهها برای تصمیمگیری آگاهانه.
ارائه دادههای معتبر به سیاستگذاران آموزشی چین.
نکات برجسته:
منبع رسمی: دادههای این کتاب مستقیماً از وزارت آموزش چین و مراکز مهاجرت تحصیلی استخراج شده است.
کاربردها:
برای محققان حوزه آموزش بینالملل.
برای دانشگاههای خارجی که جذب دانشجوی چینی دارند.
محتوای اصلی کتاب
1. تغییر در رتبهبندی مقاصد تحصیلی
طبق گزارش 2025، برای اولین بار در چند سال اخیر، ایالات متحده به رتبه چهارم در بین مقاصد محبوب تحصیل برای دانشجویان چینی سقوط کرده است. سه مقصد برتر عبارتاند از:
دلایل افت محبوبیت ایالات متحده شامل تنشهای ژئوپلیتیکی، محدودیتهای صدور ویزا، محدودیت در برخی رشتههای حساس مانند هوش مصنوعی، و هشدارهای امنیتی است.
2. ظهور مقاصد جدید در چارچوب «یک کمربند، یک جاده» (BRI)
بر اساس دادههای کتاب آبی، کشورهای جدیدی مانند:قزاقستان، مجارستان، لهستان، اکوادور در حال تبدیل شدن به مقاصدی مهم برای دانشجویان چینی هستند.
این کشورها عمدتاً بخشی از پروژههای همکاری آموزشی در چارچوب طرح «یک کمربند، یک جاده» (Belt and Road Initiative)هستند.
3. بازگشت تحصیلکردگان و تأثیرات آن
گزارش 2025 به بررسی آمار بازگشت دانشجویان چینی پس از اتمام تحصیل در خارج پرداخته است.
طبق آمار:
در سال 2023، بیش از 366,000 نفر مدارک خود را برای تأیید در CSCSE ثبت کردهاند.
۵۷ درصد از این افراد زن بودند.
بیشترین میزان تأیید مدرک در رشتههای مدیریت، مهندسی و علوم اجتماعی بوده است.
این بازگشت گسترده تأثیر مثبتی بر بازار کار چین و توسعه نیروی انسانی حرفهای در حوزههای فناوری و اقتصاد داشته است.
4. تحول در انتخاب رشته و مهارتآموزی
در سالهای اخیر دانشجویان چینی تمرکز خود را از صرف کسب مدرک، به یادگیری مهارتهای قابل کاربرد، کسب شایستگی بینفرهنگی و گواهیهای حرفهای بینالمللی تغییر دادهاند. بسیاری از دانشجویان بهجای دانشگاههای تراز اول، مؤسسات کاربردی یا دانشگاههایی با همکاری صنعتی را ترجیح میدهند.
ملاحظه
کتاب آبی 2025 نمایانگر تغییرات اساسی در نگرش دانشجویان چینی نسبت به تحصیل در خارج از کشور است. انتخاب مقاصد تحصیلی دیگر تنها بر اساس شهرت دانشگاهها صورت نمیگیرد، بلکه فاکتورهایی مانند امنیت، فرصتهای کاری، هزینه تحصیل، شرایط ویزا و سیاستهای دولتی نقش تعیینکنندهتری یافتهاند. این گزارش میتواند منبع مهمی برای دانشگاهها، سیاستگذاران آموزشی، و حتی شرکتهای بینالمللی جذب نیروی انسانی باشد.
منبع:
نظر شما