تعداد مومنین متدین رو به تنزل است. جامعه معاصر آیین های مذهبی را بیشتر به مثابه رسوم عجیب و غریب تلقی می کند تا هدایت و سرمشق زندگی. این حقیقیت را نظرسنجی های جامعه شناختی تایید می کنند. از هفته آینده جشن «ماسلنیتسا» (Масленица) که برای همگان محبوب است، شروع می شود. کارشناسان مرکز مطالعات افکار عمومی روسیه (ВЦИОМ) با تکیه بر نظرسنجی ها اثبات کردند که تقریبا ۹۰ درصد مردم روسیه خودشان را برای نوش جان کردن پنکیک ها آماده می کنند. این در حالیست که فقط یک دهم شهروندان روسیه قصد روزه گرفتن در روزه بزرگ که درست بعد از جشن در تاریخ ۱۸ فوریه شروع می شود را دارند.
به گفته این سازمان ۷۰ درصد شهروندان روسیه قصد به مهمانی رفتن و مهمانی دادن را دارند. در حالی که ۱۱ درصد تصمیم گردفته اند روزه بزرگ که بعد از پایان هفته «ماسلنیتسا» شروع می شود را به صورت کامل یا جزئی بگیرند.
در عین حال، طبق داده های جامعه شناسان، کمتر از نیمی از سوال شوندگان (۴۶ درصد) قصد دارند در مراسم و جشن های مردمی شرکت کنند. ۳۹ درصد می خواهند مترسک «ماسلنیتسا» را آتش بزنند. همچنین مردم روسیه از جشن های مذهبی آستانه روزه بزرگ آگاهند، ۸۳ درصد سوال شوندگان می خواهند در یکشنبه بخشش، از نزدیکان خود تقاضای بخشش کنند.
به عقیده آلکسی ماکارکین متخصص علوم سیاسی، نتایج نظرسنجی های مرکز مطالعات افکار عمومی شگفت آور نیستند. سهم مومنین پایبند به آیین های مذهبی اندک است. مردم بیشتر سعی می کنند فردگرا باشند. ما ضرب المثلی داریم که می گوید: «برای گربه فقط ماسلنیتسا نیست، روزه بزرگ هم فرا خواهد رسید.» می توان گفت، جامعه ما برای این نوع گربه ها یک بهشت است، چرا که مردم ما تمام سال پنکیک می خورد. ماسلنیتسا فقط بهانه ای برای بیشتر خوردن و دعوت کردن از دوستان است. اینجا ما دوباره با خصوصیات و عطر و طعم ملی سر و کار داریم. در واقع سنت های سخت گیرانه مسیحیت ارتدوکس دوران امپراتوری روسیه از دست رفته اند. آن زمان آیین ها و قوانینی وجود داشتند که باید گفت از سوی همگان مراعات نمی شدند. وقتی ما کتاب های نویسنده مهاجر مشهور ایوان خمیلیاف (Иван Хмелев) که آیین ها و مراسم زیادی را توصیف کرده است، را می خوانیم، تصور می کنیم آن زمان همه روزه می گرفتند. در حالی که به هیچ وجه اینطور نبوده است. در آن روزگار نیز جامعه به رغم انتقاد های کلیسا تلاش می کرد بیشتر سکولار و کمتر مذهبی باشد. به مرور زمان سنت به طور کلی خراب شد. امروز شروع کرده اند سنت را بازسازی کنند، ولی دیگر برای جامعه موضوع نامانوسی است. رعایت آیین و رسوم دینی اکنون دیگر عجیب به نظر می رسد. دلیلش هم این است که این آیین و رسوم در جامعه ای می تواند پیاده و رعایت شود که همه یکدیگر را می شناسند و با هم به کلیسا می روند. ولی وقتی جامعه هرچه بیشتر فردگرا می شود، هر کس خودش تصمیم می گیرد چه کار کند. فرد می تواند ادعای میسیحیت کند، اما وقتی از وی در مورد آخرین بار که به کلیسا رفته است، سوال می شود؟ نمی تواند پاسخ دهد. در نتیجه برای یک روس مسیحیت ارتدوکس نه تنها یک دین، بلکه همچنین هویت ملی است. ولی اگر بخواهیم درباره مؤمنان پایبند صحبت کنیم، باید بگویم که تعداد آنها در دنیای مدرن خیلی اندک است. مردم می کوشند حتی الامکان روزه بگیرند، ولی این برایشان با سختی توام است.
لازم به ذکر است، جشن ماسلنیتسا یکی از آیین های کهن روسیه و کشورهای اسلاونژاد اروپای شرقی مانند بلاروس و اکراین است. این جشن یک هفته پیش از فرارسیدن روزه بزرگ که در آن مسیحیان مومن ۴۰ روز را روزه می گیرند و از خوردن غذاهای گوشتی، فرآورده های لبنی و میوه پرهیز می کنند، برگزار می شود. ماسلنیتسا ریشه های باستانی و غیرمذهبی دارد اما به مرور زمان با ورود مسیحیت رنگ و بوی مذهبی می یابد. این جشن در اواخر ماه فوریه و اوایل ماه مارس (اسفند ماه) برگزار می شود و تا حدودی شباهت به نوروز در ایران دارد. مردم در این هفته جشن برپا می کنند و به دید و بازدید می پردازند و به عنوان آخرین فرصت قبل از روزه بزرگ، غذاهای گوشتی می خورند. یکی از غذاهای نمادین این جشن بلینی است که از غذاهای ملی روسیه به شمار می آید. در زمان جشن ماسلنیتسا آدمک های حصیری می سازند و در روز آخر جشن به نشانه پایان زمستان آنها را آتش می زنند.
منبع خبر: ماسکوفسکی کامسامولتس
تاریخ خبر: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
نظر شما