نتایج حاصل از یک نظرسنجی و آمارگیری ملّی در بلغارستان در سال ۲۰۱۷ میلادی نشان می‌دهد که %۳/۶۷ از شهروندان این کشور به اینترنت دسترسی دارند

نتایج حاصل از یک نظرسنجی و آمارگیری ملّی در بلغارستان در سال ۲۰۱۷ میلادی نشان می‌دهد که %۶۷.۳ از شهروندان این کشور به اینترنت دسترسی دارند. %۸۵.۳ از موبایل و %۳۶.۱ آنان از طریق لپ‌تاپ یا تبلت به اینترنت متصل می‌شوند و از آن بهره‌برداری می‌کنند. بر اساس این نظرسنجی، فیس‌بوک محبوب‌ترین شبکۀ اجتماعی در بلغارستان است.

 داده‌ها نشان می‌دهند که %۶۳ از بلغاری‌ها کامپیوتر رومیزی، لپ‌تاپ یا تبلت دارند و در سال ۲۰۱۷میلادی، %۵۸.۸ از جمعیت بین ۱۶ تا ۷۴ سال هر روز یا حداقل یک بار در هفته در محل کار، خانه یا مکان‌های دیگر از کامپیوتر استفاده کرده‌اند.

 فعال‌ترین کاربران کامپیوتر و اینترنت، جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله هستند که به تفکیک سال، بین %۸۲.۸ تا %۸۸.۱ از آن‌ها هر روز یا یک بار در هفته از اینترنت استفاده می‌کنند. آقایان در استفاده از کامپیوتر و اینترنت بیشتر از خانم‌ها فعال هستند و کاربران عمومی اینترنت اغلب از این  شبکۀ جهانی برای اهداف ارتباطی استفاده می‌کنند. بر این اساس، %۹۷.۴ از کاربران اعلام کرده‌اند که از اینترنت برای گفتگو، ارتباط صوتی و تصویری، حضور در شبکه‌های اجتماعی، ارسال و دریافت ایمیل و یا اشتراک‌گذاری محتوا در یک وب‌سایت استفاده می‌کنند. این در حالی است که تنها %۲۰ از بلغاری‌ها از اینترنت برای خدمات دولتی بهره می‌برند.

بر اساس این نظرسنجی، %۱۷.۷ افراد از اینترنت برای خرید آنلاین استفاده کرده‌اند که در این میان، سهم خانم‌ها، %۱۸.۴ و سهم آقایان، %۱۷ می‌باشد. شایع‌ترین کالاهای خریداری‌شده به لباس و کالاهای ورزشی اختصاص دارد و سهمی معادل %۷۳.۳ از خرید آنلاین را به خود اختصاص داده‌است.

در میان %۳۲.۷ از کسانی که به اینترنت دسترسی ندارند، %۵۲.۶ فاقد دانش و مهارت‌های لازم برای کار با شبکه و %۴۷.۸ مخالف استفاده از اینترنت هستند و آن را مفید و جالب نمی‌دانند.

با افزایش سن، میل و نیاز به حضور در اینترنت کاهش می‌یابد. %۱۶.۳ از افراد ۶۵ تا ۷۴ ساله به طور منظم در اینترنت هستند و فقط %۱۵.۷ از آن‌ها در زندگی روزمرۀ خود از کامپیوتر استفاده می‌کنند.

سطح تحصیلات نیز در استفاده از اینترنت تأثیرگذار است، به طوری که %۸۹.۸ از افرادی که تحصیلات عالی دارند، در زندگی روزمره از کامپیوتر استفاده می‌کنند و %۹۰.۲ به طور منظم در شبکۀ جهانی اینترنت حضور دارند. این در حالی است که فقط %۲۷.۷ از افراد با تحصیلات ابتدایی و یا پایین‌تر از آن از کامپیوتر و اینترنت استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، %۸۷ کودکان بلغاری از اینترنت استفاده می‌کنند و این آمار رو به افزایش است.

 محبوب‌ترین شبکۀ اجتماعی در بلغارستان، فیس‌بوک است که %۳۸.۵ از کاربران، حساب‌های خود را چند بار در روز چک می‌کنند. همچنین، %۸۷ از کاربران اینترنت، روزنامه‌ها، اخبار، مجلات و اطلاعات مربوط به سلامت را از طریق اینترنت دریافت می‌کنند.

 نرخ استفاده از بانکداری اینترنتی و آنلاین تنها سهمی معادل %۵ را شامل می‌شود که این سهم پایین‌ترین رتبه در اتحادیۀ اروپا را به بلغارستان اختصاص داده‌است.

کد خبر 325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =