۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۱

برای جشن تولد پیامبر (ص)، مردم جوگجاکارتا مراسم فرهنگی دارند که صدها سال ادامه یافته است. این مراسم اغلب به نام سِکاتِن یادشده است. کلمه "سِکاتِن" (sekaten) از شهادتین گرفته‌شده است که به معنی دو کلمه شهادت است؛ یعنی یک "ایجاب و قبول" بین بنده و خداوند متعال است.

https://www.kemenag.go.id/file/fotoberita/510042.jpg

برای جشن تولد پیامبر (ص)، مردم جوگجاکارتا مراسم فرهنگی دارند که صدها سال ادامه یافته است. این مراسم اغلب به نام سِکاتِن یادشده است. کلمه "سِکاتِن" (sekaten) از شهادتین گرفته‌شده است که به معنی دو کلمه شهادت است؛ یعنی یک "ایجاب و قبول" بین بنده و خداوند متعال است.

با توسعه دوره، جشن سِکاتِن نیز با تشکیل بازار شب همراه است. بسیاری از فروشندگان محصولات خود را می‌فروشند. غذاهای محلی مانند تخم‌مرغ قرمز، قایق‌های اسباب‌بازی ساخته‌شده از ورق قلع، وسایل مدرن مانند ماشین‌سواری اسباب‌بازی، لباس و لوازم‌خانگی وجود دارد.

https://adminku.kemenag.go.id/public/data/files/users/46/Sekaten%203.JPG

در ابتدا، سِکاتِن از خلاقیت اولیای نه‌گانه (ولی سونگو: Walisongo)، به‌ویژه سونان کالیجاگا بود. او به‌عنوان یک مبلغ شناخته شد که به‌شدت از فرهنگ جاوه‌ای قدردانی می‌کرد؛ بنابراین، برای جلب‌توجه مردم در آن زمان، او از آلات موسیقی سنتی به نام گامِلن جاوه استفاده می‌کرد.

توضیح تصویر: گامِلن جاوه

در پنجم مولود (ربیع‌الاول)، این دستگاه را که دارای صدای شیرین است از کاخ جوگجاکارتا بیرون می‌آورند و پس از نیمه‌شب در حیاط مسجد جامع قرار می‌دادند. بیرون آوردن آن به مسجد طی مراسمی با رژه خدمت گذاران و سربازان بالباس کامل آن‌ها برگزار می‌شد.

درگذشته، زمانی که سونان کالیجاگا این ابزار را اجرا می‌کرد، بسیاری از مردم به دلیل کنجکاوی برای دیدن آن می‌آمدند. مردم می‌بایست از گودال در مسجد به‌عنوان نماد وضو (طهارت) رد می‌شدند. سپس به‌عنوان "بلیت" ورودی، از آن‌ها خواسته می‌شد که شهادتین بگویند. پس‌ازآن، سونان کالیجاگا توصیه‌هایی از اخلاق و آموزه‌های اسلام ارائه می‌داد.

با همان روش بود که سونان کالیجاگا ارزش‌های اخلاقی را گسترش می‌داد و برای جامعه که در آن زمان بیشتر گرایش آنیمیسم و یا دینامیسم را داشتند، تبلیغ می‌کرد. سونان کالیجاگا به‌آسانی جامعه را تکفیر نمی‌کرد -همان‌طور که اخیراً رخ‌داده است، اما توانست از هنر و فرهنگ جاوه‌ای به‌عنوان درب ورودی تبلیغ اسلام استفاده کند. این به‌وضوح، وسعت، روشن‌بینی و عمق دانش سونان کالیجاگا را نشان می‌دهد.

https://adminku.kemenag.go.id/public/data/files/users/46/Sekaten%204.jpg

امروزه شاهد حضور مبلغینی هستیم که ادعای انحصاری حق و حقیقت در خود می‌کنند و حتی به‌راحتی دیگران را کافر خطاب می‌کنند. این نوع روش تبلیغ، آرامش‌بخش نیست و جامعه را به وحدت نمی‌رساند، بلکه یک تصویر تبلیغ ترسناک را نشان می‌دهد.

تبلیغ یک دعوت اخلاقی است که باید به حکمت ابلاغ شود. دعوت به امر معروف و نهی از منکر باید با هوشیاری، بازاندیشی، صلح و آرامش و عدم قضاوت دیگران صورت پذیرد.

مهم‌ترین پیام مراسم جشن سِکاتِن به‌این‌ترتیب است که قادر به الگو قرار دادن پیامبر (ص) باشیم. در قرآن آمده است که او برای ارتقای اخلاق فرستاده‌شده است. او خاتم‌النبیین است که این وظیفه را به عهده گرفته است تا انسان‌ها را از دوران جاهلیت به دوران نور الهی هدایت کند. سؤال این است که آیا ما جاهلیت به معنای واقعی را ترک کرده‌ایم؟

بنابراین، مراسم جشن سِکاتِن به مناسبت تولد پیامبر (ص) می‌بایست فرصتی برای ارزیابی معنویت باشد. برگزاری مراسم جشن سِکاتِن خوب است، اما برای ما بسیار بهتر است که سعی کنیم از اخلاق و شخصیت پیامبر الگو بگیریم. پیام تبلیغی سِکاتِن در میان بحران معنویت جامعه که اخیراً دچار آن شده‌اند، معنی پیدا می‌کند.

منبع: روابط عمومی دفتر وزارت دین شهر جوگجاکارتا

کد خبر 3450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =