این مؤسسه در درجه اول در زمینه آموزش تصوف یا بعد باطنی اسلام فعالیت می کند.

مقدمه

روز ما عصر فراوانی است. اما در عین حال، این عصر آشفتگی است. نه تنها برای افرادی که زندگی آن‌ها از نظر اقتصادی دشوار است، حتی برای افرادی که زندگی خوبی دارند، فشار زندگی سخت تر می شود: نیازهای غیر طبیعی که همچنان ایجاد می شود، بارهای طاقت فرسا، محیطی که غیر دوستانه تر و انفرادی است و فشار پیچیدگی زندگی خانوادگی که به طور فزاینده ای افزایش می یابد. این وضعیت باعث شده است که بسیاری از افراد دچار استرس شوند.

فراوانی و پیشرفت علم و فناوری که پیش از این تصور می شد پشتوانه ای برای خوشبختی زندگی است، در حقیقت یک خلا روانی و معنوی برجای می گذارد، زیرا این واقعیت را فقط تأیید می کند که پس از دستیابی به این همه فراوانی، خوشبختی زندگی را نمی توان در آنجا یافت.

این بحران با گسترش اطلاعات به عنوان یک نتیجه از توانمندی روزافزون فناوری اطلاعات که ستونی از عصر اطلاعات و جهانی شدن است، قویتر می شود. برخلاف گذشته، پیروان ادیان، دیگر نمی توانند خود را از سیل اطلاعاتی که اعتقادات آن‌ها را تهدید می کند، جدا کنند. تلویزیون، اینترنت و رسانه های اجتماعی در همه جا رهگیری می کنند و اطلاعاتی مانند سونامی به مردم ضربه می زنند.

همه این‌ها به ظهور یک احساس بیگانگی کمک می کند که یک جامعه افسرده را ایجاد می کند.

بسیاری از افراد، به دلیل اینکه دیگر وقت و انرژی لازم برای مقابله با سیل افکار و اطلاعات را ندارند، سعی می کنند یک باور ساده (ساده انگارانه) و فوری را پیدا کنند، اما در عین حال، تضمین آرامش زندگی به دلیل وعده سعادت دنیوی و اخروی که ارائه می دهد، باشد. در نتیجه، گرایش فزاینده ای به تفسیر احکام دینی محدود، بسته و تحمل ناپذیر نسبت به اختلافات وجود دارد.

بنابراین، وظیفه مشترک ما این است که درک دینی ارائه دهیم که بتواند چنین درکی را متعادل کند. در این زمینه، تصوف یا عرفان می تواند جایگزینی مؤثر باشد. ویژگی عرفان که بر تزکیه و حفظ قربت انسان با خدای خود تأکید دارد، می تواند احساس آرامش، خوشبختی و اطمینان از رستگاری را که همه به دنبال آن

هستند، فراهم سازد. بیش از آن، عرفان دارای گرایش فراگیر، عشق و صلح، بدون غفلت از نقش آن در ارائه راهنمایی برای انجام امور دنیوی از طریق تعالیم معنوی و اخلاقی است.

حوزه نور الولا

حوزه عرفان مجازی نور الولا یک مرکز آموزشی آنلاین و تحت حمایت مرکز مطالعات اخلاق و عرفان نور الولا (مرکز نور الولاء للدراسات الاخلاقیه و الصوفیه) است. این مؤسسه در درجه اول در زمینه آموزش تصوف یا بعد باطنی اسلام فعالیت می کند و تا آنجا که ممکن است آرمان اسلام که گرایش به عشق – محبت به عنوان دیدگاهی جایگزین درباره عمل به دین (اسلام) دارد و مطابق با فرهنگ اسلامی در اندونزی است، ترویج می دهد.

اساساً، برنامه آموزش عرفان که توسط نور الولا برگزار می شود، نه تنها آنلاین است، بلکه آفلاین هم هست. بنابراین، سیستم اجرای آموزش عرفانی در واقع آمیخته شده است (ترکیبی هر دو). به عبارت دیگر، به غیر از برنامه های زنده، جلسات حضوری نیز برگزار می شود، چه منظم و چه اتفاقی بر اساس نیازها. نور الولا همچنین جلسات تحقیقاتی و علمی مانند نشست، سمینار، اجلاس و غیره را برگزار خواهد کرد.

نام نور الولاء تغییری از کلمات "حریق نار الولاء" به معنای "کسی که در آتش عشق می سوزد" (عنوانی که توسط الحُجویری در کشف المحجوب به امام علی بن ابی طالب کرم الله وجهه، محور و مصب همه جریان های تصوف و عرفان در اسلام) است.

چشم انداز

- مرجعی باشد برای جامعه مسلمان اندونزی در زمینه مطالعات، درک و إعمال تعالیم اسلامی که بر معنویت، اخلاق کریمه و عمل صالح تأکید دارند و دارای ویژگی های اعتدال، تحمل و صلح هستند

وظیفه

- مرکز تحقیقاتی و مطالعات عرفان اسلامی باشد که با متن اندونزیایی بودن مطابقت دارد و بازآفرینی عالمان تصوف و عرفان که دارای روحیه اجتماعی-تحول آفرین  و دید گسترده و باز هستند و به فرهنگ و زیبایی شناسی احترام می گذارند، ایجاد می کند.

اهداف

1. تولید دانشمندانی که در تصوف / عرفان اسلامی تبحر دارند و زندگی می کنند، صاحب بینش گسترده ای در سنت های علمی اسلامی هستند، دارای روحیه تحول آفرین، نگرانی از مشکلات اجتماعی، اندیشه باز در برابر تنوع و احترام به فرهنگ و زیبایی شناسی هستند.

2. ایجاد و برقراری همکاری با احزاب مختلف برای توسعه مطالعات تصوف، چاپ کتاب و تدوین مطالب علمی و همچنین انتشار مجلات علمی و آثار مرتبط با چشم انداز مؤسسه نور الولاء است.

برنامه کاری

· آموزش (یادگیری آنلاین و آفلاین)

· انتشار کتاب های تصوف یا عرفان

· مشاوره

· تحقیقات علمی

· تور ردپای صوفی/عرفانی

برخی از اساتید که در این مرکز تدریس می کنند، عبارت‌اند از پروفسور دکتر نصرالدین عمر (امام بزرگ مسجد استقلال)، دکتر حیدر باقر (مدیر گروه میزان)، دکتر عمار فوزی (مسؤول پژوهشی آموزش عالی صدرا)، دکتر حسین هریانتو (استاد دانشگاه اندونزی)، حبیب حسین نبیل السقاف)، عزم بختیار.

کد خبر 3530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =