زائربیگ ارگشوف رئیس کمیسیون دولتی امور دینی قرقیزستان معتقد است که در جامعه برداشت ها و تفاسیر غلطی از مفهوم‌ها وجود دارد.

در متن لایحه قانون اساسی، بنا به پیشنهاد فعال اجتماعی میقتی بک آرستان بیکف،‌ بایستی واژه "سکولار" از تعریف دولت حذف و عبارت «دولت اسلامی» اضافه شود.

به گفته وی، این تعریف از دولت حقوق آنهایی را که می‌خواهند حجاب سر کنند و غیره را نقض می‌کند.

وی پیشنهاد می‌کند این واژه از اصلاحیه روسی قانون اساسی حذف شود: "در زبان قرقیزی مفهوم "سکولار" وجود ندارد و بنابرین مشکلی نخواهد بود. در حالی که در متن روسی مفهوم "سکولار" بحث و جدل‌های زیادی را به وجود می‌آورد،‌ لذا پیشنهاد می‌کنم این واژه از نسخه روسی قانون اساسی حذف شود".

میقتی بک همچنین پیشنهاد می کند مفهوم «دولت اسلامی» به تعریف دولت اضافه شود.

"عوام‌فریبی‌ای در کار است، گویی ما به افغانستان تبدیل خواهیم شد و سخنانی از این قبیل، ولی این اتفاق نخواهد افتاد. جمعیت ما دارد مذهبی‌تر می‌شود،‌ دیر یا زود این مفهوم در متن قانون اساسی درج خواهد شد، شما می‌توانید این تصمیم تاریخی را همین حالا اتخاذ کنید".

مراد بک ایمان قولف نماینده آکادمی آموزش با این پیشنهاد مخالفت کرد و پیشنهاد میقتی بک آرستان بکف را با بلندپروازی‌های سیاسی این شخص مرتبط دانست.

زائربیگ ارگشوف رئیس کمیسیون دولتی امور دینی قرقیزستان نیز معتقد است که در جامعه برداشت ها و تفاسیر غلطی از مفهوم‌ها وجود دارد:

"برداشت بسیاری‌ها از واژه "سکولار" عدم وجود دین است. در حالی که سکولار یعنی آزادی دین از دولت، برخورد برابر و یکسان با همه ادیان. چنانچه ما تعریف "دولت سکولار" را رد کنیم،‌ این امر منجر به دخالت دولت در امور دین می‌شود،‌ نمونه آن را در شوروی می‌توان دید".

تعداد دیگری از اعضای شورای قانون اساسی نیز با پیشنهاد میقتی بک آرستان بکف مخالفت کردند.

شایان ذکر است که میقتی بک آرستان بکف رجل دینی قرقیز در انتخابات ریاست جمهوری که اخیرا برگزار شد؛ بعنوان کاندید  ثبت نام کرده بود. چندی پیش وی حزب "نور" را تاسیس کرد و با آن قصد دارد وارد انتخابات پارلمانی شود.

گفتنی است در همه‌پرسی انجام شده اکثریت رای‌دهندگان از نظام ریاستی حمایت کردند. شورای قانون اساسی لایحه مربوطه را تنظیم کرد. بر اساس این لایحه قدرت رئیس جمهور تقویت می‌شود،‌ یک مقام کنترل کننده "قورولتای" شروع به کار می‌کند و تعداد نمایندگان ژوگورکو کینیش (مجلس عالی) کاهش می‌یابد. 

منبع:

https://kaktus.media/doc/430726_v_proekte_konstitycii_kyrgyzstan_predlagaut_nazvat_islamskim_gosydarstvom.html

کد خبر 4043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =