اولین افغان ها در خاک قرقیزستان دانشجویانی بودند که سال ۱۹۵۴ برای آموزش در دانشگاه های نظامی وارد کشور شدند. پس از فارغ التحصیلی، برخی از آنها و همین طور دانشجویانی که بعداً در دانشگاه های کشور در رشته های پزشکی، مهندسی و...تحصیل کردند، با هدف کار و زندگی در سرزمین ماناس ماندگار شدند.

 آشنایی با اقلیت افغان در جمهوری قرقیزستان

اولین افغان ها در خاک قرقیزستان دانشجویانی بودند که سال ۱۹۵۴ برای آموزش در دانشگاه های نظامی وارد کشور شدند. پس از فارغ التحصیلی، برخی از آنها و همین طور دانشجویانی که بعداً در دانشگاه های کشور در رشته های پزشکی، مهندسی و...تحصیل کردند، با هدف کار و زندگی در سرزمین ماناس ماندگار شدند.

سال ۱۹۹۲ پس از سقوط رژیم دکتر محمد نجیب الله رئیس جمهور افغانستان توسط مجاهدین در افغانستان دشمنی های خونی آغاز شد و با توجه به اوضاع وخیم، افغان های زیادی ناچار از وطن خود به کشورهای دیگر از جمله قرقیزستان مهاجرت کردند.

اولین افغانی که در سال ۱۹۹۵ تبعه قرقیزستان شد محمد اکبر معلم مدرسه شبانه روزی شهر کانت بود. امروز در قرقیزستان بیش از ۱۵۰۰ افغان زندگی می کنند که ۶۰۰ نفرشان تبعه قرقیزستان هستند و بقیه مجوز اقامت یا پناهندگی دارند.

افراد ذیل نمونه ای از افغان های تبعه قرقیزستان می باشند:

مژگان سعید سال ۱۹۸۶ در افغانستان به دنیا آمد و سال ۱۹۹۶ همراه پدر و مادر به قرقیزستان مهاجرت کرد. اینجا فارغ التحصیل دانشکده پزشکی دانشگاه قرقیزی و اسلاوی یلتسین شد و سپس دوره دستیاری در گروه آموزشی پزشکی زنان و مامایی گذراند. پس از تحصیل پزشک اورژانس پیش بیمارستانی شد و در دانشکده و آموزشگاه پزشکی تدریس می کرد. از سال ۲۰۱۸ به این سو خانم مژگان سعید به عنوان پزشک زنان و مامایی در بیمارستان مشهور شریته برلین مشغول به کار است. عضو انجمن پزشکان زنان و مامایی و نوزادشناسان قرقیزستان می باشد.

محمد سعید سال ۱۹۷۴ به منظور ادامه تحصیل و آموزش خلبانی در دانشگاه نظامی از افغانستان به قرقیزستان آمد و پس از اتمام دانشگاه تا به حال در شهر بیشکک زندگی می کند. محمد سعید موسس صندوق "دوستی" برای حمایت از زنان افغان در خاک قرقیزستان است و با همراهی سازمان ملل مدرسه دری زبان "دوستی" تاسیس کرده است.

 نعمت الله حاجی در ولایت قندوز افغانستان متولد شده است. در زمان زندگی در امارات با چند از اتباع قرقیزستان آشنا و از طریق آنها از شهر بیشکک و فرهنگ مردم قرقیز آگاه شد. پس از ورود به قرقیزستان سال ۱۹۹۶ مشغول تجارت شد و در بیشکک مغازه وسایل الکترونیکی و در شهر چولپان آتا مهمانخانه باز کرد.

 فرید حاجی در شهر کابل پایتخت افغانستان به دنیا آمده است. پس از پایان دانشگاه در لنینگراد به قرقیزستان آمد و در شهر قیزیل سو مهمانکده "ناتالی" را ساخت.

 گلبدین صدر الدین یکی دیگر از تاجران افغانی مقیم قرقیزستان و رئیس کارخانه بزرگ تولید رب گوجه فرنگی "پامیر" است.

سردار سخی سال ۱۹۶۵ در افغانستان تولد شده است. پس از دبیرستان وارد دانشگاه نظامی کابل شد. بعداً در اوکراین ادامه تحصیل داد. از سال ۱۹۹۶ در قرقیزستان سکونت دارد. طی سال های ۲۰۰۳-۲۰۰۶ وابسته تجاری سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در جمهوری قرقیزستان بود. از سال ۲۰۰۸ تبعه قرقیزستان است.

 زحل سخی سال ۱۹۹۶ در کابل به دنیا آمد و پس از یک سال و نیم همراه والدین به قرقیزستان آمد. تحصیل کرده بیشکک، داننده شش زبان از جمله قرقیزی و در حال حاضر رئیس بخش جوانان اتحادیه اجتماعی "دیاسپورای افغانان" است.

اتحادیه اجتماعی دیاسپورای افغانان ۸ نوامبر ۲۰۱۷ تاسیس شده است. ضمن اولین نشست اتحادیه با مشارکت بیش از صد افغان مقیم قرقیزستان سردار سخی رئیس و محمد سعید معاون شورای اتحادیه انتخاب شدند. شکر الدین قربان و محمد عمر امانزی یکی از مبتکرین تاسیس این اتحادیه بودند. ماه جولای سال ۲۰۱۸ دیاسپورای افغانان به هیات انجمن اقوام قرقیزستان پیوست.

انگیزه اصلی اتحاد افغانان قرقیزستان نه تنها حفظ و توسعه فرهنگ، آداب و رسوم و زبان خود بلکه معرفی پررنگ و شایسته افغان ها در خانواده چندملیتی قرقیزستان می باشد.

منبع:

کتاب انجمن اقوام قرقیزستان

کد خبر 4347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =