انستیتو فرانسه

با شروع جنگ جهانی دوم یوگسلاوی سابق و فرانسه در جبهه ای مشترک کنار یکدیگر قرار گرفتند و ‏روابط حسنه ای میان دو کشور برقرار شد که موجبات تقویت روابط آتی آنها فراهم آمد و درسال ۱۹۲۰ ‏انجمن دوستی فرانسه با عنوان "جامعه دوستان فرانسه" در بلگراد که در سال ۱۹۵۱ نام "مرکز فرهنگی" ‏و از سال ۲۰۱۱ نام "انستیتو فرانسه" را به خود گرفته است و متعاقب آن نیز رایزنی فرهنگی صربستان ‏در فرانسه افتتاح گردید. ‏

انستیتو فرانسه

انستیتو فرانسه:

با شروع جنگ جهانی دوم یوگسلاوی سابق و فرانسه در جبهه ای مشترک کنار یکدیگر قرار گرفتند و روابط حسنه ای میان دو کشور برقرار شد که موجبات تقویت روابط آتی آنها فراهم آمد و درسال ۱۹۲۰ انجمن دوستی فرانسه با عنوان "جامعه دوستان فرانسه" در بلگراد که در سال ۱۹۵۱ نام "مرکز فرهنگی" و از سال ۲۰۱۱ نام "انستیتو فرانسه" را به خود گرفته است و متعاقب آن نیز اولین رایزنی فرهنگی صربستان در خارج از کشور در فرانسه افتتاح گردید. این موسسه در خیابان کنز میخائیل، محل پر رفت و آمد مرکز شهر بلگراد، در ساختمانی واقع شده است که آن را در سال ۱۸۲۰طراحان و معماران فرانسوی آن را ساخته بودند. طی سالهای اخیر دو نمایندگی دیگر نیز در شهرهای مهم نیش (۲۰۰۳) و نووی ساد (۲۰۰۴) افتتاح و حوزه فعالیت های آن وسیع تر گردیده است.

انستیتو فرانسه

انستیتو فرانسه

انستیتو فرانسه

از مجموعه فعالیت‌های این انستیتو می توان به آموزش زبان فرانسوی اشاره نمود که بخشی از کلاسهای درسی در ساختمان خود موسسه و برخی نیز با همکاری موسسه موقوفه کلاراتس در سالن های ساختمان مذکور واقع در نزدیکی انستیتو برگزار می شود. بخش دیگری از فعالیت های انستیتو را برگزاری سمینارها و سخنرانی ها در حوزه فرهنگ و هنر فرانسه، آموزش عالی، پروژه‌های تحقیقاتی، تبادل دانشجو، اهدای بورس تحصیلی، برپایی نمایشگاه‌های هنری هنرمندان فرانسوی و برگزاری شب‌های ادبی تشکیل می دهند. این مرکز برنامه‌ها و پروژه‌های فرهنگی خود را به دو صورت مستقل و یا مشارکتی با همکاری دیگر مؤسسات صرب به انجام می رساند. بیشترین فعالیت‌های خود را بر روی جوانان و نوآوری‌های فرهنگی و اجتماعی و تبادل اندیشه و گفتگو در بسیاری از موضوعات بزرگ روز همچون انسجام اجتماعی، برابری زن و مرد و ... متمرکز ساخته است که در این راستا از همکاری و حمایت مؤسسات خصوصی و دولتی و وزارت علوم و آموزش پرورش و وزارت جوانان و ورزش کشور میزبان برخوردار گردیده و فعالیت‌های خود را در چارچوب موازین شبکه بین‌المللی فرهنگ اروپا (EUNIC) به انجام می‌رساند.

انستیتو فرانسه

انستیتو فرانسه

این موسسه به منظور بهینه سازی کیفیت حضور خود و ارتقای سطح آموزش زبان فرانسوی، سالانه ۵۰ دانشجوی محقق را به فرانسه اعزام می کند و از بیش از ۸۰۰ دانش آموز، آزمون می‌گیرد ضمن اینکه طرح آموزشی دوزبانه (صربی – فرانسوی) را در هشت مدرسه و دبیرستان صربستان برنامه ریزی و هماهنگ کرده و کار اساتید زبان فرانسوی را در صربستان بدقت زیر نظر می‌گیرد. موسسه در حال حاضر با توسعه پروژه‌های آموزشی در حوزه‌های علوم، فیلم، نقاشی، هنر و ... در صربستان انجام وظیفه می کند. یکی از فعالیت هایی که موجب محبوبیت آن شده است، راه اندازی کاروان‌های فیلم‌های فرانسوی است که همه ساله میهمان بیش از ۲۰ شهر کشور می‌شوند و برای شهروندان جشنواره های رایگان برگزار می کنند.

این مرکز در هر سه نمایندگی‌ خود در شهرهای بلگراد، نیش و نووی ساد کلاس‌های آموزش زبان و تست‌های زبان فرانسوی برگزار کرده و در کنار آن به منظور یاری رساندن به دانشجویانی که علاقمند تحصیل و یا پژوهش در فرانسه باشند، دفاتری را در نظر گرفته است. 

در کنار این فعالیت ها شبکه فرانس آلومنی نیز از سال ۲۰۱۸ در صربستان تحت حمایت انستیتو فرانسه فعال گردیده است. فرانس آلومنی یک پلتفرم آنلاین است که برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان خارجی اقصی نقاط دنیا، که در سیستم آموزشی فرانسه مراتب آموزش عالی را پشت سر گذاشته و در پروژه های گوناگون فعالیت داشته اند، درنظر گرفته شده است. این طرح یک پلتفرم چند زبانه است که با حمایت وزارتخانه اروپا به اتفاق وزارت خارجه فرانسه راه اندازی و  هدف آن ایجاد ارتباط آنلاین و گردهم آیی کلیه خارجیان فارغ التحصیل درگوشه و کنار دنیا است. این شبکه بیش از ۱۶۵۰۰۰ عضو فعال در تمامی کشورها از جمله صربستان دارد و مسئول جذب، برنامه ریزی و حمایت و پشتیبانی از دانشجویان زبان فرانسه قبل از دوران تحصیل، در طول دوران تحصیل و پس از اتمام تحصیل و قرار دادن آنها در یک مجموعه حرفه ای است. با این شیوه دانشجویان صرب خواهند توانست از طریق گفتگو با یکدیگر از یک سو به منظور کاریابی، پیشرفت شغلی، کار آموزی یا استفاده از بورس تحصیلی اطلاعات مفید بدست آورند و از سوی دیگر از رویدادهای فرهنگی تازه و به روز فرانسه مطلع شوند.

انستیتو فرانسه

در حال حاضر بیش از ۷۵۰ دانشجو و محقق صرب بدین طریق با همکاران خود در فرانسه ارتباط فعال دارند.

توسط این شبکه تا کنون در طول یک سال بیست پروژه علمی-تحقیقاتی به انجام رسیده است. همچنین چهل دانشجوی کارشناسی ارشد در گرایشهای حقوق و مارکتینگ در فرهنگ، در حال تحصیل در دانشگاه های دو کشور هستند.

ضمن اینکه شماری از مقامات و صاحب منصبان دولتی صرب نیز با همتایان فرانسوی خود از طریق همین شبکه در حال مطالعه، تحقیق, تعامل و تبادل نظر هستند.

بخشی از منابع مالی این مرکز از سوی شرکای آنها از نهادهای گوناگون در سه شهر بلگراد، نیش، و نووی ساد، وزارت امورخارجه فرانسه، وزارت فرهنگ فرانسه، انستیتوی مرکزی در پاریس، آژانس کمپوس فرانسه، بانیان و بخش دیگر از طریق شهریه‌ای که از ۱۶۰۰ عضو موسسه به هنگام ثبت نام گرفته می شود و همچنین هزینه ای که بابت حق عضویت از علاقمندان شرکت در کارگاه های فرانکوفون دریافت می گردد، تأمین می‌شود.

http://www.institutfrancais.rs/o-nama/

کد خبر 4873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =