به طور میانگین یک زن در قرقیزستان اولین فرزند خود را در ۲۴ سالگی و در طول عمر سه فرزند به دنیا می‌آورد که یک شاخص نسبتاً بالاست. در قرقیزستان، بر خلاف بسیاری از کشورهای مشترک المنافع که در آنها نرخ زاد و ولد تا سطح تولید مثل ساده کاهش یافته است، تولید مثل گسترده دیده می‌شود، یعنی جمعیت کشور در حال افزایش است و در پایان سال ۲۰۲۰ به ۶.۶ میلیون نفر رسیده. است.

زنان قرقیزستان: آمار و ارقام و فاکت ها

تاریخ: ۵ مارس ۲۰۲۱

هر سال در تاریخ ۸ مارس در جمهوری قرقیزستان روز جهانی زن گرامی داشته می‌شود. این عید سال ۱۹۷۵ با تصمیم سازمان ملل دارای مقام رسمی شد و از آن پس توسط سازمان ملل به عنوان روز جهانی حقوق زنان و صلح بین‌المللی جشن گرفته می‌شود.

در آغاز سال ۲۰۲۱ تعداد زنان در کشور بالغ بر ۳.۳ میلیون نفر و در عین حال کماکان بیش از تعداد مرداد (۵۰.۴٪) بوده است که این امر یک مزیت و ویژگی قرقیزستان است. مانند گذشته، دو سوم (۶۴٪) جمعیت زنان قرقیزستان را زنان روستایی تشکیل می‌دهند. درضمن از هر۵ زن یک زن در استان های جلال آباد یا اوش و از هر۶ زن یک زن دربیشکک زندگی می کند. در عین حال در استان‌هایی که میزان زاد و ولد بالاست – استان‌های اوش و جلال‌آباد – برعکس تعداد مردان از تعداد زنان بیشتر است (و همانطور که معلوم است، آنجا پسران بیشتر از دختران به دنیا می‌آیند).

سال ۲۰۱۹ میزان اشتغال زنان در سن کار ۴۸٪ و میانگین سنی زنان شاغل در اقتصاد ۳۹ سال بوده است. از ۶ زن شاغل دراقتصاد کشور یک زن بین ۲۵ تا۲۹ سال سن داشته است. عمدتا حوزه‌هایی مانند بهداشت، خدمات اجتماعی، آموزش، تجارت، هتل و رستوران حوزه‌های «زنانه» محسوب می‌شوند.

طبق یک نظرسنجی همزمان از تشکیلات و موسسات که نوامبر ۲۰۲۰ انجام شد، حقوق میانگین زنان در سراسر کشور معادل ۴/۷۵٪ حقوق مردان بوده است. تفاوت در میزان حقوق زنان و مردان به ساختار اشتغال برمی‌گردد. به عنوان مثال تعداد زنان شاغل در موسسات آموزشی و بهداشتی که حقوق کم می‌دهند بیشتر از تعداد مردان است.

سهم زنان دارای تحصیلات عالی از تعداد کل شاغلین در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۷٪ و سهم مردان ۱۸٪ و سهم دارندگان مدرک کاردانی به ترتیب ۱۷٪ و ۸٪ بوده است.

ساختار سنی جوان جمعیت کشور باعث افزایش ازدواج می‌شود. سال ۲۰۲۰ حدود ۴۰ هزار زن ازدواج کردند و حدود ۹۴٪ آنها برای اولین بار. بانوان ترجیح می‌دهند در سن ۲۵-۱۸ سالگی تشکیل خانواده دهند.

میانگین سنی زنان (۲۹ سال) کمی بیشتر از مردان (۲۷ سال) است و بیشتر از آنها عمر می‌کنند. امید به زندگی هنگام تولد برای زنان در سال ۲۰۱۹ میلادی ۷۶ سال و برای مردان ۶۸ سال بود. زنان ۶۰ ساله امروز احتمالاً به طور میانگین ​​حدود ۲۰ سال دیگر و مردان تنها ۱۴ سال زندگی خواهند کرد. شکاف در امید به زندگی با تفاوت در میزان مرگ و میر مرتبط است: میزان مرگ و میر مردان ۱.۵-۱.۶ برابر بیشتر از زنان است.

به طور میانگین یک زن در قرقیزستان اولین فرزند خود را در ۲۴ سالگی و در طول عمر سه فرزند به دنیا می‌آورد که یک شاخص نسبتاً بالاست. در قرقیزستان، بر خلاف بسیاری از کشورهای مشترک المنافع که در آنها نرخ زاد و ولد تا سطح تولید مثل ساده کاهش یافته است، تولید مثل گسترده دیده می‌شود، یعنی جمعیت کشور در حال افزایش است و در پایان سال ۲۰۲۰ به ۶.۶ میلیون نفر رسیده.

از میان دو زن قرقیز یک زن در سن ۲۴-۲۰ سالگی و از هرپنج زن قرقیز نیز یک زن درسن۱۹-۱۸ و یا ۲۹-۲۵ سالگی ازدواج کرده است. میانگین سنی اولین ازدواج برای زنان حدود ۲۴ سالگی و ازدواج مجدد ۳۵ سالگی بوده است.

http://www.stat.kg/ru/news/zhenshiny-kyrgyzstana-cifry-i-fakty/

منبع : دوهفته نامه جامعه و فرهنگ قرقیزستان؛ نیمه اول فروردین۱۴۰۰؛شماره۵۱

کد خبر 5148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =