جولان وهابیت در جزیره دموکراسی قرقیزستان

مسلمانان منطقه آسیای مرکزی در اوایل دهه ۱۹۹۰ پس از فروپاشی اتحاد شوروی تحت عنوان مسلمانانی که اسلام خود را گم‌کرده‌اند در کانون توجه سیاسی دولت‌های ثروتمند عرب‌زبان قرار گرفتند.

پاداش‌های سخاوتمندانه از سوی حامیان مالی کشورهای خاور میانه، ساخت خانه‌های بهزیستی برای افراد محروم، احداث مدارس و بیمارستان‌ها در طول سه سال اخیر مانند پاداش‌های" جن افسانه‌ای" نثار مردم قرقیزستان می‌شود. کارشناسان به دنبال یافتن پاسخ به این سؤال هستند که چراغ جن نیکوکار و توانمند چند ته دارد؟ مسلمانان منطقه آسیای مرکزی در اوایل دهه ۱۹۹۰ پس از فروپاشی اتحاد شوروی تحت عنوان مسلمانانی که اسلام خود را گم‌کرده‌اند در کانون توجه سیاسی دولت‌های ثروتمند عرب‌زبان قرار گرفتند که این کشورها این رسالت را بر دوش خود گذاشتند که تفکر اسلامی را در قرقیزها، قزاق‌ها و ازبک‌هایی که گروگان تبلیغات الحادی شوروی بودند بیدار و احیا نمایند. این نقشه به طور کامل تنها در کشور قرقیزستان تحقق‌یافته است. قرقیزستان در مقایسه کشورهای همسایه، بر طبق مبانی سیاست‌های دولتی در حوزه ادیان مصوب سال ۲۰۰۶ میلادی.، راه ‌حل دموکراتیک مسئله دینی را انتخاب نمود که در عمل به یک غفلت و مسامحه غیرعقلانی شباهت دارد که در نتیجه آن طی سال اول پس از کسب استقلال؛ در مراکز شمالی و جنوبی این کشور دو مسجد وهابی و یک مدرسه با هزینه‌های دریافت شده از عربستان سعودی احداث گردید. از آن زمان اتفاقات زیادی افتاده است و تعداد مساجد تأمین مالی شده از سوی دولت‌های وهابی مانند عربستان سعودی، قطر، کویت و ... از مرز ۱۰۰۰ مسجد در قرقیزستان گذشته است. 

دیدار مفتی قرقیزستان با وزیر حج عربستان سعودی

به اعتقاد کارشناسان مسائل سیاسی و دینی، مشکل اصلی این است که ایدئولوژی رسمی کشورهای خاور میانه با قرار گرفتن در وضعیت فرهنگی دیگر تبدیل به یک ایدئولوژی رادیکال می‌شود و اشکال و گونه‌های خشن و افراطی پیدا می‌کند و گروه‌های تروریستی متشکل از وهابیان نوظهور به همراه می‌آورد. از جمله این ها؛ گروه‌های داعش و القاعده هستند که با شیوه جهاد با «دشمنان اسلام» مبارزه می‌کنند. به گفته صالح الفوزان عالم اسلامی و مشاور پادشاه عربستان در امور دینی؛  این افراد نه‌ تنها پیروان  اهل کتاب (یهودیان و مسیحیان)، و پیروان جریانات الحادی (دموکرات، کمونیست و ...) بلکه حتی کلیه کسانی که شریعت را به ‌عنوان تنها منبع حق و حقانیت می دانند را نیز انکار می‌کنند.

از دید وهابی ها ؛ دشمن اصلی اسلام مسلمانان تکفیری هستند که نوآوری‌ها و ابداعات تکفیری را از جشن رفتن روز تولد تا پوشیدن لباس غیرمذهبی و نصب تندیس و مجسمه یادبود شخصیت‌ها قبول دارند. این افراد ۷۰-۶۰ درصد مسلمانان قرقیزستان را تشکیل می‌دهند که خود را اهل سنت و پیرو مذهب حنفی می‌دانند در ادغام اعتقادات اسلامی با آداب‌ ورسوم و سنت‌های ملی و دولتی نکته منفی و ایرادی نمی‌بینند.

البته امروزه کسی قصد ندارد به‌طور علنی علیه پیروان مذهب حنفی در قرقیزستان اقدام نماید زیرا فعلاً افکار و عقاید وهابی در داخل روحانیت حنفی تزریق می‌شود و بتدریج جامعه مذهبی قرقیزی از درون رادیکال و تندرو می‌شود. به‌رغم اینکه در وهابیت هرگونه همکاری با کشورهای سکولار انکار می‌شود، نمایندگان این ایدئولوژی همکاری‌های ماهرانه با نهادها و ارگان‌های دولتی و دولتمردان این کشور انجام می‌شود.

به اعتقاد پرویز ملاجان اف[۱] سیاست شناس تاجیک، امروز احساس می‌شود که برخی از دستورات دولتی که در طول چند سال اخیر در حوزه دینی به تصویب رسیده است به‌گونه‌ای هستند که گویی از سوی وهابیان و یا با مشورت آنان نوشته و تنظیم‌ شده است.

رونمایی کتاب روابط قرقیزستان و کویت نوشته حسن آرموشف[۲]

ارزیابی کیفی اوضاع داخل منطقه و قرقیزستان به کشورهای حوزه خلیج‌ فارس و عربستان سعودی اجازه داد که در ۲۵-مین سال فعالیت روزافزون خود در قرقیزستان استراتژی تبلیغ دینی وهابی را به‌طور اساسی تغییر جهت دهند و فهرست «اعمال مثبت» را گسترش دهند؛ زیرا در گذشته این استراتژی صرفاً به احداث مساجد، نمازخانه‌ها، مراکز آموزشی اسلامی و تربیت کادرها به روش‌های وهابی و نیز اجرای پروژه‌های اجتماعی محدود می‌شد.

در استراتژی جدید وهابیت در قرقیزستان، اقشار محروم و آسیب‌پذیر جامعه این کشور که البته جزء محبوب‌ترین افراد در نظر گروه‌های افراطی گر می‌باشند در کانون توجه صندوق‌ها و بنیادهای اجتماعی مختلف عربی فعال در قرقیزستان قرار گرفتند. در سال جاری تعداد زیادی از شهرک‌های اجتماعی مانند قارچ‌هایی پس از باران در سراسر کشور قرقیزستان با کمک مالی بنیاد کویتی الصفا برای این قشر از مردم قرقیزستان ساخته شد سه شهرک اجتماعی با ظرفیت ۴۶۸ خانوار در استان چوی در مسیر مرز قزاقستان و یک شهرک با ظرفیت ۱۰۶ خانواده بیوه‌زنان و مادران بی‌سرپرست در منطقه مرزی تاجیکستان واقع در استان باتکن[۳] قرقیزستان قرارگرفته است. در هریک از شهرک‌ها مرکز پزشکی و زایشگاه کوچک، مهدکودک، میدان فوتبال و البته مسجد تعبیه‌شده  که تمامی آنها به امکانات روز مجهز هستند.

دانشگاه بین‌المللی کویت در قرقیزستان

به نقل از نشریه Washington Post اعتبار و وجهه کویت به‌عنوان منبع اصلی تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی القاعده، داعش، جبهه النصره که در جنگ داخلی سوریه مشارکت می‌کنند. مقامات قرقیزستان ظاهراً نمی‌خواهند به این همکاری‌ها خاتمه بدهند. برعکس از تاریخ ۱۱ اوت سال جاری قرقیزستان به‌عنوان نخستین کشور در آسیای مرکزی تسهیلاتی را برای اتباع کشورهای توسعه‌یافته عربی خاور نزدیک فراهم نموده است. از تاریخ ۲۵ اکتبر نیز پرواز جدید اوش – کویت – اوش راه‌اندازی شده است.

همچنین پای بزرگ‌ترین سازمان خیریه خلیج‌فارس – سازمان خیریه قطر (Qatarcharity)-  نیز به جزیره دموکراسی قرقیزستان باز شده است . سازمان مذکور در سال ۲۰۱۷ شعبه خود را در بیشکک پایتخت قرقیزستان افتتاح نموده است. این صندوق در طول دو سال حضور در قرقیزستان ۸ مرکز پزشکی و زایشگاه کوچک، ۴ ساختمان مسکونی ویژه خانواده‌های کم‌بضاعت ساخته است. همچنین کمک هایی معادل ۵۰۰ هزار دلار به بنیاد دولتی توسعه فرهنگ دینی «ایمان» قرقیزستان از سوی صندوق خیریه قطر ارائه‌شده است.

حدود ۳۰۰۰ کودک بی‌سرپرست قرقیز هر ماه کمک ‌هزینه ای معادل ۲۹ دلار از قطر دریافت می‌کنند. این مبالغ در مقایسه با کمک‌های مالی که سازمان خیریه قطر به گروه‌های تروریستی بین‌المللی ارائه می‌دهد ناچیز است. طبق گزارش موسسه مطالعات سیاست‌های خاور نزدیک واشنگتن این سازمان خیریه در سال ۱۹۹۸ توسط اسامه بن‌لادن به‌عنوان منبع اصلی تأمین مالی عملیات خارجی القاعده ازجمله حمله ‌به سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا مورد استفاده قرار می گرفت.

در سال ۲۰۱۱ سازمان خیریه قطر تحت پوشش امور خیریه نقش فعالی در سرنگونی رژیم قذافی در لیبی ایفا نموده است. بر اساس گزارش درج شده در پرتال اطلاع‌رسانی و تحلیلی Qatari Leaks این صندوق پیش از اغاز درگیری های مسلحانه در لیبی مبلغ ۹۶۰ هزار دلار در قالب و پوشش کمک های بشردوستانه در اختیار گروه ها  و صدها هزار نفر که مورد غضب رهبر لیبی و دستیارانش قرار گرفته بودند؛ اختصاص داده بود. دو سال بعد نشان‌واره‌ی این سازمان و تصویری از پرچم دولت قطر بر روی جعبه‌های کمک بشردوستانه مشاهده‌ شد که از سوی اعضای جبهه اسلام سوریه (ائتلاف ضد دولتی گروه‌های جهادی) بین مردم توزیع می‌شد.

اهدای بسته‌های عیدی از سوی سازمان خیریه قطر به مردم قرقیزستان

در فوریه ۲۰۱۵ پرتال خبری SudanTribune در خصوص اتهامات مینی مینوی رهبر ارتش آزادیخواه سودان وارده به سازمان خیریه قطر را منتشر نموده بود مبنی بر اینکه این سازمان ضمن امضای تفاهم‌نامه همکاری با نیروهای نظامی سودان در واقع مشغول ساخت مجتمع‌های مسکونی در مناطق دورافتاده این کشور در شرق افریقا و تربیت گروهک‌های افراطی بوده است.

این‌گونه سوژه‌ها در منابع مختلف رسانه‌ای در خصوص فعالیت سازمان خیریه قطر حدود ۲۰ مورد ثبت‌شده است اما این اطلاعات در قرقیزستان نادیده گرفته می شوند.  در سال ۲۰۰۰ انجمن جهانی جوانان اسلامی (WAMY) تأسیس‌شده در سال ۱۹۹۲ توسط عبدالله عوض بن‌لادن از بستگان نزدیک اسامه بن‌لادن؛ در قرقیزستان آغاز به کار نمود و خود را به ‌عنوان سازمان حامی مسلمانان جوان معرفی می‌کرد؛ اما در عمل بزرگترین منادی افکار وهابی بوده است. اکنون سعید بایومی[۴] شیخ عربی و رئیس این سازمان که از سال ۲۰۰۹ تابعیت قرقیزستان را گرفته؛ به نحو احسن این وظیفه را انجام می‌دهد. وی ۲۰۰ مسجد را به قرقیزستان اهدا نموده است و در سال ۲۰۱۴ هزینه ساخت نمازخانه در ساختمان مجلس قرقیزستان را تأمین نموده است. . این حامی مالی با زیرکی و درایت خاص حساس‌ترین نقاط بدن جامعه قرقیز را تشخیص داده است. وی ۳۰ مدرسه عمومی در این کشور احداث نموده و این مدارس را به نام معروف‌ترین فرزندان عرب زمین نام‌گذاری کرده است. همچنین به همین تعداد مراکز پزشکی و زایشگاه‌های کوچک در سراسر کشور ساخته است. بیشتر این مراکز در منطقه جنوبی قرقیزستان که پایبندی و گرایش‌های بیشتری به اسلام دارند ساخته‌شده اند. در همان منطقه پس از درگیری‌ بین گروه های قومی قرقیز و ازبک در تابستان ۲۰۱۰ انجمن جهانی مسلمانان جوان تحت شعار «ما همیشه با شما هستیم» تعداد ۵۷ ساختمان مسکونی از جمله ۳۶ ساختمان در شهر اوش احداث نموده است.

اهدای سه ماشین آمبولانس به وزارت بهداشت قرقیزستان از سوی سازمان خیریه قطر

انجمن جهانی مسلمانان جوان در کشورهای دیگر نیز با فعالیت‌های نظیر تأمین مالی درگیری‌های نظامی در جمهوری چچن روسیه، انتخاب و اعزام شبه‌نظامیان به آن کشور، جذب نیروهای جوان برای انجام جهاد در مناطق مختلف روسیه و نیز تأمین مالی القاعده مشهور بوده است. در سال ۲۰۱۰ دفاتر هلدینگ اکسترمیستی انجمن جهانی در کشورهای غربی ازجمله آمریکا و کانادا تعطیل‌شده بود.

در گزارشی تحت عنوان « افراط‌گرایی اسلامی در انگلیس که از خارج تأمین مالی می‌شود» که توسط تام ویلسون در سال ۲۰۱۷ به‌طور اختصاصی برای دولت انگلیس تهیه‌شده بود این نتیجه اعلام ‌شده است که انجمن جهانی جوانان مسلمان یکی از دو بزرگ‌ترین سازمان‌ وابسته به عربستان است که افراط‌گرایی خشونت‌طلب اسلامی را تبلیغ و ترویج می‌کند. در ردیف دوم مجمع جهانی مسلمان بوده است که در کشور قرقیزستان نیز حضور دارد و یکی از حامیان اصلی «جماعت التبلیغ» بزرگ‌ترین و فعال‌ترین گروه دینی بین‌المللی است که ۸۰ درصد افراط گرایان اسلامی در این گروه تربیت ‌شده‌اند. در آینده دولت‌های خاور نزدیک قصد دارند میزان کمک‌های مالی را برای قرقیزستان افزایش دهند و بدین ترتیب کشور را آماده انتقال تدریجی از نظام سکولار به شریعت خواهند ساخت؛ زیرا منابع و هزینه آن موجود است و تروریسم امری سودآور!

مردم قرقیزستان سر تعظیم می‌کنند: برای عده‌ای پروژه‌های وهابی روش کسب درآمد و برای عده‌ای دیگر روش زنده مانده است! اما همه این اعتقاد را دارند که هر چیز به خواست و مشیت خدا بستگی دارد.

منبع:

https://stanradar.com/news/full/۳۶۷۹۹-vahhabitskij-galop-na-ostrovke-kirgizskoj-demokratii.html


[۱] Парвиз Муллоджанов

[۲] А.С.Ормушев

[۳] Баткен

[۴] Саид Баюми

کد خبر 537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =