زایر ارگشوف، رئیس کمیسیون دولتی امور ادیان می گوید: در قرقیزستان شعبه «تبلیغ جماعت» که در کشورهای زیادی ممنوع شده است وجود ندارد، اما پیروان آن اینجا زندگی می­کنند.

طرفداران «تبلیغ جماعت» در قرقیزستان فعالیت دارند و شبکه‌های تلویزیونی مشغول تبلیغات اسلامی هستند.

زایر ارگشوف، رئیس کمیسیون دولتی امور ادیان در میزگرد «نقش رسانه‎‌ها در هماهنگی سیاست دولتی در عرصه دینی» گفت: در قرقیزستان شعبه «تبلیغ جماعت» که در کشورهای زیادی ممنوع شده است وجود ندارد، اما پیروان آن اینجا زندگی می­کنند. نمایندگی‌های خارجی این سازمان از خارج آن‌ها را مدیریت می‌کند. این سازمان به طور رسمی در قرقیزستان ثبت نشده و فعالیت آن نیز ممنوع نشده است. فعالیت یکی از شاخه های آن با نام «آیکین انقار» در کشور ممنوع شده است. اما برای ممنوع کردن تبلیغ جماعت نیاز به کسب اطلاعات درست در باره فعالیت آنها و مطالعه دیدگاه های  نهادهای دولتی می‌باشد.

ذاکر چاتایف، معاون مدیر کمیسیون دولتی امور ادیان نیز در این میزگرد اظهار داشت: بعضی از شبکه‌های تلویزیونی برنامه‌های دائمی با موضوع دینی پخش می‌کنند که آن را می‌توان به عنوان فعالیت دینی محسوب کرد. اما بر اساس قانون فعالیت دینی را می‌توان در سازمان‌های دینی انجام داد. به خاطر همین، ما از خبرنگاران می خواهیم اگر چنین برنامه‌هایی به طور دائمی پخش  می‌شود، اطلاعاتی را در زمینه محتوای برنامه‌ها به ما ارائه دهند. نمایندگان رسانه  ها در پخش برنامه‌های  دینیی باید قانون اساسی و سایر قوانین را رعایت کنند.

وی اضافه کرد: ما در انتخاب دین آزادی داریم و هر شهروند قرقیز می‌تواند خودش تصمیم بگیرد از کدام دین پیروی بکند یا پیروی نکند. قانون اساسی عدم اعمال تبعیض بر اساس هر عامل، از جمله عامل دینی را تضمین می‌کند. با این حال،  ما زیاد با تبعیض یا برخورد غیر قابل تحمل نسبت به نمایندگان دیگر ادیان روبه رو می‌شویم.

منبع: گزیتر، تاریخ: ۱۵ فوریه سال ۲۰۱۹

کد خبر 563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =