۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸

واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در کشورهای آسیای مرکزی زمستان سال ۲۰۲۱ آغاز شد. ما بررسی کردیم که در کدام کشور و در کدام شهر افراد بیشتری واکسینه شده و نتایج پژوهش خود را به اشتراک می‌گذاریم.

تاریخ: ۵ می ۲۰۲۱

https://kloop.kg/wp-content/uploads/2021/05/Mufid-Majnun.jpg

واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در کشورهای آسیای مرکزی زمستان سال ۲۰۲۱ آغاز شد. ما بررسی کردیم که در کدام کشور و در کدام شهر  افراد بیشتری واکسینه شده و نتایج پژوهش خود را به اشتراک می‌گذاریم.

در میان کشورهای آسیای مرکزی بیشترین درصد جمعیت در قزاقستان واکسینه شده است.

قرقیزستان و تاجیکستان کمترین درصد شهروندان واکسینه شده را دارند - به ترتیب ۰،۵ و ۰،۴ درصد. در عین حال هیچ اطلاعات رسمی در مورد واکسیناسیون در تاجیکستان در دسترسی عمومی نیست و رسانه‌ها به داده‌های وزارت بهداشت محلی اتکا می‌کنند که هیچ اطلاعی را در اینترنت منتشر نمی‌کند.

ترکمنستان در پژوهش ما نیست زیرا این کشور داده‌های رسمی ارائه نمی‌دهد.

روند واکسیناسیون درآسیای مرکزی

تاجیکستان دومین کشوری بود که شهروندان خود را واکسینه کرد. طبق گزارش رسانه‌های محلی، ۲۳ مارس ۲۰۲۱ این کشور شروع به واکسیناسیون پزشکان، معلمان و کارمندان دولت با واکسن AstraZeneca کرد. کشور بعدی قرقیزستان بود که کمپین واکسیناسیون را ۲۹ مارس آغاز کرد و ازبکسان۱ آوریل به عنوان آخرین کشور.

با وجود زمان متفاوت شروع واکسیناسیون روند آن در کشورهای مزبور همسان نیست. به عنوان مثال، در ازبکستان در روز اول کمپین بیش از پنج هزار نفر واکسن دریافت کردند و در روز دوم بیش از ۱۴ هزار نفر. در حالی که در قرقیزستان تنها ۲۹۲ نفر در دو روز اول واکسینه شدند.

ولی ما نمی‌توانیم این ارقام را برای تجزیه و تحلیل منصفانه با یکدیگر مقایسه کنیم زیرا جمعیت کشورها متفاوت است. ازبکستان ۳۴،۵ میلیون جمعیت دارد و قرقیزستان ۶،۶ میلیون.

به منظور مقایسه میزان پوشش واکسن در کشورهای دارای جمعیت‌های متفاوت ما تعداد افراد واکسینه شده در هر صد هزار نفر را حساب کردیم. به این ترتیب در قرقیزستان از هر صد هزار شهروند ۵۴۷ نفر واکسینه شده است و در ازبکستان بیش از ۲۷۰۰ نفر و در قزاقستان تقریباً ۸۰۰۰.

روند واکسیناسیون درآسیای مرکزی

تا ۵ می ۲۰۲۱ در قرقیزستان ۳۶۳۶۴ نفر واکسینه شده‌اند،‌ از جمله ۲۵۲۸ نفر دوز دوم را دریافت کردند. به طور میانگین روزانه ۹۵۶ نفر واکسینه می‌شوند.

 

روند واکسیناسیون درآسیای مرکزی

در حال حاضر در قرقیزستان همه افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند واکسن Sinopharm را به صورت رایگان دریافت کنند. برای انجام این کار باید با شناسنامه خود به مرکز پزشکی خانواده شهر یا بخش خود مراجعه کرد. علاوه بر این وزارت بهداشت ثبت نام آنلاین برای واکسیناسیون را به صورت آزمایشی آغاز کرده است. فعلاً این سیستم تنها برای ساکنان بیشکک کار می‌کند.

در پایان ماه مارس قرقیزستان ۱۵۰ هزار دوز واکسن Sinopharm دریافت کرد که برای ۷۵ هزار نفر کافی است. همچنین ۲۰ هزار دوز واکسن روسی Sputnik V وارد کشور شد و انتظار می‌رود حدود یک میلیون دوز دیگر وارد شود. فعلاً تنها افراد بالای ۶۵ سال می‌توانند واکسن Sputnik V دریافت کنند. علاوه بر این قرار است در ماه می واکسن انگلیسی-سوئدی AstraZeneca وارد قرقیزستان شود.

روند واکسیناسیون درآسیای مرکزی

در قزاقستان همسایه ۷،۵ درصد شهروندان یعنی حدود ۱،۵ میلیون نفر واکسینه شده‌اند. در حال حاضر قزاقستان در واکسیناسیون پیشتاز آسیای مرکزی است. این کشور کمپین واکسیناسیون را زودتر از سایر کشورهای منطقه آغاز کرد. علاوه بر این روزانه به طور میانگین تقریباً ۴۲ هزار نفر در سراسر قزاقستان واکسینه می‌شوند.

در میان شهرها و استان‌های قزاقستان؛ بیشترین افراد واکسینه شده در شهر آلماتی زندگی می‌کنند که ۱۱،۵ درصد جمعیت این کلانشهر را تشکیل می‌دهند.

روند واکسیناسیون درآسیای مرکزی

در قزاقستان از واکسن Sputnik V روسی و از تاریخ ۲۶ آوریل از واکسن قزاقی QazVac نیز استفاده می‌شود. کلیه شهروندان بالغ قزاقستان می‌توانند از طریق سایت خدمات دولتی ثبت نام و واکسن را در مراکز بهداشت خانواده و بیمارستان‌ها دریافت کنند. همچنین می‌توان در نقاط سیار واقع در نزد فروشگاه‌های بزرگ واکسینه شد. واکسن رایگان است و شهروندان در انتخاب شرکت تولیدکننده آزادند.

در ازبکستان تقریباً ۹۵۰ هزار نفر (۲،۶ درصد جمعیت) دوز اول واکسن علیه کووید-۱۹ را  دریافت کرده‌اند و بیش از ۲۰ هزار نفر دوز دوم را. از لحاظ تعداد واکسینه‌شدگان در هر ۱۰۰ هزار نفر بیشترین افراد در استان‌های نمنگان و فرغانه واکسینه شده‌اند.

روند واکسیناسیون درآسیای مرکزی

شهروندان بالای ۶۵ سال و کارکنان پزشکی به صورت رایگان و قبل از همه با واکسن ازبکی-چینی ZF-UZ-VAC۲۰۰۱ و AstraZeneca اروپایی واکسینه می‌شوند. از ۲۸ آوریل واکسیناسیون گسترده شهروندان با واکسن Sputnik V در حال انجام است. واکسیناسیون را می‌توان در مراکز بهداشت خانواده، مراکز پزشکان خانوده‌ای و کلینیک‌ها انجام داد.

علیرغم این که وزارت بهداشت تاجیکستان اطلاعات مربوط به واکسیناسیون را در دسترسی عمومی قرار نمی‌دهد، دفتر خبرگزاری Sputnik  در تاجیکستان گزارش داده است که از ۲۲ مارس تا ۲۰ آوریل ۲۰۲۱ بیش از ۳۵ هزار شهروند واکسینه شده‌اند. قبل از همه کارگران پزشکی، معلمان و نظامیان. فعلاً مردم با AstraZeneca واکسینه می‌شود و رسانه‌ها گزارش می‌دهند که چین قصد دارد ۱۵۰ هزار دوز CoronaVac به تاجیکستان ارسال کند.

ترکمنستان اطلاعات رسمی در مورد تعداد واکسینه‌شدگان منتشر نمی‌کند.

همه نمودارها بر اساس داده‌های وزارت بهداشت کشورهای آسیای مرکزی تهیه شده است.

منبع:

https://kloop.kg/blog/۲۰۲۱/۰۵/۰۵/hotite-znat-chto-s-vaktsinatsiej-v-tsentralnoj-azii-pokazyvaem-na-grafikah/

ترجمه و تنظیم در رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در بیشگگ

اردیبهشت۱۴۰۰

کد خبر 5738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =