نگاهی به اعتراضات ضد دولتی در بلغارستان

شروع اعتراضات و انتقادها از اوایل ماه ژوئیه در بلغارستان به دلیل فساد اقتصادی گسترده و وابستگی به گروه‌های جنایی در دولت آغازگرد

           

شروع اعتراضات و انتقادها از اوایل ماه ژوئیه در بلغارستان به دلیل فساد اقتصادی گسترده و وابستگی به گروه‌های جنایی در دولت آغازگردید، این اعتراضات از زمانی علیه دولت بوریسوف شدت گرفت که نیروهای پلیس این کشور پس از یورش به دفتر ریاست جمهوری این کشور، دو مقام نزدیک به رئیس جمهوری را دستگیر کردند.

آقای رومن رادف  رئیس جمهور، دولت را در خصوص این اقدام که اعلام شده در راستای دو پرونده فساد و خیانت به اسرار دولتی صورت گرفته است مقصر دانسته اند. منتقدان دولت بلغارستان یورش پلیس به دفتر ریاست جمهوری را تلاش برای ساکت کردن رییس جمهوری پس از تأکید وی به تحقیق در مورد کارمندان سرویس امنیتی کشور دانسته‌اند. این کارمندان برای نگهبانی از ویلای «احمد دوغان» سیاستمدار جنجالی بلغارستان فرستاده شده بودند.احمد دوغان یک سیاستمدار ترک تبار بلغاری است که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۳ رهبر حرکت آزادی و حق بلغارستان بود.

با گذشت ماهها از این اعتراضات هر روزه تعداد معترضین که عمدتاً جوانان  بلغاری هستند درصوفیه و دیگر شهرهای این کشور علیه حزب حاکم «شهروندان برای توسعه اروپایی» (GERB) شعار می دهند بیشتر می شود و خواهان استعفای نخست وزیر وکابینه اش وکنار رفتن از قدرت هستند.

آقای بویکو بوریسف بعد از شدت گیری اعتراضات چند تن از وزرای کلیدی خود را از کار برکنار کرد تا نشان دهد کابینه وی تحت تأثیر منافع شخصی فعالیت نمی‌کند. اما حتی این تغییرات هم نتوانست تغییری در عمق خشم عمومی جامعه بلغارستان ایجاد کند. جامعه‌ای که معتقد است دولت این کشور عمیقاً درگیر فساد گسترده است.

آقای رومن رادف رئیس جمهورکه از حمایت سوسیالیست ها در پارلمان مجلس وحمایت اکثریت مردم  برخوردار هست  تنها راه خروج از این بحران سیاسی را استعفای زود هنگام نخست وزیر می داند و از وی درخواست فوری استعفاء نموده است. از آنجائیکه بلغارستان واقع در جنوب شرقی اروپا وعضو اتحادیه اروپا می باشد وی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خود درخواست نمود در این خصوص موضع گیری نمایند، زیرا اتحادیه اروپا به یک بلغارستان دموکراتیک نیاز دارد.

آقای بویکو بوریسوف  نیز که ازحمایت حزب گرب در پارلمان مجلس برخوردار است  در پاسخ اظهار داشت: هیچ چیز ما را به جز مسئولیت در دولت نگه نمی دارد. زیرا اعتقاد دارد اگر سوسیالیست ها دولت را به دست بگیرند، کشور را از هم می پاشند و اعلام نمود به هیچ عنوان قصد کناره گیری از دولت  تا زمان برگزاری انتخابات معمول پارلمانی که باید در ماه مارس 2021در این کشور برگزار شود را ندارد ودر سمت خود باقی خواهد می ماند.

این اعتراضات که در ماه ‌های اخیرادامه داشته و به صدمین روز خود رسیده است و عموما مسالمت آمیز بوده و تنها مواردی اندک از درگیری پلیس با معترضین گزارش شده است. سازمان نظارت بر امور شفافیت بین‌الملل در گزارش‌های خود،  بلغارستان را به عنوان فاسدترین عضو در میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا معرفی کرده است.

در حال حاضر بلغارستان  یکی از فقیرترین اقتصادهای اروپا را دارد،  وجود فساد اقتصادی و مافیا در دولت از اصلی‌ترین دلایل  این وضعیت  می باشد وهر روزکه از اعتراضات می گذرد شرایط اقتصادی ومعیشت  مردم بدترو اسفناک تر می گردد .

شایان ذکر است دو حزب عمده رقیب در پارلمان بلغارستان یعنی حزب سوسیالیست و حزب گرب در برخی رویکردها و سیاست های کلی با هم اختلاف نظر دارند که عمده ترین آنها را می توان رویکرد این دو حزب در سیاست خارجی دانست. حزب سوسیالیست به روسیه  و حزب گرب دارای گرایش های آمریکائی است.

                                                                                                                               

کد خبر 6349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =