موضوع فلسطین و قدس و محکومیت جنایات اسرائیل همواره در جهان عرب مورد توجه بوده است و در روزهای اخیر نیز انعکاس گسترده ای در فضای مجازی عراق داشته است تا آنجا که برخی از چهره های مشهور فضای مجازی کشور عراق نتوانستند نسبت به آن بی تفاوت باشند. در این گزارش به تشریح اعلام مواضع برخی از فعالان فضای مجازی عراق در مورد فلسطین که عمدتا از حامیان حرکت تشرین و تظاهرات های اخیر در این کشور هستند می پردازیم . 

شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری در راستای جهت دهی و شکل دهی به افکار عمومی نقش ویژه ای دارند. اهمیت موضوع، زمانی بیشترمی شود که بدانیم درصد عظیمی از مخاطبان این رسانه ها را جوانان تشکیل می دهند . بر  اساس آمار منتشر شده از سوی پایگاههای اینترنتی چون دیتا ریپورتال میزان کاربران شبکه های اجتماعی در کشور عراق بالغ بر ۲۵ میلیون نفر می باشد. که این میزان کاربر  حدود ۶۱.۴ درصد جمعیت عراق را تشکیل می دهد. در این میان فعالان فضای مجازی با جهت دهی به افکار عمومی نقش ویژه ای را ایفا می کنند . موضوع فلسطین و قدس و محکومیت جنایات اسرائیل همواره در جهان عرب مورد توجه بوده است و در روزهای اخیر نیز انعکاس گسترده ای در فضای مجازی عراق داشته است تا آنجا که برخی از چهره های مشهور فضای مجازی کشور عراق نتوانستند نسبت به آن بی تفاوت باشند. در این گزارش به تشریح اعلام مواضع برخی از فعالان فضای مجازی عراق در مورد فلسطین که عمدتا از حامیان حرکت تشرین و تظاهرات های اخیر در این کشور هستند می پردازیم . 

· آوس فاضل عباس

- بازیگر کمدی عراقی

- تعداد دنبال کنندگان او در فیس بوک ۱.۵ میلیون نفر است

- وی یکی از حامیان انقلاب تشرین محسوب می شود

- وی با درج ویدویی ضمن حمایت از مردم فلسطین جنایات اسرائیل را محکوم کرد.

· آشتی حدید

-  مدل و بازیگر مسیحی عراقی

- تعداد دنبال کنندگان او در اینستاگرام ۱.۳ میلیون نفر است

- او با درج پستی نوشت پروفایل های خود را قرمز کنید و بدین وسیله از حرکت شیخ جراح و قدس حمایت کنید . او نوشت با درج هشتک قدس به مردم عالم بفهمانید که در فلسطین چه می گذرد.

· رسلی المالکی

- شاعر ، نویسنده و داستان نویس عراقی است ، در ۶ مارس ۱۹۸۷ در بغداد متولد شد. وی نویسنده داستان "فروپاشی" است که در سال ۲۰۱۵ به عنوان پیشگویی عراقی ها در مورد لحظه سقوط اقتصادی جهانی منتشر شد. او نویسنده دو داستان (الدرک الأسفل من الجنة) و (غریب فی السوربون) است . وی علاوه بر مجموعه رباعیات شاعرانه عمودی خود به نام (قمم) ، مقالات زیادی سیاسی و اجتماعی طنز نوشته و دیدگاه های سیاسی و اجتماعی او در کشورش بحث برانگیز است.

- صفحه فیسبوک او  ۱۸۴۰۰۰ دنبال کننده دارد

- او از حامیان انقلاب تشرین است

- رسلی با درج تصاویری از جنایات اسرائیل و همچنین پاسخ های کوبنده مقاومت و کشته شدن شهرک نشینان اراضی اشغالی از مردم فلسطین حمایت کرده است.

• احمد ملا طلال

- روزنامه نگار ، ناقد سیاسی و مجری عراقی است. در سال ۲۰۰۴ از طریق کانال العراقیه وارد رسانه شد. او در سال ۲۰۰۷ از العراقیه استعفا داد و در پایان  سال ۲۰۰۸ دوباره به آن بازگشت. در پایان سال ۲۰۱۰  او از تلویزیون العراقیه به کانال الرشید ، متعلق به سعد عاصم الجنابی سیاستمدار و بازرگان عراقی نقل مکان کرد. سپس در سال ۲۰۱۴ کانال الرشید را ترک کرد و به کار در کانال دجله که متعلق به جمال کربولی سیاستمدار عراقی است رفت و  تا دو سال در آنجا ماند .وی پس از اختلاف با صاحبان شبکه آنجا را نیز ترک کرد

- او یک سیاستمدار مستقل عراقی و از هواداران انقلاب تشرین است و از نظر اجتماعی شخصیت بسیار  موثری است

- او در فیس بوک بیش از  ۱۹۰۰۰۰و در تویتر ۱۴۷۳۰۰۰ دنبال کننده دارد

- او با درج تویتی هایی از مقاومت مردم فلسطین حمایت کرد .

· مروان الخفاجی

-  وی یکی از  فعالان رسانه ای عراقی  و از حامیان انقلاب تشرین است

- صفحه او در فیسبوک ۱۳۰۰۰دنبال کننده دارد

- وی یکی از مهمترین خبرنگاران تظاهرات های اخیر عراق است

- مروان به انعکاس اخبار حرکت جوانان عراقی به مرزهای اردن برای حمایت از فلسطین پرداخته است .

· صفحه فیسبوک میدان تحریر

- یک صفحه عراقی که بیش از ۶۰۶۰۰۰ دنبال کننده دارد

- بیشتر دنبال کنندگان این صفحه حامیان انقلاب تشرین هستند

- این صفحه با درج تصاویر پاسخ موشکی گروه های مقاومت فلسطینی  و انعکاس حضور تظاهر کنندگان عراقی به مرز اردن به موضوع فلسطین پرداخته است

· صفحه فیسبوک  ابطال مطعم الترکی

- این صفحه بیشترین تأثیر را در جوانان معترض در میدان تحریر و سایر استانها دارد

- بیش از ۸۵۶۰۰۰ دنبال کننده دارد

- این صفحه نیز به انعکاس خبر حضور جوانان عراقی در حمایت از مردم فلسطین در مرز های اردن پرداخته است

ملاحظات کارشناسی :

۱- عمده صفحات مجازی پربازدید عراق بویژه در فیسبوک به موضوع فلسطین و محکومیت جنایات اسرائیل پرداختند . این درحالی بود که پیش از این زمزمه هایی پیرامون موضوع تطبیع و عادی سازی روابط  با رژیم صهیونیستی در برخی از این صفحات مطرح می شد.

۲- همدردی با مردم فلسطین از سوی طیف فعال رسانه ای جریان تشرین بیش از آنکه ناشی از عقاید اسلامی باشد ناشی از موضوع توجه به مسئله عروبیت و همدردی با یک کشور عربی است

۳- علی رغم توجه کاربران حامی مقاومت به نقش ایران در حمایت از مردم فلسطین در صفحات جریان تشرین به این نقش اشاره نشده است

۴- به نظر می رسد ارتباط چهره به چهره با فعالان فضای مجازی عراق به منظور تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران ضرورت دارد .

کد خبر 6543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =