۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹

سفیر جدید آمریکا در بلغارستان فعالیت های پررنگی در فضای مجازی داشته است که نشان از عزم آنان برای حضور جدی در عرصه دیپلماسی عمومی است.

خانم هرو مصطفی(Herro Mustafa) که چند ماهی است به عنوان سفیر جدید آمریکا در بلغارستان منصوب شده است، فعالیت­های پررنگی در فضای مجازی داشته است که نشان از توجه سفارت این کشور و عزم آنان برای حضور جدی در عرصه دیپلماسی عمومی است. هرو مصطفی که اصالتا کرد تبار است دارای روحیه­ای شرقی است و سعی می­کند در برنامه­های مختلف به گرمی با بلغاری­ها برخورد کند. بخش عمده­ای از فعالیت­های وی در صفحه رسمی سفارت ایالات متحده آمریکا در صفحه اجتماعی فیسبوک منتشر می­گردد.

سفارت آمریکا در دیگر رسانه­های اجتماعی همچون توییتر و یوتیوب و... نیز فعالیت دارد، اما تمرکز این گزارش بر فعالیت این سفارت­خانه در شبکه اجتماعی فیسبوک، با تاکید بر قوت­ها و فرصت­های پیش روی آن سفارتخانه به عنوان بهره­برداری الگویی است.

صفحه فیسبوک سفارت ایالات متحده آمریکا در بلغارستان در حال حاضر ۴۹.۶۳۶ فالوور دارد و پست­های آن که به صورت مرتب بارگذاری می­گردد، به دو زبان بلغاری و انگلیسی منتشر می­شود.

مصطفی حداقل هفته­ای یکبار پستی را تحت عنوان "مخاطبین فرهنگی - سریال هفتگی ما! " در صفحه منتشر می­کند و گزارشی از بازدید خود از یکی مراکز فرهنگی بلغارستان در داخل یا خارج صوفیه را به همراه عکس و فیلم ارائه می­نماید. حضور سمبلیک در جشن­های سنتی بلغاری­ها، سرکشی به مراکز زنان، جوانان، معلولین و حقوق بشری و بسیاری از فعالیت­هایی از این دست در دستور کار او قرار دارد.

زن بودن هرو مصطفی یکی دیگر از امتیازات او است که به نحو مطلوب از آن بهره­برداری می­کند. ساختن فضاهای عاطفی، توجه جدی به زنان و کودکان و شرکت در فعالیت­هایی همچون رقص سنتی با بلغاری­ها نشان از تیزهوشی وی در این عرصه دارد.

این نکته را نیز نباید از ذهن دور داشت که بسیاری از سفرای کشورهای مختلف در بلغارستان زن هستند همانطور که بسیاری از مقامات بلغاری نیز زن هستند. شاید این مساله اتفاقی نباشد و بر اساس یک تجربه نانوشته در دستور کار کشورهای مختلف قرار می­گیرد.

سفیر آمریکا در بلغارستان در ابتدای حضور خود در مصاحبه­ای با یکی از تلویزیون­های بلغاری اعلام کرد که به احترام مردم بلغارستان زبان بلغاری را خواهد آموخت. این اعلام نظر وی با واکنش مثبت بسیاری از مردم مواجه شد.

هرچند صفحه فیسبوک سفارت آمریکا سعی دارد همه فعالیت­های سفیر این کشور را پوشش دهد، اما در یک منظر کلی این صفحه رنگ و بوی دیپلماسی عمومی و فرهنگی دارد.

به عنوان جمع­بندی تحلیل این گزارش می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. دیپلماسی عمومی و فرهنگی نه به صورت شعاری بلکه به جد مورد توجه سفارتخانه­های کشورهای قدرتمند قرار دارد و برای آن بودجه کافی در نظر گرفته می­شود.

۲.  این موضوع تا این اندازه جدی است که در دستور کار نفر اول سفارتخانه قرار دارد و سفیر برای حضور در محافل فرهنگی و هنری برنامه­ریزی کرده و سعی می­کند حتی­الامکان شخصا در آنها حضور یابد و اگر نتواند شخصا حضور یابد نماینده ور در مراسم حضور خواهد داشت.

۳. حضور شخص سفیر و برخورد چهره به چهره با اقشار مختلف جامعه خصوصا کسانی که در برانگیختن احساسات جامعه نقش دارند مانند زنان، جوانان، معلولین و احترام به نمادهای مورد احترام عموم مردم به میزان زیادی در تحقق اهداف دیپلماسی عمومی در میان مردم موثر است.

۴. تصمیم جدی بر حضور پررنگ در محافل مردمی (در کنار حضور در محافل رسمی که کار معمول سفرا است) از سوی شخص اول سفارتخانه، دقیقا نقطه مقابل انفعال و انزوا است که هوشمندانه مورد توجه سفارت آمریکا است.

۵. تاکید بر نزدیک کردن خود به عموم مردم و استفاده از زبان بلغاری به عنوان ابزاری قدرتمند در این عرصه از دیگر اقدامات موثر می­باشد.

۶. همه این موارد محتوای مناسبی را برای حضور در شبکه­های اجتماعی فراهم می­کند و شرایط را برای تیم انتشار فراهم می­نماید تا با بهره­گیری از کلمات، عکس و فیلم مناسب پست تاثیرگذاری تولید کرده و در اختیار مخاطب قرار دهند.

۷. پرهیز از مسائل اختلافی و آنچه باعث دور شدن مخاطب می­گردد کاملا از دستور کار خارج شده است. چرا که این عرصه، عرصه مخاطب عمومی و مردمی است و اگر بنا بر ترشرویی و عتاب و خطاب و تهدید باشد آن را در حتما در جلسات رسمی به خورد دولتمردان بلغاری خواهند داد و نیازی نیست مستقیما برای مردم نگرانی از این دست ایجاد شود.

۸. به عنوان نمونه خرید جنگنده­های آمریکایی یا روسی ماه­ها محل مناقشه و اختلاف دولتمردان بلغاری بود و نهایتا با تهدید آمریکایی­ها خرید جنگنده­های این کشور تصویب شد. با این حال خانم مصطفی در پستی در صفحه فیسبوک، دیدار اخیر ترامپ و نخست وزیر بلغارستان در کاخ سفید را نتیجه این خوش خدمتی ندانست و گفت این اقدام ترامپ در چارچوب احترام به دوستان و شرکای خود ارزیابی می­شود. این در حالی است که این دیدار که ترامپ در آن به عمد یا غیر عمد یک بار به جای نام بلغارستان از نام کشور بلژیک استفاده کرده بود و سایر حواشی این دیدار از جمله استقبال غیر معمول و بدون تشریفات آمریکایی­ها از نخست وزیر بازتاب بسیاری بدی در بلغارستان داشت و دستمایه طنز شده بود، اما هیچ اثری از این مسائل در صفحه دیپلماسی عمومی دیده نمی­شود.

کد خبر 666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =