حزب سیاسی سوسیال دموکرات قرقیزستان یکی از بزرگترین احزاب سیاسی قرقیزستان به شمار می رود. این حرب در تاریخ ۱ اکتبر سال ۱۹۹۳ میلادی تاسیس شده و در تاریخ ۱۶ دسامبر سال ۱۹۹۴ میلادی به طور رسمی به ثبت رسیده است.

خبر ذخیره‌سازی شده توسط پرویز قاسمی (ghasemi) در تاریخ ۰۰۰۴۲۹-۱۵:۲۴

حزب سیاسی سوسیال دموکرات قرقیزستان یکی از بزرگترین احزاب سیاسی قرقیزستان به شمار می رود. این حرب در تاریخ ۱ اکتبر سال ۱۹۹۳ میلادی تاسیس شده و در تاریخ ۱۶ دسامبر سال ۱۹۹۴ میلادی به طور رسمی به ثبت رسیده است. عبدغنی ارکیبایف و الماس بیک آتامبایف رئیس جمهور سابق قرقیزستان بنیانگذاران این حزب می باشند. رزا آتونبایوا رئیس جمهور سابق قرقیزستان نیز عضو این حزب بوده است. این حزب نقش مهمی در انقلاب گل لاله ای قرقیزستان داشته است.

سورونبای جئین بیک اف رئیس جمهور کنونی قرقیزستان به عنوان نامزد از این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ میلادی ۵۴ درصد آرا مردم را بدست آورد و به عنوان رئیس جمهور قرقیزستان انتخاب گردید.

ایجاد پتانسیل قوی اقتصادی، تقویت جامعه مدنی و دولت حقوقی بر اساس ارزش های بشری و اصول آزادی سیاسی و اقتصادی، دموکراسی و همبستگی در قرقیزستان اهداف اصلی حزب سوسیال دموکرات قرقیزستان ذکر شده است.

این حزب از سال ۱۹۹۵ میلادی در تمامی انتخابات پارلمانی حضور دارد و در هر دوره نمایندگان این حزب در پارلمان حضور داشته اند.

در حال حاضر اکثریت اعضای دولت و مقام های کلیدی قرقیزستان از اعضای حزب سوسیال دموکرات تشکیل شده است.رئیس پارلمان، نخست وزیر ، وزیر کشور، وزیر موقعیت های اضطراری، وزیر بهداشت، وزیر آموزش، روسای اکثر کمیته های دولتی از آن جمله اند.

خبر ذخیره‌سازی شده توسط پرویز قاسمی (ghasemi) در تاریخ ۰۰۰۴۲۹-۱۵:۲۴

منبع:دوهفته نامه جامعه و فرهنگ قرقیزستان؛شماره۳۴

کد خبر 7116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =