دکتر ولادیمیر آنچی دانسو با توجه به تنش میان آمریکا و ایران به دولت غنا هشدار داد که در برخورد با واشنگتن با احتیاط عمل کند.

دکتر ولادیمیر آنچی دانسو (Vladmir Antwi-Danso) با توجه به تنش میان آمریکا و ایران به دولت غنا هشدار داد که در برخورد با واشنگتن با احتیاط عمل کند.

معاون امور دانشگاهی دانشکده ستاد فرماندهی نیروهای مسلح غنا، روز چهار شنبه در برنامه "صبح جوی اف ام" اظهار داشت : "چنانچه این کشور به عنوان یکی از کشورهای تحت امر آمریکا ظاهر شود، ممکن است یکی از اهداف جنگ های غیر متعارف ایران و دیگر گروه های ضد آمریکایی قرار بگیرد.

این تاکتیک های جنگ غیر متعارف ممکن است شامل حملات تروریستی تحت حمایت تهران و حملات سایبری باشد".

وی گفت : "اولین پیامد این است که ایرانی ها یا هر ضد آمریکایی دیگری ممکن است فکر کنند غنا در میدان آیالات متحده بازی می کند و ما باید مراقب باشیم".

معاون امور دانشگاهی دانشکده ستاد فرماندهی نیروهای مسلح غنا ادامه داد : "اگر آنها متقاعد شوند که پایگاه های نظامی غنا یا هرگونه توافق نامه دیگری که با آمریکایی ها امضا شده است، به عنوان سکوهایی برای حمله به آنها استفاده می شوند، آنها به غنا به عنوان یک دشمن نگاه خواهند کرد".

در یک حمله هوایی توسط آمریکا در 2 ژانویه سال 2020 ، قاسم سلیمانی، رئیس نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کشته شد.

بسیاری از کارشناسان روابط بین الملل از این اقدام شگفت زده شدند و به گفته تحلیلگران، این اقدام تهاجمی ترین اقدام ایالات متحده از زمان سقوط هواپیمای مسافری ایرانی در سال 1988 بوده است.

قاسم سلیمانی نه تنها یک نظامی بود که بر فعالیت های نظامی برون مرزی ایران نظارت داشت بلکه مسئولیت سیاست خارجی ایران در منطقه را نیز بر عهده داشت.

بسیاری از تحلیلگران و سیاستمداران معتقدند که حادثه دوم ژانویه، در شرایطی که موجب شده به طور فزاینده ای رابطه بین ایالات متحده و ایران دچار بحران شود، در عین حال این بحران را به یک فصل جدید و خطرناک منتقل کرده است. بسیاری معتقدند که این می تواند منجر به یک جنگ همه جانبه بین دو کشور شود.

ایران حملات موشکی را اواخر روز سه‌شنبه (بامداد چهارشنبه) علیه دو پایگاه نظامی عراق که در آن نیروهای آمریکایی مستقر بودند در تلافی حمله هوایی که باعث کشته شدن قاسم سلیمانی گردید، آغاز کرده است.

پنتاگون گفت ، بیش از 12 موشک بالستیک پایگاه های نظامی عین الاسد و اربیل را هدف قرار داد و مقامات ایالات متحده در حال ارزیابی این خسارت هستند.

هنوز از میزان تلفات نیروهای آمریکایی در اوایل صبح چهارشنبه مشخص نیست، اما رئیس جمهور ترامپ گفت: "همه چیز خوب است! موشک های پرتاب شده از ایران در دو پایگاه نظامی واقع در عراق فرود آمده و ارزیابی از تلفات و خسارات در حال انجام است".

دکتر دانسو با اظهار تشدید تنش نظامی بین دو کشور گفت : "عادی است که متحدین یک کشور در حال جنگ، تحت حملات دشمنان آن کشور قرار بگیرد".

وی افزود : "من شگفت زده نخواهم شد اگر غنا یکی از اهداف تلافی جویانه این کشور علیه آمریکا قرار بگیرد، زمانی که این احساس بوجود آید که روابط دیپلماتیک غنا با آمریکا به منافع آن آسیب می رساند. ما باید بسیار مراقب باشیم که اصول موافقتنامه ها به هیچ وجه به دشمنان آمریکا آسیب نرساند".

نظرات دکتر آنچی دانسو توسط یک نشریه اینترنتی در وب سایت صدای آمریکا (VOA) منتشر شده است که می گوید آفریقا می تواند به عنوان محلی برای تقابل بین ایالات متحده و ایران ظاهر شود".

وی گفت: "ایران به دنبال افزایش فعالیت خود در برخی از کشورهای آفریقا در سال های اخیر از طریق فعالیت هایی مانند فروش اسلحه، آموزش جنگجویان برای جنگ در خاورمیانه و تأمین بودجه فرقه های شیعه است. همچنین این کشور با چندین کشور از جمله آفریقای جنوبی روابط تجاری قابل توجهی دارد".

این مقاله همچنین به گزارش ژوئن 2019 توسط روزنامه انگلیسی Telegraph اشاره کرده است که ایرانیان در حال راه اندازی سلول های ترور در آفریقا به سرپرستی سلیمانی بودند. در این مقاله آمده است که سلول های ایرانی ممکن است در سودان ، چاد ، غنا ، نیجر ، گامبیا و جمهوری آفریقای مرکزی فعال باشند.

اما برخی از تحلیلگران می گویند تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر وجود گروه های شیعه در آفریقا به منظور تهدیدی برای ایالات متحده یا غرب وجود ندارد.

وی گفت: "گروه هایی که دارای یک الهیات متمایز شیعه هستند - و می توانند آنها را در مدار ایران قرار دهند – ثابت کرده اند که علی رغم ادعاهای صورت گرفته طی سالیان گذشته، تا کنون هیچ فعالیت خشونت آمیزی علیه آمریکا و غرب در قاره آفریقا انجام نداده اند." رایان کامینگز (Ryan Cummings)، مدیر "سیگنال ریسک"، یک اداره مشورتی "مخاطرات سیاسی و امنیتی" با محوریت آفریقا به VOA گفت : "غنا از روابط سالمی با ایران برخوردار است اما منافع ایالات متحده در غنا از وسعت بیشتری برخوردار است.

منبع :

https://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/NewsArchive/Tread-cautiously-Dr-Antwi-Danso-advises-govt-over-US-Iran-tension-832057

کد خبر 730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =