۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱

یونانی ها عمدتاً در اواخر قرن نزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی در قرقیزستان مستقر شدند. اولین حضور دهقانان یونانی پونتی (۱۸۶۱-۱۹۲۹) در اینجا با سیاست اسکان مجدد تزاریسم و انتقال کشاورزی به مسیرهای توسعه شدید مرتبط است. سال‌های ۱۹۳۰-۱۹۲۹ دولت شوروی با دنبال کردن سیاست کشاورزی اشتراکی، زمین و اموال میلیون‌ها دهقان ثروتمند از ملیت‌های مختلف را مصادره و آنها را از خانه‌های خود بیرون کرد. به همین دلیل یونانی تبارهای ساکن ساحل دریای آزوف، کریمه، کوبان و قفقاز شمالی به قرقیزستان مهاجرت کردند و به لطف یونانی های پونتی تنباکو در منطقه اوش و دره تالاس توسعه یافت.

یونانی های قرقیزستان

سابقه روابط تجاری و دینی بین یونان و قرقیزستان در مرزهای مدرن آن ریشه در دوران باستان دارد. هنوز هرودوت در مورد جمعیت آسیای مرکزی، از جمله قلمرو مدرن جمهوری قرقیزستان، نوشته بود. تمدن یونان باستان به عنوان یک نوع جهان‌بینی در فرهنگ قرقیزستان آن دوره عمدتاً به دلیل جاده ابریشم منعکس شده بود. یکی دیگر از زمینه‌هایی که می‌توان پیوندهای یونان و قرقیزستان را در آن یافت، نفوذ سنت‌های معماری و ساختمانی به قلمرو قرقیزستان در دوران امپراتوری بیزانس است.

یونانی ها عمدتاً در اواخر قرن نزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی در قرقیزستان مستقر شدند. اولین حضور دهقانان یونانی پونتی (۱۸۶۱-۱۹۲۹) در اینجا با سیاست اسکان مجدد تزاریسم و ​​انتقال کشاورزی به مسیرهای توسعه شدید مرتبط است. سال‌های 1930-1929 دولت شوروی با دنبال کردن سیاست کشاورزی اشتراکی، زمین و اموال میلیون‌ها دهقان ثروتمند از ملیت‌های مختلف را مصادره و آنها را از خانه‌های خود بیرون کرد. به همین دلیل یونانی تبارهای ساکن ساحل دریای آزوف، کریمه، کوبان و قفقاز شمالی به قرقیزستان مهاجرت کردند و به لطف یونانی های پونتی تنباکو در منطقه اوش و دره تالاس توسعه یافت.

در طول جنگ جهانی دوم و در اولین سال‌های پس از آن تعداد یونانی تبارها در قرقیزستان در نتیجه جابجایی داوطلبانه آنها و به دلیل اخراج برخی‌ها از یونان طی سال‌های ۱۹۴۹-۱۹۵۲ به خاطر همدلی و حمایت ایشان از اتحاد شوروی افزایش یافت. در نتیجه این موج جدید مهاجرت شهرک‌های جمع و جور یونانی ها در استان اوش (بخش‌های نوکت و قیزیل‌قیا)، در دره تالاس (کیروفکا و پوکروفکا) و در شهر فرونزه (بیشکک کنونی) تأسیس شدند. بیشتر این دسته از یونانی تبارها به زبان قرقیزی مسلط هستند. به طور کلی این است تاریخ ورود یونانی تباران به قرقیزستان.

وقتی یونانی ها در باره تاریخ خود صحبت می‌کنند، دوست دارند از افراد زیادی که تأثیر قوی در تاریخ بشر گذاشته‌اند، نام ببرند. یونانی های قرقیزستان با پیروی از این سنت می‌توانند ده‌ها نام از هم‌قبیله‌های خود که سهم بسزایی در توسعه قرقیزستان مدرن داشته‌اند، نام ببرند. در میان آنها افراد زیادی هستند که در نهادهای دولتی و حوزه‌های علوم، آموزش، پزشکی، ساختمان و ورزش مقام‌های برجسته‌ای داشته‌اند. یونانی ها به گذشته بزرگ مردم خود افتخار می‌کنند، اما زندگی و فعالیت یونانی های قرقیزستان – سازندگان، پزشکان، معلمان، تاجران، دهقانان – نیز شایسته تحسین و آفرین است.

«فیلیا» - انجمن یونانی های قرقیزستان

بر اساس سرشماری ملی سال ۲۰۰۹میلادی؛ در قرقیزستان ۴۵۱ یونانی زندگی می‌کند.

انجمن یونانیان «فیلیا» (دوستی) با تلاش علاقمندان در سال ۱۹۹۴ ایجاد و همان زمان عضو مجمع خلق های قرقیزستان شد.

انجمن در زمینه‌های فرهنگ و آموزش و پرورش جوانان بر اساس سنت‌های ملی کار می‌کند و به منظور رسیدن به اهداف خود مراسم برای احیای فرهنگ ملی و توسعه زبان مادری برگزار و به افراد علاقه‌مند در مطالعه زبان یونانی، مناسک ملی، تاریخ، جغرافیا و فرهنگ یونانی و قبرس کمک می‌کند؛ با سازمان‌های ذیصلاح یونان و قبرس و دیاسپوراهای یونانی کشورهای مشترک المنافع ارتباطات گوناگون برقرار و تقویت می‌کند و برنامه‌های مشترک برای سرگرمی کودکان و بازنشستگان و آموزش جوانان دانشجو انجام می‌دهد.

انجمن «فیلیا» دوره‌ آموزش زبان یونانی برای همه افراد علاقه‌مند برگزار می‌کند و یک گروه رقص «سرتاکی» دارد که به لطف آن می‌تواند ساکنان قرقیزستان را با رقص‌ها و لباس‌های یونانی آشنا کند. علاوه بر این یک مدرسه یکشنبه‌ای (مذهبی) با ۲۰ دانش‌آموز دارد که کلاس‌های مدرسه توسط معلمان مجرب تدریس می‌شود. از ابتدای فعالیت این مدرسه حدود ۱۵۰ نفر فارغ‌التحصیل شده‌اند. همچنین در توافق با وزارت آموزش یونان در دانشگاه ملی قرقیزستان و دانشگاه اسلاوی بیشکک زبان یونانی تحت هدایت دانشمندان و زبان‌شناسان کارآزموده تدریس می‌شود.

کار اصلی «فیلیا» از همان ابتدای فعالیت آن اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی بوده است. یونانی تبارها برای اولین بار طی سال‌های اقامت خود در قرقیزستان این فرصت را یافتند که زبان، سنت‌ها و فرهنگ ملی خود را آموزند. قرقیزستان وطن دوم این اقلیت شد و آزادی به معنای کامل کلمه و شادی احیای ملی را به آنها داد. انجمن «فیلیا» کارهای زیادی را برای دیاسپورای یونانی و تقویت دوستی با همه مردم انجام می‌دهد.

https://studylib.ru/doc/2057640/greki-%E2%80%93-potomki-drevnej-e-llady

برگرفته از دوهفته نامه جامعه و فرهنگ قرقیزستان-شماره60و59/مرداد1400

کد خبر 8714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =