مشارکت و سخنرانی رایزن در مراسم سالگرد تاسیس ایران سوسایتی کلکته

مذاسم هفتاد و هفتمین  سالگرد  تاسیس انجمن دوستی ایران و هند در تاریخ بیست و هفتم آگوست ۲۰۲۱ ساعت ۱۹:۰۰ به صورت وبینار برگزار شد. آقای کاوال سینگ والیا، نایب رئیس انجمن، ریاست جلسه را به عهده داشت درحالیکه دکتر فواد حلیم، عضو شورای عالی انجمن مجری برنامه بود.

 مشارکت وسخنرانی رایزن در مراسم سالگرد تاسیس ایران سوسایتی کلکته

مذاسم هفتاد و هفتمین  سالگرد  تاسیس انجمن دوستی ایران و هند در تاریخ بیست و هفتم آگوست ۲۰۲۱ ساعت ۱۹:۰۰ به صورت وبینار برگزار شد. آقای کاوال سینگ والیا، نایب رئیس انجمن، ریاست جلسه را به عهده داشت درحالیکه دکتر فواد حلیم، عضو شورای عالی انجمن مجری برنامه بود.

دکتر افتخار احمد، دستیار دبیر کل، سروده خود را قرائت کرد و سپس سخنرانی خوش آمد گویی توسط آقای کاوال سینگ والیا ارائه شد. آقای خواجه جاوید یوسف، دبیر کل انجمن مورد نظر مختصری از فعالیتهارا ارائه کرد. وی با ذکر اهداف اجمن گفت:"انجمن ایران امروز ۷۷ ساله است. من به تمام اعضایی که با تلاش آنها انجمن این سالها با موفقیت سپری نموده است، صمیمانه تبریک می گویم. سر ویلیام جونز انجمن سلطنتی آسیایی را در ۱۷۸۴ تأسیس کرد. تلاش های این شرق شناس بزرگ انگیزه تازه ای به مطالعات فارسی داد. در سال ۱۹۳۲ رابیندرا نات تاگور از ایران دیدن کرد و از آرامگاه سعدی و حافظ بازدید نمود. سفر تاگور به ایران دریچه تماس فرهنگی بین دو کشور را باز کرد. پروفسور پورودود اولین محقق ایرانی بود که از سانتینکتان دیدن کرد. یک مأموریت فرهنگی ایرانی به سرپرستی دانشمند دکتر علی رضا حکمت در سال ۱۹۴۴ از هند دیدن کرد و بر روابط برادری ، عشق ، برادری و دوستی بین دو کشور باستانی تأکید کرد.در همان سال ۱۹۴۴ ، دکتر محمد اسحاق دقیقا ۷۷ سال پیش در ۲۷ آگوست انجمن ایران را در کلکته تاسیس کرد.

دکتر سحاق در حوزه ادبیات فارسی خدمات ارزنده ای داشت. وی در دو جلد گلچینی از شاعران پارسی نوین ایران تحت عنوان «سخنوران ایران در عصر حاضر» تدوین کرد که از سوی دولت ایران مورد تجلیل قرار گرفت. دکتر اسحاق انجمن ایران را با اهداف ترویج مطالعه زبان و ادبیات، دین و فلسفه ، هنر و علم تاسیس کرد تا این انجمن - مرکز همکاری فکری و تفاهم فرهنگی بین هند و ایران باشد.فصلنامه «ایندو ایرانیکا» به عنوان مجله دو زبانه منحصر به فرد در زمینه مطالعات هند و فارسی چاپ شد. شورای انجمن سلطنتی آسیایی بریتانیا و ایرلند به اتفاق از سهم هند و ایرانیکا در مطالعات ایرانی قدردانی کرد. من هیچ تردیدی ندارم بگویم که این امر کاملاً به تلاش مولانا آزاد انجام شد. به جرات می توان گفت که هند و ایرانیکا در حال حاضر به یک سرمایه دانش در زمینه ایران شناسی و همچنین مطالعات هند و فارسی است".علاوه بر انتشارات ، فعالیت های انجمن ایران شامل برگزاری سخنرانی ها ، سمینارها و سمپوزیوم های عمومی در موضوعات مختلف و برگزاری کلاس های زبان فارسی است. انجمن ایران دارای کتابخانه ای تخصصی در زمینه مطالعات ایرانی و فارسی به ویژه آیین زرتشتی هاست.

دکتر محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو، که در این مراسم  به عنوان مهمان اصلی حضور داشت  ضمن قدردانی از تلاش های اعضای این انجمن گفت: هویت خردمندترین و فرهیخته ترین ملل جهان بر اساس اندیشه، زبان ، ادبیات و هنر شکل می گیرد . هند و ایران این امتیاز و ویژگی را داشتند که در قرون گذشته پیوسته با شعر ، ادبیات و فرهنگ هنری در ارتباط بوده اند.بدون شک فلسفه، فولکلور ، سنت ، تاریخ ، باستان شناسی ، کیهان شناسی و به ویژه مهمان نوازی های هند و ایران منبع الهام بسیاری از کشورهای همسایه جهان است. هند و ایران مهد فرهنگ، تمدن و سنت باستانی هستند. آنها نیروی خلاقیت جدیدی به تمدن جهان بخشیده بودند.نویسندگان و اندیشمندان برجسته هر جامعه در حفظ و ترویج فرهنگ و میراث نقش مهمی ایفا کردند و با در نظر گرفتن این امر، مشاهیر برجسته در ۲۷ اوت ۱۹۴۴ با اساسنامه ای که شامل تفاهم نامه انجمن و مقررات آن بود ، انجمن ایران را تشکیل دادند.وی افزود ؛ اهداف و مقاصد این انجمن ترویج مطالعه زبان و ادبیات، فلسفه و هنرهای مربوط به ایران بود تا این انجمن را به مرکز همکاری فکری و تفاهم فرهنگی بین هند و ایران و حفظ آن تبدیل کند. من از ابتکار انجمن ایران کلکته برای تحقق اهداف تقویت روابط دوستانه موجود بین هند و ایران ، ارتقاء و توسعه روابط در زمینه های آموزشی ، فرهنگی و اجتماعی قدردانی می کنم و همچنین از تلاش های این انجمن در تشویق دانشجویان و دانش پژوهان برای یادگیری زبان فارسی و آشنایی آنها با درک تاریخی قابل توجه روابط فرهنگی و دانشگاهی هند و ایران ابراز خرسندی می کنم.فعالیت های مختلف انجمن ایران مانند سخنرانی های یادبود، مسابقه تلاوت در سمپوزیوم شاعرانه چند زبانه فارسی و اولین شماره انگلیسی-فارسی آن در سال ۱۹۴۶ نیز قابل ستایش بود و همچنین توسط اولین وزیر آموزش و پرورش هند مرحوم مولانا ابوالکلام آزاد و متعاقباً مورد تقدیر قرار گرفت. مسائل مربوط به حافظ، سعدی ، ابن سینا و بسیاری دیگر در واقع یک کمک ادبی بزرگ است. همچنین بسیار خوشحالم که می بینم بسیاری از شخصیت های برجسته و متمایز با این انجمن ارتباط دارند.ما باید دوستی هند و ایران را احیا و تقویت کنیم. جنبش باکتی و زبان فارسی گلهای کامل فرهنگ ترکیبی هند و ایرانی هستند.خانه فرهنگ ایران، دهلی نو همیشه ابتکار علمی و فرهنگی این انجمن را تشویق می کند و اگر برای برپائی جشنواره فیلم ایرانی، نمایشگاه کتاب، وبینار، کنفرانس ها و سمینارها و انتشار مشترک نشریه هند و ایرانیکا با آموزش زبان و ادبیات فارسی طرحی باشد ما با کمال میل حاضر به همکاری هستیم.

پروفسور سید عین الحسن رئیس دانشگاه مولانا آزاد، حیدرآباد، این مراسم  را افتتاح کرد و در مورد روابط فرهنگی هند و ایران با ارجاعات خاص از پیشینه تاریخی بحث کرد. او با تمجید از نقشی که این انجمن در ترویج زبان فارسی در هند در ۷۷ سال اخیر ایفا کرده است قدردانی کرد. وی گفت که مشارکت های انجمن باید بیشتر و در سطح وسیع تری باشد.

مراسم با کلمات تشکر توسط دکترمحمد فیروز ، خزانه دار انجمن دوستی ایران و هند به پایان رسید.

کد خبر 8729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =