بهره ها، با وجود دستاوردهای فراوان در سریلانکا، مهاجران نسبتاً جدیدی از هند هستند. اگرچه آنها اکنون سریلانکا را به خانه خود تبدیل کرده اند، اما منشا آنها در هند است. در حقیقت، بزرگترین غلظت بهره های داوودی در هر نقطه از جهان در هند یافت می شود.

نگاهی به جامعه بهره های داوودی شیعه اسماعیلی در سریلانکا

جامعه بهره داوودی شیعه اسماعیلی در سریلانکا

مردان در لباس های سفید برفی، ریش های مجلل و کلاه های توری رنگ طلا، و زنان در لباس های زیبا و رنگ های پاستلی خود، قابل شناخت به عنوان بهره های شیعه اسماعیلی هستند. آنها همه جا برجسته هستند، اما نه فقط به دلیل ظاهر آنها. آنها برای خود به عنوان کارون های تجاری علامت گذاری کرده اند. در واقع تجارت در خون آنهاست. نام آنها این واقعیت را نشان می دهد. این کلمه از کلمه گجراتی "واهرو"[۱] به معنی "معامله گر" و "تاجر" گرفته شده است.

بهره ها، با وجود دستاوردهای فراوان در سریلانکا، مهاجران نسبتاً جدیدی از هند هستند. اگرچه آنها اکنون سریلانکا را به خانه خود تبدیل کرده اند، اما منشا آنها در هند است. در حقیقت، بزرگترین غلظت بهره های داوودی در هر نقطه از جهان در هند یافت می شود. این مکان همچنین مقر رهبر معنوی آنها، عالی قدر سیدنا مفضل سیف الدین مد ظله است که جمع خود را در هر کجا که هستند محکم نگه می دارد.

به نظر می رسد که بهره ها سریلانکا را به طور تصادفی کشف کرده است. یوسف ماموجی، مورخ محلی از بهره ها، با ذوق و شوق می گوید که اولین کارآفرین بهره ای که پا به سریلانکا گذاشت، جعفر جی عیسی جی بود. هنگامی که او در راه تجارت با یک کشتی بادبانی از هند به مالدیو بود، با یک طوفان برخورد کرد که او را به سوی منطقه "گاله" سریلانکا راهنمایی کرد. او با دیدن فرصت در آنجا، تجارت را راه اندازی کرد. این در حدود سال ۱۸۳۰ بود. او هیچ فرصتی را برای آوردن خانواده و شرکای تجاری خود، از زادگاه خود یعنی "ماندوی" (منطقه بندری در ایالت گجرات در کشور هندوستان )، برای ایجاد فروشگاه در اینجا از دست نداد. اخبار به سرعت به بهره های مناطق دیگر غرب هند مانند سورات، باگاسرا و جمناگار  رسید که در جستجوی مراتع سبزتر اینجا بودند.

نگاهی به جامعه بهره های داوودی شیعه اسماعیلی در سریلانکا

جالب اینجاست که اولین محل سکونت آنها در اینجا منطقه "گاله"[۲] بود، جایی که آنها همچنین اولین مسجد خود بنام "مسجد جمالی" را که هنوز هم پابرجا است، ساختند و بعداً، هنگامی که کلمبو در اواسط قرن نوزدهم به یک بندر معروف تبدیل شد، به سمت منطقه "پتا"[۳] که مرکز تجاری شلوغ کلمبو  بود، حرکت کردند. به گفته ماموجی، این مهاجران پیشگام بهره ای، خانواده های خود را که با خود آورده بودند، در طبقات بالای ساختمان تجاری خود مستقر کردند. او اظهار می دارد که این پیشگامان اولیه بهره ای، ماهی مالدیو را با مبادله ماهی در ازای برنجی که سریلانکا به وفور تولید می کرد، به کشور معرفی کردند.

نگاهی به جامعه بهره های داوودی شیعه اسماعیلی در سریلانکا

بنابراین می توان دریافت که خیلی زود، بهره ها در تجارت واردات و صادرات کشور، صادرات محصولات داخلی و واردات کالاهای خارجی مشارکت داشتند که هنوز هم به همان شیوه ای که بوهره های امروزه عمل می کنند و پول خود را به عنوان واسطه ها بدست می آورند. در حقیقت در قدیم، آنها حتی صاحب کشتی های بزرگ و مقاوم در حمل و نقل معروف به "بوگگالو"( لنج صیادی که در خلیج فارس و بین عرب‌ها رایج است) بودند که کالاها را از دریاها حمل می کردند. روش ابتکاری آنها حتی در آن زمان چنین بود.

می توان ایده ای راجع به نحوه تجارت در خون بهره ها را از سخنان به یاد ماندنی تودور جونز،[۴] که در مقاله ای تحت عنوان "این افراد سیلان (سریلانکا) را می سازند" در شماره کریسمس Times of Ceylon ، ۱۹۳۵، نوشت ، به دست آورد. "من یک بار به دنبال کالج دانشگاهی، کلمبو بودم و وارد یک ساختمان فوق العاده بزرگ شدم که فکر می کردم باید آنجا باشد. اما متوجه شدم که محل اقامت یک بهره است در حالی که ساختمان کالج دانشگاهی کلمبو، ساختمان متوسطی در مجاورت آن است"

وی ادامه می دهد که اگرچه آنها اصالتاً از هند بودند:

"آنها در اینجا ساکن شده اند، زیرا صاحبان اموال زیادی هستند. گفته می شود که کسب درآمد نه تنها شغل آنها بلکه سرگرمی و تفریح ​​آنها نیز می باشد. مرکز تجمع آنها خیابان چهارم صلیب در منطقه پتا، که خیابان شلوغ و پر سروصدای مملو از ون، کامیون و چرخ دستی است. در پایان روز، آنها به محل سکونت خود برمی گردند. بهره معنی تاجر است و بهره های همیشه تاجر می شوند. یکی از آنها به من گفت "این در خون ماست". مردی با چشمانی خنده دار و صدایی خوش آهنگ گفت: "ما خوب زندگی می کنیم و از زندگی لذت می بریم و مشکلاتمان را جدی نمی گیریم".

اکنون می دانیم که این شرکت بهره بنام "اکبر برادرز" (یک شرکت صادرات جای سیلان) است، که در سال ۱۹۶۹ توسط عباس، عابد و عنایت اکبر علی تأسیس شد و همچنان بزرگترین صادرکننده چای سیلان است. شرکت "جعفر جی برادرز" برای مدت طولانی بازیگر اصلی دیگر در تجارت صادرات و واردات بود که چای، لاستیک و حتی پوشاک صادر می کرد. شرکت "گروه هیماس"[۵]، که توسط یوسف علی اداره می شود، رهبران داروسازی هستند و دارای زنجیره ای از بیمارستان های معروف در سریلانکا هستند. شرکت "گروه مانکو"[۶] هنوز در زمینه تدارکات و تولید پلاستیک بسیار فعال است و شرکت "دیباگ"[۷] که در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت می کند، توسط خانواده ای از خانواده لقمان جی اداره می شود. و خانه مجلل معروف به "رویال سویت مارت"[۸] در خیابان قیصر در منطقه پتا، و خانه لوکس معروف به "بمبئی سویت حاوس"[۹]، که اکنون از منطقه "کولوپیتی" به منطقه "ویلاواتتا" منتقل شده است، توسط یک خانواده قدیمی داوود بای از بهره های سریلانکا اداره می شود.

اگرچه در نخستین سالهای سکونت خود در سیلان، بهره ها کم و بیش پرندگان عبوری بودند و به راحتی خود بین هند و سریلانکا رفت و آمد می کردند. ولی خیلی زود این روند متوقف شد و آنها به سرعت در اینجا مستقر شدند و در عین حفظ فرهنگ خود با بقیه اقوام سریلانکا هماهنگ شدند.

نگاهی به جامعه بهره های داوودی شیعه اسماعیلی در سریلانکا

در حقیقت ، اندکی پس از استقلال سریلانکا از انگلیسی ها، سرپرست وقت، آقای "جان کوتالاوالا"، در پذیرایی از رهبر بهره ها، دکتر سردار سیف الدین ، ​​در محل لاکشمی گیری، در خیابان ترستون خطاب به جامعه بهره گفت: "شما با ما و در بین ما زندگی کرده اید. آنقدر طولانی که ما احساس می کنیم بدون شما نمی توانیم زندگی کنیم. و همچون شاهزادگان و بازرگانان همانطور که هستید، وقتی نیاز باشد  ، من مطمئن هستم که دستان خود را در جیب خود می کنید و به ما کمک می کنید تا دموکراسی را برای همه حفظ کنیم."

این محل "لاکشمی گیری" بود که بعدها به نام دکتر سیف الدین به "سیفی ویلا" تغییر نام داد. این عمارت زیبا، که توسط خانواده "آدم جی لقمان جی" از خانواده "دی سویسا" خریداری شده است، هنوز آنها به آن افتخار می کنند و هر زمانی که به سریلانکا سفر می کنند، به عنوان خانه ای دور از خانه رهبران بهره عمل می کنند. لقمان جی همچنین یک زایشگاه بنام "آدم جی لقمان جی" را در منطقه گیراندپاس، تأسیس کرد که در دهه ۱۹۳۰، مراقبت و امدادرسانی زیادی را در دوران بارداریبه مادران  ارائه می کرد. تقریبا معلوم است که بهره ها در سریلانکا یک جامعه کوچک هستند، اما در اواسط دهه ۱۹۵۰ یک "سناتور" به نام قربان آدم علی که یادش هنوز در محل آدم علی پالاس خارج از جاده گاله در منطقه "بامبالا پیتی یا" حفظ شده است و  یک نماینده پارلمان حضور داشته اند: آقای سیف الدین جعفر جی که در سال ۱۹۶۰ در دولت کوتاه مدت "آقای دادلی سینا نایاکا" نماینده مجلس بود.

نگاهی به جامعه بهره های داوودی شیعه اسماعیلی در سریلانکا

بهره ها هنوز نقش مهمی در زندگی کشور سریلانکا بازی می کنند، نه تنها به عنوان فرماندهان کسب و کار، بلکه به عنوان متخصصان، مانند جراح مشهور "دکتر شوکت ماموجی"، یا پزشک اعصاب موفق "دکتر عبد العلی علی بای". آنها همچنین سهم عظیمی از قهرمانان ورزشی، مانند دوقلوهای ماموجی بنام شبر و شبیر، که قهرمانان ملی تنیس روی میز با قهرمانی سه گانه در اوایل دهه ۱۹۷۰ بودند، داشتند. قهرمان غواصی شبیر جعفر جی، که در اوایل دهه ۱۹۶۰ خوش درخشید. و همچینین، حسن علی شمس الدین سالها به عنوان قهرمان ملی ورزشی بود.

زندگی اجتماعی

داعی یا رهبر معنوی امروزه بهره ها، سیدنا مفضل سیف الدین که از ۵۳ مین نسل است، در میان بهره های سریلانکا بسیار مورد علاقه می باشد. و به عنوان نماینده یا عامل یا معاون، شیخ یوسف در سریلانکا فعالیت دارد که امور مادی و معنوی جامعه بهره محلی را از طرف رهبرشان سرپرستی می کند. با این حال، همه تصمیمات مهم مذهبی به سیدنا مفضل سیف الدین بازگردانده شده و از طرف او، مفضل آدم جی، کارآفرین با سابقه در مطالعات اسلامی و عربی که از یک خانواده بهره ای در سریلانکا است، توضیح داده می شود.

هر زمانی که رهبر آنها از سریلانکا دیدن می کند، جامعه با یک جنب و جوش زیادی مواجه می شود. زیرا بهره ها از سراسر جهان به آنها ملحق می شوند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۰۸، هنگامی که سیدنا برهان الدین، ​​رهبر آنها، برای ارائه خطبه های معروف عاشورایی خود در مراسم شهادت امام حسین (ع)، فرزند امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (ع) و نوه پیامبر اسلام (ص) به اینجا سفر کرد، ۱۵۰۰۰ نفر دیگر از همه جای دنیا به آنها ملحق شدند. چنین بازدیدهایی برای کشور سریلانکا خوب است. زیرا گردشگری را تحریک می کند و همچنین برای جامعه مفید است. زیرا این امر منجر به همسریابی و مشارکت تجاری می شود و به گفته آقای آدم جی، این واقعیت را نشان می دهد که بهره های محلی یک جامعه منزوی نیست، بلکه اعضای پر افتخار یک جامعه بزرگتر در سراسر جهان است.

بله، بهره ها یک جامعه یک دست و بسیار همگرا با خود هستند که اعضای آن مراقب یکدیگر هستند. به عنوان مثال، اخیرا، "آشپزخانه های مردمی سیدنا مفضل"[۱۰] (گروهی از افراد که به طور منظم برای برنامه ریزی ، طبخ و اشتراک غذاهای سالم و مقرون به صرفه توزیع می کنند) را در تمام نقاط جهان که بهره ها در آن اقامت دارد، راه اندازی شد. این آشپزخانه ها، روزانه غذای گرم را برای هر خانواده بهره، اعم از فقیر یا غنی ارائه می دهند. آدم جی خاطرنشان می کند که این امر عمدتا با هدف عالی برای رهایی زنان از کارهای خانه انجام شده است. غذای رایگان، با توجه به اندازه خانواده چهار نفره، روزانه در ظروف یکبار مصرف به درب منزل تحویل داده می شود و دارای منوی چرخشی است که عمدتا از برنج و خورش کاری تشکیل شده است و شامل شیرینی برای دسر هم می شود. همه وعده های غذایی که توسط جامعه تأمین می شود، توسط یک آشپزخانه بزرگی که نزدیک به مسجد حسینی در محل "مارین دیرایو" در منطقه "بامبالا پیتی یا"، قرار دارد، تهیه می شود.

مسجد حسینی یک مجتمع بزرگی است که به پارک برهانی معروف است و شامل یک مرکز اجتماعی معروف به تالار قطبی و یک مدرسه معروف به مدرسه بین المللی سرندیب برهانی است.

نام خانواده های معروف بهره های داوودی سریلانکا

خانواده عباس بای

خانواده آدم جی لقمان جی

خانواده اکبر علی

خانواده داوود بای

خانواده فضل عباس

خانواده فضل علی

خانواده عبد الله بای

خانواده جعفر جی

خانواده جوان جی

خانواده میا جی

خانواده موسی جی

خانواده نادانی

خانواده رحمان جی

خانواده شاتوالا

آشنایی با چهار مسجد بهره ها در سریلانکا

۱. مسجد حسینی، کلمبو

نگاهی به جامعه بهره های داوودی شیعه اسماعیلی در سریلانکا

مسجد حسینی در محل آدم علی، بامبالاپیتی یا در شهرکلمبو قرار دارد. این مسجد در ابتدا توسط خانواده آدم علی در سال ۱۹۵۷ ساخته شد. مسجد دارای ساختمانی بود از چوب ساج و سنگ مرمر که رو به دریا در قسمت وسیعی از زمین با درختان نارگیل با خطوط راه آهن موازی با آن ساخته شده بود.

در آن زمان ، جمعیت بسیار کوچکتر بود (اکنون سه برابر بزرگتر است) و لازم بود ساخت مسجد را تخریب کنند تا مسجدی بزرگتر به جای آن بسازند تا فضا برای تعداد بیشتری نمازگزاران را تامین کند. سیدنا محمد برهان الدین افتتاح مسجد تازه ساخته شده را در سال ۲۰۰۰ انجام داد. امروز، این بزرگترین مسجد بهره های داوودی در سریلانکا می باشد و دارای یک جماعت پر جنب و جوش و اختصاصی است که اغلب همدیگر را در آنجا ملاقات می کنند. سیدنا برهان الدین خطبه های عاشورای محرم را ۵ بار در سریلانکا ارائه کرده است و همیشه در این مسجد بوده است. این مسجد مشرف به اقیانوس هند است و اغلب زامان ها مورد استفاده قرار می گیرند. زیرا نسیم آرام دریا کار ویژه خوبی  برای خنک نگه داشتن مردم در آنجا  انجام می دهد. معمار مسجد جدید آقای علی اصغر جوان جی است که برای اولین بار در بازسازی جامع الانوار در قاهره با پروژه های اجتماعی مشارکت کرد. مسجد حسینی بنایی چشمگیر دارد که ما را به یاد عظمت میراث حکومت فاطمی می اندازد.

بعداً ، بخشی از زمین های رو به دریا توسط شهر برای ساخت "مارین دیرایو" (خیابان رانندگی کنار دریا) خریداری شد و بیشتر زمین باقیمانده در حال حاضر، مرکز اجتماعی بهره ها، مدرسه بین المللی برهانی و محل ورزشی برای جوانان جامعه بهره را شامل می شود.

۲. مسجد حسینی، جافنا

گفته می شود که این مسجد در سال ۱۹۰۶ ساخته شده است. و در سال ۱۹۸۷، پس از شروع جنگ داخلی، هنگامی که جنبش "ببران تامیلی" به دنبال استقلال قلمرو شمالی خود بودند، به همه مسلمانان ساکن در استان جافنا دستور داد تا خانه های خود را تخلیه کرده و ظرف ۴۸ ساعت ترک کنند. ولی چهل بهره از این دستور سرپیچی کرد و در مسجد خود، پناه گرفتند. آنها چندین روز در آنجا با تقریباً بدون غذا، آب و برق اقامت داشتند و هیچ ارتباطی با جهان خارج نداشتند. همه جا جنگ بود که دو پسر جوان بهره که از محوطه مسجد بیرون رفتند کشته و بعداً در آنجا دفن شدند. ارتش هندستان وارد سریلانکا شده و در تلاش برای برکناری ببران تامیلی، شهر را بمباران کرد. چهار بهره جان خود را از دست دادند و مسجد تا حدی آسیب دید. دو جسد بعداً پیدا شد و به عنوان بهره شناخته شد، زیرا عکس رهبر بهره ها را در جیب خود داشتند.

هنگامی که آتش بس موقت برقرار شد، این چهل بهره در سفری سه روزه وحشتناک با قدم زدن در میان جنگل ها و سفر با قایق عازم کلمبو شدند. و ببران تامیلی در نیمه راه آنها را متوقف کردند، اما سرانجام آنها را به ارتش سریلانکا سپردند که آنها را تا پایان سفر به رهبری ملا موسی جی آدم جی که پرچم سفیدی به همراه داشتند، همراهی کردند. در همین حال ارتش هندستان که مسئول بمباران  بود، استان جافنا را اشغال کرد و مسجد حسینی بهره ها را مقر خود قرار داد. بعد از رفتن آنها، مسجد متروکه ماند.

مسجد حسینی جافنا در ابتدا توسط خانواده عبدالحسین جعفر جی ساخته شد و هنگامی که جنگ به پایان رسید، رهبر بهره ها دستور داد به آنان  تا به شهری که ترک کرده بودند،  بازگردند. وی همچنین به خانواده جعفر جی دستور داد تا بازسازی مسجد آسیب دیده را بر عهده بگیرند که بعد از بازسازی در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۵، توسط رهبر بهره ها افتتاح شد.

امروزه مسجد حسینی جافنا به زیبایی بازسازی شده و جافنا محل زندگی دوازده خانواده است که در آپارتمانهای مجاور آن زندگی می کنند. دارای یک چشمه آب برای وضو است که در ورودی به استقبال ما می آید و احساس خنکی خوبی در آفتاب داغ جافنا می دهد. اگرچه در قلب شهر ساخته شده است اما هنگام ورود احساس آرامش می کنیم. آرامش ناگهانی بدون سر و صدا در فضایی وسیع وجود دارد.

۳. مسجد جمالی، گاله

مسجد بهره ها در منطقه "گاله" مسجد جمالی نام دارد و این شهر اولین بندر ایجاد شده در ضلع جنوب غربی سریلانکا است. این مسجد توسط خانواده کریم جی جعفر جی ساخته شد که مجبور شد در سفر خود به مالدیو، بخاطر طوفان در منطقه گاله پناه بگیرد. او یک تاجر ثروتمند بود و اعتقاد بر این است که او اولین بهره است که در سال ۱۸۳۰ پا به سیلان بریتانیا گذاشت. او نه تنها اولین مسجد را در آنجا ساخت، بلکه به کلمبو نقل مکان کرد تا یکی از برجسته ترین و موفق ترین تجار این کشور شود.

مسجد جمالی شبیه یک لگو کوچک اسباب بازی است. سرایدار و دو خانواده هنوز در مجاورت آن زندگی می کنند. رهبر بهره ها از این مسجد دیدن کرده است، اما به دلیل کوچک بودن آن، انجام هر گونه کار رسمی در آن غیرممکن است. ممکن است کوچک باشد، اما در طول سونامی ویرانگر ۲۰۰۴ ، با وجود اینکه موج به داخل شهر وارد شد و ویرانی گسترده ای را در شهر ایجاد کرد، بدون آسیب نجات یافت. همان سونامی دیوار ساحلی همسایه را در کلمبو نیز دربرگرفت ، اما در اینجا نیز مسجد حسینی به همراه دیوار ساحلی همسایه بدون آسیب نجات یافت. با این حال، احساس واقعی این بود که اتفاق معجزه آسایی در اینجا بسیار قوی تر از سونامی احساس می شود. این مسجد کوچک با قدرت سونامی مخالفت کرده است. در چهار دیوار آن، در واقع می توان احساس کرد که تاریخ جامعه در سریلانکا در حال آشکار شدن است.

۴. مسجد سیفی، پتا - کلمبو

این اولین مسجدی است که در کلمبو ساخته شد، زیرا تجارت از گاله به آنجا منتقل شد. این مسجد قبل از جنگ جهانی اول توسط همان خانواده کاریم جی جعفر جی که مسجد گاله را ساخته بود، ساخته شد. همانطور که بهره ها بیشتر به سیلان آمدند تا بتوانند چشم اندازهای بهتری داشته باشد، توسط خانواده های با نفوذ دیگر سه برابر افزایش یافت. با شلوغ شدن منطقه پتا و نقل مکان اقامت در حومه کلمبو، مسجد حسینی در "بامبالاپیتی یا"، مرکز فعالیت های مذهبی شد. با این وجود، اکثر مشاغل بهره ها هنوز در منطقه "پتا" باقی مانده اند و بهره ها همچنان در مسجد سیفی حضور دارند.

همانطور که در جافنا رخ داد، نا آرامی ها اجتماعی این مسجد را نیز  تحت تأثیر قرار داده است. در جریان شورش های ۱۹۸۳ هنگامی که خانه ها و مشاغل تامیلی در حال سوختن بود، این مسجد در میان مشاغل متعلق به تامیلی ها با خانواده های بهره که در آپارتمانهای بالا زندگی می کردند، قرار گرفت. در طول ناآرامی ها، خانواده های بهره برای فرار از آتش سوزی های شدید و خشونت های جمعی به دنبال پناهندگی در مسجد بودند. در آن سه روز شورش، جمعیت دیوانه وار بودند که در شهر غوغا می کردند، ولی می توان تأیید کرد که این مسجد بدون صدمه باقی ماند.

امروز، شیخ تراب طاهر علی، به عنوان امام جماعت در این مسجد فعالیت می کند. و در میان شلوغی پتا، این مسجد به عنوان یک پناهگاه، مکانی آرام برای کارگران - به یاد خدا و یک لحظه استراحت – است.

نمایشگاه تجاری سالانه

وزیر دارایی وقت سریلانکا، "اران ویکراما راتنا"، از رهبری جامعه بهره ها در توسعه کارآفرینی در این کشور جزیره قدردانی کرد.

در افتتاح نمایشگاه تجاری بهره ۲۰۱۹ در هتل "ساپایر"، وزیر وقت دارایی گفت که بهره ها تشکیل دهنده بزرگ در توسعه کارآفرینی در سریلانکا بوده است. و کارآفرینی با توجه به وضعیت نامطلوب مالی سریلانکا و کاهش شدید سهم درآمد در تولید ناخالص داخلی این کشور ، نیاز مبرم امروز است.

او گفت سیاست های اقتصادی دولت های پی در پی در سریلانکا کارآفرینی را تقویت نکرده است. در نتیجه، درآمد دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی کاهش یافته است. با درآمد کمتر، دولت ها نتوانسته اند خدماتی را که انتظار می رود، ارائه دهند.

این نمایشگاه سالانه برگزار می شود که هدف اساسی آن، توانمندسازی بهره های جوان، از جمله زنان، از طریق ارتقاء روحیه کارآفرینی مستقل در بین آنها بود. این نمایشگاه تجاری بهره ها، تعدادی از کارآفرینان را جذب کرد که محصولات خود را به نمایش گذاشتند و به فروش رساندند، که بسیاری از آنها خانگی بودند. زنان کارآفرینان پیشرو بودند. محصولات آنها از مواد غذایی گرفته تا لوازم آرایشی خانگی با استفاده از مواد طبیعی متفاوت و فراوان بود.

موسسه ملی سرطان سریلانکا و حمایت بهره ها

در سال ۲۰۱۹، رهبر جامعه بهره داوودی دکتر سیدنا مفضل سیف الدین در توسعه زیرساخت ها و افزایش ظرفیت واحد پیوند مغز استخوان موسسه ملی سرطان سریلانکا سهیم بود.

موسسه ملی سرطان سریلانکا به دلیل دستاوردهای برجسته خود در خدمات پیوند استخوان در کنگره سالانه پیوند BM آسیا و اقیانوسیه در تایوان (۲۰۱۸) و انجمن خون شناسی آمریکا در ایالات متحده، به عنوان یکی از بهترین ها شناخته شده است. خدمات آن در جهان در حال توسعه

اهداء بهره ها به طور قابل ملاحظه ای تعداد تخت ها را در واحد پیوند سلول های بنیادی در این مؤسسه افزایش داده و به بیماران بیشتر این فرصت را می دهد که از درمان مغز استخوان نجات بخش بهره مند شوند.

واحد توسعه یافته در روز جمعه ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱ افتتاح شد. مدیریت از حمایت و سخاوت بهره های سریلانکا قدردانی کرد.

دکتر سیدنا مفضل سیف الدین همیشه منابعی را برای بهبود مراقبت های بهداشتی و ارائه آخرین امکانات در مراکز درمانی اختصاص داده است. بهره ها علاوه بر مشارکت خود در واحد پیوند سلول های بنیادی این مؤسسه، در افزایش امکانات و بهبود رفاه و مراقبت های پیشگیرانه برای بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه در سریلانکا نیز مشارکت داشته اند.

حمایت بهره ها به صندوق ملی کلیه سریلانکا

پنجاه و سومین داعی مطلق و رهبر جامعه بهره های داوودی، دکتر سیدنا مفضل سیف الدین، ​​مبلغ ۱۰ میلیون روپیه به عنوان کمک های بشردوستانه به صندوق ملی کلیه سریلانکا برای افزایش امکانات و بهبود رفاه و مراقبت های پیشگیرانه اهدا کردند.

با دریافت این کمک، رئیس جمهور سابق، مایتری پالا سری سینا از سیدنا مفضل سیف الدین برای کمک به دولت در مبارزه با بیماری های کلیه، که یک فوریت بهداشت عمومی محسوب می شود و جوامع روستایی در سریلانکا را تحت تأثیر قرار می دهد، تشکر کرد.

رهبر بهره ها، اخیراً در تجمع سالانه عاشورای محرم در کلمبو با رئیس جمهور سابق، "سری سینا" ملاقات کرد. رئیس جمهور در سخنرانی خود در این گردهمایی، بر ضرورت فوری فقرزدایی و صلح پایدار در کشور سریلانکا تأکید کرده بود.

سران گردشگری سریلانکا مزایای تجمع محرم در کلمبو را تمجید کردند

نگاهی به جامعه بهره های داوودی شیعه اسماعیلی در سریلانکا

اتحادیه هتل های سریلانکا، جامعه بهره داوودی را به دلیل حمایت آنان از سریلانکا با میزبانی تجمع سالانه آنها در این کشور، تقدیر کرد.

آقای "سانات اوکواتا"، رئیس اتحادیه در بیانیه ای به اهمیت چند جانبه سفر دکتر سیف الدین به سریلانکا در آن زمان اشاره کرده و گفت: "اولا ، برنامه ۱۰ روزه نشان دهنده به رسمیت شناختن ارزشهای قرن های تحمل و حسن نیت در بین جوامع این جزیره است".

ثانیاً ، این روح وحدت و همبستگی را مشخص می کند، که در بین ما به وضوح مشهود است، در پی کشتار ویرانگر یکشنبه عید پاک که باعث انزجار شدید در همه جوامع شد.

ثالثاً ، این بازدید با آمادگی مؤثر برای ایستادگی و شمارش در حمایت ملموس آنها از سریلانکا، شجاعت فوق العاده ای از خود نشان داد. اهمیت این بازدید تنها به سواحل ما محدود نمی شد. این تجمع سالانه، که مهمترین مورد این دیدار بود، بالغ بر ۲۰۰۰۰ مهمان از خارج از کشور را به خود جلب کرد که جدا از شرکت در این رویداد، این فرصت را داشتند که از زیبایی های دیدنی کشور ما، شادابی فرهنگ، و گرمی و مهمان نوازی لذت ببرند.

رئیس اتحادیه، ابراز اطمینان کرد که سفر دکتر سیف الدین به طور قابل ملاحظه ای ابتکارات جاری در جهت بهبود زخم های ناشی از فاجعه اخیر را تقویت می کند. ما قدردانی خود را از روح تفاهم که بر این دیدار تأکید کرده است، ابراز می کنیم. این همچنین به ما امید و خوش بینی به آینده می دهد.

رویداد تجمع سالانه عاشورا در جامعه بهره داوودی بیش از ۲۵۰۰۰ بازدیدکننده متدین از ۴۰ کشور جهان را طی ۱۰ روز به خود جلب کرد و این کشور بزرگترین رشد گردشگری از زمان فاجعه یکشنبه عید پاک بود.

کیشو گومس، رئیس هیئت ترویج گردشگری سریلانکا گفت: سریلانکا بیش از ۱۰ میلیارد روپیه (۵۵ میلیون دلار آمریکا) از گردشگرانی که در کنفرانس بهره در کلمبو شرکت کرده اند، به دست آورده است. قیمت هتل ها و آپارتمان های لوکس در کلمبو به دلیل کنفرانس جهانی بهره بین ۲۰ تا ۸۰ درصد افزایش یافت.

در کنفرانس سال ۲۰۱۹ مسلمانان بهره که از ۱ سپتامبر به مدت ۱۰ روز در کلمبو برگزار شد، بیش از ۲۰۰۰۰ نفر از اعضای جامعه بهره از ۴۰ کشور جهان شرکت کردند.

به گفته مقام گردشگری، گردشگران در بیش از ۳۰۰۰ اتاق در هتل های کلمبو از جمله هتل های بزرگ لوکس اقامت کرده اند.

وی گفت: پس از پایان اجلاس معنوی، برخی از اعضای بهره از سفر به دیگر مقاصد گردشگری سریلانکا لذت می برند.

بهره ها در سریلانکا میزبان هیاتی از کلیسای سنت اندرو اسکاتلندی کرک بودند

در سال ۲۰۱۹، هیاتی از کلیسای سنت اندرو اسکاتلندی کرک، به رهبری کشیش اریک فوگیت، از مجموعه پارک برهانی، در "بامبالاپیتی یا" دیدن کردند تا روابط بین جامعه بهره داوودی و پیروان کلیسای اسکاتلندی کرک سنت اندرو را که هر دو بوده اند تقویت کنند.

این نشست رسمی با یک دقیقه سکوت برای یادآوری قربانیان کشته شده در حملات روز یکشنبه عید پاک در ۲۱ آوریل آغاز شد، زیرا روز یکشنبه سومین ماه از حملات وحشیانه تروریستی در سریلانکا بود.

سپس مهمانان به طور مختصر در مورد چگونگی استقرار اولین بهره داوودی در سریلانکا و نحوه تبدیل آنها به یک جامعه پر جنب و جوش ، پویا و صلح آمیز در کشور جزیره صحبت کردند.

این هیئت همچنین در مورد پروژه های مختلف توسعه اجتماعی و اقتصادی انجام شده توسط جامعه بهره در سریلانکا و سراسر جهان مطلع شد.

مرتضی تاجبای، اولین سریلانکایی که جایزه قهرمانی انجمن بین المللی تبلیغات[۱۱] را دریافت کرد

مرتضی تاجبای، مدیر استراتژی اصلی شرکت "لئو بارنت" سریلانکا جایزه قهرمان IAA را دریافت کرد. او اولین سریلانکایی است که موفق به کسب این جایزه معتبر شده است. انجمن بین المللی تبلیغات (IAA) مرتضی را به عنوان یکی از پنج رهبر جهانی در صنعت ارتباطات بازاریابی برای دریافت این افتخار انتخاب کرد.

سازمان زنان "طالبات مؤمنات"

سازمان زنان بهره با هدف توانمندسازی و آموزش زنان فعالیت می کند.

در سال ۲۰۱۸، سازمان زنان طالبات مؤمنات، کلمبو گردهمایی عید سالانه خود را در تاریخ ۲۳ ژوئن در قالب یک کارگاه نقاشی برگزار کرد. در این مراسم اعضا و غیر اعضای سازمان حضور داشتند. در میان باغ زیبا یک عمارت استعماری واقع در قلب شهر، مفهوم این بود که به مردم اجازه دهید خود را از طریق رنگ بیان کنند و با هنرمند درونی خود تماس بگیرند.

این رویداد یک موفقیت "رنگ آمیزی" بود و برگزارکنندگان مفتخر هستند که توانسته اند رنگ واقعی را در همه شرکت کنندگان نشان دهند.

منابع:

· https://www.thedawoodibohras.com/۲۰۱۸/۰۲/۰۱/the-bohras-of-sri-lanka-plucky-business-barons/

· https://roar.media/english/life/culture-identities/the-bohras-plucky-business-barons

· https://www.thedawoodibohras.com/۲۰۱۹/۰۸/۲۵/a-return-to-our-roots-visits-to-the-four-bohra-masjids-of-sri-lanka/

· https://www.thedawoodibohras.com/۲۰۱۹/۰۲/۲۴/sri-lankan-state-minister-of-finance-lauds-bohra-entrepreneurship/

· https://www.thedawoodibohras.com/۲۰۲۱/۰۲/۰۱/sri-lankas-national-cancer-institute-benefits-from-his-holiness-patronage/

· https://www.thedawoodibohras.com/۲۰۱۹/۰۹/۱۹/syedna-contributes-to-national-kidney-fund-of-sri-lanka/

· https://www.thedawoodibohras.com/۲۰۱۹/۰۹/۱۷/sri-lanka-tourism-chiefs-extol-benefits-of-moharram-gathering-in-colombo/

· https://www.thedawoodibohras.com/۲۰۱۹/۰۸/۱۳/bohras-in-sri-lanka-host-delegation-from-st-andrews-scots-kirk-church/

· https://www.thedawoodibohras.com/۲۰۱۸/۰۲/۰۲/murtaza-tajbhoy-the-first-sri-lankan-to-win-iaa-champion-award/

· https://www.thedawoodibohras.com/۲۰۱۸/۰۶/۲۳/strokes-n-shades-art-workshop-in-colombo/

 

[۱] . Vohru

[۲] . Galle

[۳] . Pettah

[۴] . Tudor Jones

[۵] . Hemas Group

[۶] . Manco Group

[۷] . Debug

[۸] . Royal Sweet Mart

[۹] . Bombay Sweet House

[۱۰] . Community Kitchens

[۱۱] . The International Advertising Association (IAA)

کد خبر 9148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =