بودو بالا سنا به معنای نیروی بودایی، یک سازمان ملی گرای و افراطی بودایی سینهالی است که در کلمبو، سریلانکا مستقر است.

سازمان تندروی بودایی "بودو بالا سینا" و اقدامات علیه مسلمانان اقلیت کشور

آشنایی با سازمان بودایی "بودو بالا سینا"

بودو بالا سنا[۱] به معنای نیروی بودایی، یک سازمان ملی گرای و افراطی بودایی سینهالی است که در کلمبو، سریلانکا مستقر است. افراد اصلی این سازمان راهب بودایی بنام گالاگودا آته جاناسارا تیرو[۲] و دیلانتا ویتاناگه[۳] می باشند. این یک سازمان جدا شده از سازمان ملی گرای راست بنام "جاتیکا هیلا اورومایا" است.

مدیریت سازمان

گالاگودا آته جاناسارا تیرو و دیلاند ویتاناگه به ترتیب دبیر کل و مدیر اجرایی این انجمن هستند. دفتر مرکزی آن در محل "سری سامبودا جایانتی ماندیرا"[۴] در کلمبو واقع شده است. "سری سامبودا جایانتی مندیرا" متعلق به مرکز فرهنگی بودایی است که سازمانی توسط رهبر سابق کیراما ویمالاجوتی تأسیس شده است. این مرکز فرهنگی بودایی توسط رئیس جمهور سابق ماهیندا راجاپاکسا در ۱۵ مه ۲۰۱۱ افتتاح شد.

"سازمان بودو بالا سینا" در کنار سازمان های بودایی "راوانا بالایا"، "سینهالا راوایا" و "ماهاسوهون بالاکایا" از جمله موج جدیدی از سازمان های افراطی بودایی در سریلانکا هستند که "آرم جدید" ناسیونالیسم را با تأکید بیشتر بر مذهب تیراواده بودیسم با گرایش های مبارزاتی بیشتر برای حفاظت از سرزمین مادری به پیش می برند. این سازمان از راهبان بودایی خونگرم و جوانان طبقه متوسط ​​پایین حمایت می کند.

تاریخچه

سازمان تندروی بودایی "بودو بالا سینا" و اقدامات علیه مسلمانان اقلیت کشور

سازمان بودو بالا سینا، پس از جدا شدن از سازمان جاتیکا هیلا اورومایا توسط راهبان بودایی کیرا ویمالاجوتی و گالاگودا آته جاناسارا تیرو تاسیس شد. راهب بودایی جاناسارا تیرو یکی از نامزدهای سازمان جاتیکا هیلا اورومایا در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۴ در منطقه کولومبو بود که در انتخابات رأی کافی نیاورد.

یکی از اولین کمپین های سازمان بودو بالا سینا مربوط به بودایی های سریلانکایی بود که در خاورمیانه کار می کردند و به گفته بودو بالا سینا، آنها در خاورمیانه از انجام عبادت دینی خود منع شده و در صورت انجام چنین کاری مجازات شدیدی می شدند.

سازمان بودو بالا سینا، اولین تجمع ملی خود را در سالن کنفرانس بین المللی یادبود باندارانایکا[۵] در ۲۸ جولای ۲۰۱۲ برگزار کرد. این تجمع پنج قطعنامه را تصویب کرد که در کنار آن، ممنوعیت عمل جراحی مَجرا برداری یا وازکتومی در مردان و عقیم‌سازی لوله‌ای یا توبکتومی در زنان در مراکز درمانی دولتی، جایگزینی سیستمهای حقوقی مختلف مورد استفاده در کشور با یک سیستم حقوقی واحد، رفتار ترجیحی در پذیرش دانشگاه برای دانشجویانی که در کلاسهای بودیسم شرکت کرده اند ، استفاده از راهبان بودایی در مدارس دولتی برای تدریس تاریخ و سایر کلاسها و اجتناب از هرگونه راه حل مبتنی بر نژاد یا دین برای مشکلات قومی کشور بود.

سازمان بودو بالا سینا، در ۴ اکتبر ۲۰۱۲ در اعتراضات ضد بودایی در کشور بنگلادش در کمیسیون عالی بنگلادش در کلمبو اعتراض کرد. برخی از معترضان سنگ و بطری را به سمت کمیسیون عالی بنگلادش پرتاب کردند.

در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۲، بودو بالا سینا، به خانه های مسیحی در منطقه های باتاکیتارا، هوماگاما و پیلیاندالا که یک کشیش مسیحی به نام دینیش و دیگران از گروه انجیلی مسیحیت به نام "نام خداوند عیسی"[۶] برای تبدیل سینهالی های بودایی به دین مسیحیت در تلاش بودند، هجوم آورد. کشیش بعداً آزاد شد. اما پس از شکایت خانواده کشیش، هفت نفر از سازمان بودو بالا سینا به اتهام آدم ربایی دستگیر شدند. روز بعد، بودو بالاسینا در مقابل پاسگاه پلیس منطقه "پیلی یاندالا" تظاهرات کرد و خواستار آزادی هفت نفر دستگیر شده شد.

سازمان بودو بالا سینا، در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۲ در منطقه بادولا تجمع اعتراضی علیه ادعای تغییر دینی، خرابکاری در مکان های بودایی و تروریسم اسلامی برگزار کرد. آنها در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۲ با اعتراض در اداره باستان شناسی از مقامات خواستند تا از محوطه های باستان شناسی در استان شرقی محافظت کنند.

سازمان بودو بالا سینا، در ۷ ژانویه ۲۰۱۳ به کالج حقوقی سریلانکا در منطقه هولتسدورف کلمبو حمله کرد و ادعا کرد که نتایج امتحان به نفع دانش آموزان مسلمان تحریف شده است. این ادعاها صحت نداشت اما کالج مجبور شد ثبت نام دانشجویان جدید را یک هفته به تاخیر بیندازد تا به ادعاها رسیدگی کند.

بودو بالا سینا، به هتل سینامان بای در شهر موراگالا در منطقه بیرو والا در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۳، هجوم آورد به این ادعا که این محل شامل "بودا بار"[۷] (رویداد پخش مجموعه موسیقی های آرام بخش) است که ارتباط نمادهای مقدس با چنین مکان ها، توهین به مقدسات بودیسم می باشد. دو مدیر هتل به دلیل سازماندهی رویداد "بودا بار" توسط پلیس دستگیر شدند.

رئیس جمهور سابق ماهیندا راجاپاکسا و وزرای دولت در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۳ با سازمان بودو بالا سینا در اقامتگاه رسمی نخست وزیر سریلانکا، کلمبو ملاقات کردند. پس از جلسه، رئیس جمهور، بیانیه ای صادر کرد که از سازمان بودو بالا سینا و دیگر راهبان بودایی خواست از درگیری با دیگر جوامع مذهبی اجتناب کنند. اما این بیانیه فقط به زبان انگلیسی منتشر شد. نه به زبان محلی سینهالی که زبان اکثر طرفداران سازمان بودو بالا سینا است.

حزب مخالف وقت در پارلمان بنام "حزب ملی متحد"[۸] در ۱۲ فوریه ۲۰۱۳ با سازمان بودو بالا سینا ملاقات کرد.

سازمان بودو بالا سینا، نشستی را در منطقه "ماهاراگاما"، کلمبو در ۱۷ فوریه ۲۰۱۳ برگزار کرد که حدود ۱۶۰۰۰ نفر شامل ۱۳۰۰ راهب بودایی در آن شرکت کردند. در این تجمع، گالاگودا آته جاناسارا تیرو، دبیر کل سازمان اظهار داشت: "این دولتی است که توسط بوداییان سینهالی ایجاد شده است و باید همچنان بودایی سینهالی باقی بماند. این یک کشور سینهالی است و دولت سینهالی است. ارزش های دموکراتیک و کثرت گرایی، نژاد سینهالی را از بین می برد".

او همچنین در تجمع به مردم گفت: "آنها باید به یک پلیس غیرنظامی غیر رسمی در برابر افراط گرایی مسلمانان تبدیل شوند. این به اصطلاح دموکراتی ها، نژاد سینهالی را نابود می کنند. در تجمع سازمان بودو بالا سینا از "اعلامیه ماهاراگاما"[۹] رونمایی کرد. یک قطعنامه ده ماده ای بود که غیر از پایان دادن گواهینامه حلال، ممنوعیت رفتن زنان سریلانکایی برای کار در خاورمیانه، پایان دادن ساخت مساجد با بودجه خاورمیانه و ممنوع کردن برخی از داروهای ضد بارداری را خواستار شد.

در فوریه ۲۰۱۳، کیراما ویمالاجوتی، رهبر سابق سازمان بودو بالا سینا خواستار ممنوعیت برقع (پوشاندن صورت زنان مسلمان) در کشور شد. و همچنین علیه لباس عبایی زنان مسلمان مبارزه کرده است.

سازمان بودو بالا سینا، در اواخر فوریه ۲۰۱۳ با ژنرال "جاگات جیاسوریا"، سرلشکر شاوندرا سیلوا و دیگران از ارتش سریلانکا ملاقات کرد تا درباره گروه های افراطی مسلمان که بودو بالا سینا ادعا می کرد در کشور فعالیت می کنند، بحث کنند. بودو بالا سینا، همچنین در ۱ مارس ۲۰۱۳ با ایلانگاکون، بازرس کل پلیس ملاقات کرد تا در مورد موضوعات مشابه بحث کند.

مرکز آموزشی و فرهنگی بودو بالا سینا بنام "میت سیوانا" در محل پیلانا، منطقه وانچاوالا در استان گاله به طور رسمی در ۹ مارس ۲۰۱۳ توسط مهمان ارشد وزیر دفاع وقت، گوتابایا راجاپاکسا (رئیس جمهور فعلی)، برادرش رئیس جمهور سابق ماهیندا راجاپاکسا افتتاح شد.

سازمان بودو بالا سینا، در ۱۷ مارس ۲۰۱۳ تجمعی در منطقه "کاندی" برگزار کرد و در آن اعلام کرد که برای حذف مسجد قرن ۱۰ در مجموعه صومعه بودایی منطقه "کوراگالا" در استان "راتناپورا" تلاش خواهد کرد. در این تجمع، بودو بالا سینا ادعا کرد که بنیادگرایان مسلمان این مکان را تصرف کرده و میراث بودایی را از بین برده اند. دبیر کل سازمان بودو بالا سینا، گالاگودا آته جاناسارا تیرو فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی "فاشان باک" و نو لیمیت"[۱۰] مسلمان را متهم کرد که کارکنان بودایی سینهالی خود را به اسلام دعوت کرده اند.

بودو بالا سینا، در ۲۴ مارس ۲۰۱۳،  تجمعی در منطقه پانادورا برگزار کرد و در آن از کشور خواست تا علیه تندروهای مسیحی و مسلمان تجمع کند و تاکید کرد سریلانکا یک کشور بودایی سینهالی است، نه یک کشور چند نژادی یا چند مذهبی. در این تجمع، سازمان بودو بالا سینا خواستار برگشت خانم فریال اشرف، کمیسر عالی سریلانکا از سنگاپور به دلیل انجام فعالیت های ضد سینهالی شد. در این تجمع، بودو بالا سینا اعلام کرد که می توان آهنگ زنگ را از "موبیتال"[۱۱]، اپراتور تلفن همراه دولتی بارگیری کرد ، که برای بودو بالا سینا بودجه جمع آوری می کند. این باعث اعتراض مشتریان "موبیتال" شد و این شرکت مجبور شد به دلیل ایجاد "ناراحتی احساسی" عذرخواهی کند.

اعتراض سراسری مسلمانان علیه سازمان های "بودو بالا سینا" و "جاتیکا هیلا اورومایا" در ۲۵ مارس ۲۰۱۳ برگزار شد. این اعتراضات توسط سازمان حقوق مسلمانان سازماندهی شد. اعتارض گسترده ای در استان شرقی سریلانکا در همان روز در برابر موضع ضد مسلمان سازمان بودو بالا سینا مشاهده گردید.

فروشگاه لباس فروشی مسلمان "فشن باک" در پیپیلیانا، منطقه کلمبو در ۲۸ مارس ۲۰۱۳ توسط گروهی به رهبری راهبان بودایی مورد حمله قرار گرفت. برخی گزارش ها نشان می دهند که سازمان بودو بالا سینا، پشت این حمله بوده است. ولی بودو بالا سینا هرگونه دخالت را رد کرد و حمله را محکوم کرد.

در ۳۱ مارس ۲۰۱۳ گزارش شد که دولت قصد دارد فعالیت تعدادی از گروهها از جمله سازمان بودو بالا سینا را ممنوع کند. در واکنش به این گزارش، گالاگودا آته جاناسارا تیرو، دبیر کل سازمان بودو بالا سینا، با توصیف وزیر زبان های ملی و ادغام اجتماعی، واسودیوا نانایاکارا را به عنوان یک ننگ و مضر، گفت: "چنین وزرا باید به محل "آنگودا" (بیمارستان روانی) یک بار در سه ماه فرستاده شده و سر آنها آزمایش شد. وزیر نانایاکارا این گزارش ها را تکذیب کرد و گفت که دولت قصد ندارد که گروه های افراطی مانند سازمان بودو بالا سینا را ممنوع کند، تنها در حال بررسی ممنوعیت سخنان نفرت انگیز است.

در آوریل ۲۰۱۳، گروهی از اعضای بودو بالا سینا به سرپرستی دبیر کل آن سازمان، گالاگودا آته جاناسارا تیرو برای افزایش آگاهی از سازمان و مقابله با تصویر منفی آن از ایالات متحده آمریکا دیدن کردند.

در آگوست ۲۰۱۴، جاناسارا تیرو از دولت به دلیل اجازه دادن به جماعت توحید سریلانکا[۱۲] برای اعتراض علیه اسرائیل به دلیل ادامه جنگ غزه انتقاد کرد. و خاطرنشان کرد که اسرائیل طیف وسیعی از تسلیحات از جمله جت های کفیر، هواپیماهای تهاجمی سریع کلاس Dvora و Shaldag ، وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین، سیستم های ضد موشکی برای بالگردهای Mi-۲۴  و همچنین آموزش رزمی را ارائه کرد ه است.

در سال ۲۰۱۴، جاناسارا تیرو و سازمان بودو بالا سینا، یک پیمان با "عشین ویراتو"، راهب بودایی میانمار و "جنبش ۹۶۹" برای ساخت یک اتحاد بودایی به منظور محافظت از "بودا ساسانا" (شریعت بودایی) امضا کرد. آنها همچنین همه "افراد دوستدار صلح" از مذاهب دیگر، از جمله مسلمانان و مسیحیان را دعوت کردند. با این حال "ویراتو" و "جنبش ۹۶۹" متهم هستند که در شورش ها و کشتارهای ضد مسلمان در میانمار چهره های کلیدی هستند. رئیس فدراسیون هندو، ن. آروناکانت نیز در آن جلسه حضور داشت و اظهار داشت که آنها در حال مذاکره با چندین سازمان هندوی هند نیز هستند.

در سال ۲۰۱۹، جاناسارا تیرو و سازمان بودو بالا سینا، به تظاهرات سراسر کشور توسط سازمان های مختلف و رهبران مذهبی به رهبری اعتراض روزه دار راهب بودایی بنام "آتورالیا راتنا تیرو" – نماینده پارلمان - علیه وزیر مسلمان آقای رشاد بدیع الدین و فرمانداران منطقه آقایان آزاد صالی و ام.ال.ا.ام حزب الله به ادعای ارتباط آنها با اسلام گرایان افراطی که عامل اصلی حملات عید پاک سال ۲۰۱۹ بودند، پیوستند و خواستار استعفای آنها از مسئولیت و پست دولتی شدند. در همان روز همه وزرای مسلمان سریلانکا و معاونان آنها از مسئولیت خود به مدت یک ماه استعفا دادند و خواستار اثبات اتهامات بی دلیل در این مدت شدند تا زمانی که آنها باز نگردند، وزارتخانه ها توسط نخست وزیر اداره خواهند شد. با این حال، جاناسارا تیرو بعداً از راتنا تیرو، انتقاد کرد که مسائلی را به دست خود گرفته است که به گفته وی "مسائل اصلی" را در زیر فرش جارو کرده است. وی همچنین خاطرنشان کرد که این تظاهرات باید زودتر از موعد پس از بمبگذاری های عید پاک در سال ۲۰۱۹ برگزار می شد و انجام آن در حال حاضر می تواند مسلمانان سنتی را به افراط گرایی سوق دهد.

مسئله صدور گواهی نامه حلال

در فوریه ۲۰۱۳، سازمان بودو بالا سینا کمپینی را علیه سیستم صدور "گواهینامه حلال" در کشور آغاز کرد. در سریلانکا، گواهینامه حلال توسط جمعیت علمای سریلانکا، گروه روحانیون اسلامی، در سریلانکا انجام می شود. گواهینامه ها فقط برای مشاغلی صادر می شود که آن را درخواست می کنند و گواهی نامه با پرداخت هزینه ای صادر می شود که در آن کمک های مالی جمعیت علمای سریلانکا برای تأمین هزینه فعالیت های مذهبی اسلامی استفاده می شود. در ابتدا، بودو بالا سینا تهدید کرد که جمعیت علمای سریلانکا را به دادگاه خواهد برد. در ادامه، آنها تهدید کردند که می خواهند یک کمپین اعتراض علیه گواهینامه حلال راه اندازی کنند با اشاره به این که مسلمانان تلاش می کنند محصولات غذایی آیینی خود را به این کشور تحمیل کنند و برنامه بعدی آنها ایجاد قانون شریعه (قضائیه اسلامی) است. در حال حاضر، سیستم بانکداری اسلامی در کشور وجود دارد. در یک تجمع در منطقه ماهاراگاما در ۱۷ فوریه ۲۰۱۳، بودو بالا سینا، اعلام کرد که آنها خواستار لغو سیستم صدور گواهینامه حلال هستند، و همچنین، خواستار آن شدند که مغازه ها باید از فروش گوشت حلال تا ماه آوریل پاک شوند.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/a/a1/Halal_Sri_Lanka-Logo.gif/250px-Halal_Sri_Lanka-Logo.gif

در اواخر فوریه ۲۰۱۳، جمعیت علمای سریلانکا پیشنهاد کرد که مسئولیت صدور گواهینامه حلال را به دولت واگذار کند. اما این امر توسط سازمان بودو بالا سینا رد شد و آنها خواستار حذف کامل سیستم گواهینامه حلال در کشور شدند و جمعیت علما را به عنوان "متکبر، فاسد، دزد و اوباش جهان زیرزمینی" مورد انتقاد قرار دادند. دولت نیز به دلیل فشار وارد شده از سوی سازمان بودو بالا سینا از گرفتن مسئولیت سیستم صدور گواهینامه حلال خودداری کرد.

سازمان بودو بالا سینا در ۱ مارس ۲۰۱۳، به واحد بازرسی گوشت در منطقه دیماتاگودا توسط شورای شهرداری کلمبو حمله کرد و ادعا کرد که گوساله های جوان، گاوهای باردار و بوفالوهای آب در آن محل ذبح می شوند. ذبح گوساله ها در کلمبو غیرقانونی است. ولی در این مورد کار بودو بالا سینا نادرست بود. چون به این که مقامات شورای شهرداری کلمبو از این محل برای بررسی سلامت و بهداشتی گوشت قبل از توزیع در شهر استفاده می کردند و نه آنجا ذبح می کردند.

جلساتی بین جمعیت علمای سریلانکا، شورای بازرگانی سیلان[۱۳] و روحانیون بودایی برگزار شد و در ۱۱ مارس ۲۰۱۳ مصالحه ای اعلام شد که جمعیت علما افزودن لوگوی حلال به محصولات محلی را متوقف می کند. اما همچنان از آنها برای محصولات در حال صادرات، استفاده می کند. به کشورهای اسلامی که در آن اجباری است. این پیشنهاد همچنین در ۱۲ مارس ۲۰۱۳، توسط سازمان بودو بالا سینا رد شد و همچنان خواستار "ریشه کنی کل فرایند صدور گواهینامه حلال" بود. بودو بالا سینا، در ادامه به افرادی که مسئول این سازش بودند، حمله کرد. آنها میلیندا موراگودا، وزیر وقت دولت را متهم کردند که "یک اتحاد بین مذهبی نامقدس ایجاد کرده و تلاش کرده است راهبان دانشمند ما را نابود کند. این قبیله های محترم در حال حاضر در چنگ منکران (بودیسم) هستند. آنها روحانیت بودایی را که هرگز در برابر افراط گرایی مسلمان و بنیادگرایی مسیحی ایستادگی نکردند، به عنوان "رهبران شبه بودایی" نامگذاری کردند. آنها آقای سوسانتا راتناایک، رئیس شورای بازرگانی سیلان را متهم کردند که در هتلی که او اداره می کند "بودا بار" وجود دارد.

دولت در ۱۳ مارس ۲۰۱۳، اعلام کرد که جمعیت علمای سریلانکا، حق صدور گواهینامه حلال را ندارد و باید روش جدیدی برای تأیید محصولات حلال تدوین شود. در ۱۷ مارس ۲۰۱۳، سازمان بودو بالا سینا، پیروزی خود را در نبرد با سیستم گواهینامه حلال اعلام کرد و گفت که در آینده در مورد مسئله گواهینامه حلال صحبتی نخواهد داشد.

شورش های ضد مسلمانان در سال ۲۰۱۴

در روز بودایی "پوشان پویا" (شب چهاردهم ماه) (۱۲ ژوئن ۲۰۱۴)، راهب بودایی بنام "آیاگاما سامیتا تیرو" و راننده او ظاهراً توسط مسلمانان در منطقه "درگاه تاون" مورد حمله قرار گرفتند. جمعیتی از معبد بودایی "سامیتا تیرو" به همراه کشیش به ایستگاه پلیس منطقه "آلوتگاما" حمله کردند و خواستار اقدام فوری شدند. سه مسلمانان دستگیر و توسط دادگاه تا ۲۵ ژوئن ۲۰۱۴، بازداشت شدند. عصر همان روز وضعیتی متشنج در منطقه آلوتگاما بوجود آمد که گروهی از بوداییان سینهالی در اعتراض به حمله ادعایی دست به اعتراض زدند.  اعتراض به خشونت کشیده شد و جمعیت شروع به پرتاب سنگ به سمت پلیس و حمله به مغازه های مسلمانان کردند که سه نفر به اتهام خشونت دستگیر شدند.

در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۴، سازمان بودو بالا سینا، تجمعاتی در منطقه های آلوتگاما، بیرو والا، درگاه تاوون در استان کالوتارا برگزار کرد. گالاگودا آته جاناسارا تیرو، دبیر کل سازمان بودو بالا سینا، خطاب به جمعیت تشویق کننده در منطقه آلوتگاما، تهدید کرد که در کشور ما هنوز پلیس سینهالی داریم؛ ما هنوز ارتش سینهالی داریم. پس از امروز اگر یک "ماراک کالایا" (واژه ای است که برای مسلمانان، در زمینه تحقیر آمیز مورد استفاده قرار گیرد) یا برخی دیگر از "پارا" (به معنای بیگانه، مطرود، همچنین واژه ای تحقیرآمیز) به یک سینهالی رسد (دستش زند) ... این پایان آنها خواهد بود.

پس از این تجمع، سازمان بودو بالا سینا با سر دادن شعارهای ضد مسلمان وارد شهر درگاه تاوون شد. بر اساس گزارشات، ساکنان مسلمان محلی شروع به پرتاب سنگ به سمت کاروان بودو بالا سینا کردند که منجر به درگیری شدید بین دو گروه شد. شاهدان عینی از سنگ باران شدن خانه های مسلمانان و مسجدی خبر دادند. مسلمانان از اتوبوس ها خارج شده و مورد حمله قرار گرفتند در حالی که جمعیت بودایی کوکتل مولوتف (نوعی بمپ ناپالم دستساز) پرتاب کردند. مغازه ها و خانه های مسلمانان را سوزاندند و غارت کردند. ساکنان مسلمان مجبور شدند از خانه های خود فرار کرده و در مساجد و مراکز اجتماعی پناه بگیرند. در منطقه "بیرو والا" نیز شورش هایی درگرفت. دست کم چهار نفر کشته و ۸۰ نفر زخمی شدند. صدها نفر در پی حمله به خانه ها، مغازه ها، کارخانه ها، مساجد و مهد کودک بی خانمان شدند. ۱۰ هزار نفر (۸۰۰۰ مسلمان و ۲۰۰۰ سینهالی) در اثر ناآرامی ها آواره شدند.

سازمان بودو بالا سینا، به طور گسترده برای تحریک آشوب ها مقصر شناخته شد اما مسئولیت آن را رد کرده است.

حملات به رسانه ها

دبیر کل سازمان بودو بالا سینا، گالاگودا آته جاناسارا تیرو، اکثریت رسانه های انگلیسی زبان در این کشور را متهم کرد که "در برنامه های خارجی کار می کنند" و برنامه تلیویزیون "کالو سود دو" (به مفهوم خائن) به هدف قرار گرفتن بودایی سینهالی هستند.

گروهی از خبرنگاران بی بی سی که در ۱۷ فوریه ۲۰۱۳ از تجمع بودو بالا سینا در منطقه ماهاراگاما، فیلمبرداری می کرد، توسط ۲۰ مرد جوان محاصره شده بودند که آنها را تهدید کرده و به یکی از اعضای سریلانکایی خدمه، وی را متهم به "خیانتکار" و داشتن "والدین خارجی"، مورد آزار و اذیت لفظی قرار داده بودند. و او را متهم کردند به این که او با توطئه گران خارجی که علیه سریلانکا کار می کنند، همکاری می کند. به نظر می رسید که پلیس با بستن خدمات و دستور عدم خروج از خدمه به آنها کمک می کند.

این جمعیت تهدید کردند که اگر آنها به منطقه ماهاراگاما بازگردند، "پایان" خدمه خواهد بود. یک خبرنگار از روزنامه مسلمان روزنامه "ناوامانی" نیز در تجمع مورد آزار و اذیت قرار گرفت که وی را تحویل پلیس دادند و به نوبه خود خبرنگار را به مدت ۴+۱⁄۲ ساعت بازداشت کردند.

انتقاد و مناقشه


سازمان بودو بالا سینا مورد انتقاد سیاستمداران، گروه های حقوق بشری، سایر روحانیون بودایی و مسلمانان سریلانکا و خارج از آن قرار گرفته است.

سازمان بودو بالا سینا به دلیل ایدئولوژی و اقدامات خود از سوی نمایندگان برجسته هر حزب سیاسی که نماینده پارلمان سریلانکا هستند به جز حزب "جاتیکا هلا اورومایا" انتقاد کرد. برخی معتقدند که سازمان بودو بالا سینا، گروه پیشتاز برای کشورهای غربی است که مایل به تقسیم جمعیت سریلانکا به منظور تامین منافع غرب هستند. به عنوان مثال، ویمال ویراوامسا، وزیر وقت دولت سریلانکا، بودو بالا سینا را با اشاره به این که "نماینده نروژ در سازمان خود" قرار داده است، به چالش کشید. در پاسخ، بودو بالا سینا از او خواست که ادعای مبنی بر دریافت بودجه از یک سازمان غیردولتی نروژی،را اثبات کند.

واسودیوا نانایاکارا، وزیر وقت زبان های ملی و ادغام اجتماعی، سازمان بودو بالا سینا را به عنوان گروهی افراطی که با اظهارات تحریک آمیز بالا می آید،" توصیف کرده است. آقای "مانگالا سامارا ویرا" نماینده مخالف در پارلمان و وزیر خارجه سابق، سازمان بودو بالا سینا را متهم به نماینده تروریسم" طالبان "و گسترش افراط گرایی و نفرت جمعی علیه مسلمانان کرده است. همچنین ادعا کرده است که سازمان بودو بالا سینا به طور مخفیانه توسط وزارت دفاع تأمین می شود. بخاطر آن، سازمان بودو بالا سینا، خواستار عذرخواهی عمومی برای اظهارات "سامارا ویرا" شد و او را ورشکسته خواند و او را متهم به حمایت از تفرقه اندازان کرد. سفیر سابق آقای دایان جایاتیلاکا، سازمان بودو بالا سینا را "یک جنبش فاشیستی قومی - مذهبی از قسمت تاریک جامعه سینهالی" توصیف کرده است. آقای "ویکراماباهو کاروناراتنا"، رهبر حزب "ناوا ساما ساماجا"، سازمان بودو بالا سینا را به عنوان یک گروه مذهبی افراطی برچسب زده است.

گروه بین المللی بحران اعلام کرده است که حملات سازمان بودو بالا سینا به جامعه مسلمانان منجر به افزایش بنیادگرایی اسلامی در این کشور می شود.  کمیسیون حقوق بشر اسلامی سیستم، بودو بالا سینا را به"اشاعه نفرت مذهبی" متهم کرده و از دولت سریلانکا خواست تا اقدام قانونی علیه سازمان هایی که علیه گروه های اقلیت حمله کنند، انجام نماید. کمیسیون حقوق بشر آسیا، سازمان بودو بالا سینا را به عنوان یک "پدیده بی قانونی گسترده در کشور" توصیف کرده است، به این ادعا که شکست دولت در اقدام علیه گروه هایی مانند سازمان بودو بالا سینا، نشانه چشم پوشی دولت می باشد.  گروه حقوق اقلیت بین المللی، سازمان بودو بالا سینا را متهم کرده است که گروه اصلی پشت حملات اخیر علیه مسلمانان در این کشور می باشد. وزارت امور خارجه و مشترک المنافع بریتانیا در گزارش حقوق بشر سال ۲۰۱۲ خود، سازمان بود بالا سینا را متهم به افزایش "کمپین علیه اقلیت های مذهبی" کرد.

علاوه بر آن، برخی از روحانیون اصلی بودایی، نظرات سازمان بودو بالا سینا را نادیده گرفته اند. راهب بودایی و استاد دانشگاه آقای "آنونایاکا بیلان ویلا ویمالاراتنا"، اظهار داشته است که دیدگاه های سازمان بودو بالا سینا، مبتنی بر نظرات کل جامعه "سانگا" (انجمن راهبان بودایی) نیست.

مجیب الرحمان، عضو مخالف وقت در شورای استانداری اظهار داشته است که فعالیت های بدون محدودیت سازمان بودو بالا سینا به معنای "اغتشاش قومی بین سینهالی ها و مسلمانان است. شورای ولایتی شرقی به اتفاق آرا در ۲۰ فوریه ۲۰۱۳، انتقاد سازمان بودو بالا سینا برای موضع ضد اسلامی خود را تصویب کرد. شورای شهرداری کالمونای در ۴ آوریل ۲۰۱۳ طرحی را علیه گروه های افراطی از جمله سازمان بودو بالا سینا، تصویب کرد و خواستار سرکوب این گروه ها شد.

گروهی که خود را "بودایی ها از بودو بالا سینا می پرسند"[۱۴] می نامند، در ۱۲ آوریل ۲۰۱۳ در خارج از مقر سازمان بودو بالا سینا در محل "سری سامبودا جیانتی ماندیرا" مراسم شمع روشن کردن را برگزار کردند. این مراسم توسط پلیس متوقف شد.

در ژوئیه ۲۰۱۴، گالاگودا آته جاناسارا تیرو، دبیرکل این گروه، از پاپ فرانسیس خواست تا از بودائیان سریلانکا به دلیل "جنایات مختلف دولت های استعمار مسیحی در جنوب آسیا" عذرخواهی کند، تا پس از اینکه اعلام شد، در ژانویه ۲۰۱۵، وی در سریلانکا دیدار خواهد کرد. بعد از این که جاناسارا تیرو، این خواسته را مطرح کرد، گروهی از بوداییان به جلسه ای در یک مرکز جامعه و دین در کلمبو حمله کردند. این کار آنها، جلسه ای را که برای جستجوی افراد مفقود شده از جنگ داخلی برگزار شده بود، مختل کردند و شروع به توهین و تهدید برای تخریب این مرکز کردند. در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۴، جاناسارا تیرو،  "دالایی لاما" را محکوم کرد، به خاطر این که او از راهبان بودایی در میانمار و سریلانکا خواست به خشونت علیه مسلمانان کشورهای خود پایان دهند. جاناسار تیرو، تأکید کرد که آنها دالایی لاما را به عنوان رهبر بوداییان در سراسر جهان به رسمیت نمی شناسند و اظهار داشت که دالایی لاما از اطلاعات غلط افراط گرایان مسلمان تغذیه می کند.

بودو بالا سنا توسط منتقدان و دیگر رهبران سیاسی به دلیل تشدید خشونت بین مسلمانان و بوداییان در این کشور متهم شد و مورد انتقاد قرار گرفت که در چند وقت اخیر تمام ملت را از جمله شورش های ضد مسلمانان ۲۰۱۸ در سریلانکا در منطقه کاندی درگیر کرد.

در سپتامبر ۲۰۲۱، جاناسارا تیرو، با ارائه یک بیانیه انتقادی در یک برنامه تلویزیونی، به خدای مسلمانان به عنوان مغز متفکر بمب گذاری روز یکشنبه عید پاک توهین کرد و گفت که او در مورد یک حمله تروریستی احتمالی دیگر در آینده اطلاعات دارد، اما با ندادن این اطلاعات به نیروهای امنیتی، اطلاعات مربوط به آن را مخفی کرده است.

جمعیت علمای سریلانکا، خواستار تحقیق درباره بیانیه ای شد که جاناسارا تیرو، در مورد حمله تروریستی و توهین خدای مسلمانان به کانال تلویزیونی خصوصی "هیرو" در سیزدهم سپتامبر ۲۰۲۱ صادر کرده بود. و همچنین، هفت نفر از نمایندگان مسلمان پارلمان علیه دبیر کل سازمان تندروی بودایی"بودو بالا سینا"، گالاگودا آته جاناسارا تیرو در اداره پلیس و بخش تحقیقات جنایی شکایت کردند.

· منبع:

· https://en.wikipedia.org/wiki/Bodu_Bala_Sena

 

[۱] . Bodu Bala Sena

[۲] . Galagoda Aththe Gnanasara

[۳] . Dilanthe Withanage

[۴] . Sri Sambuddha Jayanthi Mandira

[۵] . Bandaranaike Memorial International Conference Hall

[۶] . The Name of Lord Jesus

[۷] . Buddha Bar

[۸] . United National Party

[۹] . Maharagama Declaration

[۱۰] . Fashion Bug and No Limit

[۱۱] . Mobitel

[۱۲] . Sri Lanka Thowheed Jamath (SLTJ)

[۱۳] . Ceylon Chamber of Commerce

[۱۴] . Buddhists Questioning Bodu Bala Sena

کد خبر 9149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =