گروهی از رهبران مسلمان بر خواسته خود مبنی بر اختصاص ۵% سهمیه مسلمانان در تحصیلات و مشاغلِ دولتی تاکید کردند. این تقاضای جدید در پی عملکرد ناامیدکننده نامزدهای مسلمان در آزمون کمیسیون خدمات عمومی ماهاراشترا مطرح شد، که چند سال پیش نتیجه آن اعلام شده بود.

گروهی از رهبران مسلمان بر خواسته خود مبنی بر اختصاص ۵% سهمیه مسلمانان در تحصیلات و مشاغلِ دولتی تاکید کردند. این تقاضای جدید در پی عملکرد ناامیدکننده نامزدهای مسلمان در آزمون کمیسیون خدمات عمومی ماهاراشترا مطرح شد، که چند سال پیش نتیجه آن اعلام شده بود. از مجموع ۴۲۰ کاندیدایی که توسط کمیسون خدمات عمومی ماهاراشترا (ام پی اس سی) انتخاب شدند تنها ۴ نفر مسلمان بودند.

 عارف نسیم خان، وزیر پیشین اقلیت ها و ازلیدرهای کنگره گفت: "اگر سهمیه پنج درصدی مسلمانان در مشاغل ارائه شده توسط دولت و حزب کنگره ملی در سال ۲۰۱۴ اجرا می شد، از ۴۲۰ عضو معرفی شده، می بایست حداقل ۲۰ نفر مسلمان بودند که این اتفاق نیفتاد. دولت حاکم (بی جی پی) هرگز این را اجرا نکرد اما اکنون ماهاویکاس آگهادی باید این سهمیه را به مسلمانان برگرداند." وی افزود که برای اطمینان از اینکه مسلمانان در سطح ملی نقش بیشتری ایفا می کنند، ضروری است که تعداد نمایندگان آنها در مشاغل دولتی افزایش یابد. آقای خان در شناسایی و فراهم ساختن موقعیتهای اشتغالِ دولتی برای ۵۰ گروه از مسلمانان که به عنوان کلاس فرودست اقتصادی به شمارمی رفتند، نقش مهمی داشته است.

موداسر پاتل، نایب رئیس شورای شهر در بخش اقلیت ها، گفت : "دولت باید در جلسات آیندۀ خود لایحه ای را در این خصوص تصویب کند و ۵ درصد سهمیه پُست های دولتی ماهاراشترا برای مسلمانان را به آنها بازگرداند. در آخرین جلسه مجمع هنگامی که نواب مالک، وزیراقلیت ها، در مورد ۵ درصد سهمیه مسلمانان صحبت کرد، دولت گفت کمیته ای از کارشناسان،  این درخواست  را بررسی و پیشنهادات خود را ارائه خواهند داد. ما امیدواریم که وزیر جدید ایالت مهاراشترا، آقای اوداو تهاکرای و سایر مقامات دولتی در راستای تبعیت از برنامه حمایت از اقلیت ها و سیاستهای سکولار، ۵ درصد سهمیۀ پستهای دولتی را به جامعۀ فرودست اقتصادی که امروزه مسلمانان هستند، باز گردانند." کمیته های متعددی برای بررسی وضعیت این مسلمانان تشکیل شده و راه حل ها و پیشنهادات مناسبی نیز ارائه شده است و هم اکنون اقدامات مثبتی برای توانمندسازی مسلمانان درحال انجام است.

کمیته ای به نام "محمود الرحمن"، که به منظور بررسی وضعیت اقتصادی و اجتماعی مسلمانان در ایالت ماهاراشترا تشکیل شده، پیشنهاد سهمیه ۸ درصدی را برای مسلمانان مطرح کرده است. حزب کنگره ملی در دولت پیشین، برای مسلمانان و مراتی ها به ترتیب سهمیه ۵ درصدی و ۱۶ درصدی را در پستهای دولتیِ ایالتی در نظرگرفته بود. اما با روی کار آمدن دولت پیشین ایالت مهاراشترا حزب بی جی پی به رهبری فدنویس در سال ۲۰۱۹ قانونی ارائه داد که در آن سهمیه ۱۶ درصدی مراتی ها به آنها داه شده ولی هیچ صحبتی از سهمیه ۵ درصدی مسلمانان در این قانون به میان نیامده است.     

توضیح: متاسفانه دولت ایالتی مهاراشترا برای بهبود وضعیت مسلمانان هیچ اقدام عملی انجام نداده است و مسلمانان در ایالت سرخورده شده اند و با به روی کار آمده دولت جدید که برآمده از حزب شیو سینا به رهبری اودیو تاکری است تا کنون هیچ گام مهم و اساسی برای بهبود وضعیت مسلمانان برداشته نشده است.  

کد خبر 9407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =