ژاپن سفارت خود را در کلمبو دارد. و همچنین، سریلانکا سفارت خود را در توکیو دارد. روابط دیپلماتیک سریلانکا با ژاپن در سال 1952 ، چهار سال پس از استقلال سریلانکا از بریتانیا برقرار شد. در سال 2012 ، شصتمین سالگرد با انتشار سکه یادبود روابط دو کشور جشن گرفته شد.

روابط و تبادلات فرهنگی بین ژاپن و سریلانکا

روابط ژاپن و سریلانکا

ژاپن سفارت خود را در کلمبو دارد. و همچنین، سریلانکا سفارت خود را در توکیو دارد. روابط دیپلماتیک سریلانکا با ژاپن در سال 1952 ، چهار سال پس از استقلال سریلانکا از بریتانیا برقرار شد. در سال 2012 ، شصتمین سالگرد با انتشار سکه یادبود روابط دو کشور جشن گرفته شد.

بر اساس نظرسنجی "سرویس جهانی بی بی سی" در سال 2005 ، 50 درصد از مردم سریلانکا تأثیر ژاپن را مثبت و 4 درصد نظر منفی خود را نشان دادند. ژاپن در پروژه های توسعه ای مختلف در سریلانکا مشارکت دارد و منبع اصلی وام های کم بهره برای سریلانکا می باشد.

پیشینه روابط دوجانبه ژاپن و سریلانکا

1. روابط با خانواده شاهنشاهی ژاپن

روابط و تبادلات فرهنگی بین ژاپن و سریلانکا

در سال 1921 ، عالیجناب شاهنشاهی ژاپن، "شو وا"[1] هنگامی که ولیعهد بود، از سریلانکا در یک سفر دریایی به مدت پنج روز در حالی که به اروپا سفر می کرد، دیدن کرد. وبالخصوص، از کلمبو و شهر باستانی کندی بازدید کرد. وی در دوران استعمار، مورد استقبال فرماندار وقت بریتانیا قرار گرفته بود.

پس از شصت سال، در مارس 1981 ، شاه فعلی "آکی هیتو"، ولیعهد وقت به همراه همسرش، شاهزاده خانم میشیکو، از سریلانکا دیدن کردند که مورد استقبال "پیریماداسا"، رئیس جمهور وقت قرار گرفتند. در این سفر، شاه، ولیعهد و شاهزاده خانم میشیکو، از شهر باستانی کندی دیدن کردند و از طریق برنامه های مختلف مانند کاشت درخت و نامگذاری یک ارکیده جدید به نام "میچیکو" ، از کندی دیدن کردند که باعث کمک های بزرگی برای ارتقای دوستی، حسن نیت و تبادلات فرهنگی دو جانبه شد.

2. بازدید از سریلانکا توسط شخصیت های مشهور ژاپنی

روابط و تبادلات فرهنگی بین ژاپن و سریلانکا

در قرن نوزدهم میلادی، کلمبو به عنوان یک بندر تجاری ادویه برای مدت طولانی رونق داشت و نقش مهمی را به عنوان نقطه عبور اقتصاد و فرهنگ بین آسیا و اروپا ایفا کرد. در پایان دوره امپراتوری "ایدو"(1603 تا 1867 میلادی)، هنگامی که بسیاری از ژاپنی ها از اروپا دیدن کردند، آنها همچنین از کلمبو در سفر خود دیدن کردند و همچنین هنگام بازگشت خود به ژاپن، لباس مسافرتی خود را عوض کردند. در بین بازدیدکنندگان، هیئت های دیپلماتیک آخرین روزهای حکومت "توگوگاوا شوگونات" و چندین شخصیت مشهور ژاپنی مانند فوکوزاوا یوکیچی، موری اوگای، ناتسومی سوساکی، یوسانو آکیکو و دیگران حضور داشتند.

ژاپن از سال 1980 برنامه توسعه بندر کلمبو را اجرا کرده و در توسعه و نگهداری این بندر تاریخی همکاری داشته است.

3. سلب غرامت جنگی از ژاپن

آقای ج.آر. جایاواردانا، وزیر دارایی وقت (رئیس جمهور سابق) در کنفرانس صلح سانفرانسیسکو به عنوان نماینده سیلان در سال 1951 شرکت کرد که سخنرانی تکان دهنده ای داشت. او از سخنان بودا نقل قول کرد و گفت: "نفرت نه با نفرت بلکه با عشق پایان می یابد" و سیلان را از دریافت غرامت جنگ جهانی ژاپن منصرف کرد و از نمایندگان دیگر درخواست کرد ژاپن را به عنوان عضوی از جامعه بین المللی بپذیرند.

گفته می شود که این سخنرانی، برخی از کشورهای پیروز را که خواستار اعمال تحریم های شدید علیه ژاپن بودند، تحت تأثیر قرار داد و این بعنوان یک رویداد نمادین در نظر گرفته شد که ژاپن را بعداً به جامعه بین المللی بازگرداند.

4. بیمارستان عمومی "سری جایاوارداناپورا"

بیمارستان عمومی "سری جایاوارداناپورا" با کمک 8.5 میلیارد ین از ژاپن در سپتامبر 1983 به عنوان مهمترین بیمارستان پزشکی در سریلانکا تکمیل شد. این بیمارستان بزرگترین بیمارستان عمومی در سریلانکا با 1001 تخت، پزشکان زیادی در زمینه های داخلی، جراحی، زنان و زایمان، اطفال، گوش و حلق و بینی به همراه امکانات توانبخشی، بخش مراقبت های ویژه، اسکن توموگرافی کامپیوتری برای کل بدن و مغز است. به عنوان بزرگترین بیمارستان عمومی در سریلانکا با خدمات 24 ساعته مراقبت های فوری پزشکی نه تنها بالاترین استاندارد خدمات پزشکی را ارائه می دهد بلکه به عنوان یک مرکز پزشکی کلیدی برای آموزش بالینی برای پزشکان مورد استفاده قرار می گیرد.

این بیمارستان عمومی با همکاری دانشکده پرستاری سری جایاوارداناپورا که با کمک ژاپنی ها در ماه مه 1999 تکمیل شد، به آموزش و پرورش پرستاران کمک می کند.

در سال 2004 ، بخش جراحی قلب با 2000 تخت با بودجه سریلانکا به ساختمان اصلی این بیمارستان اضافه شد که این یک مثال خوب از توسعه خود پایدار با کمک ژاپن است.

5. صندوق فرهنگی دوستی ژاپن و سریلانکا

Bunka Certificate

صندوق فرهنگی دوستی ژاپن و سریلانکا در سال 1993 توسط انجمن ژاپن و انجمن تجارت و صنایع ژاپن در سریلانکا و با همکاری سفارت ژاپن برای حفظ و توسعه فرهنگ سنتی در کشور سریلانکا که چند قومیت و چند ملیت است، تاسیس شد.

این به منظور ترویج فعالیت های فرهنگی و نزدیک کردن مردم به یک دیگر بین ژاپن و سریلانکا همکاری می کند. این نه تنها برای ترویج تحقیقات در مورد ژاپن یا آموزش زبان ژاپنی، بلکه به منظور کمک به فرهنگ سریلانکا به طور کلی می باشد. کمک مالی به افراد و سازمان هایی تعلق می گیرد که در فعالیت های مختلف فرهنگی در سریلانکا مشارکت دارند، و همچنین انتظار می رود که در آینده، اجراهای برجسته ای را انجام دهند.

مراسم اهدای بورسیه، هر ساله در کلمبو برگزار می شود که این مراسم از سال 2004 در سراسر سریلانکا توسط تلویزیون ملی پخش می شود.

6. برس اسکراب

روابط و تبادلات فرهنگی بین ژاپن و سریلانکا

نارگیل، یکی از کالاهای ضروری برای زندگی روزانه مردم سریلانکا می باشد. الیاف نارگیل سریلانکا به دلیل طول و کیفیت خوب در مقایسه با کشورهای جنوب شرقی آسیا، در کشورهای خارجی بسیار محبوب است. از آنجایی که مردم ژاپن مدت ها است که از برس اسکراب ساخته شده از الیاف نارگیل استفاده می کنند، برس ساخته شده از الیاف نارگیل سریلاکا به آنها آشنا است. برخی از شرکت های ژاپنی اقدام به راه اندازی شرکت های تولید کننده برس اسکراب در سریلانکا کرده اند. ژاپنی ها اخیراً برای استفاده از برس اسکراب برای ماساژ و آرامش آمده اند و این شرکت ها با توجه به نیاز، برس های مختلف اسکراب تولید می کنند. تقاضا برای برس های اسکراب در خارج از کشور افزایش می یابد. زیرا محصولات سازگار با محیط زیست و برس های اسکراب با منشا سریلانکا از طریق ژاپن در سراسر جهان صادر شده است.

7. زبان های سینهالی و ژاپنی

روابط و تبادلات فرهنگی بین ژاپن و سریلانکا

هنگامی که سریلانکایی ها به مدت شش ماه در ژاپن اقامت می کنند، به راحتی می توانند که زبان ژاپنی را یاد بگیرند و به خانه بر گردند. زبان سینهالی تقریباً همه صداهای آوایی ژاپنی را به خودی خود دارد، به طوری که گویشوران سینهالی در تلفظ ژاپنی مشکل چندانی ندارند. ترتیب کلمات یک جمله در زبان سینهالی کاملاً شبیه زبان ژاپنی است. در زبان سینهالی، یک جمله با فاعل شروع می شود و با فعل به پایان می رسد. شباهت در ترتیب کلمات برای ژاپنی ها یک مزیت است. با این حال، صداهای زیادی در زبان سینهالی وجود دارد که ژاپنی آنها را ندارد. برخی از کلمات سینهالی است که ژاپنی ها با آنها آشنایی دارند.

8. برنامه روابط قلبی بین مردم سریلانکا و ژاپن

https://www.lk.emb-japan.go.jp/eg/pictures/DSCF0118%202.JPG

گروهی متشکل از 14 بازدیدکننده ژاپنی توسط اعضای یک سازمان غیردولتی ژاپنی به نام JEN که برای توسعه معیشت مردم آسیب دیده از سونامی در منطقه جنوبی مشارکت داشتند، پذیرفته شده و به سوی روستای دورافتاده ای به نام "اوناکورووا" در استان "همبانتوتا" برای کمک مردم رفتند. بودجه فعالیت های JEN در روستای اوناکورووا، توسط دولت ژاپن تامین شد. این 14 ژاپنی عضو "ماموریت نظارت غیرنظامی کمک رسمی توسعه" (ODA) ژاپن بودند که توسط دولت ژاپن اعزام شدند. آنها از 22 تا 28 ژوئیه 2006 در سریلانکا بودند تا مأموریت خود را برای ارزیابی پروژه های ODA ژاپن در سریلانکا و اطمینان از استفاده مؤثر از بودجه ODA ژاپن تضمین کنند.

https://www.lk.emb-japan.go.jp/eg/pictures/DSCF0002%202.JPG

سفر این ژاپنی ها به روستای دور افتاده به منظور ارزیابی پیشرفت JEN در انجام مأموریت خود به نمایندگی از مردم ژاپن بود که از مالیات آنها از طریق ODA برای تأمین بودجه این پروژه استفاده شد. قبل از سونامی، معیشت مردم در اوناکورووا کاملاً به صنعت ماهیگیری وابسته بود. با این حال، به دلیل ویرانی شدید ناشی از سونامی، مردم منبع درآمد و معیشت خود را از دست دادند.

در این شرایط، JEN پروژه ای را برای حمایت از روستاییان با ارائه تجهیزات و دانش به منظور تشویق تلاش های خودیاری آغاز کرده بود. در نتیجه این پروژه، مردم اوناکورووا به ویژه خانم ها، تشویق شدند تا طناب، جاروی چوبی، فرش و بسیاری از محصولات دیگر را با استفاده از ضایعات نارگیل، که به وفور در منطقه موجود بود، تولید کنند. این امر باعث می شد که روستاییان بتوانند امرار معاش خود را به دست آورند و این مهارت های عالی از صنایع دستی به نمایندگان ژاپنی بازدید کننده نشان داده شد. قلب آنها را ناراحت کرد که بدانند مردم این روستا در واقع با کمک وجوه ژاپنی تلاش زیادی کرده اند تا از بدبختی خود رهایی یابند و زندگی مناسب و معقول داشته باشند. به رسمیت شناختن کار دشوار در تولید محصولات الیاف نارگیل، برخی از اعضای مأموریت، برخی از این محصولات را به ژاپن بردند.

تبادلات فرهنگی

تبادلات فرهنگی کشورها، فراتر از مرزها یک فعالیت ضروری برای عمیق سازی درک همه جانبه بین مردم، ارتقاء احترام متقابل برای یکدیگر و غنی سازی بیشتر فرهنگ ها می باشد. همچنین به هموارسازی روابط در زمینه های سیاسی و فعالیت های اقتصادی کمک می کند.

بسیاری از مردم سریلانکا، بخاطر داشتن فرهنگ متنوع نسبت به کشور ژاپن علاقه زیادی دارند و همچنین، مشتاق یادگیری زبان و فرهنگ ژاپنی هستند. از سوی دیگر، سریلانکا نیز دارای اماکن، آثار و ذخایر طبیعی تاریخی و ارزشمند از جمله میراث جهانی، ادیان مختلف، سنت های زیبا، سبک زندگی، هنر و سرگرمی و غیره است.

از اینرو، در سالهای گذشته تبادلات فرهنگی واجتماعی مختلف بین ژاپن و سریلانکا صورت گرفته است. علاوه بر آن، برخی از نمونه های تبادلات فرهنگی دوجانبه که در حال حاضر به گسترش و تعمیق روابط فرهنگی دو کشور کمک می کند، نیز در اینجا ذکر شده است.

در سال 2012 ، ژاپن و سریلانکا شصتمین سالگرد ایجاد روابط دیپلماتیک را جشن گرفته و این رویداد مهم را با برگزاری چندین برنامه های فرهنگی در طول این سال به یادگار نگاه داشتند.

انجمن ها / سازمان ها

تبادلات فرهنگی بین ژاپن و سریلانکا در درجه اول از طریق تبادل مردمی امکان پذیر بوده است. چندین انجمن و سازمان در سریلانکا در این سال ها نقش مهمی در ارتقای روابط دوستانه بین دو کشور ایفا کرده اند.

 

1. انجمن دوستی لانکا ژاپن (Lanka Japan Friendship Society)

انجمن دوستی لانکا ژاپن (LJFS) در سال 1956 تأسیس شد. فعالیت های این انجمن، برگزاری مراسم جشن تولد شاهنشاه با میزبانی ضیافتی از مشارکت بین مردم ژاپن و سریلانکا، رقص شبانه اعضا و رویدادهای توسعه صندوق خیریه خدمات اجتماعی می باشد.

2. انجمن فارغ التحصیلان سریلانکا (JICA Alumni Association of Sri Lanka)

روابط و تبادلات فرهنگی بین ژاپن و سریلانکا

انجمن فارغ التحصیلان JICA سریلانکا در سال 1972 تأسیس شد. فعالیت های این انجمن، برگزاری مراسم جشن تولد شاهنشاه با میزبانی ضیافتی از مشارکت بین مردم ژاپن و سریلانکا، برگزاری سمینارها، کارگاه ها و سازماندهی برنامه های فرهنگی همراه با جامعه ژاپنی مقیم سریلانکا، سازماندهی کمپین های اهدای خون، اردو های سلامت و چشم در مناطق روستایی و غیره و سایر خدمات اجتماعی می باشند.

3. انجمن فنی و فرهنگی ژاپن سریلانکا (Japan Sri Lanka Technical & Cultural Association)

روابط و تبادلات فرهنگی بین ژاپن و سریلانکا

انجمن فنی و فرهنگی ژاپن سریلانکا (JASTECA) در سال 1984 تاسیس شد. فعالیت های این انجمن، توسعه منابع انسانی در سریلانکا و انتقال مهارت های فنی و مدیریتی ژاپنی از طریق سخنرانی ها، سمینارها و برنامه های آموزشی می باشند.

4. انجمن فارغ التحصیلان ژاپنی سریلانکا (Japanese Graduates's Alumni Association of Sri Lanka)

انجمن فارغ التحصیلان ژاپنی سریلانکا (JAGAAS) در سال 1994 تأسیس شد. فعالیت های این انجمن، ترویج آموزش ژاپنی و مبادلات فرهنگی برپایی نمایشگاه ها، سخنرانی ها، سمینارها، کارگاه ها و ارائه تالار گفتمان و ترویج روحیه همراهی بین اعضا با حفظ ارتباط با موسسات مربوطه در ژاپن و سریلانکا و همچنین، کمک به اعضا برای کسب دانش می باشند.

5. انجمن "شی این ایکابانا" و هنر گل داری سریلاکا (Shi-En Ikebana & Floral Art Society of Sri Lanka)

انجمن "شی این ایکابانا" و هنر گل داری سریلاکا در سال 1991 تأسیس شد. فعالیت های این انجمن، برگزاری نمایشگاه سالانه ایکابانا و گلها، توسعه صندوق خیریه مالی برای بیماران مبتلا به تلسمی می باشند.

6. ایکابانا بین المللی سریلانکا (Ikebana International Sri Lanka)

ایکابانا بین المللی سریلانکا در سال 2008 تأسیس شد. فعالیت های این نهاد، برگزاری جلسات برای مطالعه، نمایش، ارتقاء و قدردانی از هنر ایکابانا یا سایر هنرهای مرتبط، انتشار مجله برای تبلیغ ایکابانا، برگزاری کارگاه های آموزشی در مورد ایکابانا و دعوت از متخصصان دیگر کشورها برای برگزاری کارگاه ها می باشند.

7. باشگاه بونسای سریلانکا (Bonsai Club of Sri Lanka)

باشگاه بونسای سریلانکا در سال 1980 تأسیس شد. فعالیت های این نهاد، برگزاری کارگاه ها و نمایشگاه های دوسالانه هنر پرورش بونسای گرمسیری در سریلانکا می باشد.

8. انجمن بونسای سریلانکا (Sri Lanka Bonsai Association)

انجمن بونسای سریلانکا در سال 1989 تأسیس شد. فعالیت های این انجمن، برگزاری جلسات ماهانه برای اعضا، ارائه کارگاه پیرامون بونسای، برگزاری دوره ها برای اعضا و عموم مردم در موضوعات منتخب پیرامون بونسای، برگزاری نمایشگاه عمومی سالانه می باشند.

9.  انجمن پوشه اوریگامی سریلانکا (Origami Folder's Association of Sri Lanka)

انجمن پوشه اوریگامی سریلانکا در سال 1997 تأسیس شد. فعالیت های این انجمن، برگزاری دوره های حرفه ای اوریگامی، جلسات دوستانه برای اعضا، مشارکت در فعالیتهای تبلیغاتی فرهنگی ژاپنی سایر سازمانها، برگزاری کارگاه های اوریگامی برای عموم مردم می باشند.

10. انجمن معلمان زبان ژاپنی سریلانکا (Japanese Language Teacher's Association of Sri Lanka)

فعالیت های انجمن معلمان زبان ژاپنی سریلانکا (JALTAS)، ترویج مطالعات زبان ژاپنی، اجرای برنامه هایی برای تقویت مهارت های معلم زبان ژاپنی، ترویج فرهنگ ژاپنی، برگزاری کارگاه های پیش آزمون زبان ژاپنی برای دانش آموزان دیپلم و فوق دیپلم می باشند.

11. انجمن آموزش زبان ژاپنی سریلانکا (Japanese Language Education Association of Sri Lanka)

روابط و تبادلات فرهنگی بین ژاپن و سریلانکا

فعالیت های انجمن آموزش زبان ژاپنی سریلانکا (JLEASL)، برگزاری آزمون مهارت زبان ژاپنی، برگزاری امتحانات ورودی به دانشگاه های ژاپن و همچنین، برگزاری دوره های زبان ژاپنی می باشند.

12. کیودو سریلانکا (باشگاه تیراندازی با کمان ژاپنی) (Kyudo Sri Lanka (Japanese Archery Club))

فعالیت های باشگاه تیراندازی کیودو سریلانکا، آموزش تیراندازی با کمان ژاپنی، برگزاری مسابقات تیرانداری و همچنین، برگزاری نمایشگاه های تیراندازی با روش تیراندازی با کمان ژاپنی "کیودو" می باشد.

کتابخانه سفارت

سفارتخانه، یک کتابخانه مرجع در محل خود دارد که در روزهای کاری از ساعت 8.30 صبح تا 12.30 بعد از ظهر و 1.30 بعد از ظهر تا ساعت 4:30 بعد از ظهر برای عموم آزاد است.

روابط و تبادلات فرهنگی بین ژاپن و سریلانکا

کتابخانه دارای مجموعه ای از کتابهای مربوط به ژاپن است که طیف وسیعی از زمینه ها از جمله اطلاعات مربوط به دانشگاه ها و کالج های ژاپن، سبک زندگی و فرهنگ ژاپنی و غیره را در بر می گیرد. چند جزوه از برخی دانشگاه ها و کالج های فنی نیز موجود است.

روزنامه ها، مجلات، دائره المعارف ژاپنی و سایر کتابها برای مطالعه و مرجع در دسترس هستند. کتابخانه به هیچ کتابی وام نمی دهد. چند نسخه فتوکپی از موضوعات مختلف در ژاپن و یک جزوه با تصاویر رنگی با عنوان "نیپونیکا" به رایگان در کتابخانه در اختیار دانش آموزان و سایر علاقمندان قرار می گیرد.

روابط و تبادلات فرهنگی بین ژاپن و سریلانکا

این کتابخانه همچنین دارای مجموعه ای از ارائه های ویدئویی در مورد ژاپن است که می تواند توسط مدارس و سایر سازمان های ثبت شده به امانت سپرده شود. بازدیدکنندگان همچنین می توانند کانال تلویزیونی NHK ژاپنی را مستقیماً از طریق تلویزیون در کتابخانه مشاهده کنند. برای استفاده از کتابخانه عضویت الزامی نیست. پذیرش با ارائه شناسنامه ملی شما در ورودی سفارت اعطا می شود.

روابط فرهنگی مدرن

درام های تلویزیونی ژاپنی در گذشته در سریلانکا از محبوبیت برخوردار بوده اند. قابل توجه ترین درام در سریلانکا بنام "اوشین" که در سال 1987 در تلیویزیون دولتی پخش شد و این درام، بینندگان زیادی را به خود جلب کرده بود. "سوزوران" درام دیگری بود که در این کشور از محبوبیت زیادی برخوردار شد. و همچنین، درام "انیمه" از زمان پخش خود در این کشور در اواخر دهه 1980 از محبوبیت برخوردار شد. اخیراً، "واکوواکو ژاپن"، یک کانال سرگرمی ژاپنی با هدف بینندگان دیگر کشورهای آسیایی، پخش خود را در سریلانکا در 7 اکتبر 2016 آغاز کرد.

کمپین موفق گردشگری سریلانکا در ژاپن منجر به پیش بینی قبلی در نوامبر 2010 شد که 100000 گردشگر ژاپنی در سال 2011 وارد سریلانکا شدند.

پیوندهای اقتصادی

در سال 1997 ، سریلانکا عضو طرح خلیج بنگال برای همکاری های فنی و اقتصادی چند بخشی (BIMSTEC) شد.

این طرح شامل بوتان، هند، نپال، تایلند و میانمار نیز می شود.

 BIMSTEC در حال بررسی یک قرارداد تجاری آزاد با ژاپن برای تقویت تجارت است که از سال 2000 در حال کاهش است. تا سال 2007 ، تنها 2.4 از کل صادرات سریلانکا به ژاپن بود که بیشتر چای، لاستیک، ماهی و سنگهای قیمتی بود. سریلانکا از 1950 از ژاپن دریافت کننده کمک شد. از آن زمان پیوندهای تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور توسعه یافت و ژاپن تا سال 2007 بزرگترین کمک کننده به سریلانکا بود و در توسعه زیرساخت های سریلانکا مشارکت عمده ای دارد.

توسعه زیرساخت و کمک فنی

ژاپن بیشتر از طریق مؤسسات اصلی کمک رسانی خارجی خود JICA  و JBIC  که در پروژه های مختلف توسعه ای در سریلانکا مشارکت دارند، از سریلانکا حمایت می کند و پروژه های مختلف توسعه ای مانند توسعه تولید برق از طریق پروژه هایی مانند پروژه برق آبی "کوتومالای بالا"، بخش هایی از توسعه "ماهاوالی" را تأمین و پشتیبانی کرده است. پروژه های "سامانالاواوا"، "کوکولوگانگا" و همچنین نیروگاه "کالانی تیسا"، و توسعه خطوط انتقال و بهبود کارایی شبکه ملی کاهش تلفات انتقال، گسترش و نوسازی فرودگاه بین المللی "باندارانایاکا"، توسعه زیرساخت های حمل و نقل شهری، توسعه شبکه مخابراتی و پروژه های توسعه راه آهن و جاده از جمله پروژه های بزرگ بزرگراه و همچنین توسعه و گسترش بندر کلمبو. ژاپن همچنین برای طرح جامع شهر کندی کمک می کند.

ژاپن همچنین به بیمارستان عمومی "سری جایاوارداناپورا"، بیمارستان آموزشی "پیرادانیا"، مجتمع آزمایشگاهی مؤسسه تحقیقات پزشکی، موسسه فناوری رایانه در دانشگاه کلمبو، مرکز قرنطینه فرودگاهی و شرکت روپاواهینی کمک مالی کرده است.

منبع:

· https://en.wikipedia.org/wiki/Japan%E2%80%93Sri_Lanka_relations

· https://www.lk.emb-japan.go.jp/eg/contents/culture/EpisiodesNewE.html

· https://www.lk.emb-japan.go.jp/eg/contents/culture/Library.htmlه

 

[1] . Showa

کد خبر 9466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =