بر اساس متن این قانون ، انتخاب بابل به عنوان پایتخت تمدنی عراق در راستای  افزایش  و گسترش نقش تمدنی و دینی استان بابل و فعال سازی جریان گردشگری، باستان شناسی، دینی و فرهنگی در عراق صورت گرفته است. در ادامه به بررسی بندهای قانون انتخاب بابل به عنوان پایتخت تمدنی عراق خواهیم پرداخت.

مقدمه

استان بابل که در همسایگی استان بغداد و کربلا واقع شده یکی از استانهای ۹ گانه شیعه نشین عراق به شمار می رود و مرکز این استان شهر حله می باشد.این استان از لحاظ میراث فرهنگی و آثار باستانی، استانی غنی به شمار رفته و در درون خود بسیاری از آثار تمدنی عراق را جای داده است.قرار گرفتن شهر باستانی بابل به عنوان مرکز تمدن بین النهرین،وجود کاخ ها و قصرهای ساخته شده در دوران صدام و .... در این استان موجب شده تا این استان به عنوان قطب تمدنی عراق محسوب گردد.با توجه به اینکه درساختار سیاسی عراق جدید بعد از سال ۲۰۰۳ ، استانهای مختلف عراق با در نظر گرفتن ویژگی های جغرافیایی،اقتصادی،فرهنگی ،دینی و مذهبی در قالب تصویب قانونی در مجلس این کشور بر اساس ویژگی غالب خود به عنوان پایتخت حوزه و موضوعی خاص برگزیده می شوند.استان بابل نیز با توجه به دارا بودن ویژگی تمدنی غالب در این استان طی قانون شماره ۶ مصوب سال ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت تمدنی عراق برگزیده شد.بدیهی است برگزیده شدن بابل به عنوان پایتخت تمدنی  باعث شده است تا نگاهی ویژه به این استان در قالب تخصیص امکانات و هم چنین تعریف برنامه های اجرایی و فرهنگی صورت گرفته به گونه ای که  استان بابل میزبان بسیاری از فعالیت های فرهنگی در سطح عراق  طی سالیان اخیر بوده است.

 بر اساس متن این قانون ، انتخاب بابل به عنوان پایتخت تمدنی عراق در راستای  افزایش  و گسترش نقش تمدنی و دینی استان بابل و فعال سازی جریان گردشگری، باستان شناسی، دینی و فرهنگی در عراق صورت گرفته است.

در ادامه به بررسی بندهای قانون انتخاب بابل به عنوان پایتخت تمدنی عراق خواهیم پرداخت.

قانون انتخاب استان بابل به عنوان پایتخت تمدنی عراق

قانون شماره ۶ سال ۲۰۱۸

انتخاب استان بابل به عنوان پایتخت تمدنی عراق


به نام ملت

 ریاست جمهوری

  براساس تصویب مجلس نمایندگان مطابق با مفاد بند اول ماده (۶۱) و بند سوم

از اصل (۷۳) قانون اساسی، رییس جمهور در تاریخ ۲۵/۳/۲۰۱۸ قانون زیر را توشیح کرد:

 ماده ۱- این قانون در راستای  دستیابی به اهداف زیر تصویب گردید:

اول: توسعه اقتصادی جامع گردشگری و پیشرفت و بهبود وضعیت فرهنگی، مدنی، رسانه ای و اقتصادی شهروندان عراقی.

دوم: سرمایه گذاری مطلوب در اماکن تاریخی و دینی استان بابل، به گونه ای که ضامن حفظ ثروت گران‌بهای ملی و یکی از پشتوانه های اقتصاد ملی، تقویت کننده نقش بخش خصوصی و تشویق سرمایه گذاری های ملی و خارجی در این زمینه(اماکن) باشد.

سوم: توسعه زیرساخت های استان به منظور تأمین نیازهای توسعه گردشگری، تاریخی و دینی متناسب با نقش تمدن جهانی بابل و اماکن دینی این استان.

چهارم: توسعه روابط گردشگری و همکاری باستان شناسی میان عراق و  کشورهای دیگر و  هم چنین با سازمان های ملی و بین المللی گردشگری و آثار باستانی و تلاش برای بازگرداندن آثار باستانی سرقت شده عراق با هماهنگی ارگانهای دولتی مربوطه.

ماده ۲- استان بابل با تقسیمات اداری خود، پایتخت تمدنی عراق به شمار می رود.

ماده ۳- هیات وزیران، با هماهنگی دستگاه های محلی استان بابل، مسئولیت صدور آیین نامه ها و دستورالعمل های لازم برای اجرای مفاد این قانون را بر عهده دارد.

ماده ۴- این قانون از تاریخ انتشار در روزنامه رسمی لازم الاجرا است.

 

 فواد معصوم

رئیس جمهور

 

 

کد خبر 9505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =