"حافظ شیرازی" یکی از مشهورترین شاعران ایرانی است که مانند دیگر شاعران فارسی زبان ، جلال الدین رومی ، فردوسی ، سعدی و عمرخیام در آسمان ادبیات جهان می درخشد و به تعبیری می توان گفت درخشانترین ستاره شعر و ادبیات زبان فارسی می باشد.

پنجشنبه ۱۴ اکتبربه مناسبت روز حافظ، روزنامه سینهالی زبان دینامینا در سریلانکا مقاله ای در معرفی شاعر و غزلسرای پر آوازه ایرانی منتشر نمود. در این مقاله با عنوان" حافظ چراغ جاودان ادبیات فارسی" آمده است:

ادبیات چیزی است که با زندگی انسان آمیخته است. زیباترین جنبه های روان انسان در ادبیات آشکار می شود. در واقع آنچه نویسنده ارائه می دهد واقعیات درونی خود است که در نوشته ها و اشعارش نمایان می شود.

"حافظ شیرازی" یکی از مشهورترین شاعران ایرانی است که مانند دیگر شاعران فارسی زبان ، جلال الدین رومی ، فردوسی ، سعدی و عمرخیام در آسمان ادبیات جهان می درخشد و به تعبیری می توان گفت درخشانترین ستاره شعر و ادبیات زبان فارسی می باشد.

خواجه شمس الدین محمد، متخلص به حافظ ، از محبوب ترین شعرای ایران زمین است که با گذشت قرن ها، اشعارش نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان شهرت دارد و طرفداران بسیاری دارد.

حافظ در سال ۷۲۶ در شهر شیراز متولد شد و به سال ۷۹۲ هجری قمری در همان شهر درگذشت  .وی لقب حافظ را بخاطر حفظ قرآن کریم در سنین کم بدست آورد و تخلص شاعری او هم همین شد. به گفته خودش قرآن را با چهارده روایت مختلف از حفظ قرائت می کرده است. آنجا که می گوید:

عشقت رسد به فریاد ار خود به سان حافظ

قرآن ز بر بخوانی در چارده روایت

اگر چه ممکن است این کنایه ای باشد نه عین واقعیت چهارده شیوه خواندن قرآن ،اما حافظ می خواهد بگوید آنچه تو را نجات می دهد و از سختی ها می رهاند عشق است و البته عشق واقعی و عشق به خدا و اگر قرار باشد این عشق به تو کمک کند مسیر آن قرآن است.

 گوته دانشمند بزرگ و شاعر و سخنور مشهور آلمانی دیوان شرقی خود را به نام او و با کسب الهام از افکار وی تدوین کرد. دیوان اشعار او شامل غزلیات، چند قصیده، چند مثنوی، قطعات و رباعیات است.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: سهم حافظ در ادبیات فارسی بسیار زیاد و پر رنگ است و اشعارش هیچکاه کهنه نمی شوند و همواره از سوی دوستداران شعر و ادب مورد استقبال قرار می گیرد.

او متفکر بزرگی است که شهرت جهانی دارد. توانایی او برای بیان مطالب عمیق و گسترده تنها در یک بیت شگفت انگیز است و  این همان چیزی است که یک هنرمند موفق لازم دارد.هنرمند باید بتواند افکار و احساسات خود را کوتاه و روان به مخاطب منتقل کند و حافظ این هنر را به زیباترین صورت دارد.حافظ عارف است و تمام احساس عشق خود به خداوند را یک بیت اینگونه بیان می کند:

بی دلی در همه احوال خدا با او بود

او نمی‌دیدش و از دور خدا را می‌کرد

ویژگی دیگر حافظ آن است که افکارش جهانی است که از گوته در آلمان تا تاگور در هندوستان شیفته شعر او بودند.

او والاترین ارزشها و احساسات را به زیباترین شکل در قالب غزل ارائه می کند.

پس از شرح اشعاری از غزلیات حافظ در پایان این مقاله آمده است : مهمترین اثر حافظ دیوان غزلیات او است که به زبان های مختلف و زنده جهان ترجمه و بارها منتشر شده است .در خانه هر ایرانی در کنار قرآن مجید یک جلد دیوان حافظ هم وجود دارد و در مناسبتهای مختلف اشعار این شاعر عارف خوانده می شود.و آرامگاه او در شهر شیراز زیارتگاه عاشقان و دوستداران شعر و عرفان ادب فارسی است. دوازده اکتبر روز جهانی این ستاره پرفروغ آسمان شعر و ادب فارسی است.

کد خبر 9663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =