آمار و دلایل طلاق در خانواده‌های روسیه

آمارهای ارائه شده در سایت «آژانس فدرال آمار دولتی» حاکی از این است که میزان تمایل افراد به ازدواج در روسیه کاهش پیدا کرده و به رغم آن، میزان طلاق زوجین روند گذشته خود را طی می­کند.

آمارهای ارائه شده در سایت «آژانس فدرال آمار دولتی» حاکی از این است که میزان تمایل افراد به ازدواج در روسیه کاهش پیدا کرده و به رغم آن، میزان طلاق زوجین روند گذشته خود را طی می­کند.

مطابق با آمار رسمی کشور، در سال ۲۰۲۰ ثبت رسمی ازدواج تا ۱۸،۹% به نسبت سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرد. از طرف دیگر، به گزارش همین آژانس، در سال ۲۰۲۰، ۷۳% ازدواج­های صورت گرفته به طلاق ختم شده است، حال آنکه در سال ۲۰۱۹، ۶۵% ازدواج­ها با شکست روبرو شده است، حدود ۳۰ سال پیش تنها ۴۲% ازدواج­های ثبت شده ناموفق بوده­اند و حدود ۷۰ سال پیش، تنها ۴% از ازدواج­های صورت گرفته به طلاق ختم می‌شدند.

ایرینا والینِتس رئییس کمیته ملی زادوولد معتقد است که کاهش آمار ثبت ازدواج نگران کننده نیست و دلیل اصلی آن کاهش تعداد جوانان در سن ازدواج است و در حقیقت ریشه در آمار جمعیت‌شناسی دارد. با نگاهی اجمالی به نظرسنجی‌های صورت پذیرفته در این زمینه بیشتر شرکت کنندگان دلیل جدایی خود را عدم تطابق خواسته‌ها یا تفاوت در شخصیت عنوان می‌کنند.

نرخ ازدواج ۷۵ پیوند به ازای هر ۱۰۰۰۰ نفر است. از همین میزان افراد ۱۵۰ زوج جوان هستند. از سوی دیگر نرخ تولد در سال‌های قبل بر روی این آمار تاثیر می‌گذارد. برای مثال در دهه هشتاد قرن بیستم میزان تولد بالا بود. همین مسئله موجب افزایش آمار ازدواح در دهه ۲۰۱۰ قرن بیست و یکم گردید. افراد زیادی در بازه زمانی بین ۲۰ تا ۳۰ سال در سن ازدواج قرار گرفتند. اما در دهه نود قرن گذشته میلادی میزان تولد در کشور دچار افول شد.

در سال ۲۰۱۹ مرکز فدرال مطالعات نظرات اجتماع روسیه در زمینه دلایل طلاق یک نظر سنجی برگزار کرد. در بین دلایلی که روس‌ها برای طلاق برمی‌شمردند قبل از هرچیز شرایط اقتصادی عنوان می‌شد. فقر و عدم توانایی برای تامین مایحتاج از دیگر دلایل این مسئله عنوان شده بود. ۴۶ درصد پاسخ ها به این بخش مربوط می‌شدند. عدم رعایت تعهد زناشویی یا شکاک بودن یکی از طرفین به دیگری با ۲۲ درصد از دلایل جدایی زوجین عنوان شدند.

همچنین ۲۱% شرکت کنندگات در نظرسنجی بر این باور بودند که دلایل جدایی عدم درک متقابل طرفین از خواسته‌ها و آروزهای آنها است. جالب اینکه تا چند سال قبل، طی یک روند متوالی، بسیاری از افراد دلایل اقتصادی را از عوامل مهم در جدایی می‌دانستند دو برابر کمتر از میزان فعلی بود.

منبع: آژانس فدرال آمار و افکارسنجی

کد خبر 10030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =