قزاق‌های مقیم قرقیزستان نیز نوروز را جشن می‌گیرند. آنان لباس‌های سفید را که نماد شادی و نشاط و تجدید حیات است بر تن می‌کنند. دید و بازدید عید نیز یکی دیگر از رسوم نوروزی قزاق‌ها است. آنان غذای مخصوص نوروزی به نام نوروز کوژه (آش نوروزی) تهیه می‌کنند.

انسان از خورشید، زمین و چرخش طبیعت که صدها سال زندگی و حیات هر آنچه پیرامون ما هست را اداره می کند جدایی ناپذیر است. لذا اعیاد و جشن هایی که نقطه عطفی در زندگی طبیعت هستند جزء پایدارترین اعیاد در تاریخ نسل‌ها می مانند. یکی از این اعیاد نوروز است. «نوروز» به معنی روز نو است. نوروز اولین روز سال نو و روز اعتدال بهاری و محبوب‌ترین عید فارس‌زبانان یعنی ایرانیان، تاجیکان و افغانان است. نوروز مصادف با ۲۱ یا ۲۲ مارس در تقویم میلادی است. در کشور قرقیزستان پس از فروپاشی اتحاد شوروی روز ۲۱ مارس عید نوروز و تعطیل رسمی اعلام شده است.  

 قدیمی‌ترین منبعی که در آن به جشن نوروز اشاره شده است –  کتاب اوستا است. ریشه‌های این جشن باستانی به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد بر می‌گردد. تاریخ پیدایش نوروز با استناد به نوروزنامه عمر خیام به دوران پادشاهی پیشدادیان قدیمی‌ترین سلسله حکومت در تاریخ ایرانیان برمی‌گردد. در شاهنامه فردوسی پیدایش این جشن به پادشاه جمشید ارتباط پیدا می‌کند.

نوروز جشن بهاری سال نو، جشن همه اقوام در جاده ابریشم به شمار می‌رود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ  ۲۳ فوریه ۲۰۱۰ با تصویب قطعنامه‌ای روز ۲۱ مارس را به عنوان روز جهانی نوروز به تصویب رسانده و در تقویم خود جای داد، طی این اقدام که برای نخستین ‌بار در تاریخ این سازمان صورت گرفت، نوروز  به‌عنوان یک مناسبت بین‌المللی به رسمیت شناخته شد. قطعنامه نوروز به ابتکار نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و با همکاری جمهوری آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان آماده و به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد، ضمن اینکه سه کشور هند، آلبانی و مقدونیه نیز در روز رای‌گیری به کشورهای تهیه‌کننده این قطعنامه پیوستند.

در اطلاعیه دفتر روابط عمومی مجمع عمومی سازمان ملل آمده‌است که امروزه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در ایران، افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و سایر کشورهای آسیای میانه و قفقاز، در منطقه بالکان، حوزه دریای سیاه و خاورمیانه آغاز فصل بهار را با سنت باستانی عید نوروز که تاکیدی است بر زندگی در هماهنگی و تعادل با طبیعت، جشن می‌گیرند. در متن به تصویب رسیده در مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز، جشنی با ریشه ایرانی که قدمتی بیش از ۳ هزار سال دارد، توصیف شده ‌است.

این قطعنامه ضمن اعلام ۲۱ مارس به عنوان روز بین‌المللی نوروز به استقبال از تلاش کشورهایی که نوروز را گرامی می‌دارند در جهت حفظ و توسعه فرهنگ و سنت‌های نوروزی، تشویق دیگر کشورها به آگاه‌سازی در مورد نوروز و سازماندهی مراسمی در بزرگداشت نوروز به طریق مقتضی، درخواست از کشورهایی که نوروز را گرامی می‌دارند برای پژوهش پیرامون تاریخ و سنت‌های نوروزی با هدف انتشار آگاهی در مورد میراث نوروز در میان جامعه بین‌المللی، دعوت از کشورهای علاقمند، نظام ملل متحد، کارگزاری‌های تخصصی ملل متحد به‌ویژه یونسکو، صندوق‌ها و برنامه‌های ملل متحد، سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و سازمان‌های غیردولتی برای شرکت در مراسم نوروزی فرا می‌خواند. نوروز باستانی که یک جشن مهم در فرهنگ ایرانیان و برخی کشورهای منطقه می باشد در سال ۲۰۰۹ به عنوان میراث فرهنگی یونسکو ثبت گردید.

عید نوروز نزد اقوام مختلف نام‌های متفاوت اما با ریشه مشترک دارد: نوروز، نووروز، ناوریز و ...

در افسانه‌ها و اساطیر ترکی گفته می‌شود که در این روز مردم ترک از «ارگه نکان» محل افسانه‌ای در منطقه «آلتای» که در وسط کوه‌ها قرار گرفته بود بیرون آمدند.

این عید در بیش از ۲۰ کشور جهان مانند ایران، آذربایجان، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، استان‌های غربی چین، مناطق کردنشین ترکیه، مغولستان، پاکستان، روسیه (تاتارستان، باشقیرستان، داغستان و خاکاسیا)، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه و ... جشن گرفته می‌شود.

سنت‌های جشن نوروز در منطقه شبیه به هم بوده و در طول قرن‌ها حفظ شده است. طی ۲۹ سال اخیر نوروز در کشورهای آسیای مرکزی شوروی سابق تعطیل رسمی اعلام شده است. نوروز در مناطق مختلف قرقیزستان باشکوه برگزار می‌شود. مردم از صبح با روحیه شاد به استقبال نوروز می‌روند. در شهرهای جنوب قرقیزستان صدای سرنا و کرنای آغاز نوروز را به مردم خبر داده و آنان را دعوت به جشن و شادی می‌کند. در میدان اصلی شهرها و روستاها برنامه‌های موسیقی و نمایش اجرا می‌شود. در میدان‌های اسب‌دوانی بازی‌های ملی قرقیزی برگزار می‌شود.

همچنین در اماکن عمومی و استادیوم‌ها مسابقات کشتی ملی، تیراندازی، مشت گیری، طناب‌کشی، مبارزه خروس‌ها، کفتربازی برگزار می‌شود. اسب‌سواران در بازی «اولاق تارتیش» از نقاط مختلف کشور قرقیزستان با همدیگر به رقابت می‌پردازند. کشتی‌گیران از کشورهای همسایه مسابقه کشتی ملی برپا می‌کنند.

آداب و رسوم نوروزی در قرقیزستان

 مردم آسیای مرکزی عید نوروز را جشنی ملی و مربوط به تاریخ و فرهنگ خود می‌دانند و همواره به جز در هفت دهه سلطه کمونیستی اتحاد شوروی آن را به شکلی باشکوه برگزار کرده‌اند.

مردم قرقیزستان پس از کسب استقلال در سال 1990 میلادی در تلاش برای احیای سنن خود رویکردی دوباره و جدی تر به جشن نوروز داشته‌اند.

واژه «نوروز» در میان مردم قرقیزستان که به زبان قرقیزی صحبت می‌کنند و به خطر سیریلیک می‌نویسند، واژه‌ای مانوس است زیرا عید نوروز برای آنان از مقدس‌ترین اعیاد است و آیین‌های نوروزی را با شکوه تمام برگزار می‌کنند، طوری که هیچ یک از مراسم ملی و مذهبی آنان جلو و جلال نوروز را ندارد. نوروز در این سرزمین تنها یک روز است که در ۲۱ ماه مارس (اول یا دوم فروردین) برگزار می‌شود. در طول هفتاد سالی که این جمهوری همانند دیگر جمهوری‌ها تحت سیطره نظام کمونیستی شوروی سابق بود، مراسم نوروزی ظاهرا منسوخ و فراموش شده بود ولی آتش  اشتیاق به برگزاری جشن نوروز در زیر خاکستر تحمل مردم سوزان و آماده جلوگیری بود تا آن که از سال ۱۹۹۱ با استقلال قرقیزستان، نوروز با شکوه هرچه تمام تر در این کشور جشن گرفته می‌شود.

بخور دادن برگ درخت کاج کوهی به علامت رفع بلا

خانواده های قرقیزی از نخستین ساعات صبح روز عید از خانه هایشان بیرون می‌آیند و در میدان‌ها و پارک‌های بزرگ شهر جمع می‌شوند. در این میدان‌ها که بخصوص در شهرهای بزرگ نظیر بیشکک، اوش، جلال آباد و تلاس آذین‌بندی و چراغانی‌های چشمگیر صورت می گیرد. بازارهای موقت ایجاد می‌شوند که در آنها انواع اجناس، خوردنی‌ها، پوشیدنی‌ها، صنایع دستی و اسباب‌بازی‌ها عرضه می‌شود. با فرا رسیدن نوروز بزرگترین شخصیت دولتی کشور ضمن بر شمردن نیکی‌های نوروز، از قداست و ارزش‌های مکتوم در آن سخن می گوید و با ذکر تبریک و تهنیت نوروز سخن را به پایان می‌برد. سپس ورزشکاران و دانش‌آموزان اعم از دختر و پسر که با لباس‌های رنگارنگ و محلی در میدان‌ها گرد آمده اند به پایکوبی و هنرنمایی می‌پردازند و با شور و نشاط خود حاضران را به وجد و طرب وا می‌دارند تا همراه با طبیعت خرمی و پویایی از سرگیرد.

 دو شخصیت اصلی در نمایش های نوروزی قرقیزها «همای انه« (مادر زمین) و خضر آتا (پیرمرد خضر) هستند. آنان با سوزاندن برگ کاج کوهی («آرچا» در زبان قرقیزی) و پخش دود آن دور مردم این دعا را می گویند:

"آلاس آلاس بلا به دور، سال گذشته برفت، سال نو آمد. برای پسران ما راه راست باز بشود و دختران جای خود را در زندگی پیدا کنند. چراگاه های ما پر از دام شود و دشمنان ما به مقام ما رشک بورزند. انبارهایمان پر از خرمن و سفره‌های من پر از غذا باشد".

این مراسم در شهرهای بزرگ ساعت ها به طول می انجامد و مراسمی از قبیل نمایش‌های سوارکاران با لباس‌های عشایری و جنگی در حالی که سلاح‌های نظیر شمشیر، خنجر، نیزه، سپر، تیر و کمان با خود حمل می‌کنند، موجب می‌شود تا مردم زمان را فراموش کنند. در دوره حکومت کمونیستی که برگزاری این مراسم ممنوع بود، مردم این جشن‌ها را با گرد آمدن در منازل یکدیگر به صورتی محدود برگزار می کردند و نشان می‌دادند که نوروز فراموش شدنی نیست.

مقامات قرقیزستان در پیام های نوروزی خود می گویند: نوروز به عنوان سنتی بزرگ از بزرگان و گذشتگان ما برجای مانده است، بر ما لازم است که این سنت خوب را سال به سال با شکوه‌تر برگزار کنیم. در نوروز شب و روز با هم برابر می‌شوند. در این روز روشنایی بر تاریکی و نور بر ظلمت فایق می‌آید. لازم است که در این روز روح و دل ما نیز با احیای طبیعت و رسیدن بهار، تازه و زنده گردد.

سورانبای جین‌بیک اف رئیس جمهور قرقیزستان در پیام نوروزی  سال گذشته خود گفت: «نوروز جشن بهار، جشن تحولات و تجدید حیات، جشن حسن تفاهم، وحدت و وفاق است. ملت قرقیز از دیرباز این عید را آغار سال نو با افکار و نیات پاک می دانستند. در این ایام دل‌های مردم پر از شادی و نشاط و الهام می‌شود. ما با حفظ این میراث ارزشمند نیاکان آن را به نسل‌های بعدی منتقل خواهیم کرد. امروز در هر خانه مردم میهمانی برپاست، سفره‌های پر از غذاهای مختلف گسترانیده و عطر سومولوک به مشام می‌رسد. این جشن همراه با بازی های ملی، پایکوبی و سرود خواهد بود.»

از دیگر آداب و رسوم این جشن این است که قرقیزها برای کودکانی که در عید نوروز به دنیا بیایند نام‌های مرتبط با نوروز و بهار انتخاب می‌کنند، نظیر نوروزگل، نوروزبیک، نوروزبای، مایرام گل یا مایرام (گل جشن)، جازگل (گل بهاری) و ...

در عید نوروز مردان و جوانان طبق یک سنت به درختکاری می‌پردازند و رودخانه‌ها و نهرها را پاکیزه می کنند.

 یکی از رسم‌های نوروزی در قرقیزستان برگزاری مشاعره و مسابقات بداهه‌گویی و ماناس‌خوانی است. این مشاعره‌ها و مسابقات بدهه‌گویی براساس مضمون صورت می‌گیرد به این معنا که دو شاعر در برابر جمع در مورد مضامینی که معمولا خیر و شر، سرما و گرما، نور و ظلمت، مردم و دولت، پیر و جوان، فقیر و ثروتمند است به مشاعره می‌پردازند.

در ایام نوروز جوانان بازی های ملی مانند «اولاق تارتیش» یا «کوک بورو» (بزکشی) برگزار می‌کنند. «اولاق» به معنی بز است. در این بازی که بسیار قدیمی است و نزد بسیاری از اقوام ترک‌زبان رواج دارد بزی را در میدانی قرار می‌دهند و سپس جوانان اسب سوار شرکت‌کننده پس از اعلام شروع مسابقه، شتابان به سمت بز می‌روند. هرکس زودتر آن را به چنگ بیاورد و به محلی که قبلا تعیین شده حمل کند برنده مسابقه خواهد شد.

طبق سنت قرقیزی در ایام نوروز بهترین غذاها را تهیه می کنند. اما مهمترین مراسم نوروزی قرقیزها سمنوپزی است که قرقیزها آن را سومولوک می گویند. پختن سومولوک معمولا در هنگام شب توسط خانم‌های روستا یا محله نجام می گیرد و صبح که بانوی خانه سردیگ سومولوک را بر می‌دارد و در حالی که از آن در کاسه‌های متعدد می ریزد دعای خیر و برکت برای خانواده خود می کند.

در خصوص تاریخچه غذای نوروزی قرقیزها «سومولوک» یک افسانه‌ای وجود دارد: یک زن بیوه که توان سیر کردن بچه‌هایش را نداشت برای آرام کردن آنان چند قلوه‌سنگ داخل یک دیگ ریخت و ادعا کرد که مشغول پخت غذا است و روز بعد قلوه سنگ‌ها تبدیل به غذایی خوشبو شدند و زن و بچه‌ها که سر سفره نشستند احساس کردند که سر سفره جشن نشسته‌اند از آن روز سومولوک به غذای نوروزی قرقیزها تبدیل شد.

همچنین پختن غذاهای معروف قرقیزی مثل بش بارماق، مانتی، بورسوق و کاتما در جشن نوروز در قرقیزستان مرسوم است و معمولا به صورت رایگان بین حاضران در جشن پخش می‌شود.

سومولوک (سمنوی قرقیزی)

سومولوک که در فارسی همان سمنو است نوعی غذای شیرین تهیه شده از جوانه‌های گندم است. جوانه گندم را آسیاب می کنند و سپس در دیگ بزرگ آن را به روغن نباتی اضافه می کنند. همچنین آرد را به آن می افزایند. قلوه سنگ های با اندازه‌های ریز به دیگ می‌اندازند تا سومولوک ته نگیرد. همچنین مویز، زردالوی خشک نیز برای عطر خوب سومولوک به آن اضافه می‌کنند. این غذا را معمولا از شب قبل تهیه می‌کنند زیرا حدود ۲۰-۲۴ ساعت برای پخت آن زمان می‌برد. سومولوک را معمولا بانوان قرقیز می‌پزند. آنان در شب قبل از آغاز نوروز دور هم جمع می‌شوند و از آنجایی که در طول شب باید بیدار بمانند و مدام سومولوک را هم بزنند رسم شده است که این اوقات همراه با آوازخوانی، قصه گویی و پایکوبی گذرانده شود. از صبح عید نوروز هر مهمان یا اعضای خانه‌ای که می‌خواهند پای سفره غذا بنشینند ابتدا باید سومولوک را بچشد و سپس غذای اصلی را میل نماید.

از ویژگی های سفره های قرقیزی انواع نان های شیرین مانند بورساق (تکه های خمیر سرخ شده در روغن داغ)، چاک چاک (شیرینی مخصوص نانی تهیه شده از خمیر، عسل و مویز و روغن) می‌باشد.

اعتقادات و باورهای مردم درایام نوروز

* اگر در ایام نوروز برف ببارد سال آینده پربرکت و موفقیت‌آمیز خواهد بود.

* در شب عید باید تمام ظروف خانه را پر از شیر و آب و غلات کرد تا سال نو پربرکت باشد.

* اگر در کاسه سومولوک خود سنگی را پیدا کردید آرزوی شما برآورده خواهد شد.

* در روز عید مردم تلاش می‌کنند ارواح خبیث را از خانه‌هایشان دور کنند زیرا برگ‌های درخت کاج کوهی به نام «آرچا» می‌سوزانند. مردم قرقیز اعتقاد دارند که در ایام نوروزی تمام بیماری‌ها درمان و بلا و بدی ها رفع می‌شود.

* در این روز رسم است که به نیازمندان و فقرا کمک شود. از آنان به میهمانی دعوت و هدایایی به آنها اعطا می‌شود.

پیشینه نوروز در قرقیزستان

https://24.kg/thumbnails/312d0/2bb16/63874_w750_h_r.jpg

جشنواره غذاهای ملی در شهر چولپان آتای ایسیک کول قرقیزستان در ایام نوروزی – سال ۱۹۹۱ م.

 نوروز در دوره حکومت شوروی برگزار نمی شد.  با وجود ممنوعیت رسمی مردم این جشن را با شکوه و آزادانه برگزار نمی کردند. این ایام مصادف با آغاز کشت گندم و سایر غلات بوده است. در اوایل دهه 1920 میلادی در برخی جمهوری‌های اتحاد شوروی نوروز تعطیل رسمی بوده است. پس از آن حکومت کمونیستی ضمن مبارزه با بازمانده های فرهنگ گذشته مانند سایر اعیاد ملی آن را ممنوع کرد. اما مردم این جشن را تحت عنوان جشن آغاز بهار برگزار می‌کردند. در آرشیو دولتی قرقیزستان عکس هایی از جشنواره‌ای تحت عنوان «بهار آلاتو» (مارس 1969) حفظ شده است.

جشنواره بهار آلاتو در قرقیزستان سال ۱۹۶۹ میلادی

در تاریخ 5 فوریه 1991 عسگر آقایف رئیس جمهور وقت قرقیزستان فرمانی مبنی بر تاسیس عید مردمی نوروز صادر کرد. از آن زمان روز ۲۱ مارس در قرقیزستان تعطیل رسمی اعلام شده است. اما در آرشیو دولتی عکس هایی از جشن نوروز مربوط به سال های 1990-1989 میلادی موجود است که هنوز آن زمان این عید رسمیت پیدا نکرده بود.

در نوروز نمایشنامه‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری مختلف با حضور هنرپیشگان و نوازندگان ارکستر دولتی سازهای ملی قرقیزستان در سراسر کشور برگزار می‌شد.   

ضمیربیک سورانبایف کارگردان اصلی برنامه نوروزی در سال های انتقالی بوده است. وی از خاطرات خود از آن دوران می گوید: «این جشن قدغن بوده است اما مردم دور هم جمع می‌شدند و سومولوک را می‌پختند. قرقیزها تلاش می‌کردند مناسبت‌های خانوادگی خود مانند عروسی یا ختنه‌سوران را در ایام نوروز برگزار کنند. نمی‌دانم چرا عید نوروز ممنوع شده بود زیرا این عید هیچ جنبه دینی ندارد. بعضی‌ها اعتقاد داشتند که قرقیزها نباید این روز را جشن بگیرند. اما این جشن، جشن تجدید حیات، وحدت و همدلی و آغاز  کارهای نیک است.»

نمایش نوروزی سال 1989 در قرقیزستان

وی می‌افزاید: «نوروز جشن آداب و رسوم و سنت‌هاست. مسابقات اسب‌دوانی، تهیه سومولوک و بریدن طناب پای بچه یک ساله[1] و سایر آداب و رسوم جشن نوروز را تبدیل به جشن واقعی مردمی می کنند.»

نوروز در فرهنگ اقوام مقیم قرقیزستان

علاوه بر قرقیزها سایر اقوام مقیم قرقیزستان نیز نوروز را جشن می‌گیرند. از جمله آنان آذری‌ها، تاجیک‌ها، اویغورها، ازبک‌ها، قزاق‌ها، تاتارها و سایر اقوام هستند.

به گفته اسد حسن‌اف رئیس انجمن آذری‌های قرقیزستان، نوروز بزرگترین جشن عمومی درمیان آذری‌ها می‌باشد. در این روز آذری‌ها برای یکدیگر هدایا می‌دهند، تخم مرغ رنگ می کنند و آتش می افروزند. در آذربایجان عید نروز ده روز به طول می‌انجامد.

روشن بیک صابراف رئیس انجمن تاجیکان رودکی قرقیزستان می گوید برای تاجیکان عید نوروز یک جشن ویژه و نماد سال نو است. تاجیکان مقیم قرقیزستان هر سال ضمن تهیه چادر نوروزی و برگزاری نمایشگاه غذا و هنر تاجیکی؛ در برنامه‌های فرهنگی مجمع اقوام قرقیزستان مشارکت می‌کنند.

در تاجیکستان به نوروز "خیدیر ایام"[2] می‌گویند. از رسوم مخصوص این ایام مراسم گل گردانی نوروزی می‌باشد که یک هفته قبل از آغاز سال نو توسط گروهی از کودکان گل بهاری به دست برپا می‌شود. آنان به درب خانه مردم می روند و شعر می گویند و سال نو را به اهالی خانه تبریک می‌گویند. بانوی خانه در پاسخ به این تبریک مقداری گندم و نیز شیرینی به آنان اعطا می‌کند. سپس کودکان گندم را به خانه یکی از دوستان یا آشنایان خود می‌برند که وی از آن سمنو می‌پزد.

قزاق‌های مقیم قرقیزستان نیز نوروز را جشن می‌گیرند. آنان لباس‌های سفید را که نماد شادی و نشاط و تجدید حیات است بر تن می‌کنند. دید و بازدید عید نیز یکی دیگر از رسوم نوروزی قزاق‌ها است. آنان غذای مخصوص نوروزی به نام نوروز کوژه (آش نوروزی) تهیه می‌کنند.

این غذا از هفت ماده تهیه می‌شود و نماد خداحافظی با زمستان است. زوج‌های جوان به یکدیگر هدیه می‌دهند.

منابع:                                                            

    https://www.kp.kg/daily/26956.4/4009349/

https://www.advantour.com/rus/kyrgyzstan/holidays/noorus.htm

https://24.kg/obschestvo/79034_nooruz_kak_vkyirgyizstane_vozrojdali_vesenniy_prazdnik/

http://project542792.tilda.ws/page2501274.html

http://slovo.kg/?p=55437

https://ru.sputnik.kg/society/20190321/1043712487/kyrgyzstan-zhehehnbekov-nooruz-pozdravlenie.html


[1] به رسم قرقیزی به افتخار بچه‌ای به سن یک سالگی می‌رسد میهمانی باشکوهی ترتیب داده می‌شود و پس از بستن طناب به پای بچه بین کودکان میهمان میهمان مسابقه دو برگزار می‌کنند. هر کدام از آنها در این مسابقه اول شود اجازه دارد طناب پای بچه را ببرد. پدر و مادر کودک به برنده جایزه ارزشمند می‌دهند و آرزو و نیت می‌کنند که فرزند آنان پای تیز و تندی داشته در طول عمر خود مسیری هموار داشته باشد و پایش هرگز نلنگد (توضیح مترجم)

[2] جشن بزرگ

کد خبر 1038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =