پیرو تبادلات فکری ، گفتگوهای فشرده و مکاتبات اداری که به صورت برخط محسن آشوری وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی با دکتر مظهر فاروقی رئیس دانشگاه مولانا آزاد شهر اورنگ آباد

پیرو تبادلات فکری ، گفتگوهای فشرده و مکاتبات اداری که به صورت برخط محسن آشوری وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی با دکتر مظهر فاروقی رئیس دانشگاه مولانا آزاد شهر اورنگ آباد داشتند در نهایت تفاهم نامه همکاری نمایندگی فرهنگی کشورمان در بمبئی با دانشگاه مولانا آزاد منعقد و طرفین امضا نمودند. ازطریق این تفاهم نامه فعالیت های فرهنگی مشترک و دوره های زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه برگزار  میگردد.

آشوری وابسته فرهنگی کشورمان در بمبئی در مورد این تفاهم نامه گفتند: تفاهم نامه های فرهنگی میان خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی می تواند همانند یک نقشه راه و یک طرح برای همکاری های آینده فی مابین انجام پذیرد و ما امیدواریم در آینده شاهد اجرای فعالیت های مشترک فرهنگی با دانشگاه اورنگ آباد هند باشیم.

آقای دکتر مظهر فاروقی رئیس دانشگاه مولانا آزاد ضمن اظهار خرسندی از امضای تفاهم نامه اعلام داشتند: شهر اورنگ آباد دارای تاریخچه درخشان در شبه قاره بوده است و زمانی به عنوان مرکز فرهنگ و هنر در این سرزمین پهناور محسوب می شده است و در همین راستا مراکز مختلف علمی و فرهنگی نیزدر این شهر تاسیس گردید که یکی از آنها دانشگاه مولانا آزاد محسوب می شود. دانشگاه مولانا آزاد در ژوئن سال 1963میلادی با هدف گسترش آموزش عالی در میان جامعه هند به ویژه شهر اورنگ آباد تاسیس گردید. این دانشگاه در رشته های علوم انسانی ، علوم تجربی ، علوم پایه و هنر دانشجو می پذیرد، امروزه بیش از ده هزار نفر در این دانشگاه و زیر مجموعه های این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. خوابگاه این دانشگاه ظرفیت 350 نفر دانشجو را دارا می باشد و از سوی کمیته ارزشیابی و درجه بندی دانشگاه ها در رتبه A  قرار گرفته است.

ایشان در ادامه با اشاره به تفاهم نامه فرهنگی ـ علمی فی مابین بیان داشتند: خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی با سابقه درخشان خود در زمینه فعالیت های فرهنگی توانسته است جایگاه خوبی در میان نهاد های فرهنگی فعال نه تنها در بمبئی بلکه در غرب و جنوب هند داشته باشد و امروزه به عنوان یک نماد فرهنگی فعال در هند محسوب می شود و این مایه افتخار برای دانشگاه مولانا آزاد می باشد که تفاهم نامه و یک نقشه راه برای فعالیت های مشترک را منعقد نماید.

طی این تفاهم نامه ضمن همکاری هر دو طرف توافق کردند:

همکاری میان دو نهاد بر طبق تایید متقابل طرفین از طریق فعالیت هایی که در ذیل شرح آن  درج گردیده است ،  خواهد بود:

 الف) برگزاری کنفرانس ها ، سمینارها ، کارگاه ها و وبینارهای مشترک

 ب) برگزاری جشنواره های فیلم و جشنواره های فرهنگی وهنری

ج) حمایت محتوایی از برگزاری دوره های آموزشی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه اورنگ آباد

د) انجام تحقیق و بررسی در موضوعات ادبی، فرهنگی، زبان شناسی و تاریخی

ه)  اختصاص و تاسیس بخشی از کتابخانه دانشگاه با عنوان ایران شناسی و ........

محسن آشوری وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی ضمن اظهار خرسندی از انعقاد این تفاهم نامه  در نخستی گام خواستار برگزاری دوره های زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه شدند که مورد پذیرش رئیس دانشگاه مذکور قرار گرفت.

شایان ذکر است که پس از انعقاد این تفاهم نامه ، اولین دوره آموزش زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه به صورت برخط با حضور رئیس دانشگاه، اساتید و همچنین دانشجویان که بیش از چهل نفر فارسی آموز می باشند، آغاز گردید. در مراسم آغازین اولین دوره زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه ضمن اظهار خرسندی از انعقاد تفاهم نامه دو جانبه ، اولین دوره زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه را سرآغاز فعالیت های مشترک فی مابین اعلام کردند و اظهار امیدواری کردند در آینده نیز شاهد فعالیت های فرهنگی در زمینه های دیگرنیز باشیم.   

کد خبر 10423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =