دکتر محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین، با اذعان به "گسترش نقش هند در سیاست بین المللی"  در دیدار خود با نخست وزیر نارندرا مودی، به دنبال ایفای نقشی

روزنامه: تایمز آف ایندیا  

ایفای نقشی پررنگ تر از هند در خاورمیانه انتظار دولت فلسطین   

دکتر محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین، با اذعان به "گسترش نقش هند در سیاست بین المللی"  در دیدار خود با نخست وزیر نارندرا مودی، به دنبال ایفای نقشی " پررنگ تر و برجسته تر" دهلی نو در خاورمیانه بوده است. در این دیدار هر دو رهبر همچنین پیرامون راههای تقویت روابط دوجانبه و تحولات سیاسی در منطقه با یکدیگرگفتگو کردند.

دفتر نخست وزیری فلسطین روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که اشتیه با مودی در حاشیه اجلاس COP26 در گلاسکو دیدار کرد. این اولین دیدار سطح عالی بین دو طرف از زمان سفر پیشین نارندرا مودی به فلسطین در فوریه 2018 بود.

در این بیانیه آمده است، نخست وزیر فلسطین، جناب آقای نارندرا مودی رادر جریان آخرین تحولات سیاسی در منطقه قرارداده و راههای احتمالی برای تقویت روابط دو جانبه میان فلسطین و هند مورد گفت وگو قرارگرفته است. نخست وزیر فلسطین در این دیدار گفت: فلسطین برای روابط خود با هند که قابلیت رو به رشدی در سیاست بین‌الملل دارد، اهمیت زیادی قائل است و ما آماده هر گونه همکاری با هند به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل برای سال های 2021-2022 می باشیم. وی افزود ما مشتاقانه منتظر نقش پررنگ تر و ممتاز هند در تحولات خاورمیانه بر اساس دیدگاه تاریخی سیاست خارجی هند هستیم که مهمترین آن حمایت از حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین و ایجاد کشور مستقل فلسطین با مرکزیت اورشلیم است.

رهبر فلسطین گفت: نقش هند در سازمان‌های بین‌المللی، در درجه اول شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر نیازمند تلاش‌های جدی با همکاری همه طرف‌های مرتبط برای دستیابی به امنیت و ثبات در خاورمیانه و غرب آسیا است . و این امر  برای هند از اهمیت بالایی برخوردار است.

اشتیه همچنین از «حمایت سخاوتمندانه مالی و فنی» هند به مردم فلسطین قدردانی کرد. نخست وزیر فلسطین در این دیدار گفت: این حمایت باید موازی و مکمل حمایت سیاسی از آرمان فلسطین و به گونه ای باشد که اجرای قطعنامه ها مشروعیت بین المللی را تضمین کند.

سال گذشته در بحبوحه بحران ویروس کرونا،  هند 2 میلیون دلار کمک به آژانس امداد و کار سازمان ملل که برای رفاه آوارگان فلسطینی کار می کند در حمایت از برنامه ها و خدمات اصلی خود، از جمله آموزش و بهداشت، اعطا نمود. باید گفت که هفده توافق نامه مشترک بین دو طرف در زمینه های کشاورزی، مراقبت های بهداشتی، فناوری اطلاعات، امور جوانان، امور کنسولی، توانمندسازی زنان و رسانه ها در پنج سال گذشته امضا شده است. دهلی نو قرار است حدود 72 میلیون دلار از طریق این توافقنامه ها در پروژه هایی مانند تلاش های بازسازی پس از جنگ 2014 در غزه، ساخت پنج مدرسه، راه اندازی مرکز عالی فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه قدس و توسعه یک مرکز ماهواره ای در رام الله را به فلسطین اختصاص دهد. 

کد خبر 10484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =