سینما در ایتالیا، رسانه ای پرمخاطب و مؤثر است و جشنواره های سینمایی پرشمار این کشور نیز، غالبا پرمخاطب و برخوردار از اعتبار بین المللی می باشند و سینماگران ایرانی نیز حضور مستمر و موفقی در این جشنواره ها داشته و آثار برگزیده سینمایی ایران همواره در نمایش های عمومی و سراسری در سالن های سینمای ایتالیا با استقبال عمومی مواجه می گردد.

پانزدهمین دوره  جشنواره بین المللی فیلم کوتاه River)) ۲۵ – ۱  جولای ۲۰۲۱ م.(۱۰ تیر لغایت ۳ مردادماه ۱۴۰۰) در شهر (Padova) ایتالیا برگزار گردید؛ و مستند کوتاه "جایی که قصه‌ای ندارد" ساخته میترا روحی‌منش، جایزه بهترین مستند این جشنواره را دریافت نمود. این مستند در خصوص ساکنین دهکده‌ای محروم و باستانی است، که دولت تصمیم گرفته آن ها را به نقطه دیگری منتقل کند و آن ها در مقابل این تصمیم مقاومت می کنند. میترا روحی منش سازنده این مستند، دانش آموخته سینما از سوئد و عضو انجمن تهیه کنندگان سینمای ایران است؛ که مجموعه "تاج زاگرس"، "در قلب کومش"، و رویای کارمانیا "را در دست تهیه دارد. تمنا رستگار محقق؛  مهدی خلیلی مدیر تولید؛ محمد رضایی فیلمبردار؛ علی دنیوی ساروی تدوینگر؛  میثاق مدانلو صدابردار؛ رامین ابوالصدق صداگذار؛ و حسن جعفری برنامه ریز مستند "جایی که قصه ندارد" بوده اند. علاوه بر این، در جریان نوزدهمین دوره جشنواره‌ بین المللی فیلم "ایسکیا" که  ۲۵ – ۱۸ جولای ۲۰۲۱ م.( ۲۷ تیر لغایت ۳ مردادماه ۱۴۰۰) برگزار گردید، فیلم سینمایی" گورکن" به نویسندگی و کارگردانی کاظم ملایی و تهیه‌کنندگی سینا سعیدیان؛ با نقش آفرینی ویشکا آسایش، حسن معجونی، گوهر خیراندیش، مهراوه شریفی‌نیا، بهنوش بختیاری، رضا بهبودی، مهدی حسینی‌نیا، سیاوش چراغی‌پور، حمیدرضا محمدی، ندا دهشیری، محمود نظرعلیان و یدالله شادمانی،  در بخش رقابت بین الملل‌ این جشنواره تابستانی، که از سال ٢٠٠٣ م. با حمایت وزارت میراث و فعالیت های فرهنگی برگزار می گردد، در جزیره "ایسکیا" به نمایش گذاشته شد. همچنین، فیلم کوتاه "ماندنی" ساخته رحیم صدر نیز، در دومین حضور بین‌المللی خود، به جمع ۱۶ فیلم بخش رقابتی بیست‌وسومین دوره‌ جشنواره بین المللی (Inventa Un Film) ایتالیا راه یافت؛ که ۸ – ۴ ماه آگوست سال ۲۰۲۱ م. ۱۷ - ۱۳ مردادماه ۱۴۰۰) توسط انجمن فرهنگی سینما، در شهر (Lenola) ایتالیا برگزار شد. در فیلم کوتاه "ماندنی" به نویسندگی و کارگردانی رحیم صدر؛ فرشته مرعشی، محدثه منیعی، مریم الهامیان، زهره پرتوی، نگین صادقیان، ساناز تکلیمی، و امید زارع نقش آفرینی نموده اند.

ملاحظات: سینما در ایتالیا، رسانه ای پرمخاطب و مؤثر است و جشنواره های سینمایی پرشمار این کشور نیز، غالبا پرمخاطب و برخوردار از اعتبار بین المللی می باشند و سینماگران ایرانی نیز حضور مستمر و موفقی در این  جشنواره ها داشته و آثار برگزیده سینمایی ایران همواره در نمایش های عمومی و سراسری در سالن های سینمای ایتالیا با استقبال عمومی مواجه می گردد. اقبال به سینمای ایران در ایتالیا، علاوه بر موفقیت های بین المللی فیلمسازان پیشرو و صاحب سبک ایرانی، محصول دو جریان توأمان آگاهی بخشی از مخاطبان ایتالیایی در خصوص تحریفات رسانه ای مروج ایران هراسی در ایتالیا و خواست آشنایی با واقعیت ایران معاصر می باشد؛ که از میان منابع و رسانه های معرف این واقعیت، سینما و ادبیات داستانی معاصر ایران تا حدی موفق به جلب اعتماد این جامعه مخاطب گردیده اند؛ که در خصوص سینما، جایگاهی مستقل و غالبا بی نیاز از پشتیبانی بخش دولتی دارد.      

کد خبر 10491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =