شهردار ایرانی تبار ریمینی ایتالیا

انتخابات شهرداری ها در سراسر ایتالیا برگزار شد و در شهر ساحلی "ریمینی" جمیل صادق الوعد با کسب ۵۱.۳۲% کل آراء به سمت شهردار برگزیده شد.

انتخابات شهرداری ها در سراسر ایتالیا برگزار شد و در حالی که در بسیاری از شهرها، این انتخابات به مرحله دوم کشیده شد، در شهر ساحلی "ریمینی" (Rimini) در استان " امیلیا رومانیا" (Emilia _ Romagna) واقع در شمال شرقی ایتالیا؛ شهری با ۱۳۵.۷۱ کیلومتر مربع مساحت و ۱۴۸۳۲۰ نفر جمعیت، جمیل صادق الوعد با کسب ۵۱.۳۲% کل آراء به سمت شهردار برگزیده شد. وی که متولد ۱۴ ژوئن ۱۹۷۲ م. در شهر "ریمینی" است، دانش آموخته علوم سیاسی از  شعبه "فورلی"(Forli) دانشگاه "بولونیا"(Bologna) می باشد و پیش از انتخاب به عنوان شهردار "ریمینی"، سال های ۲۰۱۱ – ۲۰۰۹ م. زیر نظر "استفانو ویتالی"(Stefano Vitali) ، به عنوان ارزیاب استانی بخش صنعت و سپس از سال ۲۰۱۱ م. تا ۲۰۲۱ م. به عنوان ارزیاب بیمه در خدمت شهردار پیشین "ریمینی"؛ "آندره آ نیاسی" (Andrea Ngassi) بوده و در نهایت سال ۲۰۲۱ م. به عنوان نماینده حزب دموکرات، با حمایت احزاب چپ میانه، در انتخابات شهرداری شرکت نموده و به عنوان نخستین شهردار خارجی تبار برگزیده شده است. پدر جمیل صادق الوعد که جهت ادامه تحصیل از ایران به آلمان عزیمت نموده بوده و در شهر "فرانکفورت" اقامت داشته است، تابستان سال ۱۹۶۷ م. در جریان یک سفر تفریحی به شهر "ریوییِرا" (Riviera) با مادر وی از اهالی شهر "ریمینی"ا ایتالیا آشنا گردیده و در این شهر اقامت گزیده و یک فروشگاه فرش ایرانی دایر می نماید، که صادق الوعد تا زمان آغاز به فعالیت سیاسی در آن اشتغال داشته است. صادق الوعد که سفرهایی به ایران داشته و با خانواده پدری خود در ایران در ارتباط بوده است، دانش نامه خود را نیز با تمرکز ویژه بر انقلاب اسلامی و اقتصاد در ایران اسلامی نگاشته است.  شریک زندگی صادق الوعد که خود را یک ایتالیایی ایرانی تبار می داند، اهل کشور برزیل است و ایشان دارای یک فرزند می باشند. او ازدواج ایرانی _ ایتالیایی والدین، و زندگی مشترک خود به عنوان یک ایرانی _ ایتالیایی با یک برزیلی را، علی رغم مواردی از بیگانه هراسی و نژادپرستی که متحمل گردیده موجب گشایش زندگی و اندیشه خود به ساحتی گسترده تر، یعنی ساحتی جهانی می داند، همچنان که، فعالیت های خود را بیش از آن که سیاسی ارزیابی نماید، فعالیت هایی اجتماعی ارزیابی می کند و برنامه ای بلندپروازانه برای تبدیل شهر "ریمینی"؛ شهری که در آن زاده شده و همواره در آن زیسته و با تأکید خود را اهل آن می داند، به یک پایتخت گردشگری در ایتالیا، و ارتقاء جایگاه استانی و کشوری این شهر دارد.

ملاحظات: علاوه بر مهاجرت های غیرقانونی ناشی از موقعیت جغرافیایی، کشور ایتالیا نظر به برخی مؤلفه ها نظیر پیری و کاهش جمعیت و...؛ به طور غیر متناوب سیاست مهاجرپذیری را پی گرفته؛ اما، برنامه مشخصی برای ارتقاء اجتماعی این مهاجرین نداشته و بحران های ناشی از عدم جذب و ارتقاء اجتماعی مهاجرین، به پشتوانه برخی مؤلفه های تاریخی _ فرهنگی و بهره گیری احزاب عوام گرا و راست گرایان افراطی از این مؤلفه ها؛ گرایشات بیگانه هراس و تبعیض های نژادی را در این کشور تقویت نموده؛ که به ویژه رنگین پوستان؛ مسلمانان؛ چینی ها و... را در صف نخست هدف قرار داده و شهر "ریمینی" هم از این حیث چندان خوش سابقه نیست. با این وجود، از جمعیت بالغ بر ۵ میلیون مهاجر در ایتالیا، تنها حدود ۴۰ هزار نفر ایرانی می باشند، که به واسطه قلت، غالبا در آمارها منظور نگردیده و عمدتا در کسوت تحصیل یا تجارت، چهره اجتماعی نسبتا مقبولی دارند و فراسوی هجمه رسانه ای مولد ایران _ اسلام هراسی، ایرانی که با نام "پرسیا" و مظاهری نظیر فرش؛ پسته؛ زعفران و... شناخته می شود؛ یعنی ایران پدر جمیل صادق الوعد که سال ۱۹۶۷ به ایتالیا آمده و مغازه فرش ایرانی دایر نموده؛ در اذهان عمومی، بری از این ایران هراسی است. موج رسانه ای در خصوص انتخاب جمیل صادق الوعد؛ تمرکز معنادار بر تبار؛ تاریخچه و زندگی خصوصی وی و صد البته مقایسه معنادار و هدفمند قریب به اتفاق رسانه های ایتالیایی بین وی و صادق خان شهردار لندن،  که حتی در انتخاب عکس هایی با برجسته سازی مشابهت ظاهری نیز مشهود است، گویای گونه ای مدیریت رخداد و خبر، در جامعه ای با فرهنگی بیگانه هراس و درگیر بحران پناهجویان به واسطه فقدان برنامه ارتقاء اجتماعی ایشان و فراتر از آن تبیغات دراین خصوص در سطوحی فراملی؛ با تمرکز ویژه بر اتحادیه اروپا است. مشابه چنین اقداماتی در خصوص دیگر مصادیق تاریخی تبعیض در ایتالیا، به عنوان نمونه پذیرش و امضاء بیانیه های بین المللی در خصوص برابری جنسیتی و...؛ نیز دیده می شود، که غالبا به واسطه بیرونی بودن و شکل نگرفتن از بطن جامعه، دوام، پذیرش جمعی و کارایی و بهره وری چندانی نداشته، و از این رو، سرنوشت سیاسی جمیل صادق الوعد به عنوان نخستین شهردار خارجی تبار "ریمینی" به سهولت ممکن است، به سرنوشت "خالد شوقی" نخستین نماینده مسلمان در مجلس ایتالیا بپیوندد؛ چرا که، کشور ایتالیا، کشور انگلستان؛ و شهر "ریمینی"، شهر لندن نیست مگر آن که، صادق الوعد، بسیار توانا تر از صادق خان باشد، تا پیش داوری ها و تبعیض های در جریان  را در نوردد.

کد خبر 10496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =