تاسیس و گشایش بنیاد بصیری در ایتالیا

مهرماه ۱۴۰۰ بنیاد بصیری گشایش یافت؛ و برنامه‌ها و اهداف این بنیاد معرفی گردید.

شنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ در موزه کلیسای مرکزی  (Città della Pieve)، در جریان  رونمایی از "خانه سرنوشت" اثر بیژن بصیری هنرمند ایرانی مقیم ایتالیا، که ویژه این موزه ساخته شده، بنیاد بصیری در حضور کشیش این کلیسا، که به نمایندگی از کاردینال (Bassetti)  و اسقفِ پروجا، پیامی را قرائت نمود؛ شهردار (Città della Pieve)؛ مدیر علمی بنیاد بصیری؛ و مدیر موزه(Pecci di Prato)  و جمعی از هنرمندان و پژوهشگران گشایش یافت؛ و برنامه‌ها و اهداف این بنیاد معرفی گردید؛ که تیر ماه ۱۳۹۹ در فضایی به مساحت ۴۳۰۰ متر مربع در   "فابرو" راه اندازی شده است.

حفظ و نشر و معرفی آثار  بیژن بصیری و برپایی نمایشگاه از آثار وی؛ برگزاری برنامه‌های نوآورانه میان رشته ای هنرهای تجسمی، موسیقی، نمایش صحنه ای و ادبیات؛ برپایی کارگاه های آموزشی؛ پشتیبانی از فعالیت مدارس و کارگاه ها؛ و پژوهش های هنری با همکاری نهادها و موسسات علمی _ فرهنگی و نمایشگاه ها و موزه ها در ایتالیا و دیگر کشورها از مهم ترین اهداف این بنیاد است.

تاسیس و گشایش بنیاد بصیری در ایتالیا

  برپایی دوره های آموزشی و کارگاه های هنری در رده های سنی مختلف؛  یا ویژه دانشجویان و اساتید؛ مدرسین هنر و راهنمایان موزه‌ها، محققین و...؛ به همراه برگزاری همایش سالیانه هنر های تجسمی، موسیقی، نمایش صحنه ای و سینما؛ فعالیت های انتشاراتی؛ و... از دیگر اهداف این بنیاد است؛ که بیژن بصیری موسس و مدیر؛ (Camilla Cionini Visani) معاون و مدیر کل؛ (Bruno Corà) مدیر هیأت علمی؛ (Michelle Coudray) مدیر مجموعه ها؛ میترا همت پور مسول مجموعه ها؛  شیلا کاشانی مسول روابط بین‌الملل و... آن خواهند بود.

تاسیس و گشایش بنیاد بصیری در ایتالیا

  

بیژن بصیری هنرمند ایرانی مقیم ایتالیا(متولد سال ۱۳۳۳) فعالیت هنری خود را از سن ۱۳ – ۱۲ سالگی آغاز نمود. وی سال ۱۳۵۴ به ایتالیا سفر کرد، و در رشته طراحی صحنه در شهر رم به ادامه تحصیل پرداخت. او تجربه هنری خود را از سال های دهه ۸۰ میلادی با کار روی خمیر مجسمه سازی و ذوب آلومینیوم آغاز نمود. آثار بصیری ترکیبی از نقاشی، مجسمه‌سازی، موسیقی و شعر در نسبت با ریخته گری و مذاب کاری است. تبخیرها، هرمس‌ها، آینه‌های خورشیدی، کتاب یارها، سنگ‌های آسمانی، جانوران، تاس‌های تقدیر، مارها و... از جمله آثار بصیری در طی سالیان است. وی نمایشگاه های بسیاری را داخل و خارج ایتالیا برگزار نموده، که از میان نمایشگاه های انفرادی وی می توان به نمایشگاه شهر پسکارا(۱۹۸۴ م.)؛ نمایشگاه بین المللی هنر در کاخ "تاورنا"  شهر رم (۱۹۸۵ م.)؛  نمایشگاه در مرکز هنرهای معاصر  شهر (Borholms)آلمان(۱۹۹۸ م.) و... اشاره نمود.

 همچنین، نمایشگاه در آمستردام هلند(۱۹۹۴ م.)؛ نمایشگاه در وین اتریش(۱۹۹۷ م.)؛  نمایشگاه هنرهای مدرن در شهر (Prato) ایتالیا(۱۹۹۸ م.)؛ نمایشگاه هنرهای مدرن سارایوو بوسنی(۱۹۹۹ م.) و... از جمله نمایشگاه های گروهی وی هستند؛ و “ افکار هنر ریخته گری” و “ آواز اژدها ” نیز  از جمله تألیفات بصیری است.

 وی پس از ۴۰ سال دوری از ایران، با مجموعه آثارش به نام "مطلق" به موزه هنرهای معاصر تهران آمد، و پس از آن مجموعه "نور" را در  نگارستان "آن"  به نمایش گذاشت. واپسین نمایشگاه او در ایران، سال ۱۳۹۸ در موزه ملی برپا گردید. وی که بیانیه هنری خود را با عنوان "گداخت اندیشه" (۱۴۰۰ - ۱۳۶۳) منتشر نموده، سال ۲۰۱۷ م. نماینده ج.ا.ایران در پنجاه و هفتمین دوسالاته هنر ونیز بوده است.

شمار قابل توجهی از ایرانیان مقیم ایتالیا، دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های ایتالیا، یا فارغ التحصیلان ایرانی سنوات گذشته از دانشگاه های ایتالیا می باشند؛ که در این کشور اقامت گزیده اند. اگرچه از میان این دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی، شمار قابل توجهی در رشته های هنری ای، که دانشگاه ها و فرهنگستان های ایتالیا در آموزش ان شهرت جهانی دارند، به تحصیل اشتغال داشته، یا فارغ التحصل گردیده اند؛ اما، تنها شمار اندکی از ایشان، به سطحی از موفقیت هنری رسیده اند، که آثار و فعالیت های شان در ایران یا ایتالیا شناخته شده باشد؛ و شمارهنرمندان ایرانی مقیم ایتالیا با شهرت بین المللی نیز به مراتب بسیار کم تر است؛ و از میان ایشان، شمار هنرمندانی که با تاسیس یک بنیاد، علاوه بر حفظ، نشر، معرفی و نمایش آثارشان، فعالیت و همکاری های فرهنگی را پیگیری می نمایند، انگشت شمار است؛ که در این کمیت اندک، بیژن بصیری از حیث تمایل به همکاری با نهاد متولی دیپلماسی فرهنگی ج.ا.ایران در ایتالیا؛ یا بنیادهای همتا در ج.ا.ایران؛ شبکه سازی هنرمندان ایرانی در کشور؛ و انتقال تجربه؛ همکاری؛ و افزایش توان هم افزایی در این شبکه، اگر بی نظیر نباشد، کم نظیر است، و پیشنهاد همکاری بنیاد وی در زمینه های سابق الذکر، فرصت داوطلبانه مغتنمی ای جهت پیشبرد اهداف دیپلماسی فرهنگی ج.ا.ایران در ایتالیا، در حوزه شبکه سازی هنرمندان ایرانی مقیم؛ و گسترش همکاری های فرهنگی _ هنری ایشان با همتایان داخل کشور محسوب می گردد.  

کد خبر 10499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =