نووی ساد پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۲۲

شهر نووی ساد  Novi Sadمرکز استان ویودینا Vojvodine  در شمال صربستان و ۹۴کیلومتری بلگراد برای سال ۲۰۲۲ به عنوان یکی از سه پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شد به همین مناسبت بیش از ۱۵۰۰ برنامه فرهنگی در طول این سال در این شهر پیش بینی شده است. نووی ساد یکی از اولین شهرهای خارج از اتحادیه اروپا است که به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا اعلام شد .

   شهر نووی ساد  Novi Sad مرکز استان ویودینا Vojvodine  در شمال صربستان و ۹۴ کیلومتری بلگراد برای سال ۲۰۲۲ به عنوان یکی از سه پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شد به همین مناسبت بیش از ۱۵۰۰ برنامه فرهنگی در طول این سال در این شهر پیش بینی شده است. نووی ساد یکی از اولین شهرهای خارج از اتحادیه اروپا است که به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا اعلام شد .

ایده اصلی با شعار "آغاز جدید". اکنون!' روایت "۴ پل جدید" با هدف به جا گذاشتن میراث های نووی ساد است که زندگی فرهنگی شهر را بهبود می بخشد: برنامه های جدید، فرآیندهای جدید، افراد درگیر (شهروندان، نهادهای فرهنگی، انجمن ها، سازمان ها، هنرمندان) و موارد جدید. این شهر امیدوار است که ساکنان خود و جامعه فرهنگی منطقه را از طریق "پل ها" با اتحادیه اروپا پیوند دهد و پیوندهای آنها را با سایر مناطق بالکان غربی تقویت کند.

https://sajam.net/images/2022/art-expo/K_900x290-E.jpg

پایتخت فرهنگی جدید اروپا مجتمع های صنعتی قدیمی خود را به گالری ها، استودیوهای هنری و صحنه های تئاتر تبدیل خواهد کرد.نمانیا میلنکوویچ، مدیر عامل برنامه "نووی ساد ۲۰۲۲" توضیح می دهد: "این طیف سرمایه گذاری در فرهنگ در ۵۰ سال گذشته یا بیشتر در نووی ساد رخ نداده است."

از جمله نخستین برنامه ها، برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب نووی ساد از ۳ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۲ (۱۲ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۰) می باشد. این نمایشگاه کتاب افرادی از حوزه های ادبیات، نشر، آموزش و رسانه را گرد هم می آورد و جلسات مستقیم بین ناشران، نویسندگان، منتقدان ادبی و مخاطبان و بحث در مورد موضوعات جاری در ادبیات جهانی و داخلی را تشویق می کند.

هدف این نمایشگاه ترویج  ادبیات عامه پسند، تخصصی و علمی، کتاب های راهنما، کتاب های درسی، نشریات برای یادگیری زبان های خارجی و ادبیات کودک و نوجوان است. امسال در نمایشگاه نووی ساد جایزه «لازا کوستیچ»، که تقدیر از نشر و جایزه بهترین کتاب کودک و شامل دیپلم و جایزه نقدی است اهدا می شود.

https://sajam.net/images/2022/art-expo/A_900x290-E.jpg

به موازات نمایشگاه کتاب، بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی هنر "ART EXPO" از ۱۲ اسفند(۳ مارس) برگزار می شود. نمایشگاه "آرت اکسپو" هنرمندان، گالری ها، مجموعه داران، عتیقه داران و نویسندگان را گرد هم می آورد.

https://www.sajam.net/en/calendar-۲۰۲۲/international-book-fair

نکته:

ایده پایتخت فرهنگی اروپا به سال ۱۹۸۵ بازمی گردد. در سال ۱۹۸۵، ملینا مرکوری، وزیر فرهنگ یونان و جک لانگ، وزیر فرهنگ فرانسه، ایده انتخاب پایتخت فرهنگی اروپا را مطرح کردند و قصد داشتند مردم اروپا را به هم متصل کنند و آگاهی از تاریخ و ارزش های مشترک را افزایش دهند. در همان سال، این پروژه با قطعنامه وزیران فرهنگ اتحادیه اروپا راه اندازی شد. این ابتکار به زودی به یکی از معتبرترین رویدادهای اروپا تبدیل شد. از آن زمان تاکنون بیش از ۴۰ شهر اروپایی عنوان پایتخت فرهنگی اروپا را به خود اختصاص داده اند. هر ساله شهرهای انتخاب شده نمونه هایی از غنا و تنوع فرهنگ های اروپایی هستند.

کد خبر 10583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =