پیوستن به اتحادیه آفریقا هدف دیپلماتیکی است که اسرائیل برای جلب حمایت در سطح جهانی روی آن کار می کرد، به این امید که کشورهای آفریقایی در مجامع بین المللی علیه آن رای ندهند.

                                                                                                     

اسرائیل ماه گذشته اعلام کرد که ۱۹ سال پس از برکناری از این گروه، وضعیت ناظر در ۵۵ عضو اتحادیه آفریقا (AU) را دریافت خواهد کردیایر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل در آن زمان گفت: «این روز جشن مناسبات اسرائیل و آفریقاست».

این دستاورد دیپلماتیک نتیجه تلاش‌های وزارت خارجه، بخش آفریقا و سفارت‌های اسرائیل در این قاره است.

لاپید ادامه داد: «این ناهنجاری را که برای تقریباً دو دهه وجود داشت اصلاح می‌کند و بخش مهمی از تقویت بافت روابط خارجی اسرائیل استاین به ما کمک می کند تا فعالیت های خود را در این قاره و در کشورهای عضو سازمان تقویت کنیم.....

روابط اسرائیل و آفریقا

اسرائیل از زمان تأسیسش در سال ۱۹۴۸ سرمایه گذاری زیادی برای برقراری روابط با آفریقا کرده است و در اواخر دهه ۱۹۵۰، وزیر امور خارجه وقت آن گلدا مایر، که بعداً نخست وزیر اسرائیل شد، شروع به ترویج یک ابتکار دیپلماتیک با کشورهای تازه تأسیس آفریقایی کرد.

در سال ۱۹۵۷، اسرائیل استقلال غنا را به رسمیت شناخت و در سال ۱۹۵۸، آژانس همکاری های توسعه بین المللی اسرائیل (MASHAV) برای حمایت از کشورهای مستقل آفریقایی در حال ظهور تأسیس شددر سال ۱۹۶۳، اولین سفارت خود را در نایروبی، کنیا تأسیس کرد.......

اهداف اسرائیل

پیوستن به اتحادیه آفریقا هدف دیپلماتیکی است که اسرائیل برای جلب حمایت در سطح جهانی روی آن کار می کرد، به این امید که کشورهای آفریقایی در مجامع بین المللی علیه آن رای ندهند.

علاوه بر این، اسرائیل به دنبال بهره برداری از پتانسیل اقتصادی این قاره، بهره برداری از فرصت ها در بازار فناوری، تجارت اسلحه، فناوری های تخصصی امنیتی، معدن، انرژی، زیرساخت ها و غیره است.

از سوی دیگر، سواحل آفریقای شرقی و حوضه نیل همچنان یک منطقه استراتژیک و حیاتی است که سیاست های خود را در قبال آفریقا به جلو می برد.

https://www.dailysabah.com/opinion/op-ed/israels-main-goal-in-rejoining-the-african-union

کد خبر 11259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =