روابط فرهنگی آلمان و مونته‌نگرو؛ از ارتقای جامعه مدنی تا توسعه گردشگری

دولت فدرال آلمان سال‌ها است که از پیوستن مونته‌نگرو به اتحادیه اروپا حمایت می‌کند. از این‌رو، دو کشور روابط گسترده‌ای در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با یکدیگر دارند. آلمان چندین پروژه در راستای اصلاح و تقویت ساختارهای اداری و قضایی و همچنین ارتقای جامعه مدنی و آزادی رسانه‌ها در مونته‌نگرو دارد. همچنین دولت فدرال نقش مهمی در توسعه مونته‌نگرو ایفا می‌کند. جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی و موسسه اعتباری برای بازسازی آلمان در راستای ارتقای زیرساخت‌های عمومی به ویژه در بخش انرژی و تامین آب آشامیدنی و دفع فاضلاب، توسعه گردشگری و محیط‌زیست، اشتغال‌زایی برای جوانان و حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط در مونته‌نگرو فعالیت می‌کنند.

دولت فدرال آلمان سال‌ها است که از پیوستن مونته‌نگرو به اتحادیه اروپا حمایت می‌کند. از این‌رو، دو کشور روابط گسترده‌ای در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با یکدیگر دارند. آلمان چندین پروژه در راستای اصلاح و تقویت ساختارهای اداری و قضایی و همچنین ارتقای جامعه مدنی و آزادی رسانه‌ها در مونته‌نگرو دارد. همچنین دولت فدرال نقش مهمی در توسعه مونته‌نگرو ایفا می‌کند. جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی و موسسه اعتباری برای بازسازی آلمان در راستای ارتقای زیرساخت‌های عمومی به ویژه در بخش انرژی و تامین آب آشامیدنی و دفع فاضلاب، توسعه گردشگری و محیط‌زیست، اشتغال‌زایی برای جوانان و حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط در مونته‌نگرو فعالیت می‌کنند. علاوه بر این‌ها، آلمان از زمان آغاز دوران همه‌گیری کرونا تاکنون با ارسال واکسن‌، توسعه آزمایشگاه‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اعطای بودجه به دولت مونته‌نگرو یاری می‌رساند. در کنار این‌ها، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان که از سال ۲۰۰۷ در مونته‌نگرو فعالیت دارد، به انتقال دانشجو و پژوهشگر میان دو کشور کمک می‌کند. همچنین موسسه گوته در صربستان نیز دوره‌هایی برای علاقمندان در مونته‌نگرو برگزار می‌کند.

حفاظت از محیط‌زیست

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، یکی از مهم‌ترین اهداف دولت مونته‌نگرو، پیوستن به اتحادیه اروپا است. این کشور از سال ۲۰۱۲، مذاکرات برای الحاق به اتحادیه اروپا را آغاز کرده است. در نتیجه، از آن زمان، این کشور با چالش انطباق قوانین با الزامات اتحادیه اروپا و دستیابی به استانداردهای اروپایی در زمینه‌های حاکمیت قانون، دموکراسی و اقتصاد مواجه شده است. در این راه، جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی نیز از سوی دولت فدرال به مونته‌نگرو یاری می‌رساند. این سازمان که از سال ۲۰۰۷ دفتری در پودگوریتسا تاسیس کرده است، در راستای تقویت حاکمیت قانون، حفاظت از محیط‌زیست، بهره‌ورزی انرژی، تامین آب آشامیدنی و توسعه اقتصادی پایدار در مونته‌نگرو فعالیت می‌کند. علاوه بر این‌ها، جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی در اصلاحات ساختاری در مونته‌نگرو نیز نقش دارد. همچنین دولت فدرال به دولت مونته‌نگرو کمک می‌کند تا به هماهنگی قوانین مدنی و تجاری با استانداردهای اتحادیه اروپا بپردازد. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره این سازمان در اختیارتان قرار دهد:

http://www.giz.de/de/weltweit/295.html

ایجاد زیرساخت‌های شهری

در ماه مه ۲۰۰۶، مردم مونته‌نگرو با اکثریت آرا به جدایی از صربستان رأی دادند. سپس پارلمان مونته نگرو استقلال این کشور را اعلام کرد. از آن زمان، هدف اصلی دولت مونته‌نگرو پیوستن به اتحادیه اروپا است و در این راستا، از کشورهای دیگر نیز کمک می‌گیرد. آلمان از جمله کشورهایی است که به دولت مونته‌نگرو کمک می‌کند. دولت فدرال با کمک موسسه اعتباری برای بازسازی آلمان به مونته‌نگرو کمک می‌رساند. این سازمان عمدتا در بخش بهره‌وری انرژی، ایجاد زیرساخت‌های شهری در مونته‌نگرو فعالیت دارد. مونته نگرو پتانسیل زیادی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر دارد. در حال‌حاضر تا ۷۰ درصد از برق این کشور از طریق نیروگاه‌های برق‌آبی تامین می‌شود. با این حال، ظرفیت فعلی برای پاسخگویی به تقاضای موجود برای تامین برق کافی نیست. بنابراین، مونته نگرو مجبور است برق را با هزینه بالا وارد کند. در عین‌حال، مونته‌نگرو، به عنوان یک کشور نامزد اتحادیه اروپا، متعهد به رعایت استانداردهای اروپایی است. موسسه اعتباری برای بازسازی آلمان در این حوزه از دولت مونته‌نگرو حمایت می‌کند. آنطور که متخصصان می‌گویند، برای مصرف بهینه‌ انرژی، ساختمان‌های این کشور باید بازسازی شوند. در نتیجه، این موسسه حدود ۶۰ میلیون یورو برای بازسازی بخشی از ساختمان‌های مونته‌نگرو در اختیار دولت این کشور قرار داده است. همچنین قرار است ۵۰ میلیون یورو دیگر نیز در اختیار دولت این کشور قرار دهد. از سوی دیگر، موسسه اعتباری برای بازسازی آلمان در حوزه گردشگری پایدار و توسعه اقتصادی مونته‌نگرو نیز کار می‌کند. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره این موسسه به‌دست آورید:

https://www.kfw-entwicklungsbank.de/International-financing/KfW-Development-Bank/Local-presence/Europe/Montenegro/

انتقال دانشجو و محقق

سیستم آموزشی مونته‌نگرو در سال‌های اخیر توسعه زیادی پیدا کرده است و طیف گسترده‌ای از برنامه‌های دانشگاهی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این کشور ارائه می‌شود. همچنین هزینه تحصیل در دانشگاه‌های مونته نگرو نسبت به سایر کشورهای اروپایی کم‌تر است. همچنین برخی از دانشگاه‌های مونته‌نگرو در سطح جهان نیز شناخته شده‌اند. یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های مونته‌نگرو، دانشگاه پودگوریتسا است که در سال ۱۹۷۴ تاسیس شد و دارای دو پردیس دیگر در شهرهای کوتور و نیکسیچ است. این دانشگاه دوره‌های مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را در بسیاری از زمینه‌های مطالعاتی ارائه می‌دهد. همچنین دانشگاه‌های دولتی و خصوصی خوبی در این کشور فعالیت دارند. از این‌رو، مونتگرو مقصد جذابی برای تحصیل جوانان اروپایی و آسیایی به شمار می‌رود. با این وجود،‌ کشور مونته‌نگرو با فقر گسترده نیز دست و پنجه نرم می‌کند. درصد زیادی از فارغ‌التحصیلان این کشور نمی‌توانند کار مناسب برای خود پیدا کنند. از این‌رو، بخش زیادی از دانشجویان و پژوهشگران این کشور برای ادامه تحصیل به کشورهای پیشرفته اروپایی مهاجرت می‌کنند. در این میان، آلمان مقصد محبوبی برای این گروه به شمار می‌رود. موسسه تبادلات آکادمیک آلمان هر ساله لیستی از فرصت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی در آلمان را برای علاقمندان در مونته‌نگرو منتشر می‌کند. همچنین این موسسه به علاقمندان مهاجرت به آلمان مشاوره می‌دهد. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این موسسه در اختیارتان قرار دهد:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/europa/montenegro/ueberblick-bildung-und-wissenschaft/

آموزش زبان آلمانی

جالب است بدانید که موسسه گوته بلگراد در صربستان، دوره‌های آموزشی برای علاقمندان در مونته‌نگرو دارد. این موسسه از زمان شیوع کرونا، کلاس‌هایی به صورت آنلاین برای آموزش زبان به بزرگسالان، جوانان و کودکان در مونته‌نگرو برگزار می‌کند. همچنین این مرکز در پایتخت مونته‌نگرو میزبان امتحانات رسمی موسسه گوته است. علاوه بر این‌ها، این موسسه هر ساله میزبان رویدادهای مختلفی از جمله نمایشگاه‌های هنری، کنسرت‌ها و جشنواره‌های تئاتر در مونته‌نگرو می‌شود. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این موسسه به‌دست آورید:

https://www.goethe.de/ins/cs/de/index.html

همکاری با مدارس آلمانی

از دیگر فعالیت‌های فرهنگی آلمانی‌ها در مونته‌نگرو می‌توان به همکاری با مدارس این کشور اشاره کرد. مدرسه دولتی برادری و اتحاد در شهر اولسینج در جنوب مونته نگرو از جمله مدارسی است که با ابتکار آلمانی “مدارس؛ شرکای آینده” همکاری می‌کند. اولسینج یک شهر چندفرهنگی است و اکثریت جمعیت آن را مسلمان تشکیل می‌دهند. این مدرسه که در حوزه کار و دانش فعالیت می‌کند، از کلاس دهم به دانش‌آموزان زبان آلمانی ارائه می‌دهد. همچنین امتحانات مربوط به دیپلم زبان آلمانی نیز در این مدرسه برگزار می‌شود. علاوه بر این‌ها، مدرسه دولتی “ برادری و اتحاد” بورسیه‌های تحصیلی در آلمان را به دانش‌آموزان سال آخر توضیح می‌دهد. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورید:

https://www.pasch-net.de/de/pasch-schulen/schulportraets/europa/mne/gymnasium-bratstvojedinstvo.html

مدرسه ابتدایی مارشال تیتو در اولسینج نیز عضو ابتکار آلمانی “مدارس؛ شرکای آینده” است. در حال‌حاضر، در این مدرسه، بیش از ۱۲۰۰ دانش‌آموز مشغول تحصیل هستند و از کلاس ششم، زبان آلمانی به عنوان زبان خارجی دوم به دانش‌آموزان تدریس می‌شود. همچنین دانش‌آموزان این مدرسه در تمام برنامه‌های مربوط به ابتکار آلمانی “مدارس؛ شرکای آینده” نیز شرکت دارند. اگر مایلید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این مدرسه به‌دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.pasch-net.de/de/pasch-schulen/schulportraets/europa/mne/ju-o-maral-tito.html

یادگیری زبان آلمانی در شهر برانه در مونته‌نگرو از دیرباز طرفداران زیادی دارد. از این رو، دبیرستان معروف پانتو مالیشیچ که در سال ۱۹۱۳ ساخته شده است، در سال ۲۰۰۶، به ابتکار آلمانی “مدارس؛ شرکای آینده” پیوست. در این مدرسه، معلمان آلمانی و اهل مونته‌ نگرو در کنار هم به دانش‌آموزان درس می‌دهند. همچنین این مدرسه با موسسات علمی آلمان نیز تبادلات زیادی دارد. از طریق سایت زیر می‌توانید با فعالیت‌های این مدرسه بیشتر آشنا شوید:

https://www.pasch-net.de/de/pasch-schulen/schulportraets/europa/mne/gymnasium-panto-malisic.html

https://www.auswaertiges-amt.de/de/aussenpolitik/laender/montenegro-node/bilateral/216322?openAccordionId=item-216326-0-panel

منبع: موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، گوته،جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی، موسسه اعتباری برای بازسازی آلمان، ابتکار آلمانی “مدارس؛ شرکای آینده”

کد خبر 12120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =