“در برابر فراموشی” ؛ تصویری متفاوت از کشوری جنگ‌زده

موزه مردم نگاری جوئست-راوتنستراوچ در آلمان، میزبان نمایشگاهی با عنوان “در برابر فراموشی” است. در این نمایشگاه، تصاویری از جنگ و ویرانی کشور سوریه نشان داده نشده، بلکه تنوع فرهنگی و زیبایی‌های این کشور در معرض بازدید عمومی قرار گرفته است.

موزه مردم نگاری جوئست-راوتنستراوچ در آلمان، میزبان نمایشگاهی با عنوان “در برابر فراموشی” است. در این نمایشگاه، تصاویری از جنگ و ویرانی کشور سوریه نشان داده نشده، بلکه تنوع فرهنگی و زیبایی‌های این کشور در معرض بازدید عمومی قرار گرفته است.

صفحات اصلی روزنامه‌های مهم آلمان در ماه‌های اخیر مملو از تصاویر ویرانی اکراین و فرار مردم از این کشور بوده است. اما این امر موجب نمی‌شود که جنگ چندین ساله در سوریه از ذهن‌ها پاک شود. کشور سوریه در یک دهه اخیر، درگیر جنگ با شبه نظامیان داعش شده است. این گروه، بسیاری از شهرهای سوریه را بمباران کردند و مکان‌های فرهنگی این کشور را مورد تخریب قرار دادند.

حال، نمایشگاهی با عنوان " در برابر فراموشی" در موزه مردم نگاری جوئست-راوتنستراوچ در کلن راه‌اندازی شده که سوریه‌ای کاملا متفاوت( پر از جنب و جوش، همزیستی فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف) را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد. جبار عبدالله، سرپرست نمایشگاه مذکور در این باره می‌گوید: «هدف اصلی ما این است که سوریه متفاوتی را به جهان نشان دهیم.»

به گفته عبدالله، نمایشگاه مذکور به بازدیدکنندگان، اطلاعات مفیدی درباره آثار تاریخی سوریه ارائه داده است. همچنین هنر معاصر این کشور را به علاقمندان معرفی کرده و  لهجه‌ها و سبک‌های مختلف لباس در دمشق، حلب و رقه را در معرض بازدید عمومی قرار داده است.

عبدالله که اکنون ۳۲ سال دارد، در نزدیکی رقه بزرگ شده و در دانشگاه حلب تحصیل کرده است. او  در سال ۲۰۱۳ به مصر مهاجرت کرد و در اسکندریه تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد به پایان رساند. سپس عبدالله به بلغارستان سفر کرد و یک سال در آنجا ماند. او بعدها در سال ۲۰۱۴ به کلن مهاجرت کرد. عبدالله تجربیات خود را از زندگی در کشورهای مختلف در کتابی که در سال ۲۰۲۰ منتشر شده، ثبت کرده است.

برای این جوان اهل سوریه، سازگاری و ادغام امری مهم است، اما او هنوز پس از هشت سال، نتوانسته با برخی از آداب و رسوم زندگی روزمره در آلمان هماهنگ شود. جبار عبدالله اکنون تابعیت آلمان را به دست آورده است، اما او می‌خواهد روزی به کشور خود بازگردد و به بازسازی آنجا کمک کند. 

او درباره عنوان نمایشگاه نیز می‌گوید:« ما در سال‌های اخیر تنها تصاویر سوریه جنگ‌زده را در رسانه‌ها دیده‌ایم. متاسفانه مردم جهان اطلاعات بسیار کمی درباره سوریه قبل از جنگ دارند.  کشور ما تنوع فرهنگی و مذهبی بسیار بالایی دارد. متاسفانه شبه نظامیان داعش بخش زیادی از آثار باستانی مهم کشور ما را تخریب کرده‌اند، اما من می‌خواهم که مردم جهان با این آثار بیشتر آشنا شوند و تصویر متفاوتی از سوریه را ببینند.»

منبع: قنطره

لینک گزارش:

https://de.qantara.de/inhalt/ausstellung-gegen-das-vergessen-in-koeln-syrien-heimat-der-vielfalt

کد خبر 13003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =