کنسرت ارکستر ملی ایران با عنوان "اصفهان تا فورانس" به رهبری نیما کشاورزی رهبر ارکستر ایرانی مقیم ایتالیا

کنسرت ارکستر ملی ایران، با عنوان "اصفهان تا فلورانس"، به رهبری نیما کشاورزی رهبر ارکستر ایرانی مقیم ایتالیا، ۲۷ – ۲۶ خردادماه ۱۴۰۱ در تالار وحدت اجراء گردید.

کنسرت ارکستر ملی ایران، با عنوان "اصفهان تا فلورانس"، به رهبری نیما کشاورزی رهبر ارکستر ایرانی مقیم ایتالیا، ۲۷ – ۲۶ خردادماه ۱۴۰۱ در تالار وحدت اجراء گردید.

در بخش نخست این کنسرت، قطعه "سوگنامه" اثر رضا والی و سه موومان از قطعه "تابلوهای ایرانی" اثر حشمت سنجری دو آهنگساز ایرانی و در بخش دوم آن، "پرلود سمفونیک" اثر "جاکومو پوچینی" و "سوئیت توران‌دخت" اثر "فروچو بوزونی" دو آهنگساز شهیر ایتالیایی اجراء گردید.

 این کنسرت بر اساس طرحی اجراء شد، که سه سال پیش، هم زمان با سفر نیما کشاورزی به ج.ا.ایران،  جهت رهبری ارکستر سمفونیک تهران، برای نخستین بار توسط وی پیشنهاد گردید؛ اما، ممنوعیت ها و محدودیت های ناظر بر فاصله گذاری اجتماعی ناشی از همه گیری در جریان، تاکنون اجرای آن را به تأخیر انداخته بود. 

شهرهای اصفهان و فلورانس که قدمت مناسبات شان به دوره صفوی باز می گردد، سال ۱۳۷۷ در جریان سفر "لامبرتودینی"؛ وزیر امور خارجه وقت ایتالیا به ایران، قرارداد خواهرخواندگی امضاء کردند و نیما کشاورزی نیز طرح"اصفهان تا فلورانس" را با هدف یادمان خواهرخواندگی و ریشه ها و میراث فرهنگی مشترک دو شهر، با محتوای اجرای قطعاتی از آهنگسازان ایرانی و ایتالیایی به شورای هنری ارکستر ملی ایران ارایه نمود؛ به ویژه که، ارکستر موسیقی ملی ایران نیز سال ۱۳۷۷؛ یعنی همان سالی که اصفهان و فلورانس قرارداد خواهرخواندگی امضا کردند، توسط فرهاد فخرالدینی راه‌اندازی شده و اگر چه تاکنون بیشتر رپرتوارهای موسیقی سنتی ایرانی را اجراء نموده؛ اما ساختاری سمفونیک دارد و با استمرار تمرکز بر آثار آهنگساران و موسیقی ایرانی، این ساختار سمفونیک را در سال های اخیر تقویت نیز نموده؛ که در طرح "اصفهان تا فلورانس" خروجی آن ترکیبی از موسیقی ایرانی و ایتالیایی بوده است. 

نیما کشاورزی خود نیز متولد و بزرگ شده شهر اصفهان است؛ که سال ها پیش، با هدف تحصیلات عالی در رشته موسیقی عازم ایتالیا گردیده و با کمک هزینه تحصیلی دولت ایتالیا و اتحادیه اروپا، رهبری ارکستر را در آکادمی "کیجانا" و کنسرواتوار سلطنتی بروکسل در بلژیک فراگرفته و پس از فارغ التحصیلی به دعوت رهبر ارکستر مشهور زوبین مهتا، به مدت یک سال به عنوان کارآموز و دستیار رهبر ارکستر در اپرای فلورانس به کسب تجربه پرداخته؛ جایی که با اساتید برجسته‌ای چون "دوناتو رنزتی" و "روبرتو آبادو" همکاری داشته و در ادامه، از سال ۲۰۱۶ م. تا کنون، با معتبرترین ارکسترها و اپراخانه‌های ایتالیا و اروپا در شهرهای رم؛ تورین؛ والنسیا؛ میلان؛ بولونیا؛ پارما؛ و... همکاری داشته است.

یکی از قطعات انتخابی نیما کشاورزی جهت اجراء در کنسرت "اصفهان تا فلورانس"، قطعه "توران دخت" برگرفته از سروده نظامی در مجموعه "هفت پیکر"؛  اثر "بوزونی" آهنگ ساز شهیر ایتالیایی است؛ که علاوه بر خاستگاه ایرانی محتوا؛ تم ها و تأثیرات فراوانی از موسیقی شرقی دارد  و به مثابه پلی موسیقیایی میان دو فرهنگ عمل نموده و پیوند و نزدیکی  دو فرهنگ و تمدن غنی و پرقدمت ایران و ایتالیا را محسوس می سازد.

طرح "اصفهان تا فلورانس" و اجرای موفقیت آمیز آن توسط ارکستر ملی به رهبری نیما کشاورزی، رخدادی نمونه وار و در خور واکاوی و گویای سطح کارایی و بهره وری یک ساختار مناسبات فرهنگی پایا و پویا است؛ که پی رنگ آن از ریشه های تاریخی مشترک در این ساختار الهام گرفته شده؛ محتوای آن نظیر قطعه "توران دخت" گواه میراث مشترک فرهنگی در این ساختار و اجرای آن توسط نیما کشاورزی دانش آموخته پیشین موسیقی در ایتالیا و رهبر فعلی ارکستر ملی ایران، نتیجه مبادلات فرهنگی جاری در این ساختار و در عین حال، ادای دینی به آن است.

کد خبر 13072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =