کنفرانس بین المللی "شرق شناسی - سنت و مدرنیته"

در کنفرانس بین المللی "شرق شناسی ¬- سنت و مدرنیته"، که ۲۳ مهرماه سال جاری در دانشگاه صوفیه برگزار شد، از خدمات مرحوم پروفسور الکساندر فدوتوف رئیس سابق بخش شرق شناسی دانشگاه صوفیه تقدیر بعمل آمد.

در کنفرانس بین المللی "شرق شناسی ­- سنت و مدرنیته"، که ۲۳ مهرماه سال جاری در دانشگاه صوفیا برگزار شد، از خدمات مرحوم پروفسور الکساندر فدوتوف رئیس سابق بخش شرق شناسی دانشگاه صوفیا تقدیر بعمل آمد. ایشان که به زبانهای کهن مشرق زمین، تسلط داشتند، متون مختلفی را به بلغاری ترجمه کردند و نقش بسزایی در شناساندن مشرق زمین، به جامعه ی بلغاری ایفا کردند.

 "آسیا در کلیت آن، در قلب من است"، جمله ای از پروفسور فتودوف است که  احترام و عشق ایشان را به فرهنگ و سرزمین مشرق نشان می دهد.

در افتتاحیه ی کنفرانس، که با حضور رئیس دانشگاه صوفیه، مدیران شرق شناسی، مدیران وزارت خارجه، سرپرست رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان برگزار شد، سفرای کشورهای چین، کره جنوبی، مغولستان و قزاقستان و هنچنین خانم دکتر فیوضی (استاد بازنشسته ی دانشگاه صوفیا) به نمایندگی از ایران طی سخنانی به خدمات فرهنگی مرحوم فتودوف اشاره و یاد او را گرامی داشتند.

در حاشیه ی این مراسم، امینی، سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان با پروفسور پانف و دکتر اربدسوف، ایران شناسان معروف بلغاری دیدار نمودند، و در مورد تجدید چاپ ترجمه ی رباعیات خیام، و انتشار تاریخ روابط ایران و بلغارستان تا سال ۱۳۵۰ با ایشان گفتگو کردند.

از آنجا که آقای اُربدسوف، برای سالهای متمادی مدیر کل آسیای وزارت خارجه ی بلغارستان بودند و به زبان فارسی تسلط کامل دارند، به ایشان پیشنهاد گردید تا در مورد ایران بعد از انقلاب، و روابط ایران و بلغارستان در زمان مدیریت خودشان، کتابی را منتشر نمایند، که با استقبال ایشان مواجه شد.

همچنین با پروفسور پانف، در مورد تهیه کتاب صوتی بهراه نسخه نرم افزاری کتاب خیام و واسپاری آن در پلتفرم های بومی عرضه کتاب دیجیتالی بلغارستان، و نیز برگزاری جلسات خیام شناسی در دانشگاه صوفیا، گفتگوهای بعمل آمد.

کنفرانس بین المللی "شرق شناسی - سنت و مدرنیته"

کنفرانس بین المللی "شرق شناسی - سنت و مدرنیته"

کد خبر 13533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =