ملاله یوسف زئی تهیه کننده مستند غریبه ای در دروازه

ملاله یوسف زئی برنده جایزه صلح نوبل تهیه کننده گی فیلم مستند غریبه ای در دروازه را بر عهده گرفت .این فیلم داستان واقعی یک سرباز سابق آمریکایی را بازگو می کند که می خواست یک مسجد را بمب گذاری کند اما تحت تاثیر رفتار انسان دوستانه نمازگذاران به دین مبین اسلام گروید.

ملاله یوسف زی، برنده جایزه نوبل، پس از فیلم نامزد شده جوایز اسکار به نام «سرزمین شادی» به سمت تهیه کننده اجرایی فیلم مستند آمریکایی «غریبه در دروازه» بر اساس داستان واقعی برگزیده شد.

ملاله یوسف زی در توییت خود ضمن تمجید از این مستند نوشت : از دیدن این فیلم به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

او ضمن تمجید از جاشوا سفتل کارگردان فیلم از اینکه از این مستند سینمایی حمایت می کند ابراز خرسندی کرد.

در همین رابطه وب سایت هنری «ورایتی» اعلام کرد که «غریبه در دروازه» نامزد دریافت جایزه اسکار در بخش «مستند» شده است.

از سوی دیگر ویب سایت ورایتی اعلام کرد که مستند Stranger at the Gate بر اساس داستان واقعی زندگی سرباز سابق آمریکایی ساخته شده است.

بر اساس این گزارش، این فیلم بر اساس زندگی واقعی سرباز سابق آمریکایی ریچارد مک کینی است که زمانی               می خواست با بمب یک مسجد را منفجر کند.

این مستند نشان می دهد که چگونه یک سرباز سابق آمریکایی که از مشکلات روانی و افسردگی رنج می برد،               می خواست مسجدی را در ایالت زادگاهش در ایندیانا با بمب تخریب کند و انسان های بیگناه را بکشد.

در این مستند سینمایی شخص بمب گذار می گوید که وقتی چندین بار برای بمبب گذاری به مسجد رفت و امد کرد رفتار محترمانه و آشتی جویانه نمازگذاران نظر وی را به خود جلب کرد.

وی در ادامه گفت که در مسجد با آمریکایی های آفریقایی تبار از جمله پناهجویان افغان و مسلمانان مناطق دیگر آشنا شده و دانستن سبک زندگی آنها نظرش را درباره مسلمانان تغییر داد و در نهایت باعث شد که خود اسلام را بپذیرد.

جالب اینجاست که بعدها این شخص مدیریت انجمن مسجد را عهده دارد شد و در کنار خدمت رسانی به نمازگزاران و تامین امنیت مسجد شروع به مرمت و بازسازی آن کرد.

این مستند زیبا و تاثیر گذار که نحوه مسسلمان شدن یک آمریکایی متعصب و ضد اسلامی را به تصویر کشیده است چندین جایزه بین‌المللی را نیز از آن خود کرد و انتظار می‌رود در بین پنج مستند نامزد اسکار قرارگیرد و در نهایت این جایزه را به خود اختصاص دهد.

پیش بینی می شود مراسم جشنواره اسکار اوایل ماه مارس (اواسط اسفندماه )‌ سال جاری برگزار شود و گمانه زنی ها حاکی از آن است که این بار فیلم پاکستانی « سرزمین عشق » نیز موفق به کسب جایزه اسکار در بخش فیلم های خارجی زبان شود.
ملاحظه :‌

ملاله یوسف زئی ساکن وادی سوات در ایالت خیبرپختون خواه در پاکستان در سال 2012 توسط یک فرد مسلح از گروه طالبان محلی ترور شد اما توانست جان سالم بدر ببرد. وی که به انگلیس مهاجرت کرد پس از آن جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد. 

ملاله یوسف زئی، مدافع آموزش و پرورش در پاکستان می باشد. وی با 17 سال سن بعنوان جوانترین فردی که تا بحال توانسته جایزه نوبل صلح را بگیرد، شناخته می شود.

ملاله متولد 12 ژوئیه 1997 در سال 2013 در سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و اولین کتابش با عنوان "من ملاله هستم"را منتشر کرد. در سال 2014 نیز جایزه نوبل صلح را دریافت کرد.

سازمان ملل دوازدهم ژوئیه، شانزدهمین سالروز تولد ملاله یوسف‌زئی را «روز ملاله» نام‌گذاری کرده‌است.

بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد ملاله را یک طرفدار شجاع و پیرو صلح توصیف می کند که با طرفداری از حق تحصیل دختران پاکستان، تبدیل به معلمی برای جهان شده است.

منبع: روزنامه نئی بات

 https://naibaat.pk/2023/01/18/76018/

کد خبر 14482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =