انتقال حجم بزرگی از آثار باستانی پاکستان به چین، ‌نقطه عطف توسعه روابط فرهنگی دو کشور

در بزرگترین رویداد مشترک فرهنگی هنری و تاریخی پاکستان و چین که قرار است بزودی به صورت برپایی نمایشگاه تمدن گندهارا در شهر پکن برگزار شود یک محموله بزرگ آثار باستانی از شش موزه پاکستان جمع آوری و به پایتخت چین انتقال یافت.

در بزرگترین رویداد مشترک فرهنگی هنری و تاریخی پاکستان و چین که قرار است بزودی به صورت برپایی نمایشگاه تمدن گندهارا در شهر پکن برگزار شود یک محموله بزرگ آثار باستانی از شش موزه پاکستان جمع آوری و به پایتخت چین انتقال یافت.

متن خبر:

مسئولان پاکستانی می گویند ۱۷۳ اثر باستانی متعلق به تمدن گندهارا از موزه های مختلف در پاکستان به چین انتقال یافت. این محموله آثار باستانی متعلق به تمدن گندهارا که در موزه های تاریخی باستانی اسلام‌آباد، کراچی، تاکسیلا، سوات، دیر و پیشاور نگهداری می شوند قرار است در جشنواره مشترک فرهنگی هنری چین و پاکستان در پکن به نمایش عموم درآیند.

قرار است مقامات بلند پایه سیاسی فرهنگی و هنری پاکستان ضمن شرکت در این رویداد بزرگ فرهنگی هنری در شهر پکن میراث مشترک فرهنگی هنری دو کشور را جشن بگیرند.

بسیاری از کارشناسان پاکستانی انتقال حجم بزرگی از آثار فرهنگی تاریخی پاکستان به کشور چین را نقطه عطف در روابط دو کشور می نامند.

محمود الحسن، معاون اداره باستان شناسی و موزه ها در پاکستان در گفتگو با روزنامه داون گفت: این رویداد بزرگ فرهنگی _ تاریخی، فرصت های تازه ای برای توسعه روابط در حوزه موزه و میراث های مشترک بین دو کشور فراهم می کند.

وی افزود: موزه قصر در پکن بهترین مرکز فرهنگ در چین برای ترویج و حفاظت از میراث فرهنگی است.

این مسئول فرهنگی پاکستان خاطرنشان کرد که این تحول فرهنگی، هنری فرصتی را در اختیار پژوهشگران و محققان دو کشور و همچنین دانشجویان با هدف بررسی ابعاد تازه میراث مشترک خواهد گذاشت.

لازم به یادآوری است که آخرین بار پاکستان در سال 2008 میلادی 250 اثر تاریخی از این کشور را به صورت امانت در اختیار آلمان قرار داد. تا قبل از سال ۲۰۱۱ میلادی نیز پاکستان تعدادی از آثار باستانی و تاریخی خود را در اختیار کشورهای فرانسه و سوئیس قرار داده بود.

قرار بود ۲۵۰ اثر تاریخی از موزه لاهور در پکن به نمایش درآید اما موانع اداری مانع انتقال این حجم عظیم از آثار به چین شد.

موزه اسلام آباد ده اثر تاریخی باستانی از جمله یک اثر منحصر به فرد به صورت پیاله یونانی از جنس طلا در اختیار دولت چین قرار داده است.

مسئولان هنری پاکستان می گویند این نمایشگاه بخشی از هفتادمین سالگرد روابط دوستانه و دیپلماتیک پاکستان و چین است.

ملاحظه: 

چین کشور مهم و راهبردی برای پاکستان در منطقه است. دولت چین بیش از 60 میلیارد دلار به صورت دالان اقتصادی چین و پاکستان در سراسر خاک این کشور سرمایه گذاری کرده است و فرآیند این سرمایه گذاری همچنان ادامه دارد. طرح سی پک روابط دو کشور را وارد فاز جدیدی کرده، به نحوی که ضرورت توسعه روابط فرهنگی را برای هر دو کشور به امری ضروری تبدیل کرده است. در جریان سفر عمران خان نخست وزیر پیشین پاکستان به چین در فوریه سال 2022 میلادی دو طرف بر اهمیت ارتباطات مردم با مردم، همکاری گردشگری و تبادلات فرهنگی برای روابط دوجانبه قوی تاکید کردند. بر اساس تفاهم نامه مبادلات و همکاری های گردشگری که در نوامبر سال 2021 امضا شد، دو طرف توافق کردند که هر دو کشور سال 2023 را به عنوان سال گردشگری و مبادلات فرهنگی هنری و اقتصادی جشن بگیرند و در این راستا پیوندهای قوی بین آژانس های گردشگری و شرکت های خصوصی بین دو کشور را توسعه دهند.

منبع: روزنامه داون

https://www.dawnnews.tv/news/1197088/

کد خبر 14664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =