قانون آزادی ادیان جمهوری قرقیزستان در دسامبر سال ۲۰۰۸ میلادی تنظیم و توسط کورمان بیک باکی یف رئیس جمهور وقت قرقیزستان به شماره ۲۸۲ ابلاغ شده  است . در ژوئن ۲۰۱۱ و نیز دسامبر ۲۰۱۲ اصلاحاتی در قانون مذکور اعمال شده ولی ملاک و مبنای اصلی همان نسخه اصلی تصویب شده در دوره کورمان بیک باکی یف می باشد.

بیشتر مردم قرقیزستان مسلمان سنی حنفی هستند. به طوریکه ۸۰ درصد مسلمان، ۱۷درصد مسیحی و بقیه از ادیان و مذاهب دیگر هستند. از سال های قبل در شهرهایی چون بیشکک  و اوش تعدادی مسجد وجود داشته است. . اما اکنون تعداد آنها در کل قرقیزستان از ۲۰۰۰ نیز گذشته است. از سویی، طبق اعلام مقامات رسمی قرقیزستان، تاکنون بیش از ۱۲۰ گروه دینی در این کشور به ثبت رسیده است. بند هشتم قانون اساسی جمهوری قرقیزستان، سیستم حاکم بر این کشور را بر مبنای جدایی دین از سیاست اعلام داشته و اتباع جمهوری قرقیزستان را در خصوص گزینش دین و مذهب خویش آزاد می داند . این در حالی است که  آزادی دینی به معنای بی توجهی حاکمیت به فعالیت انجمن های دینی و مذهبی نیست. از این رو، قانون آزادی ادیان ازیک سو بی طرفی دولت را در زمینه فعالیت های سمن ها و نمایندگی های دینی خارجی تضمین می کند، از سوی دیگر، بر ضرورت نظم بخشی و قانونمندی فعالیت های آنها تاکید می  نماید.

قانون آزادی ادیان جمهوری قرقیزستان به شماره ۲۸۲ مصوب ۳۱ دسامبر ۲۰۰۸

(با اعمال اصلاحات به شماره ۴۶ مورخ ۱۵ ژوئن ۲۰۱۱ ، به شماره ۱۹۶ مورخ ۷ دسامبر ۲۰۱۲)

فصل یکم: کلیات

فصل دوم: تأسیس انجمن های دینی و نمایندگی های انجمن های دینی خارجی در قرقیزستان

فصل سوم: وضعیت مالی انجمن ها، نمایندگی ها و موسسات آموزشی دینی

فصل چهارم: حقوق و شرایط فعالیت انجمن ها، نمایندگی ها و موسسات آموزشی دینی

فصل پنجم : مفاد حقوقی اجرای قانون

فصل ششم : موارد نهایی

فصل یکم: کلیات

اصل ۱:  موضوع قانون

هدف از این قانون تضمین حقوق بشر برای آزادی دینی مذکور در چارچوب قانون اساسی قرقیزستان، معاهدات بین المللی و نیز قانون نظارت بر فعالیت های دینی، تعیین وضعیت قانونی انجمن ها و نمایندگی های دینی در قرقیزستان است. این قانون حقوق و وظایف دستگاه های دولتی محلی را تعیین می کند که از طریق تشکیل کمیته های عمومی ادیان در محل، نسبت به اجرای سیاست های دولتی در زمینه ادیان به منظور حفظ نظم اجتماعی، امنیت دینی، تمامیت ارضی و نظام قانون اساسی در برابر افراط گرایی دینی اقدام می نمایند.

اصل ۲: قوانین آزادی ادیان و فعالیت انجمن های دینی در قرقیزستان

قوانین آزادی ادیان و انجمن های دینی در قرقیزستان مبتنی بر قانون اساسی قرقیزستان بوده و شامل قانون حاضر و دیگر مقررات و ضوابط قانونی است که در رابطه با این قانون به تصویب رسیده است.  دوایر دولتی محلی مجاز نیستند مقررات متناقض با این قانون صادر نمایند. به منظور تثبیت اوضاع دینی، پی گیری از ناآرامی های ناشی از افراط گرایی دینی و  حفظ امنیت ملی صدور مقررات قانونی دیگر در رابطه با آموزش دینی مجاز می باشد.

اصل ۳: مفاهیم و اصطلاحات اصلی بکار رفته در این قانون

به منظور اجرای مفاد این قانون مفاهیم و اصطلاحات ذیل بکار می رود:

عبادت، مجموعه ای از مراسم ها و اعمال است که براساس آیین و احکام دینی خاص توسط روحانیون به جا آورده می شود.

مذهب یا فقه ، مکتب دینی متعلق به دین خاص است همراه با آیین سنتی؛

کیش مذهبی، یکی از عناصر الزامی هر دین است که در آداب و رسوم و اعمال روحانیون و دینداران جلوه پیدا می کند.

اقلام مذهبی، اشیا و دیگر اقلام مادی (ساختمان ها، اسباب مساجد و کلیساها و ...) مورد نیاز برای ادای آیین و مراسم های مذهبی است.

نمایندگی، انجمن دینی یا نمایندگان انجمن دینی کشورهای خارجی هستند که به منظور ترویج و گسترش  دین و مذهب خود به کشور آمده اند.

تبلیغ دینی، فعالیتی است به منظور گسترش و ترویج دین؛

زیارت، بازدید از اماکن مقدس دینی توسط دینداران؛

دین، جهان بینی و طرز تفکر و نیز رفتار و اعمال مخصوص است مبتنی بر ایمان و اعتقاد به متافیزیک؛

فعالیت دینی، نوع فعالیتی است که هدف آن رفع نیازمندی های مذهبی مومنان، گسترش ادیان، تربیت دینی، عبادت، برگزاری مراسم های مذهبی همراه با دعا، ذکر، تعلیم متخصصان دینی، روحانیون؛ تبلیغ و ترویج دینی و نیز هرگونه فعالیت دیگر است که هدف آن ایجاد شرایط لازم از نظر ساماندهی و امکانات آیینی انجمن دینی (از جمله انتشار و توزیع کتبدینی، تهیه و توزیع اقلام دینی، تولید لباس های دینی ویژه روحانیون و کارمندان اماکن دینی و سایر فعالیت ها) می باشد.

آیین های دینی، مجموعه ای از اعمال دینی مقرر شده که در آن دیدگاه های دینی مومنان متجلی می شود.

آیین ها و مراسم های مذهبی، نحوه انجام اعمال دینی تعیین شده در دین مورد نظر؛

آزادی دینی، حق انسان برای انتخاب دین و نیز پیروی، تغییر، ابراز و ترویج اعتقادات دینی، عمل کردن متناسب با آن، مشارکت در برگزاری آیین، آداب و رسوم دینی مجاز از نظر قانونی؛

روحانی، شخص صاحب اختیار و معرفی شده از سوی انجمن یا تشکل دینی برای خدمت به عنوان دعوت کننده، امام، کشیش و یا خادم تبلیغی.

فرقه، جریان و یا جماعت دینی که از دین اصلی جدا شده باشد و با آن هماهنگ نبوده و نسبت به آن بی تفاوت و مخالف منافع جامعه باشد.

نماد دینی، علامت، صفت یا نشانه مادی که به تعلق آن به دین مشخص اشاره دارد.

اصل ۴: حق آزادی دین

در جمهوری قرقیزستان حق هر کس برای آزادی دین و اعتقادات الحادی تضمین شده است. اتباع قرقیزستان در کلیه زمینه های مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بدون درنظرگرفتن برخورد شان در قبال دین، اعتقادات دینی یا بی دینی در برابر قانون یکسان هستند. اشاره به تعلقات دینی افراد در مدارک رسمی غیرقانونی است. هرگونه اجبار در بیان تعلق خود به دین، اعتقادات دینی یا بی دینی، انجام عبادت یا عدم انجام آن، شرکت در مناسبتهای دینی و آموزش دینی ممنوع می باشد. محدود کردن حقوق یا اولویت دادن به افراد به خاطر تعلقات دینی شان و نیز  تحریک دشمنی و احساس تنفر یا توهین به احساسات افراد به دلیل رفتارهای دینی آنان، موجب هتک حرمت دینی می شود متهمین طبق قوانین قرقیزستان مجازات می شوند.

جذب کودکان در انجمن های دینی ممنوع است.

· اتباع خارجی و اشخاص بدون تابعیت که بطور قانونی در قلمرو جمهوری قرقیزستان حضور دارند، مانند اتباع قرقیزستان از حق آزادی دین برخوردارند و در برابر نقض قانون آزادی دین و انجمن های دینی مسئولیت قانونی دارند.

· محدود کردن حقوق افراد برای داشتن آزادی دینی فقط به منظور تضمین آزادی ها و حقوق اشخاص دیگر، امنیت و نظم اجتماعی، تمامیت ارضی و دفاع از نظام قانون اساسی ، طبق قانون اساسی و قوانین دیگر قرقیزستان مجاز است .در این صورت اصل و ماهیت آزادی ها و حقوق تضمین شده در قانون اساسی نمی تواند تحت تأثیر قرار گیرد.

· فعالیت انجمن های دینی نباید حقوق و شأن انسان را محدود کند و تبعیض اجتماعی و جنسیتی را ترویج نماید.

· انجمن ها، نمایندگی های دینی و نمایندگان آنها  در برابر فعالیت غیر مجاز از نظر قوانین قرقیزستان مسئولیت قانونی دارند.

· هیچ کس حق ندارد بنا بر اعتقادات دینی خود از انجام وظایف مدنی قانونی شانه خالی نماید. جایگزین کردن یک وظیفه با وظیفه ای دیگر بنابر اعتقادات مذهبی فقط در موارد لحاظ شده در قوانین جمهوری قرقیزستان مجاز است.

اصل ۵: دولت و دین

سیاست دولت در زمینه آزادی دینی بر اساس اصول ذیل شکل می گیرد:

· جمهوری قرقیزستان دولت سکولار است که در آن دخالت انجمن های دینی و خادمان مذهبی در امور دستگاه های دولتی و مدیریت محلی مجاز نمی باشد.

· هیچ یک از ادیان نمی تواند به عنوان دین یا مذهب دولتی یا دین الزامی اعلام گردد.

· اعتقادات دینی انجمن های مذهبی نمی تواند به عنوان اعتقادات اجباری برای شهروندان اعلام گردد.

· تمام ادیان و انجمن های دینی در برابر قانون برابرند.

· روابط میان دولت و انجمن های دینی با توجه به میزان تأثیر آنان بر شکل گیری سنتهای معنوی، فرهنگی، دولتی و ملی تعیین می گردد.

· دولت ضمن تلاش در جهت برقراری روابط توأم با بردباری و احترام متقابل میان شهروندان معتقد و غیر آن ، انجمن های دینی مختلف و پیروان آنان ، از بروز و گسترش افراط گرایی دینی و نیز فعالیتهایی که برای ایجاد تقابل و تنش در میان شهروندان و تحریک خصومت های دینی است، پیشگیری می کند.

· تلاش های انجمن های مذهبی و کارکنان آن ها برای اعمال هرگونه فشار بر دستگاه های دولتی، دستگاه های مدیریت محلی و مسئولین آنها که بر خلاف قوانین جمهوری قرقیزستان باشد، موجب مسئولیت قانونی خواهد بود.

· هرگونه اقدامات مصرانه در جهت روی آوردن افراد پیرو یک دین یا مذهب به دین یا مذهبی دیگر (در صورت تأثیر تبلیغات مسلکی) و نیز هرگونه فعالیت تبلیغی غیرقانونی دیگر ممنوع است. اشخاص مقصر در برابر قوانین قرقیزستان مسئولند.

· دولت در امور انجمن های دینی مداخله نمی کند مگر اینکه اقدامات آنها بر خلاف قوانین قرقیزستان باشد یا امتیاز یا محدودیتی برای یکی از ادیان در برابر ادیان دیگر قایل شوند و یا فعالیت انجمن های دینی و نیز فعالیت الحادی را تأمین مالی نمایند.

· در صورتی که مبلغان دینی کارمند دولت و یا کارمند دستگاه های مدیریتی محلی شوند، فعالیت دینی آنان متوقف می شود.

· برگزاری جلسات، تظاهرات، تبلیغات انتخاباتی و دیگر اقدامات با ویژگی سیاسی در اماکن دینی ممنوع است.

اصل ۶: آموزش و دین

· امکان دسترسی به انواع و سطوح مختلف آموزشی به افراد اعم از تعلقات دینی آنان فراهم است.

· در انجمن های آموزشی به جز موسسات آموزشی دینی تأسیس انجمن های مذهبی ممنوع است.

· انجمن های دینی که به نحو مقرر در قوانین قرقیزستان به ثبت رسیده اند مجاز هستند به منظور تعلیم دینی کودکان و بزرگسالان ، طبق اساسنامه های خود نسبت به تأسیس موسسات آموزشی دینی با هزینه های خود و با استفاده از فضاهای خود اقدام نمایند.

· انجمن های دینی مجاز هستند به نحو مقرر در قوانین قرقیزستان نسبت به تأسیس موسسات آموزشی دینی برای تربیت خادمان دینی و دیگر پرسنل دینی مورد نیاز اقدام نمایند.

· تنها افرادی که دارای مدرک آموزش متوسطه (مطابق با قانون آموزش قرقیزستان) هستند، می توانند وارد موسسات آموزش دینی در سطوح آموزش عالی و متوسطه شوند.

· مدرسان دروس دینی در موسسات آموزشی دینی باید دارای تعلیمات دینی ویژه با مدرک مرتبط بوده و با هماهنگی مرجع مربوطه انجمن دینی متبوع کار خود را انجام نمایند.

· تدریس دروس دینی در تمامی سطوح آموزشی به صورت انفرادی ممنوع می باشد.

· تدریس دروس دینی دارای جنبه عمومی چنانچه بر خلاف قوانین قرقیزستان نباشد می تواند در برنامه های موسسات آموزشی دولتی درج شود.

· انجمن های آموزشی دینی از تمام حقوق و وظایف موسسات آموزشی فعال در قلمرو قرقیزستان برخوردار هستند.

اصل ۷: روابط نیروی مسلح قرقیزستان با انجمن های دینی روابط متقابل نظامیان متدین و دستگاه های دولتی در قوانین خدمت وظیفه عمومی موقعیت نظامیان شرح داده شده است.

نظامیان حق ندارند به منظور تبلیغ تعلقات دینی خود از اختیارات کاری خود استفاده نمایند.

فصل دوم: تأسیس انجمن های دینی و نمایندگی های انجمن های دینی خارجی در قرقیزستان

انجمن های دینی در قرقیزستان گروه های داوطلبان قرقیزستان هستند که به منظور انجام عبادتهای مشترک، اجرای آیین و مراسم، تعلیم دینی و تربیت پیروان خود (جوامع، مراکز دینی، موسسات آموزشی دینی، مساجد، کلیساها، کنیسه ها، معبدها و ... ) تأسیس می شوند و به طریق مقرر شده در قوانین قرقیزستان به ثبت می رسند.

فعالیت انجمن های دینی بدون ثبت رسمی در مرجع دولتی امور ادیان، طبق این قانون ممنوع می باشد.

شخصی که به نمایندگی از انجمن دینی ثبت نشده اقدام به کاری نمایند، در برابر قوانین قرقیزستان مسئولیت خواهد داشت.

انجمن دینی با پیشنهاد حد اقل دویست نفر از اتباع قرقیزستان که به سن بلوغ رسیده باشند و بطور دائم در قلمرو قرقیزستان اقامت داشته باشند تأسیس می شود.

به منظور هماهنگی و راهنمایی کار انجمن های دینی، تأسیس سازمان های مرکزی واحد مدیریتی آنان (اداره روحانی، اتحادیه ها، کنفرانس ها و ... ) منبعد به عنوان سازمان مرکزی مدیریت مجاز می باشد. سازمان مرکزی مدیریت با شورای موسسین انجمن های دینی (مجمع، اجلاس، کنفرانس و ...) تأسیس می شود که باید به ثبت رسمی رسیده و حد اقل در نه منطقه قرقیزستان (استانها، شهرهای بیشکک و اوش) حضور داشته باشند.

انجمن های دینی که مراکز مدیریتی آنان در خارج از قرقیزستان مستقر باشند، در کار خود می توانند از اساسنامه مراکز بالادستی فقط در مواردی که بر خلاف قوانین قرقیزستان نباشد تبعیت نمایند.

تشکلهای دینی در صورت وجود حداقل ده انجمن دینی (نماینده یک دین) تأسیس می شوند مشروط بر اینکه حد اقل یکی از این انجمن ها به مدت ۱۵ سال در قلمرو قرقیزستان حضور داشته و فعال باشد.

نمایندگی انجمن دینی خارجی سازمانی است که مراکز مدیریتی در خارج از  قرقیزستان داشته و یا مسئولین آن اتباع خارجی باشند. فعالیت نمایندگی ها در قلمرو قرقیزستان بدون ثبت رسمی به نحوه مقرر مجاز نمی باشد.

نمایندگی ها با توجه به ساختار سازمانی خود نسبت به انتصاب و جایگزینی پرسنل خود طبق اساسنامه یا بخشنامه های خود اقدام می نمایند.

اصل ۹: اساسنامه انجمن دینی و بخشنامه نمایندگی ها

انجمن یا نمایندگی دینی طبق اساسنامه (بخشنامه) فعالیت می کند و درقبال قوانین فعلی قرقیزستان مسئول است. اساسنامه های انجمن ها و نمایندگی های دینی که دارای سازمانهای مرکزی مدیریتی باشند باید با سازمان مدیریتی بالادستی هماهنگ شود.

اطلاعات ذیل باید در اساسنامه انجمن ها و نمایندگی های دینی ذکر شده باشد:

· نام، آدرس، نوع سازمان، نمایندگی دینی و قلمرو فعالیت آن؛

· تعلق به کدام دین، موضوع و اهداف و وظایف و مهمترین زمینه های فعالیت؛

· حقوق و مسئولیت شورای موسسین و اعضای آن که اقدام به تأسیس انجمن و نمایندگی دینی نموده باشد.

· حقوق و وظایف انجمن و اعضای آن؛

· نحوه آغاز و پایان دادن به فعالیت؛

· ساختار سازمانی، سازمانهای مدیریتی، نحوه تشکیل آنها، صلاحیت و مدت اختیارات سازمانهای مدیریتی؛

چگونگی تقسیم دارایی های انجمن در صورت پایان دادن به فعالیت آن در اساسنامه (بخشنامه) انجمن دینی یا نمایندگی دینی نباید مقرراتی متناقض با قانون اساسی و قوانین فعلی قرقیزستان وجود داشته باشد.

اصل ۱۰: ثبت رسمی انجمن های دینی

ثبت رسمی انجمن های دینی و واحدهای دینی فعال در قلمرو قرقیزستان توسط سازمان دولتی امور ادیان به نحو مقرر شده در این قانون انجام می گیرد. انجمن دینی پس از اخذ گواهی ثبت رسمی (ثبت مجدد) صادره از مرجع دولتی امور ادیان به فعالیت های دینی بپردازد.

اسناد مورد نیاز برای ثبت انجمن های دینی به زبان های دولتی و رسمی:

· درخواست ثبت رسمی

· فهرست افراد، اعضای شورای موسسین که جزء پیشنهاددهندگان تأسیس انجمن و نمایندگی دینی باشند و در چارچوب اساسنامه در برابر قانون مسئولیت داشته باشند (با ذکر اسامی کامل آنان، تاریخ تولد، تابعیت، آدرس محل سکونت، شماره شناسنامه و تاریخ و محل صدور) که این فهرست باید به تأیید دفتر اسناد رسمی رسیده با شوراهای محلی هماهنگ شود.

· اساسنامه انجمن دینی به زبان های دولتی و رسمی در چهار نسخه

· صورتجلسه شورای موسسین (کنفرانسها، اجلاسها و ... ) به امضای رئیس و دبیر جلسه

· اطلاعات حاکی از مبانی دین و آیین مربوطه از جمله تاریخچه ظهور دین، انواع و روش های فعالیت آن، دیدگاه آن به خانواده و مسائل ازدواج، آموزش، بهداشت و سلامتی پیروان این دین، محدودیتهای خاص برای اعضا و خادمان انجمن نسبت به حقوق و وظایف مدنی؛

· مشخصات کامل(نام) انجمن دینی مورد تأسیس؛  

· سند تأییدگر موقعیت (آدرس حقوقی انجمن دینی مورد تأسیس(، قرارداد خرید و  فروش ملک، قرارداد اجاره، قرارداد وقف یا امانت، نامه رسمی و ...)

ثبت رسمی انجمن های دینی و نیز نمایندگیها باید حداکثر تا ۳۰ روز پس از ارائه درخواست منضمم به اسناد و مدارک لازم جهت بررسی آن از نظر مطابقت با قوانین قرقیزستان انجام گیرد. سازمان دولتی امور ادیان مجاز می باشد اطلاعات تکمیلی را درج نماید و نیز از سازمانهای مربوطه اطلاعات مورد نیاز استعلام نماید و نیز اسناد درخواست کننده را جهت کارشناسی دینی ارسال نماید. در این صورت رسیدگی به درخواست به مدت یکماه دیگر تمدید می شود. الحاقیات و تغییرات در اساسنامه انجمن دینی باید به همان نحو و زمانی که در هنگام ثبت رسمی انجمن دینی انجام می گردد اعمال شود. در صورتیکه انجمن های دینی از ثبت رسمی در سازمان دولتی امور ادیان شانه خالی کنند، این کار موجب مسئولیت قانونی قرقیزستان خواهد شد.

پس از ثبت رسمی ، گواهی ثبت به شخص درخواست کننده داده می شود و انجمن دینی مجاز می شود از تاریخ صدور گواهی ثبت آغاز به فعالیت دینی نماید. ثبت دولتی(ثبت مجدد)  انجمن های دینی توسط سازمان های دادگستری به نحو مقرر شده در قوانین قرقیزستان انجام می گردد.

اصل ۱۱:  ثبت رسمی نمایندگی های انجمن های دینی خارجی در قرقیزستان

به منظور ثبت رسمی نمایندگی، شخص مختار انجمن دینی خارجی باید درخواستی به مرجع دولتی امور ادیان ارائه نماید. اسناد ثبت نمایندگی در چهار نسخه به زبان های دولتی و رسمی به درخواست ضمیمه می شود.

آیین نامه نمایندگی شامل موارد ذیل است:

· اهداف و وظایف اصلی نمایندگی

· محل استقرار و محدوده جغرافیایی فعالیت آن

· ساختار مدیریتی و زمان اختیارات مدیریت؛

· منابع تأمین مالی و دارایی های سازمان

· نحوه انحلال نمایندگی

اطلاعات کارکنان نمایندگی(نام کامل، سال تولد، تابعیت، آدرس محل سکونت دائمی، آدرس محل سکونت در قرقیزستان، تحصیلات و محل کار قبلی (کپی اساسنامه مرکز خارجی با ترجمه تأیید شده به زبان دولتی یا رسمی؛

گواهی و یا سندی که نشاندهنده تأیید مرکز دینی یک شخص حقوقی از نظر قوانین کشورش است (همراه با ترجمه تأیید شده به زبان دولتی یا رسمی) تأییدیه محل استقرار نمایندگی انجمن دینی خارجی وکالتنامه صادر شده برای نماینده (شخص معتمد) نمایندگی که باید به تأیید دفتر اسناد رسمی رسیده باشد.

فهرست افراد، اعضای شورای موسسین که جزء پیشنهاددهندگان تأسیس انجمن و نمایندگی دینی باشند و در چارچوب اساسنامه در برابر قانون مسئولیت داشته باشند (با ذکر اسامی کامل آنان، تاریخ تولد، تابعیت، آدرس محل سکونت، شماره شناسنامه و تاریخ و محل صدور) که این فهرست باید به تأیید دفتر اسناد رسمی رسیده باشد.

مسئولین نمایندگی های انجمن های دینی خارجی فعال در قلمرو جمهوری قرقیزستان باید معرفی نامه ای از سوی انجمن اعزام کننده بالادستی با ذکر مدت اقامت در قرقیزستان و ترجمه رسمی تأیید شده به زبان دولتی یا رسمی داشته باشند.

مقررات و آیین نامه نمایندگی باید با اساسنامه انجمن دینی خارجی مطابقت داشته و بر خلاف قوانین قرقیزستان نباشد و نیز به تأیید ریاست انجمن دینی خارجی (با درج مهر و امضا) برسد.

در این آیین نامه باید این نکته ذکر شود که در صورت تجدید ساختار سازمانی یا انحلال نمایندگی، ملکی که دارای ارزش معماری، فرهنگی و تاریخی باشد باید در قلمرو جمهوری قرقیزستان بماند.

سازمان دولتی امور ادیان درخواست ثبت رسمی و اسناد مربوط به تأسیس نمایندگی را طی یکماه بررسی نموده و سپس تصمیم مربوطه را اتخاذ می نماید.

سازمان دولتی امور ادیان حق دارد صحت اطلاعات درج شده در اسناد را بررسی نماید و اطلاعات تکمیلی از دستگاه های دولتی مربوطه یا انجمن های مردم نهاد استعلام نماید و نیز اسناد درخواست کننده را جهت کارشناسی دینی ارسال نماید. در این صورت رسیدگی به درخواست به یکماه دیگر موکول می شود.

در صورتیکه درخواست ثبت رسمی و اسناد ضمیمه با تخطی از مفاد این قانون ارائه شود، سازمان دولتی امور ادیان این اسناد را بدون بررسی به درخواست کننده عودت می دهد که البته مانعی برای مراجعه مجدد با همین موضوع با رعایت تمامی ملاحظات وجود  ندارد. در صورت اتخاذ تصمیم مثبت گواهی ثبت رسمی صادر می گردد. از ز مان صدور گواهی ثبت رسمی؛  نمایندگی حق دارد فعالیت دینی خود را  آغاز نماید. گواهی ثبت به مدت حداکثر یک سال صادر می شود. پس از انقضای این مدت نمایندگی ضمن مراجعه به سازمان دولتی امور ادیان به نحو مقرر اقدام به ثبت مجدد می نماید. نمایندگی موظف است در صورت تغییر اطلاعات ذکر شده در بخش اول این اصل، مراتب را به سازمان دولت اعلام نماید. سازمان دولتی امور ادیان حق دارد با توجه به نتیجه تصمیم گروه کارشناسان دینی وابسته به سازمان دولتی امور ادیان چنانچه مشخص شود که در نتیجه فعالیت این نمایندگی خطر یا تهدیدی برای امنیت دولتی و اجتماعی، وفاق بین اقوام و ادیان، سلامتی و اخلاق مردم ایجاد نموده یا نماید و یا در موارد تخلفات مکرر از قوانین قرقیزستان حکمی مبنی بر پایان فعالیت نمایندگی صادر نماید. مدیران نمایندگی در صورت تخطی از قوانین قرقیزستان در برابر آن مسئولیت دارند.

در موارد ذیل سازمان دولتی امور ادیان می تواند از ثبت رسمی (ثبت مجدد) نمایندگی صرف نظر نماید:

§ در صورتیکه اهداف و نوع فعالیت انجمن دینی خارجی بالادستی که درخواست تأسیس دفتر نمایندگی در قرقیزستان دارد خلاف قانون اساسی و دیگر مقررات قانونی قرقیزستان باشد.

§ چنانچه اسناد ارائه شده مطابق با مقتضیات قوانین قرقیزستان و این قانون نبوده و دارای اطلاعات غیر موثق باشد.

§ چنانچه فعالیت نمایندگی خطری برای امنیت دولتی و اجتماعی، وفاق بین اقوام و ادیان، سلامتی و اخلاق مردم ایجاد نموده یا نماید و یا در موارد دیگر پیش بینی شده در قوانین قرقیزستان.

در صورتیکه نتیجه تصمیم سازمان دولتی امور ادیان برای ثبت نمایندگی منفی باشد، مراتب به طور مکتوب با ذکر دلیل عدم ثبت به درخواست کننده اعلام می شود. در صورتیکه تصمیمات سازمان دولتی امور ادیان مبنی بر عدم رضایت با ثبت نمایندگی و یا پایان دادن به فعالیت آن باشد، نمایندگی می تواند مراتب را از طریق ارائه شکایتنامه به دادگاه پیگیری نماید. نمایندگی شخص حقوقی نمی باشد.

اصل  ۱۲: ثبت رسمی اتباع خارجی (مبلغان دینی) اعزامی به قرقیزستان به منظور انجام فعالیت دینی

تبعه خارجی که به منظور انجام فعالیت دینی (از این به بعد به عنوان مبلغ دینی) به قرقیزستان اعزام می شود، طبق قانون، در سازمان دولتی امور ادیان نیز به ثبت رسمی اقدام می نماید. فقط مبلغ دینی به نمایندگی از انجمن دینی ثبت شده که دعوت نامه و معرفی نامه مربوطه داشته باشد می تواند در زمینه تبلیغ دینی در قرقیزستان فعالیت نماید.

یک مبلغ دینی حق دارد حداکثر تا سه سال در قرقیزستان اقامت داشته باشد.

مبلغ دینی جهت انجام ثبت رسمی درخواستی به سازمان دولتی امور ادیان ارسال می کند. اسناد و مدارک ذیل باید به این درخواست ضمیمه شود:

· فرم

· کپی گذرنامه با درج روادید ورود و خروج

· معرفی نامه از سوی انجمن بالادستی با ذکر مدت اقامت مبلغ دینی در قرقیزستان همراه با ترجمه رسمی به زبان دولتی یا رسمی تأیید شده توسط دفتر اسناد رسمی

· فهرست افراد، اعضای شورای موسسین که مبلغ دینی را به قرقیزستان دعوت کردند و مبتکر تأسیس انجمن و نمایندگی دینی هستند (با ذکر نام کامل، تاریخ تولد، تابعیت، محل اقامت، شماره شناسنامه و تاریخ و محل صدور) سازمان دولتی امور ادیان درخواست ثبت رسمی تبعه خارجی (مبلغ دینی) را طی یکماه بررسی نموده و سپس تصمیمی مربوطه اتخاذ می نماید.

· سازمان دولتی امور ادیان حق دارد صحت اطلاعات درج شده در اسناد را بررسی نماید و اطلاعات تکمیلی از دستگاه های دولتی مربوطه یا انجمن های مردم نهاد استعلام نماید و نیز اسناد درخواست کننده را جهت کارشناسی دینی ارسال نماید.

· در این صورت رسیدگی به درخواست به یکماه دیگر موکول می شود.

· در نتیجه ثبت، گواهی ثبت رسمی به مدت حد اکثر یک سال برای مبلغ دینی صادر می شود. پس از گذشت این مدت مبلغ دینی نسبت به ثبت مجدد در سازمان دولتی امور ادیان به نحو مقرر شده در این قانون اقدام می نماید.

· سازمان دولتی امور ادیان حق دارد با توجه به نتیجه تصمیم گروه کارشناسان دینی وابسته به سازمان دولتی امور ادیان چنانچه مشخص شود که فعالیت این نمایندگی خطری برای امنیت و نظم اجتماعی، وفاق بین اقوام و ادیان، سلامتی و اخلاق مردم ایجاد نموده یا نماید نسبت به ثبت رسمی وی اقدام ننماید.  در این صورت درخواست کننده از نتیجه پاسخ منفی و دلیل آن بطور مکتوب مطلع می شود. این تصمیم می تواند در دادگاه مورد شکایت قرار گیرد.

· در هنگام صدور گواهی به مبلغان دینی چگونگی اقامت و رفت و آمد در جمهوری قرقیزستان از جمله نحوه ثبت در سازمان امور دینی، مسئولیت قانونی در صورت نقض مقررات اقامت در قرقیزستان و نیز شیوه تمدید روادید مطابق با مقررات قانونی قرقیزستان توضیح داده می شود.

· صدور روادید به مبلغان دینی به شیوه اعلام شده از سوی وزارت امور خارجه و وزارت کشور قرقیزستان با هماهنگی سازمان دولتی امور ادیان صورت می گیرد.

· مبلغ دینی نمی تواند بدون مجوز سازمان دولتی مربوطه مشغول به کار خصوصی تجاری شود.

اصل ۱۳:  ثبت رسمی موسسه آموزشی دینی

موسسات آموزشی دینی باید در سازمان دولتی امور ادیان به ثبت رسمی برسند. ارائه مدارک تحصیلی دینی در قلمرو قرقیزستان بدون ثبت رسمی به نحو مقرر ممنوع است.

موسسه آموزشی به منظور ثبت رسمی مدارک ذیل را ارائه می دهد:

· اساسنامه موسسه آموزشی به امضای موسس (موسسین) به زبان دولتی و رسمی در چهار نسخه؛

· صورتجلسه شورای موسسین، حکم (قرارداد تأسیس)  مبنی بر تأسیس موسسه دینی؛

· فهرست افراد، اعضای شورای موسسین که جزء پیشنهاددهندگان تأسیس موسسه آموزشی دینی باشند و در چارچوب اساسنامه در برابر قانون مسئولیت داشته باشند (با ذکر اسامی کامل آنان، تاریخ تولد، تابعیت، آدرس محل سکونت، شماره شناسنامه و تاریخ و محل صدور) که این فهرست باید به تأیید دفتر اسناد رسمی رسیده با شوراهای محلی هماهنگ شود.

· کپی اساسنامه، گواهی ثبت موسس (موسسین) به عنوان انجمن دینی که این اسناد باید به تأیید دفتر اسناد رسمی برسد.

· برنامه آموزشی، فهرست اساتید با ذکر سطح علمی آنها که باید به تأیید موسس (موسسین) برسد.

· گواهی ادارات شهری مربوطه (اداره بهداشت و بیماری های واگیر، اداره آتش نشانی)، مجوز دستگاه مدیریت محلی برای انجام فعالیت آموزشی دینی؛

· تأییدیه مبنی بر داشتن منابع مالی؛

· فهرست اساتید با اعلام سطح علمی آنان؛

پس از ثبت رسمی موسسه آموزشی دینی گواهی نامه تیپیکال برای موسسه آموزشی دینی صادر می شود.

اصل ۱۴: انحلال انجمن، نمایندگی، موسسه آموزشی دینی و ممنوعیت فعالیت در صورت نقض قوانین

عوامل انحلال انجمن دینی:

§ در صورت تصمیم موسسان یا سازمانی که از نظر اساسنامه انجمن دینی برای انجام این امر مختار است.

§ در صورت صدور حکم دادگاه، چنانچه قانون اساسی، این قانون و دیگر قوانین قرقیزستان بطور مکرر نقض شوند و یا در صورت انجام فعالیت دینی مستمر که مخالف اهداف اصلی انجمن باشد.

دلایل موجه برای انحلال انجمن دینی و ممنوعیت فعالیت انجمن یا  نمایندگی دینی از طریق دادگاه :

· نقض امنیت اجتماعی و نظم عمومی، تضعیف امنیت کشور  

· اقدام در جهت تغییر اجباری مبانی نظام قانون اساسی و تمامیت جمهوری قرقیزستان

·  تشکیل گروه های مسلح تبلیغ جنگ،

· تحریک اختلافات اجتماعی، نژادی، ملی و دینی و مردم گریزی

·  وادار ساختن برای تخریب کانون خانواده که باعث از هم پاشیدن خانواده می شود.

· تعرض به شخصیت، حقوق و آزادی های افراد

·  وارد نمودن خسارت به اخلاق و سلامتی افراد جامعه از جمله به دلیل فعالیت دینی آنها با مواد مخدر، مواد روان گردان، هیپنوز و فساد اخلاقی و دیگر کارهای خلاف

·  وادار کردن افراد به خودکشی یا امتناع از کمک پزشکی بنابر اعتقادات دینی که خطری برای جان و سلامتی افراد وجود داشته باشد.

· ایجاد موانع برای کسب تحصیلات لازم (اجباری)

· وادار کردن اعضا و پیروان انجمن دینی و دیگر افراد برای واگذاری اموال یا املاک متعلق به آنها به نام انجمن دینی

·  ایجاد موانع برای خروج فرد از عضویت در انجمن دینی با تهدید

·  ورود خسارت به جان، سلامتی و اموال (املاک) وی چنانچه خطر واقعی تحقق آن وجود داشته باشد و یا نفوذ زوری و دیگر اقدامات خلافکارانه؛

· تشویق افراد برای صرف نظر کردن از انجام تعهدات مدنی خود و انجام کارهای خلاف دیگر.

سازمان دولتی امور ادیان که انجمن های دینی را به ثبت می رساند و نیز سازمان های دادستانی حق دارند از دادگاه انحلال و یا ممنوعیت انجمن دینی را درخواست نمایند.

در صورت انحلال انجمن دینی ، اعتبار قانونی آن به عنوان شخص حقوقی به پایان می رسد و دارایی های آن با توجه به اساسنامه و قوانین مدنی قرقیزستان تقسیم می شود.

دلایل و چگونگی انحلال انجمن دینی با حکم دادگاه نیز در صورت ممنوعیت فعالیت نمایندگی و موسسات آموزشی دینی صدق و اعمال می شود.

فصل سوم : وضعیت مالی انجمن ها، نمایندگیها و موسسات آموزشی دینی

اصل ۱۵: دارایی های انجمن ها، نمایندگیها و موسسات آموزشی دینی

انجمن ها، نمایندگیها و موسسات آموزشی دینی حق دارند ساختمانها، ابنیه، واحدهای عبادتی، واحدهای صنعتی، اجتماعی و خیریه، وجه پولی و سایر دارایی ها مورد نیاز برای فعالیت را در اخیتار داشته باشند.

انجمن ها، نمایندگیها و موسسات آموزشی دینی حق دارند  اموال یا املاکی را در اخیتار داشته باشند که با هزینه خود خریداری یا ساخته شده، از سوی اشخاص، انجمن ها وقف شده و یا ارث برده شده باشد و نیز ملک یا اموال خریداری شده طبق قانون را در اخیتار داشته باشند.

انجمن ها، نمایندگیها و موسسات آموزشی دینی مجاز هستند از خیرات (اعم از کمک مالی و )... استفاده نمایند.

اصل ۱۶:  استفاده از اموالی (املاک) که متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد.

انجمن ها، نمایندگی ها و موسسات آموزشی دینی حق دارند از ساختمانها و اموالی که از سوی اشخاص حقوقی و حقیقی به نحو مقرر قانونی برای نیازمندیهای آنان اختصاص داده می شود استفاده نمایند.

بحث و اختلاف بر سر تملک و استفاده از ساختمانها و اموال (املاک) دینی از طریق دادگاه قابل حل است مگر مواردی دیگر در قوانین قرقیزستان لحاظ شده باشد.

ضوابط استفاده از قبرستان ها و حقوق )وجوه (پرداختی به قبرستان ها در حوزه صلاحیت دستگاه های مدیریت محلی می باشد.

اصل ۱۷: فعالیت اقتصادی انجمن ها، نمایندگی ها و موسسات آموزشی دینی

انجمن های دینی حق دارند طبق قوانین قرقیزستان، واحدهای اقتصادی و نیز موسسات خیریه (پناهگاه ها، آسایشگاه ها و بیمارستان ها) و ... دایر نمایند.

انجمن های دینی حق دارند به منظور نیل به اهداف خود به فعالیت های اقتصادی و از جمله فعالیتهای تولیدی بپردازند.

درآمد حاصله از فعالیت تولیدی و سایر درآمدهای انجمن های دینی طبق قوانین قرقیزستان مشمول مالیات می شوند.

منابع مالی دریافتی، خیرات، کمک های بشردوستانه و سایر دارایی ها بطور الزامی در اسناد مالی انجمن یا نمایندگی دینی لحاظ می شود.

گزارش های مالی انجمن ها و نمایندگی های دینی براساس قوانین قرقیزستان ارائه می شود.

نظارت بر فعالیت اقتصادی و مالی انجمن ها، نمایندگی ها و موسسات آموزشی دینی براساس قوانین قرقیزستان صورت می گیرد.

اصل ۱۸: فعالیت خیریه و فرهنگی و معرفتی انجمن ها و نمایندگی های دینی

امور خیریه انجمن ها و نمایندگی های دینی باید با هدف ارائه کمک مالی به افراد نیازمند، سرپرستی سالمندان و افراد ناتوان از نظر جسمی و فکری و ... انجام بگیرد.

امور خیریه نباید به ترویج عقاید و اعتقادات دینی کمک کند.

دولت می تواند از امور خیریه انجمن و نمایندگی های دینی و نیز از اجرای برنامه های فرهنگی و معرفتی آنها حمایت نماید.

اصل ۱۹: استفاده از اموال (املاک) انجمن ها و نمایندگی های دینی که به کار خود پایان داده اند.

پس از اتمام فعالیت انجمن ها و نمایندگی های دینی، اموال یا املاک سپرده شده به آنها از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی به صاحب (مالک) قبلی یا وارث آن عودت می شود.

در صورت اتمام فعالیت انجمن و نمایندگی دینی، استفاده از دارایی هایی که در تملک آنها بوده است  طبق اساسنامه (آیین نامه) و قوانین قرقیزستان انجام می گیرد.

اموال  و املاک دینی متعلق به انجمن ها و نمایندگی های دینی نمی تواند با شکایت طلبکار مورد توقیف و یا هرگونه مجازات دیگر قرار داده شود.

در صورت عدم وجود وارث، اموال (املاک) انجمن و نمایندگی دینی به تملک دولت در می آید.

فصل ۴: حقوق و شرایط فعالیت انجمن ها، نمایندگی ها و موسسات آموزشی دینی

اصل ۲۰: مبانی قانونی فعالیت انجمن های دینی

انجمن ها، نمایندگی ها و موسسات آموزشی دینی در کار خود باید ضمن پیروی از اساسنامه خود، قانون اساسی، این قانون و سایر مقررات قانونی جمهوری قرقیزستان را رعایت نمایند.

اصل ۲۱: آیین و مراسم های دینی

مراسم های مذهبی بدون محدودیت در اماکن دینی و محوطه های وابسته به آن، زیارتگاه ها و گورستان ها برگزار می شود.

به منظور خواندن دعاها و برگزاری جلسات مذهبی انجمن های دینی حق دارند واحدهای مناسب برای این منظور داشته باشند و نیز ضمن محافظت از اماکن زیارتی که در دین آنان مقدس و محترم شمرده می شوند از آنها استفاده نمایند.

سازماندهی و مسئولیت امور حج و عمره اتباع قرقیزستان به عربستان سعودی به عهده اداره مفتیات قرقیزستان می باشد.

مراسم و آیین های دینی در خانه های سالمندان و معلولین، بازداشتگاه ها و زندانها به درخواست افراد حاضر در این اماکن و در محلی مخصوص برگزار می شود که از سوی ریاست این ادارات برای این منظور اختصاص داده می شود. افراد حاضر در این اماکن می توانند از کتب و اقلام دینی استفاده نمایند مشروط بر اینکه این امر خسارتی به سلامتی آنان وارد نکند و به حقوق و منافع قانونی سایر اشخاص تجاوز نکند.

مدیریت این ادارات نسبت به دعوت روحانیون، تعیین وقت و فراهم آوردن دیگر شرایط برای برگزاری مراسم مذهبی به نحو مقرر شده در قوانین جمهوری قرقیزستان مساعدت لازم به عمل می آورد.

مراسم های دینی و دیگر برنامه های عمومی می تواند در محلهای غیر اختصاصی برای این منظور برگزار شود مشروط بر اینکه بر خلاف قوانین قرقیزستان نباشد.

انجمن های دینی مجاز نیستند از افراد دیندار وجوه نقدی اخذ نمایند و نیز اقداماتی را برای هتک حرمت آنان نسبت به این افراد بعمل آورند.

برگزاری مراسم ختنه و عقد نکاح در مسجد یا در خانواده برای مسلمانان و نیز غسل تعمید و عروسی در کلیسا در کنار عقد رسمی برای مسیحیان مجاز است. (اصلاحات شماره ۴۶ قانون مورخ ۱۵ ژوئن ۲۰۱۱)

اصل ۲۲: کتب و اقلام دینی

انجمن های دینی مجاز هستند نسبت به تولید، خرید، نگهداری، ورود و خروج و توزیع کتب دینی، منشورات، محصولات سمعی و بصری و نیز دیگر اقلام دینی به نحو مقرر شده در قوانین قرقیزستان اقدام نمایند.

ورود، تولید، حمل و توزیع کتب مذهبی، منشورات و محصولات سمعی و بصری دارای شعارهایی با دعوت به تغییر نظام قانون اساسی، عدم بردباری دینی و تخریب مبانی اخلاقی جامعه ممنوع می باشد.

سازمان دولتی امور ادیان مجاز است کتب دینی و سایر منشورات و محصولات سمعی و بصری دینی را جهت ارزیابی کارشناختی بفرستد.

در صورت ارسال کتب دینی به کتابخانه ها، انجام ارزیابی کارشناختی الزامی می باشد.

انجمن های دینی ثبت شده به نحو مقرر در قوانین قرقیزستان، در صورت درخواست سازمان های دولتی و دستگاه های مدیریت محلی حق دارند نسبت به وجود عناصر افراطگرایی دینی در منشورات، فیلم ها و محصولات سمعی و بصری و دیگر اقلام توضیحاتی ارائه نمایند.

انجمن های دینی در کار خود موظف هستند عنوان کامل و تعلق دینی خود را ذکر نمایند.

کتب و سایر منشورات و محصولات سمعی و بصری تولیدی انجمن های دینی باید علامتی با ذکر عنوان کامل انجمن و تعلق دینی داشته باشند.

توزیع کتب دینی، محصولات سمعی و بصری و سایر اقلام دینی، در اماکنی که جزو ملک انجمن دینی می باشد و نیز در دیگر اماکن اختصاصی از سوی دستگاه های مدیریت محلی به نحو مقرر مجاز می باشد.

توزیع کتب، منشورات و محصولات سمعی و بصری دینی در اماکن عمومی (خیابان ها، بلوارها)، نیز مراجعه به منازل افراد، موسسات ویژه کودکان و نوجوانان، مدارس و دانشگاه ها ممنوع می باشد.

افراد و انجمن های دینی حق دارند نسبت به خرید و استفاده از کتب و سایر اقلام دینی به هر زبانی و به انتخاب خود فقط از اماکن دینی و مغازه های مخصوص اقدام نمایند.

ورود، تولید، حمل، ارسال، نگهداری و توزیع منشورات، محصولات سمعی و بصری و سایر اقلام دارای جنبه افراطگرایی دینی، تجزیه طلبی و بنیادگرایی موجب مسئولیت قانونی قرقیزستان می شود.

نظارت بر ورود، تولید، خرید، حمل، ارسال، نگهداری و توزیع منشورات، محصولات سمعی و بصری و سایر اقلام دارای جنبه افراطگرایی دینی، تجزیه طلبی و بینادگرایی توسط سازمان دولتی امور ادیان، دستگاه های امنیت ملی و امور داخله صورت می  پذیرد. (اصلاحات شماره   ۱۹۶  مورخ ۷ دسامبر ۲۰۱۲)

اصل ۲۳: ارتباطات بین المللی انجمن ها و نمایندگی های دینی

انجمن ها و نمایندگی های دینی با توجه به قوانین قرقیزستان مجاز هستند به منظور زیارت و یا شرکت در برنامه های دینی دیگر جهت کسب آموزش دینی و نیز دعوت از اتباع خارجی به همین منظور، ارتباطات بین المللی برقرار نمایند.

انجمن ها و نمایندگی های دینی با هماهنگی سازمان دولتی امور ادیان حق دارند به منظور انجام فعالیت حرفه ای از جمله تبلیغ دینی در همین انجمن ها با رعایت قوانین جمهوری قرقیزستان، از اتباع خارجی دعوت نمایند.

اصل ۲۴: حقوق کاری در انجمن ها و نمایندگی های دینی

افراد شاغل در انجمن ها و نمایندگی های دینی و نیز شرکتها، موسسات و بنگاه های خیریه که براساس قرارداد کار استخدام می شوند، مشمول قوانین کاری قرقیزستان هستند.

درآمد افراد از جمله روحانیون که از کار در انجمن یا نمایندگی دینی کسب می شود براساس قوانین جمهوری قرقیزستان و شرایط عمومی مشمول مالیات می شود.

اصل ۲۵: تأمین بیمه اجتماعی افراد شاغل در انجمن ها و نمایندگیهای دینی

انجمن های دینی و موسسات و شرکت های وابسته به آن وجوه بیمه اجتماعی به نحو و میزان پیشبینی شده در قوانین جمهوری قرقیزستان پرداخت می نمایند.

تمام افراد شاغل در موسسات و نمایندگی های دینی براساس شرایط عمومی و طبق قوانین جمهوری قرقیزستان حقوق بازنشستگی می گیرند.

فصل پنجم:  مفاد حقوقی اجرای قانون

اصل ۲۶: کنترل بر فعالیت انجمن دینی

انجمن دینی نسبت به امور حسابداری و آمار طبق روال مقرر شده در قوانین جمهوری قرقیزستان اقدام می نماید.

انجمن دینی طبق قوانین جمهوری قرقیزستان و اساسنامه خود، اطلاعاتی از فعالیت و عملکرد خود به سازمان های آمار دولتی و سازمان های مالیات، سازمان دولتی امور ادیان و سازمان های وابسته به آن در سراسر کشور، سازمان های دادستانی، موسسین و دیگر اشخاص ارائه می دهد.

میزان و ساختار درآمدهای انجمن دینی و نیز اطلاعات میزان و ترکیب کادر، جزییات دستمزد آنها و چگونگی استفاده از کار افراد بصورت رایگان، در انجمن دینی نباید جز اطلاعات محرمانه باشد.

انجمن دینی موظف است اسنادی حاوی گزارش عملکرد، ترکیب سازمان های مدیریتی و نیز اسناد مصرف منابع مالی و استفاده از سایر داراییها از جمله دریافتی از انجمن های بین المللی و خارجی، اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت به سازمانهای آمار و مالیات، سازمان دولتی امور ادیان، سازمان دادستانی ارائه نماید. چگونگی و زمان ارائه این اسناد از سوی سازمان دولتی امور ادیان اعلام می شود.

دادستانی بر اجرای دقیق قوانین و مقررات جمهوری قرقیزستان توسط انجمن های دینی و نمایندگی های انجمن های دینی خارجی نظارت دارد.

سازمان دولتی امور ادیان و نهادهای کشوری آن، نیز سازمان های مالیاتی بر مطابقت نوع فعالیت انجمن های دینی با اهداف اعلام شده در اساسنامه و قوانین جمهوری قرقیزستان نظارت دارند. سازمان های دادستانی و سازمان دولتی امور ادیان و واحدهای وابسته به آن در سراسر کشور حق دارند در خصوص انجمن دینی نسبت به امور ذیل اقدام نمایند:

اسناد مالی و اداری انجمن دینی را از سازمان های مدیریتی آن درخواست نمایند.

اطلاعات مالی و اقتصادی انجمن های دینی را از سازمان های آمار دولتی، سازمان های مالیات و سایر سازمانهای نظارتی و بازرسی و نیز بانکها و سایر ادارات مالی درخواست نماید.

به منظور شرکت در مراسم های برگزارشده در انجمن دینی، نمایندگان خود را بفرستد.

یکبار در سال عملکرد انجمن دینی را به لحاظ هزینه منابع مالی و استفاده از سایر دارایی ها و مطابقت آن با اهداف انجمن )ذکر شده در اساسنامه آن (بررسی نماید.

در صورت تخلف از قوانین جمهوری قرقیزستان یا انجام اقداماتی از سوی انجمن  دینی که مخالف اهداف آن انجمن باشد، اخطاریه کتبی با ذکر تخلف صورت گرفته و زمان رفع آن که حداقل یکماه می باشد، به انجمن دینی داده می شود.

اخطاریه ای که به انجمن دینی داده می شود می تواند در سازمانی بالادستی یا دادگاه مورد شکایت قرار داده شود.

عدم ارائه اطلاعات ارائه شده در این ماده در زمان مقرر توسط انجمن دینی، مبنایی برای مراجعه سازمانهای دادستانی، ارکان دولتی امور ادیان و یا سازمان وابسته به آن در سطح کشور به دادگاه با درخواست انحلال این انجمن دینی خواهد بود.

اصل ۲۷:  اخطاریه کتبی

در صورتیکه انجمن یا نمایندگی دینی قوانین قرقیزستان را نقض نماید و یا مرتکب کاری شود که بر خلاف اساسنامه انجمن یا نمایندگی دینی باشد، سازمان دولتی امور ادیان اخطاریه کتبی صادر می کند که طی سه روز به سازمان مدیریتی انجمن یا نمایندگی دینی تحویل داده می شود.

اگر تخلفات ذکر شده در بند یکاین اصل طی سه ماه رفع نشود و یا در طول سال تکرار شود، سازمان دولتی امور ادیان مجاز می باشد درخواستی مبنی بر انحلال انجمن یا نمایندگی دینی به دادگاه بدهد. ضمنا سازمان دولتی امور ادیان حق دارد تا زمان صدور حکم دادگاه به فعالیت انجمن دینی خاتمه دهد.

اصل ۲۸:  پیامدهای تعطیل کردن کار انجمن های دینی

در صورت تعطیل کردن کار انجمن دینی، این انجمن حق ندارد نسبت به کار دینی و یا سایر فعالیت ها بپردازد و به عنوان موسس رسانه های گروهی و یا سایر اشخاص حقوقی باشد و وجوهی را از حساب بانکی (جاری) به سایر اشخاص حواله کند به جز موارد مربوط به پرداخت وجوه به بودجه دولت، صندوق های دولتی غیر بودجه ای و دیگر وجوه الزامی و هزینه های مربوط به قراردادهای کاری و مدنی که قبلا منعقد شده بود و نیز به جز جبران خسارت وارده از سوی انجمن یا نمایندگی دینی.

اصل ۲۹:  مسئولیت در برابر نقض قوانین آزادی ادیان و انجمن های دینی

نقض قوانین آزادی ادیان و انجمن های دینی جمهوری قرقیزستان موجب مسئولیت کیفری و اداری و ... می شود.

اشخاص مسئول و دارای سمت و اتباع قرقیزی، موسسان انجمن های دینی و سایر اشخاص ناقض قانون آزادی ادیان و انجمن های دینی در برابر قوانین قرقیزستان مسئولیت دارند.

فصل ششم: موارد نهایی

اصل ۳۰:  موارد نهایی

این قانون از زمان انتشار رسمی اعتبار قانونی پیدا می کند.

دولت جمهوری قرقیزستان آیین نامه لازم را جهت اجرای این قانون به تصویب می رساند.

اساسنامه ها و سایر اسناد انجمن ها یا نمایندگی های دینی تا زمان مطابقت دادن آنها با این قانون تنها در بخشی که مخالفاین قانون نباشد معتبر است.

قانون آزادی ادیان و انجمن های دینی جمهوری قرقیزستان (منتشر شده در خبرنامه شورای عالی جمهوری قرقیزستان به شماره ۲۲ ، سال ۱۹۹۱ ،ص ۶۶۷ ) فاقد اعتبار است.

منبع:                                                                                                                                                                                                              http://cbd.minjust.gov.kg/act/view/ru-ru/۲۰۲۴۹۸

کد خبر 1486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =