۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶

معبد گانگارامایا یک معبد بودایی است که در کلمبو، سریلانکا واقع شده است. این معبد بودایی می توان گفت یکی از بهترین جاذبه های گردشگری کلمبو است. لذت دیدن معماری معابد بودایی و آیین های مذهبی انجام شده در آنها به درک سنت دو هزار ساله بودیسم کمک می کند.

معبد گانگارامایا یک معبد بودایی است که در کلمبو، سریلانکا واقع شده است. این معبد بودایی می توان گفت یکی از بهترین جاذبه های گردشگری کلمبو است. لذت دیدن معماری معابد بودایی و آیین های مذهبی انجام شده در آنها به درک سنت دو هزار ساله بودیسم کمک می کند.

سریلانکا که یکی از زیباترین جزایر آسیا محسوب می شود. سریلانکا در اقیانوس هند و جنوب هند واقع شده است و یک انتخاب عالی برای طبیعت گردی است زیرا این کشور به دلیل اقیانوس هند مرطوب و خلیج بنگال دارای آب و هوای فوق العاده و چشم اندازهای اقیانوس است. مکان های تاریخی زیادی در این کشور وجود دارد و در این نوشته می خواهیم در مورد یکی از محبوب ترین جاذبه ها به نام معبد گانگارامایا صحبت کنیم.

معرفی معبد گانگارامایا[۱]

معبد گانگارامایا در کلمبو

معبد گانگارامایا(  Gangaramaya Temple)   یکی از مهمترین معابد کلمبو، سریلانکا است که ترکیبی از معماری مدرن و جوهره فرهنگی است. واقع در دریاچه بیرا، در اواخر قرن ۱۹ تکمیل شد.

معماری

معماری معبد ترکیبی التقاطی از معماری سریلانکا، تایلندی، هندی و چینی را نشان می دهد. و این ساختمان دارای موزه، کتابخانه، سالن مسکونی و سالن آموزشی است. این معبد بودایی متشکل از ساختمان‌های باشکوه بسیاری است و نه چندان دور از آب های آرام دریاچه بیرا در زمینی قرار دارد که در ابتدا یک آرامگاه کوچک در قطعه ای از زمین باتلاقی بود.[۲]

معبد گانگارامایا در کلمبو

ویژگی های اصلی معبد، بتکده، بودیتری، ویهارا ماندیرایا، سالن اجتماعات راهبان و اتاق عتیقه است. علاوه بر این، موزه، کتابخانه، تالار اقامتی، پیریونا سه طبقه، سالن های آموزشی و تالار تغذیه نیز در این محل قرار دارد. قابل توجه ترین برای گردشگران معماری سیما مالاکا است که به طرح جفری باوا (Geoffrey Bawa) با کمک های مالی یک حامی مسلمان ساخته شده است.

این مکان خانه دانشمندان فرهیخته ای مانند راتمالانا سری دارماراما ترو (Ratmalana Sri Dharmarama Thero) ، واسکادوا سری سابهوتی ترو (Waskaduwa Sri Subhuti Thero) ، ویلیگاما سری سومانگالا ترو (Weligama Sri Sumangala Thero) ، ولیویتیه دامماراتنا ترو (Welivitiye Dhammaratna Thero) و پاندیت باتووانتوداو  (Pandit Batuwantudawe) بود.

تاریخچه

دون باستیان (de Silva Jayasuriya Goonewardane) دی سیلوا جایاسوریا گوناواردنا مودالیار)، یک تاجر کشتیرانی قرن نوزدهمی که به دنبال زمین مناسب برای ساختن معبدی برای ماتارا سری دارماراما ترو (Matara Sri Dharmarama thero)  بود، یک تراکت زیبا متعلق به سه نفر خریداری و با هزینه زیاد زمین را پر و آماده کرد.

مودالیار با کمک مردم یک «چایتیا» بزرگ  ساخت و یک طاق تزئینی بزرگ (تورانا) و یک «سانداکادا پاهانا» با الگوبرداری از آنهایی که در آنورادهاپورا یافت شد، در ورودی ساختمان ساختند. معبد یک نهال "بو" که از سری ماها بودیا بزرگ در آنورادهاپورا آورده شده بود، با دستان او کاشته شد و پرورش یافت. او همچنین یک سالن موعظه سه طبقه، دیوارها، نرده ها و خندق اطراف معبد ساخت.

فعالیت های امروزی

امروزه گانگارامایا یک عبادتگاه بودایی و مرکز آموزش است. معبد در کارهای رفاهی بودایی از جمله خانه های سالمندان، یک مدرسه حرفه ای و یک یتیم خانه مشارکت دارد. این معبد به طور منحصر به فردی جذاب است و نسبت به اعضای بسیاری از ادیان مختلف مدارا می کند. این در ایجاد معبد بودایی در استاتن آیلند (ایالات متحده)، یک مرکز بودایی در نیویورک و یک مرکز بودایی در تانزانیا، مؤثر بوده است .

"پودی هامودورو" (راهب کوچک)[۳]

معبد گانگارامایا در کلمبوگالبودا گنانیسارا ترا (Kalpoda Gnanissara Thera)  در سال ۱۹۴۳ در روستای Kalpoda در شهرداری ماتارا، سریلانکا متولد شد. در سن هشت سالگی او را برای انتصاب به معبد گانگارامایا آوردند. پس از آن بود که نام "پودی هامودورو" (راهب کوچک) به او داده شد.

تقدیس

در سن هشت سالگی، گالبودا گنانیسارا ترا به معبد گانگارامایا آورده شد تا منصوب شود. دووندارا راتاناجوتی (Devundara Vaccissara Thera) که در آن زمان رئیس معبد بود یکی از معلمان او بود.  در سال ۱۹۵۹، دووندارا واکسارا ترا بیمار بود، دچار اختلال بینایی و ناتوانی شده بود. به دلیل ناتوانی او، رهبری معبد از جمله خود واکسارا ترا از گالبودا گنانیسارا ترا خواست تا اداره معبد را به عهده بگیرد. او در آن زمان ۱۶ سال داشت.   پس از به دست گرفتن اداره معبد، گالبودا گنانیسارا ترا ۵۰۰ روپیه سریلانکا جمع آوری کرد تا هزینه های پزشکی دووندارا واکسسارا ترای بیمار را تامین کند.

در سال ۲۰۰۳، گالبودا گنانیسارا ترا توسط شورای عالی ملوتُّ به عنوان راهب عالی بودایی استان غربی در سریلانکا منصوب شد. او همچنین راهب عالی بودایی معابد بودایی سریلانکا در ایالات متحده بود، اما بعداً از این موقعیت صرف نظر کرد. شورای عالی عسگریه «دارشانا ویشارادا»  (“Darshana Visharada”) را که معادل مدرک دکترا است به او اعطا کرده است.

گالبودا گنانیسارا ترا بسیاری از پروژه های خدمات اجتماعی را در سریلانکا، استاتن آیلند (Staten Island)، بیرمنگام (Birmingham ) و سنگاپور آغاز کرده است. خدمات اجتماعی در درجه اول در زمینه های آموزش حرفه ای، سرپناه های بی خانمان برای کودکان و سالمندان، و بهداشت و بهداشت است. در زمینه آموزش حرفه ای، معبد گانگارامایا آموزش حرفه ای رایگان ارائه می دهد. روزانه بیش از ۷۰۰۰ نفر در کلاس ها شرکت می کنند و در بیش از ۵۰ دوره فنی آموزش می دهند. آموزش در "موسسه آموزشی سری جیناراتانا" برگزار می شود و برخی از موضوعات دروس کمکی، زبان انگلیسی، الکترونیک، مکانیک موتور، بریکولاژ (نقاشی)، نقاشی، آهنگری، جوشکاری، سیم کشی برق و غیره است.

گالبودا گنانیسارا ترا خانه سالمندان را راه اندازی کرد که توسط معبد گانگارامایا در کاتاراگاما (Kataragama) اداره می شود. خانه سالمندان عمدتاً به عنوان سرپناه بی خانمان ها برای سالمندانی که توسط خانواده خود رها شده اند یا خانواده ای ندارند اداره می شود.

او در کاتاراگاما و کوته (Kotte) یتیم خانه ها را راه اندازی کرده است. یتیم‌خانه‌ها که به روی کودکان همه مذاهب باز است، سرپناه، مدرسه و تربیت را برای کودکان رها شده توسط والدین خود فراهم می‌کنند. کودکان کم توان ذهنی و جسمی نیز در آنجا اسکان داده می شوند.

جاذبه های دیدنی نزدیک به معبد بودایی گانگارامایا

  1. موزه ملی کلمبو: ۲ کیلومتر
  2. دریاچه بیرا: ۲ کیلومتر
  3. موزه هلندی کلمبو: ۴ کیلومتر
  4. پارک گال فیس گرین: ۴.۲ کیلومتر
  5. باغ وحش دهیوالا: ۹.۴ کیلومتر
  6. ساحل مونت لاوینیا: ۱۰.۷ کیلومتر
کد خبر 15239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =