مرکز مطالعات  ایران ( ایرام ) شعبه استانبول خود را در روز چهارشنبه مورخ  ۶/۹/۹۸  با برگزاری نشستی با عنوان " تاثیر ایران در معادلات خاورمیانه" و با حضور برخی از ایران شناسان، استادان دانشگاه، روزنامه نگاران و دانشجویان  افتتاح کرد.

مرکز مطالعات  ایران ( ایرام ) شعبه استانبول خود را در روز چهارشنبه مورخ ۶/۹/۹۸ با برگزاری نشستی با عنوان " تاثیر ایران در معادلات خاورمیانه" و با حضور برخی از ایران شناسان، استادان دانشگاه، روزنامه نگاران و دانشجویان  افتتاح کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری آناتولی دکتر حقی اویغور معاون مرکز مطالعات  ایران  ( ایرام ) درمراسم افتتاحیه این شعبه در  سخنانی گفت: با توجه به حضور پر شمار ایرانی ها و همچنین وجود دانشگاههای متعدد در شهر  استانبول لازم بود که در اینجا دفتر جدید را افتتاح کنیم.

دیگر سخنرانان این مراسم دکتر طالب کوچک جان استاد روابط بین الملل دانشگاه مرمره ، توران قشلا قچی روزنامه نگار و رئیس انجمن رسانه ای ترک – عرب و دکتر  ذکریا کورشون استاد دانشگاه فاتح سلطان محمد بودند. 

 ذکریا کورشون استاد دانشگاه فاتح سلطان محمد  استانبول هم  در این نشست با اشاره به ویژگی‌های تاریخی و جغرافیایی ایران گفت: علاوه بر این‌ها، ساختار جمعیتی و وابستگی تجاری کشورهای منطقه به یکدیگر می‌تواند سیاست‌های ایران را تاحدودی توجیه کنند. سه ملت حاکم بر خاورمیانه ترک، عرب و فارس‌ها هستند که بطور تاریخی در داخل تمدن ایران هستند. ایران به نوعی خاورمیانه کوچک است.

توضیح :

۱-مرکز مطالعات ایران  ( ایرام ) در سال ۲۰۱۶ با هدف انجام تحقیقات در مورد ایران که یکی از کشورهای تأثیرگذار خاورمیانه می باشد، تأسیس شد. فعالیت های ایرام  در خصوص  تجزیه و تحلیل دقیق سیاست های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران است .

۲- ارائه اطلاعات دقیق در مورد قانون اساسی ، ساختار سیاسی ایران و بازیگران فعال  منطقه ای  یکی از زمینه های اصلی فعالیت این مرکز است  . دفتر مرکزی ایرام در آنکارا قرار دارد.

۳- این مرکز معمولا پژوهشهای خود در زمینه  های ، سیاسی ، اجتماعی  فرهنگی  و اقتصادی  ایران را  در اختیار دستگاه های دولتی،  افکار عمومی داخل و خارج ترکیه قرار می دهد. شبکه های تلویزیونی ترکیه برای تحلیل مسائل  ایران از کارشناسان این مرکز  دعوت بعمل می آورند.

۴- برخی از مدیران و کارشناسان این مرکز فارغ التحصیلان دانشگاههای ایران و استادان زبان و ادبیات فارسی  هستند . ایرام همه ساله بورسهایی را در زمینه مطالعات ایران به دانشجویان و پژوهشگران اعطا می کند.

۵ -این شعبه فراخوان هایی در زمینه آموزش زبان فارسی، برگزاری سمینارها و نشست هایی درباره  ایران شناسی،   زبان و ادبیات فارسی ( خواندن متون تاریخی و سیاسی )  داده  و به نظر می رسد بخشی از دانشجویان و فراگیران زبان فارسی در استانبول را به خود جذب نماید.

کد خبر 1559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =