۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
جشنواره بهار چیلام جاش

جشنواره بهار چیلام جاش در سه دره کلاش رامبور، بومبورات و بیریر در ناحیه چترال پایین برگزاری شد.

جشنواره بهار چیلام جاش در سه دره کلاش رامبور، بومبورات و بیریر در ناحیه چترال پایین برگزاری شد. در بیانیه مطبوعاتی که توسط شرکت توسعه گردشگری پاکستان منتشر شد، بیان شد که جشنواره مرکز در دره بومبورات برگزار شد، مکانی که مردم منطقه کالاش برای خوشبختی دعا کردند.

تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی نیز شاهد این مراسم بودند و علاقه شدیدی به سنت های قبایل محلی نشان دادند. آنها از فرهنگ محلی، سنت ها، جاذبه های گردشگری منطقه لذت بردند. زنان، کودکان و مردان با پوشیدن لباس‌های سنتی خود و خواندن آوازهای محلی و انجام رقص محلی جشن گرفتند. همچنین زنان و کودکان کلاشی با شیر و ماست بز و گوسفند از یک دیگر پذیرایی کردند.

مردم کلاش اعم از مردان، زنان و کودکان دسته دسته به همراه بز و گوسفند خود به مزارع و مراتع سرسبز می روند. مسئولان مرکز اطلاعات گردشگری در چترال گردشگران خارجی را در بدو ورود به این شهر در جریان قرار دادند. بروشورها، جزوات، نقشه ها و سایر مطالب آموزنده و دستورالعمل ها در مورد فرهنگ و سنت های محلی و جاذبه های دیدنی در سه دره کلاش - بامبورت، بیریر و رامبور به گردشگران ارائه می شود. کلاش ها برای استقبال از جشن بهار چیلم جوش لباس های نو می پوشند و غذاهای متنوعی تهیه می کنند.

این جشنواره مهمترین رویداد مردم کلاش است زیرا به معنای پایان سرمای سرد در منطقه کوهستانی است و مردم فرا رسیدن فصل های بهار و تابستان را جشن می گیرند و ویژگی اصلی جشنواره انتخاب شریک زندگی برای پسران و دختران مجرد است و این رویداد با گره زدن زوج های عاشق به اوج خود می رسد.

مدیرکل مرکز اطلاعات گردشگری طی سخنانی بر ارزش فرهنگی و مذهبی جامعه کلاش در این دره تاکید کرد. او بر آداب و رسوم فرهنگی منحصربفرد مردم کلاش تاکید کرد که برای قرن ها حفظ شده و همچنان بازدیدکنندگان را از سراسر جهان مجذوب خود می کند.

وی همچنین تعهد خود را برای ترویج گردشگری و فعالیت های فرهنگی در منطقه با تمرکز ویژه بر برجسته سازی فرهنگ بومی کلاش اعلام کرد. مدیرکل بر لزوم توسعه شیوه‌های گردشگری پایدار تاکید کرد که هم برای جوامع محلی و هم برای بازدیدکنندگان مفید باشد و در عین حال زیبایی‌های طبیعی و میراث فرهنگی دره را برای نسل‌های آینده حفظ کند. وی از همه خواست تا به همکاری برای بهبود منطقه ادامه دهند.

وی گفت: جشنواره هایی این چنین، دسترسی گردشگران داخلی و خارجی به اماکن زیبای استان را تضمین می کند و امکانات بهتری را در طول اقامت برای آنها فراهم می کند.

جشنواره بهار چیلام جاش

منبع:

https://dailytimes.com.pk/1094163/4-day-chilam-josh-spring-festival-in-full-swing/

کد خبر 15598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =